bouw van de LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door g.knulst, 10 jul 2010.

  1. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Allemaal nog een prettig 2e kerstdag en alvast een gelukkig nieuwjaar(voordat ik het vergeet) en modelbouwse in 2012
    @Hoegaarden,
    Omdat de verzendkosten behoorlijk hoog zijn en ik geen paypall bezit ben ik even verder gegaan met zoeken. En ik kwam op deze Reductiemotor 12V ruilmotor voor boot of auto robots 120rpm. 120 RPM is natuurlijk best veel, Maar ik heb gezien dat de radars ongeveer 2sec over een rondje doen. Dat is 0,5 rondjes in een sec en 30RPM. Als ik gebruik maak van een 4:1 reductie(Ik weet niet zeker of je 4:1 zo goed schrijft)komt dat neer op 120/4 is 30RPM. Laat ik nog wat tandwieltjes hebben liggen met die verhouding:) dan komt het helemaal goed. Als jullie hier bezwaren tegen hebben hoor ik het graag.

    Gr Geert
     
  2. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Dag Geert

    Ik ben zeer benieuwd naar je oplossing, als deze goed is jat ik die van je.

    Groeten Sjaak
     
  3. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Sjaak,
    Jatten mag altijd. Als het maar geen stelen is :D

    zojuist het spulletje besteld. Het verzenden kost geen drol maar de verzendtijd is 14-21 werkdagen.

    Gr Geert
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2011
  4. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Hey Geert,

    Je zou die motor ook op 3 volt kunnen laten draaien, scheelt je weer een reductie,
    Of op 6v en 2:1 reductie ertussen,

    Grtz Vincent,
     
  5. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    laatste update

    Hallo allemaal,
    Voor vandaag en van het jaar de laatste update.
    [​IMG]
    De reddingsvlotten zijn vast geplakt en de mitrailleurs zijn gemaakt.
    [​IMG]
    Het touw werk is gedaan en de vlaggen zijn op gehangen(aan de andere kant het modelbouwforum vlaggetje)
    [​IMG]
    De ramen zijn gemaakt en geplaatst.
    [​IMG]
    een klein totaal plaatje. Op het dak van de stuurhut zijn een paar ruwe vormen van de bol radars te zien.

    @Vincent,
    Ik denk dat ik voor de Smart-L de spanning van mijn hoofdaccu verlaag naar 6V dan draait het motortje op 60RPM als je dan een vertraging van 1:4 gebruik draait hij precies 15RPM.

    Nog een vraagje. Tijdens het droogvaren vanmiddag nam de snelheid van de motoren steeds meer af. Ik vermoed dat mijn loodaccu leeg is. Hij is nog niet opgeladen sinds ik hem gekocht heb. Uit het artikel over het gebruik van loodaccu's begreep ik dat je hem beter eerst helemaal leeg kan trekken, maar anderen zeggen dat dat niet uitmaakt en ik hem gewoon op kan laden. Wat denken jullie?

    Ook zit er boven mijn linker schroefas elke keer een streep vet tegen de romp(nadat ik hem een poosje heb laten draaien). Betekent dit dat hij lek is?

    Allemaal een gelukkig nieuwjaar en modelbouwse voor 2012

    Gr Geert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Loodaccu's nooit helemaal leeg trekken. Dat kan onherstelbare schade aan de accu opleveren. Leegtrekken geldt alleen voor NiCad accu's vanwege het geheugeneffect. Loodaccu's hebben daar geen last van. Zie ook deze FAQ: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/70899-de-loodaccu-hoe-werkt-hij-en-hoe-ga-je-er-mee-om.html

    P.S. Je lader heeft wel een apart programma voor loodaccu's? Je kan een loodaccu niet met elke willekeurige lader opladen.

    Wat betreft je schroefas, het zou kunnen dat er wat meer speling op die ene as zit, waardoor er wat vet tussen de as en de stelmoer aan de motorzijde zich naar buiten werkt. Als hij lek is komt er ook water mee, lijkt me.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Hoi Geert,

    Jij ook de beste wensen voor 2012 he,

    Ik dacht in je vorige post toch echt te lezen dat je je radar op 30rpm wil laten draaien, dus vandaar mijn redenatie van 3v,

    Maar moet echt toegeven voor een 16 jarige bouw je echt super, kunnen meeste van ons (de oudere) nog wat van leren,..:thumbsup:

    Grtz Vincent,
     
  8. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Vincent, bedankt voor het compliment. De voorste radars op de stuurhut draaien 30RPM en de smart-L achterop draait 15RPM.

    @Indoorvlieger,
    Die had ik dacht ik gelezen, blijkbaar niet goed genoeg. Wat de schroefas betreft, er zit alleen maar vet aan de schroef zijde. Doordat de schroef hoge sneheid heeft bij het draaien slaat hij dit vet tegen de onderkant van de romp aan. Als ik hem schoon maak zit er na elke keer droogvaren weer een streep vet tegen de onderkant van de romp. Bij de 2e proef vaart stond er water in het motor compartiment van de linker motor. Het was niet heel veel. Ik denk max 5 cl water in een half uur varen.

    Bedankt weer voor de reactie's

    Gr Geert
     
  9. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Hoi Geert;

    Weet je al waar dat water vandaan komt. M.a.w. waar is het schip lek?

    Groeten Sjaak
     
  10. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Sjaak. Ik heb wel een paar vermoedens.
    [​IMG]
    De rode rondjes zijn de kritiek punten. Het bruine vlak is het dwars spant, ook is de uitlijning gelukkig beter als op de tekening. Het blauwe is het water. Het achterdek kan op 4 punten lekken. De 2 roeren en de afmeerdek gaten. De roeren kunnen denk ik niet lekken omdat die ver boven de waterlijn steken. De afmeerdek gaten kunnen lekken maar bij de eerste tocht stond daar geen water, terwijl ze nog niet eens goed gedicht waren en er op het afmeerdek wel water stond. Het kon dus naar binnen druipen maar dat is niet gebeurt. En anders heeft de kleine hoeveelheid water wel een erg lange weg afgelegd lang al de spanten en het roofmate(wat denk ik een grote blokkade is) naar het motor compartiment van alleen de linker motor.

    Het gat van de torpedo's wat toen nog niet afgedicht. Door dat het schip best flinke golven maakt en op topsnelheid flink overhangt kan er via dat gat water binnen gekomen zijn. Of de linker schroefas lekt. Wat mij ook weer stug lijkt. Als er water binnen komt verwacht je dat dat direct naar beneden gaat en niet langs de open schroefas nog een stukje naar boven via de koppeling om dan in het motor compartiment te druppen. Ik verwacht dat als de schroefas lek is het water in het compartiment er voor moet staan.Het motor compartiment bestaat uit 3 opstaande spanten van 3 cm lang. Een dwars spant en 2 zijspanten. Onder de fundering van de motor is lijm gesmeerd een hele dik laag om het gat onder de fundering van de motor op te vullen. De spanten zijn tot de vloer hermetisch afgesloten. Het water kan dus niet onder de spanten door.

    Snappen jullie het nog?:rolleyes:
    Gr Geert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Geldrop
    Hoi Geert;

    Net even je hele draadje doorgespit, is het geen lekkage van je kimkiel? Hoe heb jij die op de boeg gemaakt? Ikzelf had daar een miniscule lekkage.

    Groeten Sjaak
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    981
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik heb zelf via het afmeerdek wel water binnen gekregen, speciaal met achteruit varen. Maar als je zegt dat vet uit de linkeras komt en water aan die kant binnenkomt dan lijkt het me dat daar de oorzaak kan liggen. misschien kun je een iets dikkere vet nemen (is op dit forum ook al veel over geroepen). Droogdraaien van de motoren kun je beter vermijden, dan kan het vet heet en dun worden (afhankelijk van hoe goed de uitlijning is).

    Ikzelf heb de assen uit de kokers gehaald, toen de kokers met Graupner vet gevuld, en toen de assen erin terug geduwd. Even de troep wegwerken maar het zit er al twee jaar in!

    Freek
     
  13. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    En daarom ben ik dus blij dat ik thrusters heb en geen schroefassen, wat een zoekwerk:D Lekkage door de skeg? Is vaak een deel wat iets minder aandacht krijgt..
     
  14. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Sjaak, ik denk van niet. Eerst heb ik 3 gaten geboord daarna draad ingetapt. Daarna de kimkielen ingesmeerd met siliconen kit en tegen de romp geplakt.Toen 3m boutjes ingesmeerd met siliconen en in de gaten gedraaid. Om het af te maken heb ik langs de randen van de kimkielen ook nog siliconen gesmeerd en het spulletje geschuurd en geverft.

    Dat is ook het vreemde nergens anders in de boot heb ik water kunnen vinden.

    @Freeks, dat is natuurlijk een mogelijkheid maar zoals ik al zei. Een kleine hoeveelheid water over zo een grote afstand met spanten als dammen met daar tussen roofmate? Ik schat die kans erg klein. Dat van dat droog draaien wist ik niet. In de assen zit kogel lager vet.

    @Hoegaarden, een skeg? wat is dat? eerst even google bezoeken.

    Gr Geert
     
  15. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Hoegaarden, is dat de schroefas steun? Die zijn niet door de romp heen gemaakt. Die zijn vastgelijmd.

    @Freeks, denk jij dat het schip zover kan overhellen dat hij water schept met de torpedo gaten?

    Ik zou zeggen kijk even naar post 152 dan kunnen jullie beter de situatie zien wat betreft de motors en de compartimenten.

    Gr Geert
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2012
  16. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    981
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    De mijne zou dat kunnen, met die zware romp van mij, maar die van jou zou veel stabieler moeten zijn. Maar ik zou die torpedogaten maar wel dicht maken!

    Freek
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Wel saai, maar je kan ook de motoren een tijdje laten draaien terwijl je het schip stil houdt. Dan kun je lekkage door overspattend water wel uitsluiten. Of een bakje precies onder de schroefaf maken. Zit daar een beetje water in, maar blijft het er omheen droog, dan komt het uit de schroefas. Is het juist andersom, dan is het elders vandaan gekomen. Bovendien, als het via de schroefas komt, moet je ook spetters water tegen de onderkant van het dek hebben, niet alleen vet. En las ik nu dat je alleen maar vet aan de schroefaszijde hebt? Dat lijkt me te weinig voor een goede afdichting. Beter is het de koker te vullen middels een pijpje op de schroefas, of de as uit te nemen, flinke dot vet in de koker, en dan de as weer terug plaatsen. Als je genoeg vet hebt gebruikt, zal er een "rupsje" uit de koker komen zodra de schroefas helemaal erdoor is gestoken. Is dat niet het geval, dan meer vet gebruiken

    Roeren kunnen trouwens prima lekker al steken ze boven de waterlijn uit. Vaak zakt de achtersteven dieper in het water op snelheid, en het water van de schroeven geeft extra druk, ook op de kokers. Ik heb het wel meegemaakt met mijn Moewe, dat tot halve snelheid alles prima droog bleef, maar pas op volgas kwam de ene druppel na de andere door de roerkoker omhoog. Zijn de assen van de roeren ook ingevet?
     
  18. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    @Freeks,
    Op het moment van de test vaart waren de gaten open ondertussen zijn ze gedicht.
    @Indoorvlieger,
    Het wordt wat verwarrend. Even opnieuw. De hele schroefas zit bom vol kogel lager vet. Omdat mij opviel dat boven de schroef vet tegen de romp zat, alsof je de schroef dik in het vet gezet heb en het vet alle kanten op wordt weg geslingerd als je hem laat draaien. Dus ook tegen de romp. Je krijgt dan een streep vet tegen de romp net boven de schroef. Aangezien ik de schroef niet ingevet heb moet het ergens anders vandaan komen. Uit de schroef as want die zit vol vet. Elke keer als ik het vet weg poets en ik laat de boot een poosje droog varen zit er weer een streep vet tegen de romp boven de schroef. Omdat het me nu pas opviel dacht ik dat ik misschien een lekke schroefas had omdat er eerder een beetje water in de boot gestaan heeft. Als er vet uitkan waarom kan er dan geen water in(denk ik). Vanbinnen komt er geen vet uit de schroefas.

    De roer assen zijn ook dik ingevet.

    Het bakje snap ik nog niet helemaal. Ik maak een bakje doe daar water in zodat de hele schroef onder water is en laat hem dan draaien. Als er binnen in water staat lekt de as en spettert het water in het bakje niet alle kanten op. Als de schroefas niet lek is spettert het water in het bakje alle kanten op. Is dat goed?

    Einde epistel, en bedankt voor de reactie's.
    Gr Geert
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.803
    Locatie:
    Flevoland
    Ok, het vet komt er bij de schroefzijde uit. Zit er toevallig meer speling op die as, dus kun je hem in de lengte heen en weer schuiven?

    Met dat bakje bedoel ik in de romp, precies onder de plek waar de as uit de (mogelijk) lekkende koker steekt. Zou daar dan water naar binnen komen, dan valt dat in het bakje, en zou er verder in de romp geen water mogen staan. Je zou dan ook tegen de onderkant van wat boven die plek zit (dek of opbouw) druppels water moeten vinden, die worden weggeslingerd. Komt het water elders naar binnen, dan zou het bakje droog moeten blijven, en vind je alleen daarbuiten water.

    Wat trouwens ook nog kan is dat het vet uit de andere schroefkoker is weggespoeld, en dat je daarom van die as geen vet tegen de onderkant van de romp geslingerd ziet worden. En dat het water via de andere schroefas in de boot komt.

    Trouwens, het is dacht ik al gezet, maar als je de motoren op het droge laat lopen zal het toerental hoger liggen dan normaal in het water, en daardoor kan het vet ook dunner worden, en wegspatten. Als je toch op het droge wil testen, beperk dan de toeren van de motor. Maar beste is testen in het water, misschien als je zonder opbouw, en met de boot vast, motor halve kracht bijvoorbeeld, kunt zien waar het water zich naar binnen wurmt...
     
  20. g.knulst

    g.knulst

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    304
    Locatie:
    Sint Maartensdijk
    Er zit geen speling op de as. Ik zet binnen kort gewoon ons zwembadje op en ga daar rondjes in varen. Ik denk dat dat het minst omslachtig is.

    Bedankt voor de ractie en de tips!!

    Gr Geert
     

Deel Deze Pagina