Bouw Ultimate DASH 300 - deel 2

Discussie in 'F3A-X' gestart door Ed Heemskerk, 9 feb 2008.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    Oké dus ik ben op een verkeerde manier zuinig geweest.
    De Hitec 5985 MG zijn wel goed en de 5645 MG hebben problemen met de nulstelling.
    Eigenlijk wil ik er wat lichtere servo s in plaatsen 50grams of iets dergelijks.
    Ik heb nog 2 Hitec 7955 TG servo s maar ik vind het zo overdreven om zulke krachtige servo s op hoogte te zetten.
     
  2. razor

    razor Guest

    dat is het ook, maar als je ze toch hebt liggen....
     
  3. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    tja, als je ze toch hebt liggen....Ik zou er geen seconde over hoeven na te denken. Gewoon de 7955TG gebruiken, verschil is gewoon enorm.

    Roald
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Klopt, ik heb destijds 4 stuks 5645MG's gehad op ailerons van een toestel. Misschien had ik geluk, maar qua centering waren ze prima te gebruiken, reden voor mij om ze te vervangen was de snelheid (ik verspilde het toestel een keer bijna tijdens een harrier, toen heb ik ze vervangen door 5985's, een wereld van verschil)
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    De 7955 servos zijn bestemd voor een ander project.
    De achterkant van de Ultimate moet wat lichter worden gemaakt.
    Voor de stroomvoorziening gebruik ik nu 2 x 2100 Ma lipo batterijen.
    Na een vliegdag is nog geen 25 % van de capaciteit gebruikt.
    Door de accu s aan de voorkant te vervangen voor 2x1250 Ma ontstaat de behoefte aan gewichtsvermindering aan de achterkant.
    Hitec heeft ook hele mooie servo s in de 53 gram klasse.
    De 7966 HB is ook een mogelijke keuze.
    De servo is wel erg snel. 0.08 Sec
     
  6. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Kleine servo's hebben dan wel genoeg trekkracht, de kleine tandwieltjes zinnen me helemaal niet met de trillingen van een zware benzine motor.

    Mogelijkheid; een enkele hitec 7955 in de romp monteren en met dubbele pull pull naar elk hoogteroer. Is veel werk maar mijn inziens de beste oplossing. Ik heb het ooit gedaan in een EF yak.
     
  7. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Ik zou toch minstens voor MG gaan op zo'n toestel.

    De pull-pull optie die Paul geeft is ook een mogelijkheid om de prijs en het gewicht lager te houden.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    De doppen om een petfles als tank te gebruiken zijn binnen.
    ik ga 2 soorten proberen, bij 1 dop moeten messing pijpjes worden ingelijmd.
    Een handigere oplossing is de andere dop, hierin is schroefdraad gesneden waarin de standaard doorvoeringen zo ingeschroefd kunnen worden.
    Ik heb inmiddels een aantal 750 CC petflessen verzameld.
    De Duitse 750 CC petflessen zijn iets steviger.
    Ik overweeg in de Sukhoi een 1000 CC colafles te gebruiken.

    [​IMG]

    [mod]Hoi Ed,

    graag foto`s maximaal 800x600pixels ivm de forumstandaard.
    Zie ook pb.

    Grt,
    Berto.[/mod]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 okt 2010
  9. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Richter Tankverschluss? Ben al lang van zin dat ooit te gebruiken, moet het nu toch eens gaan bestellen...
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    Het kostte even wat tijd, moest mij verdiepen in de 800x600 pixels.
    Fotoshoppen doe je niet zomaar even.
    Altijd leerzaam en zo veel mogelijkheden dat dit niet zomaar naast modelbouw kan worden gedaan.

    Om de tank stabiel in te bouwen heb ik een mal gemaakt van de petfles.
    De nu tank geworden petfles kan zo in de huls worden geschoven en met een tie wrap worden vastgezet.
     
  11. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    best ook nog een stukje dubbelzijdige tabe of een beetje velcro gebruiken.

    ronde tanks durven al eens ronddraaien, ook al zitten ze vast met een tie wrap.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    Zal ik zeker doen , bedankt voor het compleet maken van de oplossing
     
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    Ook Bram bedankt voor de link.Ga ik zeker proberen.
    Ik heb in Fotoshop nu een vaste instelling gemaakt voor het verkleinen naar het gewenste forum formaat.
    Met het herstellen van de Ultimate is het hele project een beetje met een kanon schieten op een mug geworden.
    De Ultimate is nu uitgerust met 8 stuks 7955 servo s op 6 volt.
    200 Kg gebundelde trekkracht op een model van 10.4 kg met een dubbele vleugel.
    Het oppervlakte van een roer is gelijk aan een F3A model
    De loop en de centering van deze servo s is perfect.
    De response trouwens ook .
    De Emcotec Mini Magic 5 met al zijn programmeer mogelijkheden wordt nu gebruikt als stoom regelstation ,de servo s zijn uit de doos al gelijk goed en synchroon.
    Alle programmeer mogelijkheden hoeven niet te worden gebruikt.
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    [​IMG]

    De Ulimate geheel gemonteerd en gecontroleerd.
    Alle modificaties zijn aangebracht.
    Klaar voor het komende seizoen
     
  16. razor

    razor Guest

    gefeliciteerd
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Keurig Ed! Ik heb de crash zien gebeuren in Dongen vorig jaar, maar had er toen al alle vertrouwen in dat het weer goed kwam:)
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    Op verzoek de vleugelpositionering.
     
  19. Marx-7

    Marx-7

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Geleen
    Hallo Ed,

    Ik heb met veel interesse je draadje gelezen en heb een vraag omtrent het CG van de Ultimate....

    De afgelopen weken heb ik een ARF Ultimate gebouwd met een span van 1,81 meter van het merk Global-RC. Hij staat nu zo goed als klaar op de tafel maar de beschrijving die ik erbij heb is nogal erg sumier.....dat wil zeggen dat het een vergooglede vertaling is uit het chinees naar engels en ik moet het echt 3 keer lezen wil ik ongeveer begrijpen wat ze bedoelen en dan nog lach je je rot:confused:.

    Bij een "gewone" dubbeldekker is het de rand van de onderste vleugel naar de bovenste maar door de pijlstand van de Ultimate is die anders en kom daar niet goed wijs uit.

    Op welk punt van de topvleugel kan ik deze nou het beste meten?

    Marc
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    Aan een goed vliegend product, gaan jarenlange ontwikkelingen vooraf.
    De Delro Ultimate zoals deze nu is, is een eindontwikkeling van van kennis bijeengebracht door vele wedstrijdvliegers.
    Ook documentatie en afstel gegevens zijn belangrijk voor een goed vliegend model.

    Bij een dubbeldekker als de Ultimate en de Python Beast is de ontwikkeling en de positie van het zwaartepunt niet zomaar even lukraak vast te stellen.
    Zelfs De instelhoek van de bovenvleugel beïnvloedt het ideale zwaartepunt.

    Maak als eerste een mal welke ongeveer past om het midden van de wortelrib van de bovenvleugel.
    Hier wordt ook het zwaartepunt bepaald.
    Bij de Ultimate ligt het zwaartepunt van het model op 41.72 % van de voorkant van de wortelrib van de bovenvleugel.

    Voor jouw Ultimate kan je waarschijnlijk dit ook als uitgangspunt aanhouden.

    Als je een tekening maakt van de verhouding van de projectie van de onder en bovenvleugel is het nog wat nauwkeuriger vast te stellen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina