Bouw van een Avionik D17 pylonracer

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 feb 2021.

1. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    mss is er iets, dat de vertraagde grote props, sneller naar de eind-snelheid accelereren, en zo in de praktijk (met enige foutjes erbij) minstens zo snel is en soms sneller, dan direct aangedreven.

2. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De vertraagde grote props hebben iets meer tijd nodig om op de eindsnelheid te komen maar die eindsnelheid ligt hoger en wat ik begrijp ligt het stroomverbruik dan lager waardoor de spanning langer hoog blijft, dus ook de snelheid tot op het laatst hoog blijft.
    Dat begrijp ik uit wat men mij veteld.
    Maar het gaat mij niet om wedstrijden of zo.
    Een grote prop is gewoon stil en daardoor kan je overal vliegen zonder overlast te veroorzaken.

GJ

MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Bedankt voor deze test Joriz ik heb zelf ook al bijna dezelfde setup op de Mini-hawk getest 5,25x6,25 APC niet de carbon uitvoering, de motor is een Dr mad trust de 2200kv uitvoering ,dezelfde motor gebruik ik ook in de Bullet van Hepf maar gek genoeg daar gebruik ik de Graupner 6x5,5 voor het beste resultaat , ik denk dat het ook wel verschilt in welk toestel de setup gebruikt wordt , in een Bruce F5D toestel ging deze setup absoluut niet , daar heb ik een 3000kv dr mad trust in gehad met een 4,75x4,75 voor het snelste resultaat , wat geluid betreft maakt de laatste setup het meeste lawaai ,de 2200kv motoren het minst en zeker niet storend geluid , ik ga ook in de Avionik D17+ eerst toch de direct drive toepassen met een 2000 of 2150kv dit ivm met de langere vliegtijden en lager stroomverbruik , mocht je meer tests hebben laat het weten .
    Willy de direct drive motoren zijn veel goedkoper dan degene geschikt voor een vertraging dus beter voor de portemonnee:thumbsup:

mvg Andre

Laatst bewerkt: 19 mei 2021
  4. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Bedankt voor de tip. In het algemeen laat ik de keuzes aan GJ over.

5. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Direct drive kan, als ze het op de club goed vinden.
    Het maakt een rotherrie en op veel clubs word je weggestuurt als je met zoiets aankomt.
    Een geschikte motor koop je al voor 25 Euro, sterker nog, ik heb er 1 gekocht voor 16, een prop met spinner is 15 Euro of zo.

GJ

6. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    De Goden verzoeken, zullen we maar niet doen.

7. lecraM

lecraM

Lid geworden:
    9 aug 2009
    ja wel interessant uiteindelijk wat het best gaat. veel aero dingen verschuiven exponentioneel of met tot 5e macht aan toe, dan wordt het resultaat al best lastig in te "schatten" wat een bepaalde verandering, teweegbrengt in het resultaat.

8. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ze worden kampioen met een vertraagde motor.
    Nou heeft de piloot ook wel een behoorlijk aandeel in dit maar als een direct drive sneller zou zijn dan zouden ze dat wel gebruiken.

GJ

9. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    De 2200kv met de 5,25x6,25 maakt echt geen herrie ik zou zeggen Gertjan je hebt een 2e romp probeer het eens , zal je reuze meevallen , indien hij dan 20 of 30km langzamer gaat maakt niet zoveel uit indien je toch geen wedstrijden vliegt , ipv 50sec 3 min vliegen is toch erg prettig.

mvg Andre

10. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb hem even doorgerekend.
    De 2200KV op 4S met de 5,25x6,25 prop draait iets van 26000 toeren, dat jankt best.
    En de horizontale snelheid zit dan op net boven de 200.
    Niet interessant dus.
    We hebben vroeger met direct drives gevlogen, waaronder de Gillette van Zandvliet en dat was kantje boord wat op de club mocht.
    We hadden dan altijd het smoesje, het is electro, dat hoeft niet gemeten te worden.
    Dat is de reden waarom ik toen met vertraagde motoren ben gaan testen en dat ging harder en was echt fluisterstil.
    De beleving is wel anders, als iets jankt lijkt het harder te gaan.
    En de enige reden waardoor je maar 1 minuut kan vliegen met de vertraagde motor is omdat je dan die vastgestelde hoeveelheid energie verbruikt hebt, 1000 W/min.
    Als je geen limiter gebruikt kan je gewoon 5 minuten vliegen maar of je dat wilt is de vraag.
    De tweede romp is al verkocht, dus die heb ik niet meer.
    Er zitten wel weer wat nieuwe modellen aan te komen, ze zijn gisteren in Frankfurt aangekomen en ik hoop dat ze er morgen of zaterdag zijn.
    Dat is een speciale uitvoering voor een duitser.

GJ

11. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Vandaag kwamen ook de Avioniks voor mijn duitse "klanten" binnen.
    Ontwerp heb ik gemaakt, Sergey heeft volgens mij voor het eerst de naam Avionik op een model gezet.
    Dat was zijn idee omdat er nogal wat verwarring is of het nou een D17, 18 of 19 is.
    Nou, duidelijk lijkt me..
    CIMG4790.JPG

CIMG4791.JPG

CIMG4792.JPG

GJ

MicropropSport, Cnn en serge pot vinden dit leuk.
  12. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Wat een gigantisch verschil in staartlengte met mijn Gillette ontwerp uit 1993. Die was kort, eigenlijk té kort zou ik nu zeggen, en dan zeker in de 1.10 meter uitvoering die Ruud Zandvliet er van gemaakt heeft. Maar toch met de originele Gillette de 2e team plaats gehaald in 1996 in Benesov (CZ). Zeven cellen subC 1100 mAh NiCd, Lehner Motor. Graupner prop 6x5.5 opgedraaid naar ~6.5"spoed (verwarmen bij de wortel en torderen).
    F. Koot 5e, 92.1 sec beste tijd.
    H. Koot 10e, 99.7 sec
    R. vd Klok 12e. 104.0 sec
    Pylon Racing F5D World Championships 1996

MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  13. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ja Rick.

Ik heb destijds de Surprise 16 verlengd en dat liep veel beter dan met de originele romp.
    Rudi Freudenthaler heeft dat toen overgenomen en in de S17 verwerkt.
    Die vloog veel stabieler dan de korte versie.
    Het zal wel zo zijn als bij schepen, lengte loopt.
    Ik snap alleen de nieuwe trend niet bij F5B, dat het kielvlakje voor het stabilo staat.
    Het zal wel een reden hebben.
    Sergey gaat volgend jaar ook props maken voor F3E (vroeger F5D).
    Dat zal dan ook wel weer beter zijn en harder gaan.
    En over een paar maanden komt er een nieuw model, zodra hij klaar is stuurt ie hem op.
    Dit in wedstrijdverband vliegen kan ik niet denk ik, daar ben ik te oud en te traag voor.
    Maar het model is fijn klein, past makkelijk achterin de auto, is minder gedoe dan F5B.
    En de modellen zijn goedkoop, een wat groter schuimpie is al duurder.
    Voor 600 Euro kan je een vliegklaar ding hebben dat makkelijk 250 gaat.
    Dus ook als tussendoor modelletje geschikt.
    En zelfs op de helling vliegt het goed, weet ik van de Demon van Ruud Zandvliet.
    De Gilette die Ruud bouwde was kwalitatief niet geweldig, de mijne klapte in de lucht uit elkaar, het kwam als hagelslag naar beneden.
    Neuslijst was niet goed gedicht.

GJ

14. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Gave kistjes GJ!!

15. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Als ik als zelfstandige van de overheid 5000 euro krijg, koop ik er ook een bij.
    Volgens de Kunstenbond is het niet eerlijk dat wij niets krijgen, terwijl anderen gewoon doorbetaald worden.

16. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Tja Wil, ik kreeg ook niet doorbetaald, en moet helaas van de eerste Tozo iets terug betalen. Nu begint voor mij de markt weer aan te trekken en komen steeds weer nieuwe mogelijke klanten vragen voor info.

17. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ja, je moet een beetje geluk hebben in het leven.

18. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ik denk dat je berekeningen niet helemaal kloppen indien zelfs een Mini-Hawk boven de 250km gaat met de 2200kv (gemeten met GPS en Frsky meter)
    en dat Joriz met een iets hogere KV 2427KV maar met een prop met minder spoed 310KM gaat
    dan zou je zeggen dat er iets niet klopt en zeker interessant is .

mvg Andre

19. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Je snelheid kan nooit hoger zijn dan de pitch maal toerental.
    Reken dat maar eens uit, dan kom je op de snelheid die ik gegeven heb.
    GPS snelheden kloppen niet, radargun, lichtsluis of een pitotbuisje zijn redelijk betrouwbaar.

GJ

20. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
    Klopt GJ, maar dan moet je wel het toerental in de lucht nemen én de werkelijke aerodynamische spoed.
    Beide liggen in de praktijk duidelijk hoger dan het grond toerental en de opgegeven spoed.
    GPS snelheid klopt wanneer je lang genoeg integreert over een recht stuk, en dat is natuurlijk bij een klein snel toestel het probleem.
    Inderdaad zijn de andere methoden voor deze modellen de juiste.

Deel Deze Pagina