Bouw van een blazer

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door robberdebop, 1 jul 2021.

1. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Van het weekend lekker bezig geweest. Het dek aangebracht met breeuwnaden en voorin twee bolders aan iedere zijde. Daarnaast het nodige schilderwerk voor een paar kleuraccenten.
    Op het dek geen zichtbare spijkers aangebracht. In tegenstelling tot de huid welke werd bevestigd middels houten pennen (deutelen genaamd) werd het dek gespijkerd en de spijkers werden nagedreven. Een kop van een spijker is ca 8 mm. Schaal 1:20 wordt dan dus 0,4 mm. Het verder in het hout slaan van de spijkers had als reden om de netten niet te beschadigen. In het echt zijn deze spijkers ook amper niet te zien.
    Moet nog even het dek schrapen om netjes te maken.
    Bij de helmstok van het roer antislip profielen aangebracht.
    IMG_3879.jpeg
    IMG_3875.jpeg

Hans Groenenberg, pietsan, Erik B en 14 anderen vinden dit leuk.
  2. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    De bun staat dus in open verbinding met het water buiten het schip. Water op het dek kan hier dus weglopen. Desondanks zijn in het middendek spuigaten aangebracht. Op het voordek en het achterdekje zijn ook ontwateringsgaten. Deze gaten met rond 6 mm doorgeboord dusdanig dat de uitlopen parallel aan de waterlijn lopen. Het spuigat van het voordek valt hoger uit gezien dit dek belangrijk hoger ligt.

Vervolgens een koperen buisje pas gemaakt en deze gezwart en aangebracht.
    IMG_3944.jpeg

In de bunopeningen in de huid zg kaarplaten aangebracht. Deze platen zaten tussen de bun en het open water. Waren voorzien van een gatenpatroon om het water te laten doorspoelen voor verversing.
    IMG_3948.jpeg

en het concent nummer aangebracht. Dit was het visserij nummer, iedere haven had een paar letter waarmee de thuishaven werd aangeduid. WR voor Wieringen, DH den Helder. Ik heb gekozen voor Texel. TX derhalve met een willekeurig nummer.
    IMG_3947.jpeg
    prettig weekend !

3. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi werk Rob :rofl::rofl::rofl:

Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dit wordt een prachtig schip! Ook mooi van kleur zo.

5. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Dankjewel!

ook iedereen bedankt voor de belangstelling en de likes

Bedankt! Eikenhout is van nature makkelijk te kleuren. Het is in de olie gezet, een mengsel van terpentijn olie en lijnolie. Daarna blanke vernis. Eikenhout kan je ook mooi kleuren door dotjes zwart, ultramarijn en kraplak aan te brengen en dit uit te poetsen met terpentine. dan wordt het donkerder. Voor nu bij dit model vond ik wat blanker mooier.
    Ik heb erg getwijfeld (en doe dat nog) over dat zwarte vlak. Zit op het echte schip ook. Heb het aangebracht door met een mesje het af te tekenen en daarna zwart in te kleuren. Volgens mij gelezen bij Stephan. De letters zijn plakletters. Bij mijn andere modellen heb ik de letters met een zg kattentongpenseel geschilderd, maar op het zwarte vlak werd iedere minuscule afwijking erg storend zichtbaar. Het is nu erg strak en lijkt wel erg kunstmatig. Maar even laten bezinken.

foto TX33:
    blazer consent nummer.jpeg

ISOLA2, Stephan Kertész en Matthias Noback vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bij @Ptèr heb je dat gelezen. Slimme manier om verf niet te laten uitlopen. Hij deed dat bij de masten.

robberdebop vindt dit leuk.
  7. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Toch weer wat tijd gevonden de afgelopen week om wat aan de blazer te werken.

eerst maar eens een dakdoorvoer voor de schoorsteen gemaakt. Daarboven op komt de zg gek. Deze is te draaien van de windrichting af zodat het vooronder niet vol met rook komt te staan.
    De dakdoorvoer vanaf de onderkant gesoldeerd zodat het lekker vlak blijft. IMG_4062.jpeg
    IMG_4062.jpeg

Daarna het anker gemaakt met het ankertouw eraan gesplitst. Eerst komt een eind ketting zodat het anker niet gaat krabben. Tegenwoordig is een ankertouw voorzien van een loodkern, destijds was dit niet beschikbaar logischerwijze. Anker, dakdoorvoer en de gek chemisch gezwart.
    IMG_4065.jpeg

Daarna het geheel op de blazer geplaatst.
    IMG_4070.jpeg
    IMG_4071.jpeg

Het dek houdt ik tot de helft open.

prettig weekend toegewenst allemaal!

vriendelijke groet, Rob

Bijgevoegde bestanden:

Herby63, Pingu57, Hans Groenenberg en 13 anderen vinden dit leuk.
  8. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Gezien mijn familiale Tesselse achtergrond blijf ik dit een mooi project vinden...

9. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    mooi hoor, met al die prachtige details.:rofl::rofl:

10. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Bedankt!! Ook voor alle likes. Doet me goed.

Bedankt! Zomers ga ik met goed weer wel een keer naar de bol. We doen dan ook Texel aan op de zuidkant. Mooie herinneringen aan. Daarom ook gekozen voor een consentnummer met Texel :koud:

Bedankt! Die details maken is dankbaar werk.

ondertussen weer wat verder gekomen ondanks drukte op het werk en de andere hobby.

nu met de mast bezig. In het boek van van Beylen staat dat bij een botter de mast een lichte tegenbocht heeft om de krachten van het grootzeil te kunnen weerstaan. Boven de hommer heeft hij vervolgens een tegenbocht naar de andere kant. Dus de enige manier om dit te verkrijgen is met een schaafje. Heb trouwens ook geen draaibank.

Op de punt van de mast kwam een zg trommelstok. Een stalen punt om inwatering te voorkomen.
    Deze uit koper gemaakt:

IMG_4126.jpeg
    Deze kwam met wat moeite tot stand. Vervolgens hem laten vallen en na het nodige zoeken vond ik hem terug….onder mijn klomp, plat als een dubbeltje.:hammer:

Nieuwe gemaakt en de galgen meteen gemaakt en geplaatst. Plaatje:
    IMG_4228.jpeg

De galgen komen echt klem om de mast. Niet verlijmen maar puur op klemmen met nagels door de steunen in de houten mast. Hierdoor is de masttop wel wat vies geworden. Op zich geen issue gezien hij zwart wordt gemaakt.

Prettige avond!

Bijgevoegde bestanden:

11. Constant Willems

Constant Willems

Lid geworden:
    19 jun 2014
    Geweldig, je blijft me verbazen met het maken van zulke mooie details!
    Constant

12. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Helemaal mee eens!!

13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Prachtig Rob.:rofl::rofl:

14. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Bedankt voor de mooie woorden! En voor alle likes! Wordt een mens toch blij van.

Ik wijk nu toch iets van de realiteit af vrees ik…Hoewel alle platbodems vroeger afwijkend waren van elkaar, denk aan het hout dat men nam hoe het was en de aanvullende eisen en vragen van een schipper, denk ik dat ik nu over de schreef ga.
    IJzerwerk werd vroeger natuurlijk in de teer gezet. De top van de mast was zwart tenzij het schip afbetaald was, dan werd de top wit geschilderd. De modellen welke ik heb gebouwd heb ik zo uitgevoerd.

Op de TX33, een bestaande blazer, is de top zwart en het ijzerwerk wit. En, dat vind ik wel mooi. Wellicht was er vroeger een schipper die regelmatig de knecht de mast instuurde om dat ijzerwerk te ontroesten en wit te kwasten?
    IMG_4267.jpeg
    Hoe dan ook, deze kleurstelling heb ik ook toegepast:
    IMG_4270.jpeg
    nu nog de pennenbank aanbrengen, de wimpel en een zg hemelboender. Daarna de mast op kleur brengen.
    De mast heb ik gemaakt van fijnnervig vuren. Jules v Beylen adviseert deze houtsoort voor het maken van de mast. Vroeger werd de mast gemaakt van bijvoorbeeld lariks. Heb gekeken naar dit hout maar dit wordt qua structuur niet fijnnervig genoeg. Vond het ietwat te grof naar mijn smaak. Na wat zoeken vond ik een heel mooi stuk vuren. Hoewel het lariks makkelijker met een mengsel van terpentijn en lijnolie te kleuren is…
    Ik ga op een proefstukje experimenteren met kleuren van het vurenhout. Heeft iemand wellicht tips? Hoor het graag!

veel bouwplezier allen toegewenst.

walter10, Jaques, Stephan Kertész en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik geef je ook nog een like:) voor dit prachtige werk. Ik denk als je het middeneik beits van Kolderstok neemt dat je mooi op kleur zit

16. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Dank Hans!

heb echter al een potje beits gekocht en verzuimd op de website te kijken of bij kolderstok ook dit staat. o_O
    Heb wél gelezen dat er op de site dat er een mooie stof te koop is voor de zeilen? Dat is moeilijk te vinden heb ik ondervonden. Had een mooi stuk linnen gevonden maar dat is nu zo’n beetje op.

17. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Kwam er niet een goudkleurige borstel in top na afbetaling Rob? of is dat enkel bij de botters

18. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    weet ik niet eigenlijk. Heb eerder begrepen een witte top. Misschien per plaats verschillend?

Pingu57 vindt dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is natuurlijk best wel mogelijk Rob Er zijn waarschijnlijk niet veel mensen meer die dat met zekerheid kunnen vertellen

20. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Denk dat er inderdaad weinig mensen meer rondlopen die er over zouden kunnen vertellen idd
    heb door boek van een blazer gebladerd en gekeken of ik wat kon ontdekken. Bij de TX33 is een mastklosje goudkleurig geschilderd, net onder de hemelboender. Ga ik dus ook doen.
    De mast is nu gereed, inclusief hemelboender. Heb wel eens begrepen dat het nut hiervan was een vorm van bijgeloof; de boender zou de wolken wegboenen en zorgen voor mooi weer.

De galgen op de top van de mast zijn ten opzicht van elkaar onder een hoek gezet zodat de touwen minder tegen elkaar slijten.

de muurplank waar het model op staat moet wel omlaag, staat net onder een verlaagd deel van het plafond.:) Het is al met al een best groot schip aan het worden. Romplengte 75 cm. In het echt waren ze 15 meter en ik bouw 1:20
    IMG_4309.jpeg
    Onderaan de mast een viertal verhaalklampen en een pennenbank.
    IMG_4310.jpeg

Daarbij ook korvijnagels gemaakt en aangebracht. Dat maken was wel een dingetje. Heb nl geen draaibank dus heb ze vervaardigd met de schroefmachine en een dremel. Even aanzien of ik ze houdt of dat ik een zakje kant en klare exemplaren koop.
    IMG_4307.jpeg

walter10, Hans Groenenberg, pietsan en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina