bouw van de politieboten van colorikits!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door rubenbosman, 12 aug 2009.

1. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    sssssssssssssst, niet storen........druk aan het (her)bouwen!

Een paar kleine updatejes van de vloot mag wel ja......

FOTO"S!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Roel, het is overduidelijk dat je niet in de randstad woont ... je boft maar!

3. Frank Vekemans

Frank Vekemans

Lid geworden:
    21 okt 2008
    Vermits zoonlief een appartement heeft gekocht en vader de verbouwingen mag doen ligt het modelbouwen voorlopig stil en blijft de pliesieboot en ook de Happy hunter op de werf liggen voor enkele maanden. Want wat is het verschil verbouwen op modelbouw het blijft bouwen, alhoewel van het eerste daar word je zo vermoeid van

4. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Frank, ik begrijp je volkomen .
    als ik met modelbouw bezig ben heb ik soms met lijm werkzaamheden na 5minuten elke keer een kwartier pauze (droogtijd)voor ik weer verder kan 5min. weer een kwartier pauze pauze.........
    enz.enz.
    maar verbouwen ..NU EVEN NIET ik heb 3 weken gedaan over een nieuw plafond en de wanden sausen inkl. schoonmaken alles terug hangen en plaatsen en de tijden bezig of pauze waren niet te vergelijken, daar kwam zelfs spierpijn bij om de hoek kijken.
    PHFFFF effe bijkomen en nu weer Modelbouwen relaxed en weer :eek:ntopic:

Brandaris :D

5. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Tja wacht nog steeds op de levering van de assen en schroeven
    Helaas nog geen post van de Flevoshop gehad :(

Ondertussen mijn zender weer netjes gerepareerd terug gekregen van Corrien, dus de S100 is weer vaarklaar voor het schooldagje met Roel.

Ben begonnen met het demonteren van de radarmast, ik wil deze bewegend maken, dus zal de onderdelen voor een scratch bouw gaan gebruiken.

Ook het dekhuis zal eraan moeten geloven, zelf bij een lichte tik breken er weer delen los,

De bouw van de pelesieboot zal dus een winterproject gaan worden.

De romp van de PT boot heeft zijn definitieve kleuren gekregen, foto later in het andere "Gekaapte" draadje ;) sorry Puffin

Ondertussen het bussysteem verder uit gedoktert, wachten is nog op de set van cheeta

zo, das weer een hoop type werk

Zo zie je maar Roel, we zijn allemaal nog actief, alleen weinig te melden

6. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Ach het is leuk te weten, dat iemand op zondag 05:30 naar buiten tuurt om te kijken wat er gebeurt.............10min a een paard en wagen..............5 min........een verdwaalde koe..........10min.........2 postduiven met de laatste emails...........etc etc....

PS Paul wat was er mis met je zender????

7. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    wel off topic, vooruit dan maar,

rechter kanaal werkte vooruit haperend (je weet dat ik hiermee de middenmotor van de S100 aanstuur, en dan is het niet prettig alleen maar wel of geen aansturing te hebben), en ook de links rechts bleef de servo jengelen, Corrien heeft beide pots vervangen probleem over.

daarnaast was er twee weken terug het probleem dat de motoren spontaan steeds sneller begonnen te draaien (ik had even ROEL moment, om het maar zo uit te drukken :) ), ik had een verdacht op de ontvanger, want met een andere ontvanger geen centje pijn, ook deze is getest, en lijkt geen problemen meer te hebben.

Meteen maar begonnen de ontvanger om te bouwen naar module vorm

heerlijk, ik kan mijn oude studie weer eens uitoefenen, begin me zelfs te verdiepen in PIC en ATMEL (eens wat anders dan al die schakelingen die ik gebouwd heb met deZ80)

OH ja, tja, in Okkenbroek hebben ze een leuke hobbie, auto's kieken, ipv brommers kieken :D

8. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Gemotoriseerd lokaal verkeer aldaar????? tssssssssssss op die wegen.......!

Paul: succes met "moduleren"

9. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ehhh... bij ons hebben we de hobby: "motoren kiek'n" in het motormuseum alhier. (M'n buren dus)

Maar goed, terug naar de KMarechaupliesieboot RV 162:
    Ondertussen de ruiten ééndelig gemaakt (Simpel de "aluminium" sponning er af halen, tussendeel er uit snijden en weer plakken)
    Stukkie printplaat, relais en aansluitblokjes gehaald, en in fasen de verlichting in de mast aansluiten (Spaghetti!!!)

De kraan gemodificeerd: het onderstuk is te breed en te hoog (voor de kraan op de RV162) Het past niet tussen het achterluik en het hek. Dus een stuk van de onderzijde afgezaagd. Dit vervolgens op een ABS-plaatje gezet. Daar de hydrauliek-leidingen op aangesloten. (messingstaf) De hydrauliekleiding voor op de kraanarm gemaakt van soldeertin in dunne krimpkous (warmgestookt). Niet al te lang geleden hier ergens gelezen, en ik moet zeggen dat werkt perfect. Je kraanarm kan blijven bewegen en de "slang" gaat netjes mee.

Alle railingen vervangen; soldeerwerk was te vergelijken met het lijmwerk.
    Trapje naar beneden dichtgemaakt. De RV's hebben dat niet, die hebben naast de uitlaat voor het hulpbedrijf een trapje naar boven. Dat dus ook maar gemaakt, extra railing gefabriceerd en het platformpje voorzien van traanplaat uit een ouwe Revell Truck-accesoires-kit die ik nog had liggen.

Een platformpje bij de kraan van hetzelfde materiaal gemaakt. Alle "arbo-stickers" op de kraan (en dat zijn er nogal wat :sleepy:) gemaakt van decals uit diezelfde truck-kit van Revell. Het zijn allemaal driehoekige stukjes gele decal, geknipt van de reflectieplaten van een aanhanger.

De toegang tot de motorruimte is een "kist". Van ABS-plaat een kistje gemaakt waar die toegang tot de motorruimte netjes overheen past. Uit dit "contra-kistje" de bodem gezaagd. Plaats op het dek bepaald en vervolgens in het dek ook een opening gemaakt. Daar de "contra-kist" overheen gelijmd. Nu kan de toegang tot de motorruimte daar op geplaatst worden. Die past netjes strak, dus geen risico op kwijtraken, én geen risico op waterinbreuk via deze opening.
    Aan de voorzijde haakt de kajuit onder een lip die ik op de dekrand heb bevestigd. De achterzijde is voorzien van een "onzichtbare" sluiting, type "Lex Verkuyl". Onderdeks in elkaars verlengde twee stukken messing pijp gelijmd vanaf de achterzijde kajuit tot het "motorluik". Aan de binnenzijde van de kajuit, achterzijde een contructie gemaakt die een stukje onder de kajuit uitsteekt en ook daar een messing pijpje in gelijmt. Als ik nu de kajuit op het dek zet, open ik het motorluik en schuif een messing pen naar voren zodat deze de kajuit vergrendeld. Dez pen kan, als ik 'm in een bepaalde stand zet, niet door trillingen naar achteren schuiven.
    Verder zal ik "voor de liefhebber" nog het veiligheidsplan van de RV's hier op zetten.
    Een boven- en zijaanzicht van het schip, waar alle zaken redelijk gedetailleerd opstaan, en waar je bepaalde maten uit kan afleiden.

10. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Intussen ook aardig verder, heb de gehele mast + kast overnieuw gemaakt uit messing en blanco printplaat.......lekker solderen. Mijn kooi is duidelijk anders, de boordlichten zitten niet in een kuiltje maar met een aperte stang. De bovenste reling is dus overal even hoog, maar lager dan de kooi met kuil. moest dus toch overniew!

11. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    En aamgezien morgen op Soesterberg toch iëmand al dat marinegeweld moet controleren ;) heb ik vandaag maar eens wat "productie gedraaid" in de garage.
    Ben begonnen met allerlei "klein spul" te maken. Houders voor reddingsboeien, fenders, een kast voor de draagbare 12 Kg blussers, twee nieuwe reddingsvlotten... Daarna m'n nieuwe railingen gespoten: buitenkanten blauw, binnenste spul wit.
    Een loopplank gefabriceerd (was meneer Coroli even vergeten) van staaldraad en messingprofiel. Toen was het 16:00.
    Uiteindelijk besloten om de stickers er ook op te zetten. k heb de originele Coroli-stichers voor op de zijkant van het dekhuis gebruikt. Eerst maar eens kijken of dat houdt. De kleefkracht is niet denderend. Lex V. te L. was zo vriendelijk geweest om stickers "Koninklijke Marechaussee" te maken, alsmede stickers met het wapen van de KMar, het RV-nummer voor op de boeg en de naam van het schip: "Wijckermeer". Voor op het dak van het dekhuis had ik al zo'n setje plaknummers van onbeschofte grootte gekocht.
    Na vier uur rustig aan werken zit het hele handeltje erop.
    Vanuit een Boeing 747 op 12.056 meter hoogte kan je volgens mij nog zien waar de RV 162 vaart, zo groot zijn die cijfers op het dak.
    Morgen de doop in de bak op Soesterberg. Daarna op m'n gemakje alle verlichting aansluiten. Dat is een klus waar ik altijd tegenop zie, dus daar neem ik ook rustig de tijd voor.

Foto's maak ik op Soesterberg.... ff geduld dus!

12. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Roel leuk weer eens de boot te hebben zien varen!

PS de zwembroek nog aangehad???? voor je kraantje?

13. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    hij is fijn, geniet ik van een paar dagen vakantie, mis ik alle "" actie" weer

14. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Opletten dan ook.............!

.......ik heb de zwembroek ook gemist........je weet wel zo'n gestreepte, da's de mode op dit moment daar ergens!

15. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    niet hier in luxemburg ;)

anyway, ben jij nog in Soesterberg geweesd ?

16. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    :D Daar miste Maarten de zwembroek dan ook!
    Wat geschiedde:
    Ik had mijn ernstig gemodificeerd kraan gisterenavond netjes op het achterdek gelijmd. Ben ik lekker aan 't varen in Soesterberg vandaag komt er zo'n achterlijke MTB die (uiterst laf) achter mij liggend 2 torpedo's lanceert. De ene speert onschuldig mij aan bakboord voorbij, de andere komt met een duidelijke "tik" tegen mijn spiegel. En nog eens... en nog eens! (hij ketste terug, maar het schroefje draaide nog, dus wéér naar voren...)
    Bleek een blindganger te zijn: geen explosie. Vrolijk doorgevaren, en na een half uurtje geeft mijn accu aan dat'ie van de lege is. Boot opgepakt, naar binnen toe. Aan de tafel van de duikbootvaargroep komt er iemand op me af en ik geef wat uitleg over de plakkwaliteiten van bepaalde Chinezen en mijn modificatietechnieken. "Onder andere de kraan moest ik helemaal modificeren, want dat is bij de KMar een ander type dan bij de Pliesie..." "Ehhhh.... Welke kraan?" "Nou, die op het achterde... Hé?" Geen kraan te bespeuren.
    Wat bleek: die lag midden in de vaarbak. Ik verdenk een zekere MTB-schipper...
    Maar goed: diezelfde MTB-schipper stelde even later ruimhartig een van zijn scheepsstandaards ter beschikking om mee te dreggen.
    Eén worp, en ik kon 'm naar de kant halen. Geen schade, alleen een gedeukt ego, maar geen natte voeten!
    Lex heeft wat foto's gemaakt van de RV 162, dus die komen nog...

17. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Ja, maar eerst de redding.

Kijk daar ligt'ie

De redder in zwart-wit. Willy in eigen persoon. Heel handig pakt hij een boei achter zijn flipper om met het gewicht dat daar aan hangt de kraan naar de kant te slepen.

Maar daarbij kwam de lijn in z'n staart, dus moest hij eerst zelf gered worden. Kijk z'n baasje eens beteuterd staan kijken...

Maar zonder kraan loopt de RV 162 nog steeds heel mooi door het water!

Mooi dat je 'm weer terug hebt Roel. De volgende keer epoxy lijm gebruiken, dan is het torpedo-proof .. ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  18. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    En jij nog dank voor het ter beschikking stellen van je Pihwetmahtodktr-D
    (Pleur-maar-in-het-water-en-trek-maar-aan-het-touwtje-om-de-kraan-te-reddebDevice)

Ondanks de uiterst geniepige golfslag in het bassin heb ik met moeite 3cc water uit de RV-162 weten te halen, dus ze is nu behoorlijk waterdicht.
    Ik had drie kanten van het achterluik afgeplakt met Graupner-tape. De achterzijde niet, omdat de kraan een beetje in de weg stond. Het water is daar toch door naar binnen gelopen. Even denken hoe we dat gaan oplossen... Wellicht iets met Vaseline:confused:

Verder zat ik me al een tijdje suf te prakkezeren waar ik het speakertje van de sirene uit moest laten komen. Uiteindelijk vanavond het stannleymes onder het voorluik gezet: en jawel, dat brak meteen los. Prima! De Dremel met slijpschijf erop gezet en een opening gemaakt in het dak van het vooronder. Daar komt de acoustische buis met het speakertje in te hangen. Het luik er overheen in standje "een beetje open", scharnieren naar voren, zodat enthousiast spatwater niet meteen naar binnen vliegt.
    Morgen een flexdag en dan kan ik me gaan concentreren op het orde scheppen in de dradenbende binnen...
    Navigatieverlichting (Wit toplicht, groen en rood en heklicht), oranje lamp in de mast, blauw zwaailicht met sirene, zoeklicht, radar, dekschijnwerpers voor, dekschijnwerpers achter. Ik zet een dummy "Carnavalslicht" op de boeg; mijn mast is niet beweegbaar, dus dat licht heb ik niet nodig.
    Kijken of we dat allemaal op die multiswitch van Conrad kunnen zetten...:confused:

19. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Hier een foto, proefvaart van de P34

Deze heeft ook geen kraantje Roel!

groeten, Brandaris

20. herby

herby

Lid geworden:
    14 jul 2009
    Ik had gezien dat de hoekramen bij mij verkeerdom (geplakt) waren.
    De onderkant van de ramen liepen niet in een rechte lijn.
    Als je de ramen draait, of de linker en de rechter hoekraam wisselt, wel.
    Je ziet het ook goed aan de lengte van het raamkozijn.
    De korte zijde voor en de lange achter.

Ik zag op het forum dat ik niet alleen was, met de hoekramen verkeerd om.

Deel Deze Pagina