bouw van de politieboten van colorikits!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door rubenbosman, 12 aug 2009.

1. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Doe jezelf dan een plezier en ga die dan eens heel snel kopen!
    ...En dan niet zo'n prul van de gamma, maar koop een soldeerstationnetje, met een houdertje en regelbare temperatuur. Dat soldeert zó veel prettiger. Gewoon een dingetje van Velleman of een chineesje (ik heb zelf een Aoyueh ofzo...) is al goed genoeg...
    Dan nog een rolletje fatsoenlijk soldeer en je bent onderweg voor zelf railingen maken.

Succes! (en ook voor jou: Waar blijven die FOTO's nou? :D )

2. Bennos

Bennos Guest

Ja ik weet het, staat ook nog op de verlanglijst.
    Zou voor nu even fijn zijn als iemand misschien nog railinkje had liggen, is ie voor het zicht weer mooi.
    Foto's volgen zsm hoor:)

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    RV162 is vrijwel gereed na de renovatie. Vanmiddag even een proefvaartje gedaan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dat is nu met recht een mooie bellenlegger.

5. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Vandaag even wezen "prutsen" aan de RV-162. Er moest nog een sirene in.
    Ik had nog zo'n Robbe printje liggen en een kleine speaker.
    Printje werkte nog, speaker ook (na zo'n 10 jaar:D)
    Wel een beetje "blikkerig" geluid en weinig volume.

Dus een kokertje gezocht... Eerst een rolletje van wc-papier. Werkte prima, alleen... wat als het vochtig wordt? Geen goeie optie.
    Een dop van een gasbus paste exact over het speakertje, maar was wel wat kort. Een plastic kokertje van Trimline paste daar weer exact overheen.
    Even wat experimenteren met de juiste lengte... En met een lengte van 9,5cm was het geluid naar tevredenheid. Op die lengte vastgelijmd, met een laagje tape over de bovenzijde van het kokertje heen.
    De achterruit van de opbouw verwijderd, zodat het geluid ook buiten te horen is....

Deze patrouilleboot is nu luid en duidelijk te horen!:D

6. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Zijn deze boten uberhaupt nog ergens te koop?

7. Bennos

Bennos Guest

Kijk, inventief!

Maar.... niet op schaal he;-)

Heb een tijdje bij de rivierpolitie gewerkt maar nooit een peptoet kunnen ontdekken.

8. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    @ Robert: er staat er eentje te koop in het "te koop" gedeelte...

@Bennos: Dit is KMar... Koninklijke Marechausse...
    Niet beter, wel anders.
    En ja, als kinderen steeds vragen: "Waarom zit er geen sirene op?", dan moet je wel...;)

9. Bennos

Bennos Guest

Ook geen peptoet!

Maar idd een goede reden om er een te monteren:-d

10. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Vandaag weer even lekker weer, dus de RC162 uitgelaten.
    Een paar foto's en een filmpje gemaakt, inclusief "Pep-toet"...;)
    RV162 on a short patrol - YouTube

En voor het geval iemand denkt: "Heeft de RV162 een facelift gekregen?"...
    Ja, dat heeft ze. De hele opbouw is opnieuw gemaakt, uit ABS-plaat ditmaal.
    Lichter en met sterkere lijmverbindingen. Scheelt 188 gram. Haar frontje heeft een wat ander uiterlijk gekregen: de middelste ruit heb ik breder gemaakt.
    Qua snelheid is ze er in ieder geval niet op achteruit gegaan... ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Roel,

Als het mijn boot was, dan zou ik de sprayrails wat geprononceerder maken, zonder dat het uiterlijk er onder lijdt, maar dat de spray niet meer (bijna) tot aan het dek omhoog kruipt.
    Of ligt het zwaartepunt wat te ver naar voren?

Het vaarbeeld op snelheid ziet er spectaculair uit met die grote waaier, maar ik vind het foeilelijk..., nog afgezien van de extra weerstand en het feit dat bij een beetje wind je hele opbouw zeiknat wordt.

Groeten, Jan.

12. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Hoi Roel en Jan,
    Prachtige renovatie Roel, ik blijf het een fraai schip vinden. Fraai filmpje!
    Als ik terugkijk naar het filmpje van Toine(Rc21) op 12 oktober j.l. over de P31, is het vaarbeeld vrij realistisch.
    Roel, nog wat kleine details zoals ruitenwissers, achteruitkijkspiegels en bestickering?!
    Dan kan ze weer jaren mee.
    Hoop je weer te zien in Hoogvliet.

13. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Nieuwe stickers zitten erop. De striping is echter wat smaller uitgevallen dan de bedoeling was... Jammer, maar 't is niet anders.
    Verder heb ik wat zitten hobby-en met self-made decals. Dat is op zich prima te doen. Spiegels en ruitenwissers moeten er inderdaad nog op, goed gezien!

En Hoogvliet: als er niks tegenzit, ben ik inderdaad weer van de partij daar!

14. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    ik ga helemaal in Jan zijn reactie mee!
    zo'n mooie boot maar wel zonde dat ie niet mooi planeert.
    een met een sprayrail gaat ze ook zeker nog sneller varen!

gr Brecht en mooi filmpje!

15. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010
    moett zeggen dat ik nog nooit zo`n boot heb zien planeren,volgens mij zijn t namelijk ook half glijders,maar kan t mis hebben

gr alex

16. Bennos

Bennos Guest

Dat klopt als een bus!

17. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Planeren

Uit EurosWiki

Ga naar: navigatie, zoeken
    Planeren houdt in dat een boot niet meer dóór maar over het water vaart. Het meest beeldende voorbeeld is waarschijnlijk een speedboot die letterlijk over het water stuitert. Over planeren kan je gemakkelijk discussieren. Het feit blijft dat sommige boten makkelijker planeren (Laser 2, Jaffa) terwijl andere boten daar meer moeite mee hebben (Jonkie, Waterrat) of in de praktijk nauwelijks tot niet doen (E22, Ebenhaëzer).
    Als je te langzaam vaart om te planeren, dan vaart de boot in de "verplaatsings mode" (displacement mode). Zodra een boot gaat planeren, reageert hij anders op z'n roer of ballastverdeling. Planeren wordt gezien als gaaf.
    Wanneer een boot niet planeert en de rompsnelheid nadert, zal de weerstand sterk toenemen naamate de snelheid toeneemt, gaat de boot dieper liggen en neemt de hoogte van met name de hekgolf sterk in hoogte toe. De weerstand van een (zeer) snel varende, niet planerende boot is ongeveer gelijk aan [​IMG] waar Fd de weerstand is, A het frontaal oppervlak, ρ de dichtheid van water (ongeveer 1000 kg per m3) en u de snelheid van de boot t.o.v. het water. De weerstandscoefficient is dan dus 1. Wanneer een boot dan gaat planeren, neemt de weerstand ineens sterk af. Wanneer een boot planeert is de weerstand sterk afhankelijk van de oppervlakteruwheid. Wanneer we de viskeuze wrijving verwaarlozen (weerstandscoefficient van ongeveer 0.01 t.o.v. het nat oppervlak) blijft de weerstand ten gevolge van het naar beneden geduwde water over. Dit is veel minder dan de weerstand bij een niet-planerende boot (verdere aanvulling gewenst).
    Ontvangen van "http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Planeren"
    Categorie: Zeilterm

18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Je wilt toch Roel niet gaan verbieden om zo lekker hard te varen?

Er zijn genoeg motorbootjes met trekhaak die ver boven hun schaalsnelheid varen, dat mag toch ook gewoon?

19. oase

oase

Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Ik heb volgens mij NIET gezegd dat roel niet snel mag varen, ik zei alleen dat deze boten geen planerende schepen zijn, , maar halfglijders, m.a.w., het model van roel vaart hetzelfde als de echte schepen, niet planerend, maar halfglijdend

Gr alex

20. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hahaha... Wat een discussie weer...
    D'r zit ook nog een regelaar in, en zo heel af en toe gebruik ik die om iets rustiger te varen.
    Overigens: gisteren een 3C Lipo gebruikt: 5.400 mAh, 3 kwartier gevaren tot de Liposave ingreep. Afwisselend snel en rustig gevaren.
    Het optimaliseren van de aandrijflijnen heeft nut gehad: motoren lauw, regelaar koud.

Sprayrails uitbouwen heeft weinig zin om snelheid te verhogen, Brecht.
    Het enige wat sprayrails doen is de boeggolf zodanig ombuigen dat hij verder van de boot neerslaat. Op die manier hou je een droger dek, tenminste... als de wind niet van stuur- of bakboord komt.

Als je met deze romp wil planeren, moet je er volgens mij over-gedimensioneerde waterjets in bouwen...:confused:
    Ben ik niet van plan.

Deel Deze Pagina