bouw van de LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door g.knulst, 10 jul 2010.

1. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @hunter,

super gaaf, zakt alleen dat gaasje niet naar binnen?

@luc,

goed om te horen dat het bij de echte bouwers ook niet alles koek en ei is;)
    Ik vind het wel ontzettend jammer dat ik niet naar soesterberg kan. Ik woon namelijk in zeeland, ik moet naar school en in het weekend moet ik werken om de boot gedeeltelijk te financieren.

Wat de boot betreft, ik heb vannavond alle oneffen heden een beetje weg gewerkt. Nu is het wachten op de auto spuiter die mijn boot wil strak zetten. Met het stof heb ik ondertussen ook kennis gemaakt:(

gr geert

2. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Ja klopt, het gaas gaat ietsje naar binnen, maar dat plamuren en je hebt een strakke boot. Ik zou dat verslag eens even doorlezen, word je een stuk wijzer uit.
    Auto spuiter? doe je dat zelf niet dan?

Ik heb mijn Duwboot Alina in geweven doek gelamineerd, dat is wat strakker te verwerken. Had voor jou ook veel schuur werk gescheeld denk ik. Maar goed, het gaat de goede kant al op!

Wat een rommel he.. goh ik heb deze zomer mijn centaur voorzien van nieuwe spanten / schotten, en dat jeukt nog vele meer, dan zit je er helemaal onder.

Gr. Jeroen

3. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @hunter

Ik bouw bij iemand anders, zoals op eerdere foto's te zien is. Zijn zoon is auto spuiter en kan zeer goed plamuren enz. Dus kan ik er beter niet aan gaan prutsen.

gr geert

4. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    Oke, we zien het resultaat wel tegemoet he?
    gr. Jeroen

5. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    update

Hallo allemaal,

Omdat de autospuiter niet zo heel veel tijd had hebben we afgesproken dat ik het grove werk zou doen en hij de rest. Dus ik was lekker aan het plamuren:(kom ik daar iets verschrikkelijks tegen.

Mijn achterschip is waarschijnlijk krom gaan staan door dat het polyester zo gekrompen is. op het punt waar dit gebeurd is ging het om 2 mm, maar aan de achterkant scheelde dit een cm. Ik heb toen een sleuf gezaagd en met ongeveer 3mm dik hout een stuk je er tussen geslagen zo dat hij recht kwam te staan.

Maar er is ook goed nieuws, ik heb een steun gemaakt en veel geschuurd en geplamuurd. de ergste hoogte verschillen zijn weg gewerkt.

gr geert

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    update

Hoi allemaal,

Hier even een foto van hoe het was voor de operatie.[​IMG]
    Het is moeilijk te zien maar er zit een bochtje in.

Hier een foto van tijdens de operatie.
    [​IMG] [​IMG]

en hier een foto van na de operatie. Hij is hier nog niet geschuurd.[​IMG]

Ik heb tussen de update's lekker geschuurd en geplamuurd.
    Er komt nog een beetje plamuur bij maar hij weegt nu 3,5 kg.
    Volgens Freeks mag bij 6 kilo gaan wegen

De volgende stap is om de dekhuizen er op te bouwen. Het is de bedoeling dat de zijkanten er vast opkomen zodat geen lelijke naad over de hele lengte van het schip loopt. Onder het eerste huis komt toch nauwelijks elektronica dus dat wordt gewoon een soort bak boven op mijn dek waar van ik de bovenkant kan afhalen. Bij de hangaar is het de bedoeling dat het dak en de achterkant eruit kunnen.

Dit was het weer voorlopig. Tot de volgende update.

Gr geert

7. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    6 kg is het eindgewicht van het hele schip.

Ik dacht dat mijn romp iets van 2.5 kg was en dat was een beetje te veel, waardoor het schip iets te veel slingert. Ik raad je dus aan de romp zo licht mogelijk te maken, en dan meer ballast onder in het schip te plaatsen.

Je moet zeker niet op schuren besparen.

Waar ik me een beetje zorgen over maak bij jouw fotos is dat de spanten op kielbalk zitten, maar dat er geen latten langs de spanten lopen die ervoor zorgen dat de spanten perfect everwijdig blijven. Dat heeft denk ik tot dat werken van het schip geleid.

Kun je niet een serie balkjes tussen de spanten plaatsen zodat van voor tot achter de spanten
    perfect evenwijdig blijven, ook als er spanningen in de huid van de romp komen? Mogelijk dat het dek ook die rol kan spelen?

Success!

Freek

Laatst bewerkt: 24 okt 2010
  8. han mul

han mul

Lid geworden:
    27 dec 2005
    Hoi Geert,
    Je hebt het probleem zo mooi opgelost. Maar het is net als freek zegt.
    Als je nu de mogelijkheid hebt om meer verband in de romp te brengen, laat dat dan vooral niet na.

Ik denk dat ook bij dit schip relatief lange schroefassen gebruikt gaan worden. Daar wil je later geen spanningen op krijgen doordat je romp alsnog vervormt.

groet,
    han

9. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    @Freek

ik denk zelf dat mijn zwaarte punt lager komt dan bij u want u maakte gebruik van de bread en buther methode. Ook is het roofmate erg hard geworden waardoor spanten geen kant op kunnen. behalve bij het bewuste spant. Waar ik meer meer zorgen over maak is het gewicht. Ik heb nu mijn boot gewogen met mij zelf er bij maar ik ga het morgen op de keukenweegschaal doen.

@Han

Mijn boot staat al in de polyester dus dan kan hij toch moeilijk weer vervormen?

gr geert

Laatst bewerkt: 25 okt 2010
  10. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    doos van pandorra

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn boot open gemaakt. Hopelijk beantwoorden deze foto's heel wat moeilijke vragen. Zij is ook meteen in bad gegaan het maximale gewicht wat er in kan(zodat hij nog mooi licht) zijn 2 grote loodaccu's. Ik schat 4 kilo dus dat is best wat. Ik geloof dat ik mijn boot echt nog een keer opnieuw moet wegen:)
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

gr geert

11. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    nog een vraag, ik ben ondertussen bezig met het maken van de opbouw. dit maak ik van 1,5 mm berken triplex hebben jullie tips over hoe je dit het beste kan snijden. Als iemand nog foto's heeft ze zijn van harte welkom.

gr geert

12. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Ik heb mijn opbouw ook van 1.5mm berkentriplex gemaakt, ik heb het snijden met een stanleymes gedaan, kost wel veel kracht! Je kunt ook wat dunner triplex nemen en dan knippen met een goede schaar.

Op mijn bouwverslag staan wel wat fotos van het maken van de opbouw. Probeer met name de hoge delen zo licht mogelijk te maken.

De fotos van het drijvende schip zien er keurig uit hoor!

Freek

13. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    dank u ik was al bang dat ik nog meer er af moest schuren. Bestaat zware polyester? Want bij het open maken van het schip kwam ik er achter dat de wand helemaal niet zo dik is.

gr geert

14. hms kortenaer

hms kortenaer

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    geert je romp ziet er goed uit je moet goed nu licht schuren en plamuren als er zwake pleken of plamuur of pollyvieber kan je bij de bouw markt halen en kom in mei naar de marinevaardag die mini marine internationaal org. met je model daar kun je vragen stellen
    net zo veel als je wil en je kunt ook lid worden van mini marine internationaal wij zijn er ook lid van freeks en han en ik zijn leden van mmi kijk eens op de website MMI - De landelijke vriendenkring voor modelbouwers van marineschepen wij wil je altijd helpen met je boot als je vragen heb stel ze maar

vr gr marco de koster

Laatst bewerkt: 26 okt 2010
  15. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Hallo Marco,

Ik heb jullie site bekeken. werkelijk waar respect voor de modellen die jullie maken. Daarbij vergeleken is mijn boot een prul. Ik ga ook echt proberen om bij de marinevaardag te zijn. Ik zit alleen een beetje verlegen met het vervoer. Ik ben namelijk nog geen 16 en al helemaal geen 18. Ik zal mijn ouders eens lief aan kijken. Misschien word ik dan wel meteen lid.

gr geert

16. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    update

Hallo allemaal,

Een poos geleden. Voor degenen die denken dat ik gestopt ben, dat is niet waar:D. Hier mijn resultaten van de afgelopen weken

Als eerst heb ik latten op het dek gemaakt(voor de steun)
    Daarna heb ik steuntjes gemaakt.
    [​IMG] [​IMG]
    Hier alvast een voorproefje van de opbouw. De zijkanten zijn nog niet vast gelijmt.
    En hier het huisje gedeeltelijk in elkaar gezet.

Aldoende ben ik er achter gekomen dat je een opbouw niet zomaar even maakt. Dat is best pittig;).

Dit was het weer voorlopig tot de volgende keer.
    Gr Geert

17. FreekS

FreekS

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Dat ziet er prima uit hoor! Gewoon goed op de tekening en vele fotos kijken om precies te begrijpen welk dek op welke hoogte zit!

Freek

18. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    Bedankt voor het compliment
    Gr. Geert

19. hms kortenaer

hms kortenaer

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    hee toppie geert ga zo door met bouwen het gaat goed komen
    met vr gr marco

20. g.knulst

g.knulst

Lid geworden:
    7 jun 2010
    update

Weer wat gedaan de laatste tijd.
    De stuurhut staat al een heel eind in elkaar. nog een paar kleine dingen moeten er gebeuren en dan is hij af. afgezien van het detail werk natuurlijk:rolleyes:
    [​IMG] [​IMG]
    op deze foto is het deur knopje te zien die ik op het deurtje gemaakt heb.
    Dit is het idee dus. ik kan de bovenkant gewoon er uit schuiven. Ik moet er nog even wat op verzinnen zodat hij tijdens het varen niet losraakt.

Nog even wat anders In "de schoorsteen" moeten straks lichtjes komen. omdat ik er nu goed bij kan wil ik ze er nu al inzetten. Heeft iemand advies over welke lichtjes ik het beste kan gebruiken?

Dit was het weer tot de volgende update.

Gr Geert

Deel Deze Pagina