Hallo
Vandaag de bedrading aangepast en ingekort.
Ook de nieuwe draadeinden zijn er in gemaakt met de juiste afstand bussen en een deel van de draad op de trommel gezet zodat het geheel zijn voltooiing gaat bereiken.
Ook de draad geleiding voor de trommel is in de schotten geperst, op zodanige wijze dat de uitslag van de draad beperkt wordt.
Als het goed is loopt de draad recht door naar de keer rol en is eigenlijk de draad geleiding niet nodig maar ook uit veiligheids overwegingen heb ik hem er toch op gemaakt.
Mogelijk dat ik er nog links en rechts wat bij moet maken om de draad te begrenzen zodat hij nooit buiten de trommel kan komen maar dat zal de praktijk wel uitwijzen.
De handgreep zit in het zwaartepunt van de lier.
De lier weegt nu compleet totaal 17 Kg, uiteraard exclusief accu.
Wat nog overbleef was de aansturing van de electronica voor de motor.
Op de rolstoel werd dit met een draai handvat gedaan maar dat is in het veld niet handig.
Nadat ik een keer bij mijn vrouw zat te kijken die bezig was op de naaimachine kreeg ik opeens een helder idee om een voetpadaal van een naaimachine om te bouwen..
Dus ben ik gister middag laat nog bij de gemeente opslag wezen kijken en daar lag in de ijzer container een oude naaimachine met een voetpedaal met een weerstand erin.
Het voet pedaal, na overleg met mijn oude collega s, meegenomen en gemodificeerd.
Tevens nagedacht over de accu hoe deze op te stellen en het voetpedaal stevigheid te geven.
Het voetpedaal zit nu gemonteerd op de plaat waarop ook de accu staat zodat deze op zijn plaats blijft als je druk op het voet pedaal zet.
De lier is inmiddels van 900 meter draad voorzien, 300 meter perlon en 600 meter draad welke geschikt is voor het vangen van een meerval waarvan de breuk kracht 56 Kg is.
Omdat de draad maar 300 meter is heb ik er een aantal malen een knoop in moeten leggen wat ik eigenlijk niet wilde, maar als de testen goed verlopen wil ik deze draad vervangen door gekleurd koord van 1,5 mm dikte op een rol van 1000 meter met een breuk kracht van 96 Kg.
Dat heeft ook als voordeel dat er in de lijn dan enige rek dan zit wat een soepele start van een zwever ten goede komt.
Ook de terug loop ketting is er op gemonteerd.
Wat ik nog moet doen is twee punten maken aan de achterzijde om de lier met grote pennen te kunnen vergrendelen aan de grond.
Na aanleiding van de veiligheid discussie heb ik er rekening mee gehouden dat je niet recht achter de trommel staat als je de lier bedient, je kan naast de lier staan om hem met je voet te bedienen mocht de draad knappen of eraf vliegen.
Tijdens de testen, de nodige voorzichtigheid in het oog houdend, zal ik uiteindelijk op de lier vermelden welk zwever gewicht hier mee mag worden opgelierd, als alles werkt zoals ik het bedacht had.
In het geval dat de werking niet voldoet was het leuk om te doen en na te denken hoe een en ander gemaakt moest worden, tevens heb ik de discussie over de eigen bouw van een electrolier wel op doen laaien.
Mogelijk hebben nu ook anderen inspiratie opgedaan om dit te gaan doen op internet is met enig speurwerk toch wel veel te vinden over een electrolier.
Wat er nu nog over blijft is de keer rol van de draad, waar ik wel een idee voor heb en aan het maken ben, maar ik wil deze compleet in elkaar hebben voordat hij aan de openbaarheid prijs wordt gegeven.
Wordt vervolgt