bouw van de politieboten van colorikits!

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door rubenbosman, 12 aug 2009.

1. Polite

Polite

Lid geworden:
    2 mei 2010
    Hallo, Daniu.

Als je de werkelijke kleur zou willen weten wat van de P59, zou ik Damen benaderen. De landelijke eenheid laat haar boten verfen/spuiten, en hebben hoogstwaarschijnlijk geen flauw benul, welke kleur hierbij is gebruikt.

Denk persoonlijk dat je met ral 5010, redelijk in de buurt zou komen. Maar zoals gezegd, wil je het zeker weten, Damen benaderen.

Groet,

Polite.

2. j. van megen

j. van megen

Lid geworden:
    21 dec 2013
    ondertussen nog geen reactie van Damen, maar je weet maar nooit. kan nog komen. all on scale kon het niet vertellen wat voor kleur het is en hadden een geheimhoudingsverklaring ofzo.
    als Damen niet reageert dan haal ik bij een verfwinkel een kleurenwaaier en dan kan ik het daar vast ook wel in vinden. misschien dat dat ook nog beter is omdat zoals Daniu eerder had aangegeven dat er ook nog kleur verschil in kan zitten met wat erop zit en wat de werkelijke kleur zou moeten zijn.

3. vonkieboy

vonkieboy

Lid geworden:
    22 mrt 2008
    Tijdens het opruimen kwam ik deze motor van yamaha tegen.
    Misschien heeft er iemand wat aan voor de bij boot van zijn schip.
    afmetingen zijn 10 cm hoog
    Werking onbekend
    Bij interesse stuur maar een pb
    [​IMG][​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  4. Chrisoot

Chrisoot

Lid geworden:
    8 nov 2013
    Zo ik heb ook eindelijk wat vorderingen kunnen maken aan mijn politieboot. Alle hardware is binnen om de boot varend te krijgen. Motoren, accu's, ontvanger, regelaars, assen, schroeven en koppelingen zijn binnen. De nieuwe schroefassen heb ik vandaag geplaatst en de boot is waterdicht!! :yes: De motoren (krick power 600) passen op de motorsteun zonder aanpassingen. Dat valt dus weer mee.

Wat mij wel is opgevallen is dat er een groot verschil zit in hoe soepel de motoren draaien. De een is gemakkelijk met de hand aan de as te draaien de ander gaat maar moeizaam. Kan ik hier nog iets aan verbeteren? Het ligt puur aan de motoren en niet aan de assen of koppelingen. Het verschil was namelijk al te voelen voor het plaatsen.

Ik heb iets gelezen over het indraaien van motoren in een glas water? Maar ik ben er nog niet achter of dit mijn situatie zou kunnen helpen.

Groeten Chris

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Chris,

Welk bestelnummer hebben je motoren, er zijn namelijk méér...

Deze motoren zijn massaproductie; het kan zomaar, dat er een lager niet 100% recht is in geperst en dan zal de motor gelijk zwaarder lopen.
    Met een boot met twee motoren zal dit altijd ellende geven m.b.t. het rechtuit varen

Mijn eerste reactie zou zijn; contact opnemen met de leverancier en ruilen voor eentje die wél even soepel loopt, ze zijn er duur genoeg voor.

Mocht dat niet slagen, kijk dan eens of hier twee passende motoren bij zitten:
    http://www.pollin.de/shop/p/OTk4OTg4/Motoren/Gleichstrommotoren.html
    Ze komen uit dezelfde fabriek, maar kosten een stuk minder...

Groeten, Jan.

6. Chrisoot

Chrisoot

Lid geworden:
    8 nov 2013
    Motoren zijn: Krick MAX power 600
    artikelnr: 42124

Motor draait wel prima als ik er stroom op zet. Het lijkt als of de magneten veel sterker werken dan de andere motor. Je kan hem steeds een klein stukje draaien. De andere heeft dit ook maar veel minder.

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Ook in de montage van de magneten kan variatie zitten; een fractie dichterbij of verder van het anker af geeft al voelbare verschil in het magnetisch veld (en dus het rendement van de motor).

Lopen beide motoren even snel, terwijl er ééntje linksom en de andere rechtsom draait (tegengesteld draaiende props)?
    Ook bij lage toeren?

Als daar niet veel verschil in zit, kun je het er op wagen.

Groeten, Jan.

8. Chrisoot

Chrisoot

Lid geworden:
    8 nov 2013
    Bedankt voor de uitleg Jan. Heb besloten het eerst te gaan proberen.

Zo weer een productieve dag. Veel draadjes knippen, solderen en het plaatsen van stekkertjes, maar de P-boot is voorzien van al het varend materiaal. Alles lijkt naar behoren te werken. Ook de motoren lijken geen problemen te hebben ondanks het voelbare verschil in met de hand draaien. Langzaam draaiend pakken ze nagenoeg gelijk op. Vol gas geen zichtbaar verschil.

Qua vermogen, zo op eerste gezicht (in bad) meer dan voldoende. Heb het vermogen direct terug gezet naar 70% via de zender. Kan hem altijd weer opvoeren mocht het op groter water nodig zijn.

Van het weekend maar eens in de sloot proberen.

Groetjes Chris

9. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Ben benieuwd!

10. Chrisoot

Chrisoot

Lid geworden:
    8 nov 2013
    Nou de testvaart is uitgevoerd. De boot vaart goed, zat vermogen. Echter veel langer dan 10 minuten varen met volle accu's zat er niet in...:frustie: Dat is dus lang niet genoeg. Zo kort zelfs dat ik niet eens een foto heb kunnen maken. Het vaar beeld is wel geweldig! Mooi stabiel en ze stuurt super strak.
    Ik heb er 2 nimh accu's in liggen van 8,4v en 3000mah.
    Binnenkort maar eens doormeten hoeveel ampere de motoren trekken. In mijn ogen zijn er maar een paar opties wat het zou kunnen zijn.
    1) te weinig ampere accu's
    2) toch een kapotte motor, waardoor deze meer ampere trekt.
    3) kapotte accu's. (niet waarschijnlijk want ze zijn nieuw)

Ik ben nu voor de makkelijkste en goedkoopste oplossing gegaan en dat is de truck puller motoren besteld welke ik ook in de Calypso heb liggen. In de calypso zijn deze terug gezet naar 60% van het vermogen. We gaan zien of deze motoren genoeg power hebben om de boot voldoende snel te kunnen aandrijven.

Groeten Chris

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Chris,

Als je 10 minuten vol gas hebt gevaren, dan is het stroomverbruik van de motoren samen 36A [(accu capaciteit in Ampéres x 60) delen door de vaartijd in minuten].
    Borstelmotoren zetten een boel vermogen om in warmte i.p.v. voortstuwing, afhankelijk van het type wel 30-40% van het opgenomen vermogen, dat hakt er aardig in qua vaartijd...

Mijn 110 cm M.A.S. vaart op één borstelloze buitenloper en twee 4S Lipo's van 4800mAh (parallel geschakeld) ruim twee uur in gemengde vaarwijze, overwegend wandeltempo met zo nu en dan een vol gas sprint van een paar honderd meter.
    Zou ik continue vol gas varen dan zijn de lipo's na 45 minuten leeg.
    Een korte impressie van het motorvermogen:

Dat is het verschil met een efficiënte brushless motor en lipo's met een grote capaciteit.

Als je truckpuller motoren brushless zijn, zal het een langere vaartijd opleveren op 8,4V, zijn het borstelmotoren, dan verwacht ik geen grote verbetering van de vaartijd, tenzij ze een lagere topsnelheid opleveren (en dus minder stroom trekken).

Groeten, Jan.

12. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Misschien was het handiger geweest om éérst beide motoren door te meten qua opgenomen vermogen. Dan weet je tenminste zeker of er iets met een van beiden aan de hand is.
    En de term "truck puller" geeft mij associaties van motoren die veel kracht hebben, maar een laag toerental.
    Als ik hierin gelijk heb, gaat 'm dat dus niet worden...

13. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Met mijn combinatie van loodaccu's en speedmotoren kan ik urenlang, onder wisselende omstandigheden, varen! :yes:

14. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Even voor de duidelijkheid: bij mijn Pliesieboot voer ik (ze is ondertussen verkocht) op een 3S, 4.000 mAh accu en twee Speed 600 BB Turbomotoren ongeveer drie kwartier.
    Ook afwisselen vol vermogen - patrouilevaart - manoeuvreren.
    Gegevens: Speed 600 BB Turbo - 12V , 14000 rpm, opgenomen vermogens:
    Langzame vaart: 1,7A, patrouillevaart (halfgas) 3,5A, vol gas 6,5A.
    Schroeven waren 40mm vijfblads Raboesch.

15. Chrisoot

Chrisoot

Lid geworden:
    8 nov 2013
    Jullie hebben waarschijnlijk helemaal gelijk. Eerst doormeten en dan proberen het probleem te vinden. Helaas is mijn kennis van elektra beperkt en heb ik alleen een simpele multimeter. Ik heb hulp in geroepen om mij te helpen de boel door te meten. Gaat ergens in de aankomende 2 weken gebeuren.

Vandaag toch nog een poging gedaan met test varen. Het leek vandaag een stuk beter te gaan. De vaarduur is ruim verdubbeld tot ongeveer 20 tot 25 minuten. Vermogen is terug gezet naar 80% ivm een onrealistisch snel vaarbeeld.
    Mogelijk dat de motoren beter ingedraaid raken en daardoor een lager verbruik hebben? Motoren worden wel erg warm. Accu's worden ook warm net als de regelaars, niet heet. De motor die voelbaar zwaarder loopt lijkt minder warm te worden en een hogere top snelheid te hebben. Een volgende testvaart zal dit nog moeten bevestigen.

Wel vind ik het erg vreemd dat wanneer de accu's zodanig leeg raken dat mijn ontvanger er mee stopt (<3.5v)
    Ik de boel uit schakel en dan de accu's door meet, deze nog 8.6v aangeven. Van de 8.4v die de accu normaal heeft. Naar mijn inziens is de accu dan nog vol?

Dit zijn gewoon wat gedachten van mij met mijn beperkte kennis van elektra: Misschien willen jullie mee denken?

Zou het mogelijk zijn de accu's zich niet snel genoeg kunnen ontladen? Zou ik dan meer hebben aan een accu met meer ampère of juist met meer volt? Of een hogere c rating?

Motoren vragen te veel vermogen? Omdat ze nog in moeten draaien? Of gebruik ik een verkeerde set up? Ik wil de set up wel plaatsen als iemand hier over wil mee denken. Deze set up draait met de truck motoren in mijn calypso zonder problemen tot ongeveer een uur wisselend varen. Ik verwacht dus niet dat het hier probleem ligt.

Waarschijnlijk zijn deze vragen niet of slecht te beantwoorden zolang de boel niet is doorgemeten. Maar misschien zouden jullie mee willen denken.

Alvast bedankt,

Chris

16. Chrisoot

Chrisoot

Lid geworden:
    8 nov 2013
    Nog een klein filmpje. Net vervelend gefilmd. Volgende keer beter. Hier stond het vermogen nog op 100%

17. BertusvB

BertusvB

Lid geworden:
    14 sep 2011
    Dit is inderdaad "iets" meer dan schaalsnelheid!
    Met een mooie snor en fraaie hekgolf lijkt het veel realistischer.
    Met de set-up van Roel kun je haar zelfs op de kop krijgen. Ben je meteen je bemanning kwijt! :bye:

18. j. van megen

j. van megen

Lid geworden:
    21 dec 2013
    Ik heb er twee lipo accu's van 11,1 volt, 3 cel van 5000 mah in liggen en kan daar met gemiddelde snelheid uren mee varen. Heb overigs ze nog nooit leeg gevaren (tot zo ver dat mag bij lipo's)
    Heb ook niet zo heel veel verstand van elektra :) maar het lijkt me toch dat je met 3000 mah wel wat langer dan 25 minuten kan varen op gemiddelde snelheid.

En op 100% heeft je P 59 een lekker gangetje geen eend die aan je ontkomt bij controles

19. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Dan moet die "hulp" wel een amperemeter bij zich hebben die behoorlijk wat ampere's aan kan...

Motoren mogen wel warm worden, maar niet heet. Dan verliezen de magneten hun magnetisme en kun je nieuwe motoren aanschaffen. Accu's en regelaars idem, niet i.v.m. magnetisme, maar hete accu's is niet goed i.v.m. eventueel doorbranden en loslaten van connectors (=geheid kortsluiting) en regelaars die erg warm worden duiden erop dat je opgenomen vermogen erg dicht bij het maximum komt wat de regelaar aankan. En dan is één sliertje wier om je schroef genoeg om de zaak te laten doorfikken...

Nee, maar door de stromen die de motoren trekken, slurpen ze de accu erg snel leeg, tot onder het voltage wat je ontvanger nodig heeft om goed z'n werk te doen. Als je de boel dan uitschakelt, en het voltage van de accu's meet, hebben die ondertussen even kunnen "uithijgen" en is het voltage weer "normaal".
    Vergelijk het een hardloper die alles uit de kast haalt: Tijdens het lopen kan hij niet praten; heeft hij z'n ademhard nodig om z'n loopspieren van zuurstof te voorzien. Een minuutje na de wedstrijd kan hij misschien een kort interview geven, maar ga geen diepgaande filosofische discussie met het aan over het bovenzinnelijk denken van het Zen-boeddhisme, want daar heeft hij op dat moment echt nog geen adem genoeg voor. Dan moet hij eerst eten en drinken. (Lees: je accu moet eerst geladen worden)
    Zou je telemetrie in je boot hebben, dan zie je op het display het voltage van je accu's neer beneden knallen zodra je gas geeft. Je accu is dan echt tegen het einde van z'n latijn...

Kijk eerst naar de bron! Je motoren, de aandrijflijn en/of je schroeven. Die combinatie zuipt waarschijnlijk stroom. Dat kan meerdere oorzaken hebben:
    - Slechte motoren (zijn er vrijwel niet meer, maar oké.. 't zou kunnen)
    - Wat verbruiken ze zonder aangekoppelde schroefas? Klopt dat een beetje met de specificaties van de fabrikant?
    - Uitlijning van motoren en schroefassen: loopt dat allemaal soepel? Lopen de schroefassen soepel zonder aangekoppelde motoren? Zonder vet in je schroefaskokers moet je de schroeven rond kunnen draaien als je er tegen blaast.
    Wat voor koppelingen heb je tussen de motoren en de assen? Starre koppelingen, cardans of dubbele cardans?
    - Wat voor schroeven hangen onder het schip? Hoe groot? Vuistregel met borstelmotoren is dat de diameter van de schroef niet groter mag zijn dan de diameter van de motor.
    Pas als deze punten allemaal in orde zijn, moet je kijken naar andere dingen, zoals je accu's.
    Een hogere C-waarde? Bij een goed lopende boot (speedkanons uitgezonderd) trekken de motoren niet dusdanige stromen dat een "normale" accu het niet aan zou kunnen. Ik heb het tenminste nog nooit gehad, en ik heb in de loop der tijd toch aardig wat scheepjes gebouwd, zowel snel als krachtig. Ook mijn "pliesieboot" moest het doen met "gewone" Lipo's, zonder extra C-waardes of wat voor commerciele bullsh*t dan ook. Ze heeft ook gevaren met "ouderwetsche" Nicads vanmeer dan 6 jaar oud; "nema problema", zoals ze Bosnië zeggen.

Nog meer volt is ook geen optie. Sowieso loop je het risico dat je model ondersteboven gaat (zo te zien vaart ze nu al op het randje van wat de romp aankan) maar je vaarbeeld gaat er ook niet op vooruit. Oh, en de bestuurbaarheid ook niet, trouwens.

Meer ampere's? Tja... Da's ook vaak meer gewicht... Moet je weer verplaatsen... Kost meer vermogen... Dus meer ampere's...

Het lijkt me een goed plan als je je setup inderdaad hier neerzet.
    Dan kunnen wij tenminste met gegevens gaan stoeien, in plaats van "ins Blaue hinein" filosoferen...
    Plaats dan ook wat foto's van het geheel, dat maakt het verhaal wat makkelijker.

Chrisoot vindt dit leuk.
  20. Chrisoot

Chrisoot

Lid geworden:
    8 nov 2013
    Roel, onwijs bedankt voor het mee denken en je duidelijke uitleg. Dit waardeer ik zeer.
    Ik zal woensdag mijn setup even uittikken met bij behorende foto's en uitleg.

Om nog even terug te komen op de warme accu's en regelaars. Deze worden warm maar echt niet heet.
    Ik hoop deze week de boel door te kunnen meten. Dit zal waarschijnlijk een hoop gaan verklaren.

Groeten Chris

Deel Deze Pagina