Bouw RH150

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Robert H., 4 dec 2007.

1. RJJ

RJJ

Lid geworden:
    16 jan 2005
    Hoi Robert,

Bakstagen is idd wel leuk, maar zoals FKZ al zegt lijkt het mij ook niet te doen et een gyro. Als je aan de wind vaart zijn je bakstagen vooral leuk om spanning op je voorlijk te krijgen zodat je hoger aan de wind kan varen. Daarbuiten komt er natuurlijk spanning op als je ruim of voor de wind vaart. Een systeem zoals FKZ beschrijft lijkt mij het beste.

Maar... waarom uberbaubt? Op mijn open 60 heb ik geen achterstag, dit heb ik zoveel mogelijk opgelost door de zalingen naar achteren te buigen (zodat je pijl zalingen krijgt) . Deze helpen je dan ook al om te zorgen dat je mast niet naar voren gaat. Bij ruime wind zeilen zal de mast wel iets naar voren komen, maar zeiltechnisch maakt dat niet veel uit. Je krijgt minder spanning in t voorlijk van je fok wat deze boller maakt dus meer druk. Is niet verkeerd. Dus zolang je mast blijft staan... Bij aan de wind varen kan je met je neerhaal veel doen om spanning op t voorlijk van je fok te krijgen, daarbij zou een bakstag handig zijn maar geen must. Je wilde toch een carbon profiel mast? klinkt voor mij al best stijf. Blijft natuurlijk wel een mooie gadget verstelbare bakstagen ;-) .

Groetjess

2. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    Als ik er zo over nadenk wordt het wel lastig. Maar ik wil het liefste geen gepijlde zalingen. Puur opdat ik dit niet geweldig mooi vind. Mij lijkt een achterstag wel erg praktisch om spanning op de voorstag te zetten en de mast een beetje krom te buigen zodat je grootzeil vlakker wordt. Dit is handig als er meer wind komt. Misschien moet ik is gaan kijken naar een verstelbare achterstag met bovenin buigzaam buisje. Op deze manier zou je bij het overstag gaan de achterstag een beetje kunnen laten vieren zodat het grootzeil er onderdoor kan.

mvg Robert

3. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Robert,

laat me eens kijken of ik je helemaal goed versta. Je wil dus een "normale" achterstag, wat versta je hieronder? Bedoel je een achterstag die gewoon bovenin de top van de mast zit, dus echt op de mast, niet via z'n ding dat er achteraan horizontaal uitsteekt zoals op een VO70?

Met een uitgebouwd grootzeil, gaat dat inderdaad lelijk in de weg zitten, zo dus:

Dat is toch wat je bedoelt he?

Goed, als ik er even over nadenk, heb ik misschien een oplossing, waarmee de achterstag toch "gewoon" op de mast zit, maar waar een trucje inzit om het overstag gaan mogelijk te maken:

Het bovenste stukje achterstag is eigenlijk een stukje stijf materiaal (carbon, alu,....) dat aan de mast scharnierend wordt bevestigd, zodat het omhoog kan klappen. Op dit scharnier punt zit een veertje ingewerkt (zo'n spiraalveertje) waardoor dit stijf stukje omhoog springt wanneer het onbelast is.
    Aan het einde van dit stukje knoop je een stukje touw, dat binnenin de boot via een winch aangetrokken of gelost kan worden.

Trek je de lijn aan, dan plooit het stijf stukje naar beneden en krijg je eigenlijk een achterstag die recht op de top van je mast aangrijpt.
    Als de lijn gelost wordt, zal het veertje de lijn verder van de mast (en dus het zeil) afduwen, waardoor de uitbouw van het zeil er onderdoor kan passeren.

4. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    achterstag

@Dennis: jou oplossing klinkt wel goed, alleen moet er gezorgt worden dat als de winch gelost wordt om het zeil er onderdoor te laten gaan er nog steeds genoeg spanning op de mast staat. anders gaat de mast bij een gijp overboord.

ik zat aan het volgende idee te denken. alleen een sterke maar buigzaam buisje boven op de mast gemonteerd wat je kan aantrekken of lossen. Het probleem hiermee is dat nooit heel veel spanning op de mast krijgt anders breekt het buisje.

mvg Robert

5. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Ha, weer een Robert H. product.

Mbt de achterstag: Als je deze handmatig wilt bedienen, kan je hem vastzetten op de mast, dus zonder vleugel aan de mast. Je kan hem dan van het zeil weghouden met een stukje verend carbonplaat, of een dunne zeillat. (zoals de Melges 24 had/heeft)

Qua kielconstructie: Ik ben nu betrokken bij de bouw van een 25ft bootje, en de koorde van de kiel is hooguit 30cm... Lang en dun dus.

Industrieel ontwerpen? Links van IO zit het composietenlab (hobbyhok van Jan Noordermeer). Ik neem aan dat je daar al een bezoekje hebt gebracht?

6. RJJ

RJJ

Lid geworden:
    16 jan 2005
    hoi hoi,

Ho Ho dat is wel het INholland composieten lab he ;-) haha.

Zoals skiff het zegt krijg je weer ongeveer het zelfde als wat dazzler wilde met zijn veersysteem. Dan blijft Robert zijn nadeel met het gijpen. Hoe wil je je mast aan het dek vast maken? Als je hem doorgestoken maakt denk ik niet dat er iets overboord zal gaan.

Groetjes

7. Kylix

Kylix Guest

Even m.b.t. de functie van de bakstagen. Er wordt geschreven dat deze dienen voor de spanning van voorstag (voorlijk fok/genua). Dit is niet het primaire doel. Bakstagen worden gebruikt om alleen de mast recht te zetten. Dus wanneer de achterstag flink wordt aangetrokken krijg je een gebogen mast (voorstag wordt strakker). Maar hierdoor zal je grootzeil vlak worden. Met wat minder wind wil je dit niet dus trek je de bakstag aan om de mast weer recht te trekken, om zo weer bolling terug in de grootzeil te krijgen. (de bakstagen worden voornamelijk gebruikt bij top tuig).

Voor een mast die 7/8 is getuigd heb je eigenlijk geen bakstagen meer nodig, maar enkel gepijlde zalingen.

Overigens vind ik het wel mooi als het je lukt met die bakstagen.

Suc6 met verder bouw.

8. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    @skiff: Het is van INholland, maar ben er al vaak langsgelopen;).

Omdat mijn mast naar het einde toe smaller wordt lijkt het me lastig om een doorgestoken mast te maken. Ik zat te denken om in het ronde opening van de vleugelmast een carbonstaaf te laten schuiven (20cm) ongeveer. Deze staaf is wel doorgestoken. Maar ik heb sterk mijn twijfels over sterkte hiervan.

mvg Robert

9. RJJ

RJJ

Lid geworden:
    16 jan 2005
    Hoi Robert,

Als je een buis kan vinden die er mooi pas in zit klinkt het wel goed. Maar het blijft altijd een verbinding. Gezien je het al over een schuif hebt van 20cm zal dat wel sterk genoeg zijn. Je kan die buis natuurlijk ook vastlijmen in je mast profiel dan zit het zeker goed.

Heb je ook foto's van je mast ben er wel nieuwschierig naar.

Groetjes

10. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    Ik heb dit weekend de gedraaide onderdelen van de kantelkiel opgehaald bij Dennis (Dazzler), het ziet er echt erg mooi uit. Nogmaals bedankt voor de moeite Dennis!

Ik heb de mast ontvangen maar hij ligt nu in Belgie en heb er geen foto`s van gemaakt. Ik zal de volgende keer dat ik in Belgie ben er foto`s van maken maar ik kan je verzekeren dat de mast er zo gaaf uitziet!!! Super mooi en echt enorm stijf!! Dus dat wordt nog wat voor de achterstag.

mvg Robert

11. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    Hallo,

Ik ben de laaste tijd weer een beetje in de weer geweest met mijn laatste project. Met de volgende foto's zal ik de stand van zaken op dit moment laten zien.

Ik heb de boot al in het bad gelegd en hij past er maar net in. Het goeie nieuws is dat het hele kantelkielsysteem waterdicht is en het mindere nieuws is is dat de huid op sommige plaatsen nog water door laat, dit kan ik oplossen door de buitenkant van de romp te lakken.

Het gewicht van de boot zonder kiel wordt 2.5kg schat ik. Het gewicht van de kiel+bulp is 4.0kg.

De romp heb ik in de plamuur gezet, met pijn in het hart omdat al die plamuur een hoop gewicht met zich meedraagt.

Alle elektronica is zo gecentreerd mogelijk in de boot geplaats, enerzijds is dat gunstig voor de zeileigenschappen en anderzijds handig als je later nog eens ergens bij moet.

De roeraansturing, het roer is bovendeks te demonteren, scheelt weer een gat in de boot.

Het kantel mechanisme van boven gezien

mvg Robert

12. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    nog een paar foto's

Close-upvan de bulp

Ik heb nu op de mast een groot stuk carbon zitten dat zorgt dat het uitgebouwde grootzeil gemakkelijk onder de vast achterstag kan. Ik wil graag een degelijke boot bouwen en denk dat een bakstag systeem de boot trager en probleem gevoeliger maakt. De kantelkiel geeft me al genoeg zorgen ;)

mast met grootzeil

mast met grootzeil en fok

dekhuisje van carbon

het kantelkielmechanisme van onder bekeken, het is nog niet glad geschuurd.

mvg Robert

13. modelzeiler

modelzeiler

Lid geworden:
    20 dec 2006
    Hoi,

Ziet er mooi uit.:)
    Waarom heb je er eigenlijk zoveel plamuur op zitten, heb je een positieve mal gebruikt of zo?

Groet Eduard

14. RJJ

RJJ

Lid geworden:
    16 jan 2005
    Hoi Robert,

Dat ziet er weer goed uit !!!! Je gaat hard, denk dat je eerder vaart dan ik :-( stomme tentamens.. Maarja jou project gaat goed, welke winch heb jij erin zitten voor je kiel en je zeilbediening? op de foto te zien zijn het 2 verschillende types? Ben ook wel nieuwschierig hoe lang het duurd met je kiel van BB naar SB en welke hoek je ongeveer kunt maken.

Groetjes Remco

15. Dazzler

Dazzler

Lid geworden:
    19 jun 2006
    Straks is het zomer en ben ik weer de enige zonder boot.... goe bezig Robert!!

16. RJJ

RJJ

Lid geworden:
    16 jan 2005
    Haha Dazzler,

Maak je geen zorgen ik ben ook nog niet klaar...

17. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    @modelzeiler: Ik heb de romp op een positieve mal gelamineerd, dus heb wat plamuur nodig om hem strak te maken. Natuurlijk probeer ik zo weinig mogelijk te gebruiken.

@RIJ: Ik heb voor het grootzeil en de kiel 2 dezelfde winches gebruikt, de RMG winch
    380D. Met de opzet zoals hij er nu inzit duurt het een 4tal seconden om van BB naar SB te gaan. Ik ga het instellen dat dit iets langer duurt, het gaat nu met zo'n geweld dat het best iets rustiger kan.

Ik kan nu ook niet meer zo veel werken aan mijn boot, het zeilseizoen is weer begonnen.

mvg Robert

18. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    @RIJ: De kantelkiel kan ongeveer een hoek van 45° maken, heb het niet nagemeten maar daar lijkt het wel op.

Verder vroeg ik me af met welke lijm ik het beste straks mijn dekje erop kan lijmen. Mijn dekje wordt van 1mm triplex. Dit omdat ik de vorige keer met een aantal lekjes langs de dek/romp verbinding zat.

mvg Robert

19. RJJ

RJJ

Lid geworden:
    16 jan 2005
    Hoi Robert,

kan je na het lijmen niet aan de binnekant een epoxy fillet leggen.. Dan weet je zeker dat je het dicht hebt. Waarom gebruik je triplex voor je dek en geen dun gelamineerd glaslaagje. Ik was van plan om een platte plaat te lamineren.. 2 keer 80 grams ofzo en dat als dek te gebruiken. Lijkt jou dit ook wat?

Groetjes Remco

20. Robert H.

Robert H.

Lid geworden:
    23 jan 2004
    Hoi Remco,

Ik heb daar ook overnagedacht, ik heb zelfs een plaat gelamineerd, 1laag koolsof 240gr/m² en een laagje 160gr/m² glas, ik vond dit niet echt stijf, en de waterdichtheid kan volgensmij ook niet 100% worden gegarandeerd. Terwijl met het triplexdek ik zeker weet dat het na behandeling waterdicht is. Nog een reden waarom ik waarschijnlijk triplex ga gebruiken is omdat ik graag gaten in het dek wil maken om deze daarna met Oracover af te plakken. Wordt het dek nog lichter.

Ik denk wel dat een 2*80gr/m² een licht dekje wordt maar is dit waterdicht?

een fillet leggen is een goed idee, misschien kan ik ook een silicone fillet leggen?

mvg Robert

Laatst bewerkt: 8 apr 2008

Deel Deze Pagina