bouw van de LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door g.knulst, 10 jul 2010.

1. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo,

@Freeks,

Wat de ruimte in het schip betreft. Hij is hol alleen heb ik aan de onderkant en zijkanten ongeveer 3 cm roofmate in de boot. Er wordt eerst polyester over gedaan, plamuur om hem strak te trekken. Je hebt dan een harde laag. Het roof mate is zo zacht dat ik het er van binnen uit kan snijden tot dat ik op de harde laag kom. De accu's bijvoorbeeld, wegen best wat dus zorg ik er voor dat ze op het polyester staan voor een laag zwaarte punt.

Bedankt voor de tips over de schroefassen, schroeven, motor enz.

gr geert

Laatst bewerkt: 13 sep 2010
  2. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo allemaal,

Voor de rest geen suggestie's ? Van de modelbouw club ZMC kreeg ik deze motor als advies: Igarashi elektromotor "SP3657-50" 12 V bij conrad.

Ik heb ook nog even verder gewerkt deze dag, met het resultaat dat hij in de aluminium moet(gewoon een soort tape die plakt, wordt ook bij cv ketels gebruikt).

gr geert

3. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Goede motoren hoor, heb er zelf ook een aantal in gebruik.

4. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    @ Bart
    Gebruik ze zelf ook.
    Heb geen klachten over die Iragashi's.
    Maar . . . . bij het aanzetten (opstarten en draaien op lage toerentallen) maken ze en hoog fluitend geluid.
    Iemand enig idee wat dit veroorzaakt. ?
    Of beter nog hoe er van af te komen ?

PS:
    ze worden bij mij geregeld met Rookies

@Geert,
    Het is een mooi schip om te bouwen.
    Ik krijg alleen de onbedwingbare neiging om na het zetten van de epoxy?/polyester? romp er een bus met oplosmiddel in te gooien. Weg met dat roofmate :)

Han

5. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    motoren

Hallo allemaal,

@Bart, Han

Bedankt voor de reactie's. Zelf vond ik de prijs een beetje verdacht;) dus dacht ik, ik kan het beter vragen.

@Han

Oplosmiddel:confused:

Ik heb ook nog wat foto's van de boot. Je kan toch wel zien dat het de eerste is:p
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

De bezemsteel is hier wel goed te zien:D

Hier ook nog wat foto's van het aluminium tape over de romp.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Zo dat was het weer.

gr geert

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    @Han,

Dat fluitende geluid heeft te maken met de vaartregelaar. Deze regelt het motortoerental met een hoge pulsfrequentie.
    Hierdoor kan de motor mooier rond draaien in de lage toerentallen, enig nadeel is dus het fluitende geluid. Helaas is hier niet veel aan te doen.
    De motoren in mijn Smit New York maken ook een fluitend geluid.
    Dit zijn Graupner 900BB motoren ook aangestuurd door Robbe Rookies. Ik ben zelf erg tevreden over deze regelaars.

Nu verder weer :eek:ntopic:

Veel suc6 met je model Geert, en ik blijf je volgen.

Gr,
    Bart

7. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Bart,

nee man dat is de turbo:D:D

gr geert

8. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Hoi Geert,

Kijk al even mee maar ik ga met Han mee hoor : roofmate ????? en dan wel met hout bekleden en dan ook nog polyester ? Het kan prima maar is helemaal niet nodig.
    Ik zou trouwens epoxy gebruiken met een mat want dat geeft ook sterkte.
    zo dus :
    Maar ik denk dat dat nu niet meer gaat omdat je dat tape erover heen hebt geplakt. Waarom is dat eigenlijk want dat heb ik nog nooit gezien ?
    Overigens heb ik die motoren ook en ze varen prima. Vaar zelfs met 12 volt motoren en toch op 6 volt. Scheelt nauwelijks in snelheid en het energieverbruik is veel minder. Zo kan ik dus een loodaccu van 6V en 4Amp gebruiken want die zijn slechts 700 gram. In mijn Tromp heb nl. niet alleen geen plek maar ook geen waterverplaatsing genoeg om veel gewicht mee te nemen.

Succes met de verder bouw!
    Luc

9. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    @Bart,
    klinkt plausibel.
    ik vreesde even dat ik maandagmorgenmodellen had gekocht.
    Ik ben toch van plan om zelf ook nog eens een ESC te bouwen.
    Zal dan 's met de frequentie gaan spelen. Kijken wat 't effect is.

enfin bedankt voor de info en weer terug on topic.

Is de romp al waterdicht geert ?

groet,
    Han

10. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo allemaal,

@ luc

Ik leg het allemaal even uit, ik geloof dat er dingen door elkaar gehaald worden.

Ik maak gebruik van roofmate omdat(denk ik) ik zelf geen genoeg ervering heb met hout bewerken, als je dan iets verkeerd doet kan je het roofmate heel gemakkelijk verwijderen en er een nieuw stuk tussen plakken.

Het is de bedoeling dat ik alleen gebruik maak van polyeste, roofmate smelt als de polyester er meteen op gaat. Van daar het aluminium tape.

Is het zo duidelijk?

@ Han

Hij is wel water dicht met het tape er over :) maar helaas er zit nog geen polyester op. Ik moet ook nog naar school :(

Laatst bewerkt: 20 sep 2010
  11. susho

susho

Lid geworden:
    9 dec 2005
    polyester heet maken?

polyester vreet inderdaad roofmate aan, maar dat komt door de styreen die in beide zit.

12. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    :oops::oops::oops::oops::oops: heeft niemand het voor de rest gezien??

wat dom

gr geert

13. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo allemaal,

Ik vond het polyesterren toch wel even spannend, maar voor een beginneling heb ik geloof ik niet te klagen. Er zal vermoed ik nog wel een hoop plamuur en schuur werk aan zitten maar ja dat hoort er bij :)
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Als het niet goed is graag commentaar!!

gr geert

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. hms kortenaer

hms kortenaer

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    dit is wel een hoop schuur werk maar voor je volgende project meer info bij de modelclubs en leden van dit forum kom eens naar modelbouwevent. en vaardagen van clubs om info.op te vragen over je project zo als soeterberg modelbouw evet. over 2 weken deze kennis is wel goed voor je voor later ik ben te vinden bij de stand van mini marine internationaal ik ben op de eerste zondag en de laaste zondag te vinden ik ben ook een clubmaat van freek schepers mijn naam is marco de koster maar je project ziet er goed uit ik zeik je project niet af vriend
    met vrienderlijke groeten marco de koster

15. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    En dat schuren gaat toch jeuken.. brrrr
    Volgens mij had je beter wat gaas eroverheen kunnen trekken.
    Is toegepast op de Smit Kamara wat een super resultaat gaf.
    succes!
    gr. Jeroen

16. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Hoi Geert,

Zo te zien kan je beter eerst nog even de grootste "putten" in de romp opvullen met hetzelfde polyester materiaal.

Leg eens een latje in de lengterichting langs de romp. En vergelijk de afstand tussen de toppen en de dalen onder het latje. Houdt dan ook een beetje de gewenste vorm van de romp in de gaten. Je loopt nu waarschijnlijk het risico dat je door de romp heenschuurt. Zo lijkt het althans op de foto.

Het eindresultaat wordt mooier en de romp wordt steviger als je nu al opvult tot het niveau dat je zeker weet dat straks je enkel materiaal hoeft weg te schuren. En weinig hoeft op te vullen.

Success.

17. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @hunter,

hoe bedoel je gaasje?

@han,

de foto's vertekenen wel iets dus echt putten zijn het niet, maar mooi strak is anders.

Als de romp me voor de rest niet zind bouw ik hem op nieuw, maar eerst het schuur, plamuur resultaat bekijken.

gr geert

18. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008

zo werkt dat

gr. Jeroen

19. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Jaja, blijft een mooi verslag, de Smit Kamara. Jammer dat de foto's in het verslag langzaam verdwijnen :(

20. Luc Biemans

Luc Biemans verslagschrijvers

Lid geworden:
    15 okt 2008
    Gaasje

Hoi Geert,

Toch wel gaaf om weer eens een andere bouwwijze te zien. Zo kan het natuurlijk ook heel goed maar je hebt nog wel het nodige plamuur- en schuurwerk voor de boeg. Overigens was dat bij mijn methode ook niet anders en dat hoort er ook gewoon bij. Wel een wijze tip : gebruik adembescherming want het fijnstof van het plamuur en zeker van het polyester is niet echt gezond. Epoxy is helemaal smerig spul trouwens.
    Ook de tip van Han is waardevol want als je veel moet plamuren kan je de rompvorm geweld aan doen en dat levert dan weer extra werk op.
    Ik blijf je volgen en als je tijd hebt gaan dan inderdaad langs bij de Marco de Koster van de MMI (HMS Kortenaer) tijdens de modelbouwmanifestatie in Soesterberg.
    Succes !!!!

Deel Deze Pagina