Bouw van een Avionik B17 F5B zwever

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ddewaart, 20 mrt 2021.

  1. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi Johan, ben benieuwd!

    Wij hebben vandaag toch nog behoorlijk wat vluchtjes kunnen maken bij Crash, tussen de buien door. Lekker weer genieten van de F5B -power :)
    Wind haaks op t rak, in de rug. Snel maar goed oppassen dat je op koers blijft.
     
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Het heeft even geduurd, maar die van mij heeft vandaag ook gevlogen. Niet 't beste weer, enorm turbulent, maar 't is allemaal heel gebleven. Butterfly moet nog wel even flink op de schop, veel meer down nodig, ging nu zowat gelijk op de staart.
     
    ISOLA2 en Rick NL vinden dit leuk.
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gefeliciteerd met de maiden Johan :)

    Als ook via mail geschreven, it zit meestal rond de 8 graden down compensatie bij de Avioniks.
     
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    En ik zie nu ook al waarom de prop 1x niet remde. Hij heeft doorgedraaid op de as. Dus dat wordt nog een keer alle enorm goed ontvetten en opnieuw vastzetten. En in de toekomst maar op echte sergey prop's overstappen.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Welke prop had je er nu op Johan?

    Motorss en binnenzijde prop met Aceton ontvetten.
    En bij de Sergey's vervang ik 1 inbus (met holle punt) voor een met vlakke voorkant (DIN913). Die gaat op de platte kant op de as.
    Vastzetten met 4Nm.
    [​IMG]
    Bij monteren prop de inbus lichtjes vastzetten, half slagje los en proberen de prop eraf te trekken. Als dat niet lukt zit hij normalter goed op het vlakke kantje. Prop terugschuiven en met 4Nm vastzetten.
    Hetzij met een moment-schroevendraaier (meestal prijzig) of met een T/sleutel (zijn voor 15a20 euri op Ali te vinden voor 4Nm).
     
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    GM
    Maar ik zie ook dat het schroefje iets glimt aan de onderkant, wellicht dat deze tegen de as kwam en net niet goed genoeg dan vast zat. Maar goed, 't komt goed.
    Momentschroevendraaier heb ik al.

    Dus vanavond nog wat te doen als ik deze morgenmiddag mee wil nemen.
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Zo, gefixt. Motor nog fractie naar achter en prop opnieuw vast gemaakt. 8 graden down met een 3punts lijntje. Eens kijken hoe dat gaat.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Good luck en veel plezier :)
     
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    niet mee genomen vandaag. Te weinig wind dus alleen de F5J mee.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Te weinig wind?
    Dat is toch lekker?

    GJ
     
  11. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Als je hem zelf opgooit is een beetje wind wel lekker hoor, ik zelf hou er helemaal niet van om zelf te gooien. Heb 2 x een akkefietje gehad 1ste x had ik nog een nek riem voor mijn zender tijdens de gooi draaide de zender op mijn rug. 2de x had ik na het instellen van de regelaar blijkbaar iets verkeerd gedaan waardoor de aanpassingen niet waren opgeslagen en draaide de motor verkeerd om. Het is dat ik hard kan gooien anders had het lelijk afgelopen. Maar mooi dat hij vliegt Johan hoop dat je er veel plezier mee hebt.
     
  12. ddewaart

    ddewaart

    Lid geworden:
    31 okt 2007
    Berichten:
    50
    Locatie:
    volendam
    Heb ondertussen een 30 tal vluchten gemaakt met de nieuwe, geen problemen meer gehad. Ben nu bezig met het optimaliseren, denk hierbij aan een procentje (of 2) meer hoogteroer uitslag snapflap of Aileron. Gas curve beetje aanpassen en verschillende props en lipo’s proberen.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op demo's en shows gooide ik altijd zelf, ook wind mee.
    Genoeg power, dat trekt hem wel weg.
    Ik heb wel eens gehoord dat een helper gewond geraakt is omdat ze tussen 2 vluchten aan de regelaar gewerkt hadden en de draden, toen nog borstelmotoren, omgedraaid hadden.
    Dus het model werd gegooid en kwam achteruit terug, op de hand en arm van de werper.
    Als ik iets veranderde aan de regelaar draaide ik proef zonder prop, je weet maar nooit.

    GJ
     
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    Ach die van mij heeft nu al 2 vluchten gemaakt dat is wel genoeg oefening weer, moet 't ook niet te gek maken.
    Zwaartepunt wel even met streepjes in de romp en op de accu aangegeven. Merkte dat hij toch wat erg ver naar voren lag als ik de accu's vast zette op m'n gebruikelijke manier.
    Voor de rest doet tie het wel. Woensdag wellicht weer vliegen, maar dat zal dan zelf werpen worden, maar dat kan met beperkt vermogen wel.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Beperkt vermogen?
    Vol vermogen gaat veel beter, mijne kreeg gewoon meteen het volle vermogen, tikkie up en gaan.
    Je hebt geen last van moment van de prop of zo.
    Dat een model scheef weggaat komt omdat mensen hem hard willen werpen en dan scheef werpen.
    Gewoon rustig uit het handje weg laten vliegen.

    GJ
     
  16. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Met beperkt vermogen is een prima oplossing als je zelf moet werpen. Ongeveer 1000W-1500W.
    Minder torsie en je kunt het model nog (even) vasthouden om je balans te vinden indien nodig.

    Gerben
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Torsie is er amper, ik heb er nooit last van gehad en met vol vermogen kan je meteen up trekken, hoogte is veiligheid.

    GJ
     
  18. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.650
    Locatie:
    Gelderland
    2 vluchten gedaan vandaag. Totaal nu op 4, en daar blijft het dus voorlopig ook bij. Na een onhandige landing heb ik nu een beweegbaar rudder, en zo is hij niet ontworpen. Voorlopig terug naar de B10.
     

Deel Deze Pagina