Misschien kan je iets met onderstaande tutorials; http://www.cnclinx.com/mach3_tutorial.wmv http://www.cnclinx.com/mach3_setup.wmv van Tutorials Zelf ben ik nu nog met GMFC (foam cutting) aan het experimenteren om mijn 4 assen voor schuimsnijden aan te sturen. Binnenkort wil ik ook graag met Mach3 gaan werken omdat het volgende project een 3 assen portaalfrees is. Dan kan is misschien 1 pakket voor bijde toepassingen gebruiken... Zover als ik weet wordt met output signals bedoelt op welk pinnetje van je parralel poort wel signal wordt verwacht. Bijvoorbeeld pin 2 doet X-as step(stappen) en pin 3 doet X-as dir (richting) Welke interface gebruik je? ( ik zal eerste het hele 'draadje' eens doorlezen, loop er net toevallig tegenaan...)
Ik heb mooie tutorials gevonden op de site van Mach3: ArtSoft USA - Video Tutorials Veel vfragen zijn al beantwoord. @ Marcelb : Markus Mechatronics deze interface gebruik ik. Heb inmiddels alle assen aan de praat gekregen met Mach3. Het ziet er allemaal veelbelovend uit. Voorlopig doet de machine precies wat ik wil, Hoe nauwkeurig het is heb ik nog niet kunnen bepalen, dat is voor later. Cor
Afgelopen week provisorisch een stift aan de z-as bevestigd, wat met Mach3, LAzycam en Rhinoceros geworsteld met het nodige gevloek , maar het is gelukt, ik heb in rhinoceros een aantal lijnen getekend en een crikel, deze geimporteerd in lazycam en deze het laten omzetten in Gcode en aan MAch3 gevoerd........ Het resultaat is er Ik ben erg blij, 150mm is idd 150 mm en het einde van de cirkel komt weer erg mooi uit bij het begin. Een paar kleine probleempjes: -De x-as , omdat deze vrij lang is (1 meter) gaat deze bij iets hogere snelheid (600 mm/min) resoneren. wat een vreemd geluid geeft, ik weet nog niet hoe ik dat moet oplossen, behlave de snelheid wat omlaag gooien. -De Y-as maakt af en toe een piepgeluidje, zal aan de bronzen moeren liggen , iets te strak of te los... misschien een druppelte olie? -Omdat de spindel van de x-as in het midden is werkt dat een beetje als scharnierpunt, waardoor het in principe mogelijk is dat hij minder nauwkeurig wordt als de frees door zwaarder materiaal gaat..... maar dat zal ik pas weten in de toekomst. Eventueel een 2e spindel erbij steken. Nu dat ik weet dat hij werkt en de nauwkeurigheid ok is, ga ik hem uit elkaar halen en spuiten. Een klem maken voor de stofzuiger. Alle electronica in een kast bouwen. Dikkere kabels naar de stappenmotoren (ze zijn toch iets te dun). Frees kopen, kress of proxxon langhals (weet nog niet de verschillen ertussen) Er moet ook nog iets verzonnen worden als werkbank, iets waar ik het materiaal op vast kan maken. iemand een goed idee? Onder een oersaai filmpje van de eerste test. (edit: filmpje nu goed gepost) [media=youtube]hZtFQbRiX0E[/media] Cor
Op deze manier gedaan [ youtube]hZtFQbRiX0E[/youtube ] Zonder de spaties. Het stuk tussen de tag's komt van de url af. Maar Het begint iig wat te worden. Wat olie (of vet?) in natuurlijk nooit een slecht idee, daarnaast zou ik niet verwachten dat je machine gelijk super soepel loopt, dat duurt een paar frees uur. Proxxon of kress, ik zou het niet weten, ik heb enkel kress gebruikt en dat beviel goed. Als werkplek heb ik altijd mdf gebruikt, en dubbelzijdig tape om het vast te zetten zolang dit kan. En bij schuim, schuim als ondergrond, frees heel houden. Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je freest. Wat ga je frezen?
@ Nando: Thanks voor youtube. -Olie/vet. ben een beetje bang dat door het vet of olie er meer vuil aan blijft "plakken" ... of is dit te verwaarlozen. -In principe ga ik alleen balsa hout ermee frezen (ribben, rompspanten etc.) Misschien later wat experimenteren met metalen. -Dubbelzijdig tape> goed idee! -Als ik bijvoorbeeld baslahout van 3 mm ga frezen, het baslahout komt op de mdf plaat. Frees instellen op 3 mm , Het hout zal altijd wel iets bol gaan staan , dus ik zal een fractie dieper moeten frezen als 3 mm , maar zal op bepaalde punten in het mdf geraken.. Is hier een oplossing voor? Ik zat zelf te denken aan bijvoorbeeld wat piepschuim of depron tussen de werkbank en te frezen materiaal. Ik hoop dat ik het resoneren van de x-as spindle nog kan oplossen. Cor
De electronica wordt in een oude computerkast ingebouwd. Nu heeft de pc interfacekaart 3 leds als controlelampjes voor de voedingen: Als ik de pc interface kaart inbouw zoals ik wil is er van deze leds niets meer te zien. Nu heeft de computerkast 3 ingebouwde leds die ik zou willen gebruiken. -Zijn elke leds met elkaar uitwisselbaar , of zijn er verschillende (behalve de kleur) - Als ik ze kan gebruiken, kan ik ze er gewoon bij solderen zodat de originele er ook nog blijven, of moet ik de originele verwijderen. -Ik kan me herinneren dat leds een + en een - hebben , kan het kwaad als ik ze verkeerd om aansluit om ze daarna goed aan te sluiten?:? bedankt, Cor
Ja bijna elke LED zal werken, heel soms kom je "low current" LEDS tegen maar de kans dat je die per ongeluk koopt is heel erg klein Originelen moeten eraf want anders heb je te weinig Stroom over en gaan ze veel te zachtjes branden of helemaal niet branden Er zit een vlak kantje aan de Leds, en die zie je ook op het opschriftje op de printplaat, daarmee kun je zien of je ze goed aansluit (+ en -) Greetz, Markus Markus Mechatronics
Een beginnetje gemaakt om de electronica in te bouwen. Ik heb op de "sloop" een oude computerkast gevonden die er nog erg netjes uitzag. Alles eruit gehaald en de achterkant van de voeding gehouden voor de 220 aansluiting. Ook de ventilator blijft op zn plek zitten plus ik heb er een extra ventilator ingebouwd (rechts onder) die lucht aanzuigt. 5 Volt trafo zit links, 36volt trafo bovenin rechts. edit: zojuist een emailtje gekregen voor een verbetering, de driver modules worden rechtop ingebouwd voor betere koeling. Cor
Idd cor, Zo kan de opstijgende lucht beter door de koel lammellen heen en zodoende beter de warmte afvoeren. Ps ziet er allemaal weer super strak uit. keep up the good work
Alle electronica is eindelijke ingebouwd: -4 voedingen (36V, 14V, 9V en 5V) -PC interfacekaart -3x stappenmotor driver -2 relais; 1 x voor frees , 1x voor stofzuiger -2 aansluitingen voor 220V vanaf de relais -2 koelventilators. Een wonder dat het er allemaal inpaste: Vanavond een beginnetje gemaakt met de freesmachine uit elkaar te halen om hem te plamuren en spuiten. Cor
Het uit elkaar halen was makkelijker als weer in elkaar zetten. Maar het is gelukt. Het aparaat heeft nu een mooie zwarte kleur. Ook de kress frees en stofzuiger heeft zn plaats gekregen. Gisteren alles op zn definitieve plaats gezet, aangesloten.... en 'POEF"!!!!!!! niets meer:evil: . Mn 36V voeding ging ineens rooksignalen geven ....... Ik weet nog steeds niet hoe het komt, want voor de verplaatsing werkte alles nog goed. Direct in China een nieuwe voeding besteld en morgen ga ik eens kijken of er ergens misschien een draadje losligt die kortlsuiting heeft veroorzaakt. Ook druk opzoek naar een goed freesprogramma die de dxf bestanden in Gcode kan omzetten. Ik denk dat ik cut2D ga aanschaffen, tot nu toe werkt de trial versie erg goed. Cor
amai, mooi werkje. Kun je eens een detail foto tonen van je afzuiging aan de freeskop. Hoe efficiënt is die? Wij gebruiken deskproto, maar is wellicht maar één van de zovelen. Is wel in de eerste plaats voor 3D.
Ik heb ook deskproto gebruikt maar alleen voor 3D, voor 2D lijkt het mij onhandig... Er mooi stukje software. Verder werd XpertMILL gebruikt, gebruikersvriendelijk, en met een hoop mogelijke modules wat het erg veelzijdig maakt, wel duur.
@ Nando: Heb je een link voor mij naar dat xpertmill, ik kon het zo 123 niet vinden. Ik heb nu al 4 verschillende programma's geprobeerd en tot nu toe vind ik cut2d de makkelijkste, enige nadeel van die is dat je een lijn niet offset kan frezen, een cirkel of een andere vorm dat gesloten is wel, maar een entity met een open eind, ....... helaas. Maar ik wil die xpertmill ook wel eens proberen. @ Shades in black: Mn afzuiging stelt niet zoveel voor, op mn freeshouder zit een extra gat van 32 mm daarin heb ik een pvc afvoerbuis gezet met een stofzuigerslang. Of het efficient is weet ik nog niet, ik heb nog niet kunnen frezen. Ik heb gisteren pas mn bestelling binnengekregen met de freesjes en juiste klem voor de kress, eergisteren zei mn 36V adapter "poef" , dus ik zal nog een weekje moeten wachten voor de grote test. Cor
Gebruik Cambam, gratis, 3D is geloof ik beperkt maar in 2D kan 'ie alles wat je nodig hebt. Hier een stukje van een cnc-forum voor je stofafzuiging; Aldi Autowasborstel vanaf zaterdag 9 mei in de aanbieding, prijs 9,99 euries Miscchien niet het eerste waar je aandenkt in een CNC forum, maar toch kun je er iets leuks mee doen. Namelijk je kunt er een uitstekende stofopvang van maken, ik had dit eerder op dit forum gezien en toen gekopieerd, dus laat je de kans niet ontgaan als je ook zoiets wilt doen. Kijk maar eens naar deze foto van mijn portaalfrees om dit te visualiseren Gr. Erik
Ik denk dat je nog veel dichter bij je freesbit moet afzuigen. Ik werk ook heel dicht bij de bit, dat geeft ook extra koeling en zuigt de geul die je maakt mooi leeg.
@ Oscar, ik kan er zonder al teveel moeite nog wat pas-stukken pvc buis in schuiven, zal kijken wat ik nog heb liggen. @erik1234: Cambam heb ik geprobeerd, is niet gratis , je kan de trial versie 40 keer gebruiken. Ik vond het niet echt een vriendelijke programma. Dat van de Aldi zal niet voor mij zijn, hier in Oostenrijk lopen de aanbiedingen anders als in NL......... en een autoafwasborstel Cor
2x 45 graden en een gat voor de vreesklem en de vrees zelf en een dop er op en je bent klaar lijkt me a. het id met de auto borstel me ook wel wat na deel je ziet niet wat er gebeurt.
Er is een CambamPlusversie en een Cambamfreeversie te vinden op Downloads. Een mooie tutorial kun je vinden op • Bekijk onderwerp - CamBam Tutorial Gr. Erik