stunthenk
PH-SAM
Omdat een stuntpiloot niet zonder kist kan, en de voorraad inmiddels bedenkelijk was geslonken (nog één crash en Bruno moet de Blue Pearl weer inleveren) ben ik zodra ik weer wat hobbelen kon van mijn stonde opgestaan en heb mij naar de bouwkamer begeven voor de bouw van THUNDERCAT II!. Ik heb al doende foto's gemaakt, die ik met jullie wil delen.
Ik hoefde gelukkig niet helemaal van nul af te beginnen, want er hadden een paar ondedelen van de oude T'cat de crah overleefd. Deze onderdelen (waar onder het gehle stabilo) zullen in de bouw van de nieuwe worden gebruikt, zodat het in feite een replica wordt.
De bouw van een stunter begint traditioneel met de vleugel, die ik volgens de zgn 'Detroiter methode' met ribstroken ipv volle ribben maak. De eerste foto is van de ribstroken, die met een scalpel langs een triplex mal (van de Juno + uit 1984!) uit 1.5 mm balsa worden gesneden.

Vervolgens worden de voor- en achterlijst en de hoofgdligger uitgesneden. De hoofdligger is van 8mm, de achterlijst van 10 mm, de hoofdligger van 3mm balsa. Alle onderdelen worden een paar mm te breed uitgesneden. Meestal trekken ze dan krom. Vervolgens wordt de gewenste breedte afgetekend en opnieuw agesneden zodat je kaarsrechte latjes overhoudt. Alle onderdelen vorden gemerkt met een middellijn, en van uitsparingen voor de ribstroken. De oude T 'cat besturing wordt weer gemonteerd, maar me kakelverse lead-outs!

Alle lijsten worden op balsa blokjes boven de tekeening geplaatst. Met een stalen lineaal wordt uitgebreid gecontroleerd of alle middellijnen wel op de zelfde hoogte boven de -uiteraard volkomen vlakke- bouwtafel zijn. Als alles klopt, is het tijd om de eerste ribstroken toe te voegen.

Daar hebben we het later verder over.
Ik hoefde gelukkig niet helemaal van nul af te beginnen, want er hadden een paar ondedelen van de oude T'cat de crah overleefd. Deze onderdelen (waar onder het gehle stabilo) zullen in de bouw van de nieuwe worden gebruikt, zodat het in feite een replica wordt.
De bouw van een stunter begint traditioneel met de vleugel, die ik volgens de zgn 'Detroiter methode' met ribstroken ipv volle ribben maak. De eerste foto is van de ribstroken, die met een scalpel langs een triplex mal (van de Juno + uit 1984!) uit 1.5 mm balsa worden gesneden.

Vervolgens worden de voor- en achterlijst en de hoofgdligger uitgesneden. De hoofdligger is van 8mm, de achterlijst van 10 mm, de hoofdligger van 3mm balsa. Alle onderdelen worden een paar mm te breed uitgesneden. Meestal trekken ze dan krom. Vervolgens wordt de gewenste breedte afgetekend en opnieuw agesneden zodat je kaarsrechte latjes overhoudt. Alle onderdelen vorden gemerkt met een middellijn, en van uitsparingen voor de ribstroken. De oude T 'cat besturing wordt weer gemonteerd, maar me kakelverse lead-outs!

Alle lijsten worden op balsa blokjes boven de tekeening geplaatst. Met een stalen lineaal wordt uitgebreid gecontroleerd of alle middellijnen wel op de zelfde hoogte boven de -uiteraard volkomen vlakke- bouwtafel zijn. Als alles klopt, is het tijd om de eerste ribstroken toe te voegen.

Daar hebben we het later verder over.