Bouw Ultimate DASH 300 - deel 2

Discussie in 'F3A-X' gestart door Ed Heemskerk, 9 feb 2008.

1. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Ik ben juist blij met opmerkingen en aanwijzingen. het delen van kennis is het mooie van het forum

Het geel zilver en zwart wordt wel in de basis gebruikt .
    Het is een kleurenschema van een Zwitser.
    Herr Heindel heeft een gele romprug en een ander patroon op de vleugels .

2. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    De op maat gemaakte bochten, de 35 mm verschillende lengte afgestemd op de dempers.

Uitlaten lucht voor de motor, een gat voor de choke en wat ruimte voor het swingen van het luchtfilter.

The mask met alle gaten voor alle funties

3. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ziet er goed uit Ed!:)

4. wesley puma

wesley puma

Lid geworden:
    5 apr 2005
    Hey Ed,

Ik kan het fout hebben hoor, maar ik het nie de bedoelling dat beide headers
    even langs zijn (nu is "zo op de foto te zien" dat de ene
    header langer is als de ander)

Gaat dat de motorloop niet beinvloedden? nu heeft de ene cylinder
    ietwat meer tegendruk als de ander (zal wel heel minimaal zijn) maar toch????

En wat bedoel je met: De op maat gemaakte bochten, de 35 mm
    verschillende lengte afgestemd op de dempers.

Wil je mij dat eens uitleggen?

Grtz.

5. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    De uitlaatbochten van een dubbele twin of boxermotor zijn altijd verschillend van lengte . Door de uitlaat zo te verschuiven dat de lengte die de gassen afleggen tot het eerste dempschot gelijk is los je dit op . Ik denk dat het niet veel uitmaakt bij het gebruik van gewone dempers .Op de bok heb ik met verschillende bochtlengtes gewerkt , tot nu toe geen waarnemingen gedaan van motorproblemen . Het zou wel kunnen zijn dat er een verschil van bedrijfstemperatuur optreedt. Er zijn ook vliegers die met een twee in een resonantiepijp vliegen ,mogelijk dat die vliegers een aanpassing hebben gedaan . Als de afstemming nauw luistert dan is de ene cilinder uit te rusten met een korte bocht en de andere met een bocht met extra krul .Die ga ik vanavond pasmaken .Ik ga het allemaal ervaren

6. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Vandaag de laatste blanke lak gespoten op de motorkap , ineens realiseer ik mij de Ultimate is klaar .
    Met het afstellen en uitwegen ben ik al ver gevorderd , alle roeruitslagen zijn goed ,grote en kleine servo uitslagen ingesteld de gasservo is afgesteld ,Alle roeren lopen goed .Zwaartepunt nogmaals controleren , alle schroefbevestigingen nagelopen . 10 kg en 100 gram zonder brandstof , kan ik nog ergens iets gewicht besparen ?
    Doet alles het ,schuurt er toch niet iets ergens tegen aan ,is het servosnoer van de gasservo niet te strak ,iedereen kent dit soort gedachten wel als er met een nieuw model gevlogen gaat worden .
    Nog een week er naar kijken aan alles twijfelen ,nogmaals alles afstellen en de eerste vlucht plannen . Een propeller gemonteerd waarmee de motor 6500 rpm kan halen ,6500 rpm zal niet nodig zijn .
    Is de tank groot genoeg ,750 cc voor een DA 100 . Kortom op 7 juni bij goed weer is de eerste vlucht gepland .

7. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ha Ed, goed om te horen dat je er zo'n beetje mee klaar bent en alles mooi licht gebleven is.
    Veel succes en geluk met het invliegen en geniet er van.

8. GiBi

GiBi

Lid geworden:
    2 okt 2007
    mooi 10.1kg met een DA 100 nice:p de mijne weegt 11kg en is al een bom met die DA op :p

9. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Op welk veld ga je hem invliegen Ed?

10. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Ik ga de ultimate invliegen op een veld in het zuiden van het land met de Big scale aerobatics vrienden daar waar ik besloot F3A X te gaan vliegen .Kan ikgelijk gebruik maken van hun expertise en steun .
    Als ik voldoende gegevens heb verzameld inzake het geluid en de kist vliegt naar behoren zal ik met het bestuur moeten overleggen van ons vliegveld of het is toegestaan meetproeven te doen zodat dit model ook bij ons in de buurt kan en mag vliegen .

11. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Is de 750 cc tank voldoende voor de Da 100 is toch een vraag die mij bezig houdt .

12. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ja zeker, ik denkl dat Gino een tank van 750CC heeft moet je toch 13-14min kunnen vliegen denk ik. Ik heb 1l en vlieg ongeveer 14min heb ik altijd nog heel wat over.

Over de uitlaten, ik zou iedereen aanraden toch de bochten zo gelijk mogelijk te maken, en zoals Ed al vertelde, zeker bij tuned pipes... Bij mij zit idd de eene uitlaat gewoon iets meer naar achter dan de andere. Dit Is so bij zowat elk toestel dat ik al gezien heb.

Laatst bewerkt: 31 mei 2008
  13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Someren?

Grt.

14. 3w_flyer

3w_flyer Guest

bij ons in Sint Lenaarts ?

15. remke germs

remke germs

Lid geworden:
    27 mrt 2005
    ik weet het maar zeg het morgen avond pas
    hahahahaa
    remke

16. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Ik zag dat Ludwig Bauer in Duitsland dezelfde heeft sinds 2006;

Grt.

17. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Mijn voorbeeld komt uit Zwitserland , ook een ultimate met een DA 100.
    Ultimate 300S, 2.00m
    De Ultimate uit Duitsland is verder geen materiaal van beschikbaar .

18. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Super mooi!

19. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Uitlaatbochten

20. Ed Heemskerk

Ed Heemskerk

Lid geworden:
    5 sep 2007
    Invliegen nog even uitgesteld ,het zwaartepunt moet 20 mm verder naar voren . Alle accu s uitgebouwd en naar voren geplaatst . Geen extra gewicht is het credo . Veeeel werk .Zo loop je aan het einde nog tegen een aantal zaken op welke meer tijd kosten als gewenst.Het synchroon laten lopen van de vleugelservo s is ook nog een probleempje wat moet worden opgelost .Ook hier moet het inregelkastje de oplossinng brengen De uitslag van de richtingsroerservo inregelen met het speciale kastje van Hitec is ook nog een lastig karweitje. De ingestelde waarden komen niet 1:1 terug in de responce met de zender . Op het gevoel verder zetten en dan hopen dat je de goede uitslag hebt kan volgens mij niet de bedoeling zijn . wordt vervolgd

Deel Deze Pagina