Bouw van een electro lier

geen geleiderwieletjes/rollen waar de draad eerst langs passeert voor hij op de rol gaat?

het zou een deel krachten afbuigen, in plaats van direct zo op de plastic rol/buis gedeelte.

geen geleiderwieletjes/rollen waar de draad eerst langs passeert voor hij op de rol gaat?

het zou een deel krachten afbuigen, in plaats van direct zo op de plastic rol/buis gedeelte.

Wij gebruiken op de club ook een lier zonder geleider wiel o.i.d. en dat gaat prima zonder. Weliswaar is de spoel niet van plastic maar ik denk dat het niet veel uitmaakt (zal misschien iets helpen maar veel niet)

Leuk project en ben benieuwd hoe hij bevalt!!! keep up the good work!!

Groet Lyckele

zelf lier bouwen

Môgge Justus,

ik vergelijk het bouwen van een lier niet met raketwetenschap maar als voorbeeld van de ingenieur die gewezen heeft op het lekkende ringetje. (Hij is geloof ik ontslagen omdat men vond dat hij zeurde).

Nu schrijft Dirk Schipper dat hij de lucht in getrokken is door een ´zwevertje´. Dat verzint hij niet, noch zuigt hij dit uit zijn duim. Is dus ervaringsfeit!! Dan is er maar één ding, daar je voordeel mee doen.

Rest my case

en Paozee vanzelfsprekend heel veel succes, maar dat is het punt niet.

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:

Dat lijkt me een heel goed idee. Twee verticale staven of latjes, net voor de rol, kunnen voorkomen dat de lijn al te zeer tegen de zijflenzen gaat oplopen (en deze verbuigen), of dat de lijn buiten de flenzen komt en in het kettingwiel verstrikt raakt.

Ik begrijp nu ook dat je de rol aan twee kanten gaat lageren, niet alléén op de motor-as.
Ziet er goed uit, alleen voor een 3m zwever denk ik te licht.

@Ron: ik ga er van uit dat Ko de lier met een keerrol gaat bedienen. Op die manier kun je nl alleen starten. Dat betekent dat de lijn continue vanaf dezelfde plaats komt, nl de keerrol. Op mijn fietslier zie: fietslier-3

kun je zien dat er ook alleen maar een geleiding van 2 mm alustrip op zit. Die is niet bedoeld om krachten op te nemen maar alleen om de draad recht voor de spoel te houden tussen de starts. Op het moment dat je gaat lieren trekt hij strak en raakt hij de geleiding niet eens meer. Overigens is het ook onjuist om te denken dat de belasting op de spoel hierdoor afneemt: de spanning in de lijn blijft hetzelfde en die bepaalt de kracht op de constructie.

@Peter: zie de link hierboven: als het lieren echt zo gevaarlijk is dan zou ik niet op mijn eigen fietslier durven stappen. Nou weet ik wel dat een mens ten hoogste 400 watt produceert (en met mijn conditie beslist minder) maar desondanks moet je de risico's niet overdrijven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij gaat lekker Ko, super te zien wat je allemaal bedenkt met de materialen die je bij elkaar weet te sprokkelen! Ben benieuwd hoe ie het gaat doen!

Ga je met een keerrol werken, zodat je zelf bij de lier staat/start of komt de lier bovenwinds te staan? Mocht het de laatste zijn, hoe ga je 'm bedienen?

Hallo Dirk

Ik heb je verhaal met de looprol aandachtig gelezen en vooral dat jij mee ging zweven bungelend aan de draad.
Wat ik mij nu afvroeg hoe dik was deze draad en wat is de breuksterkte hiervan.
Theoretisch had de draad moeten breken toen jij zoals je zelf verteld er 8o kg aan toe voegde.

Ko

Hoi

Ik weet het niet meer precies. Al lang geleden, en eemalig ...
Volgens mij was het een oude lijn van onze lier en zal die dus zo'n 1,5 - 1,6 mm dik geweest zijn.

Ik volg je verhaal nog steeds.
Ben ook erg benieuwd.
Ik zie dat de motor niet zo'n krachtige is als ik eerst dacht.
Maar realiseer je ook dat er een hoop energie in een lijn op spanning zit (door de motor in een bepaalde tijd erin gebracht, kan er in veel kortere tijd uitkomen).

Gr. Dirk.

Hallo Dirk

Ja dat ben ik mij zeker bewust, alleen denk ik dat het met deze motor niet zo een vaart zal lopen.
Hij is een veel beter te doseren motor als een startmotor wat soms gebruikt wordt.
Die kent maar twee standen uit of volle kracht waardoor de lijn spanning in korte tijd snel op kan lopen.
En ik denk doordat deze motor electronisch te regelen is de lijn spanning beheersbaar wordt.
De veld test zal het leren als hij klaar is.

Ko

Hallo

Vandaag de bedrading aangepast en ingekort.
Ook de nieuwe draadeinden zijn er in gemaakt met de juiste afstand bussen en een deel van de draad op de trommel gezet zodat het geheel zijn voltooiing gaat bereiken.
Ook de draad geleiding voor de trommel is in de schotten geperst, op zodanige wijze dat de uitslag van de draad beperkt wordt.

13.jpg

Als het goed is loopt de draad recht door naar de keer rol en is eigenlijk de draad geleiding niet nodig maar ook uit veiligheids overwegingen heb ik hem er toch op gemaakt.
Mogelijk dat ik er nog links en rechts wat bij moet maken om de draad te begrenzen zodat hij nooit buiten de trommel kan komen maar dat zal de praktijk wel uitwijzen.
De handgreep zit in het zwaartepunt van de lier.
De lier weegt nu compleet totaal 17 Kg, uiteraard exclusief accu.
Wat nog overbleef was de aansturing van de electronica voor de motor.
Op de rolstoel werd dit met een draai handvat gedaan maar dat is in het veld niet handig.
Nadat ik een keer bij mijn vrouw zat te kijken die bezig was op de naaimachine kreeg ik opeens een helder idee om een voetpadaal van een naaimachine om te bouwen..
Dus ben ik gister middag laat nog bij de gemeente opslag wezen kijken en daar lag in de ijzer container een oude naaimachine met een voetpedaal met een weerstand erin.
Het voet pedaal, na overleg met mijn oude collega s, meegenomen en gemodificeerd.
Tevens nagedacht over de accu hoe deze op te stellen en het voetpedaal stevigheid te geven.
Het voetpedaal zit nu gemonteerd op de plaat waarop ook de accu staat zodat deze op zijn plaats blijft als je druk op het voet pedaal zet.
14.jpg

15.jpg

De lier is inmiddels van 900 meter draad voorzien, 300 meter perlon en 600 meter draad welke geschikt is voor het vangen van een meerval waarvan de breuk kracht 56 Kg is.
Omdat de draad maar 300 meter is heb ik er een aantal malen een knoop in moeten leggen wat ik eigenlijk niet wilde, maar als de testen goed verlopen wil ik deze draad vervangen door gekleurd koord van 1,5 mm dikte op een rol van 1000 meter met een breuk kracht van 96 Kg.
Dat heeft ook als voordeel dat er in de lijn dan enige rek dan zit wat een soepele start van een zwever ten goede komt.
16.jpg

Ook de terug loop ketting is er op gemonteerd.
17.jpg

Wat ik nog moet doen is twee punten maken aan de achterzijde om de lier met grote pennen te kunnen vergrendelen aan de grond.
Na aanleiding van de veiligheid discussie heb ik er rekening mee gehouden dat je niet recht achter de trommel staat als je de lier bedient, je kan naast de lier staan om hem met je voet te bedienen mocht de draad knappen of eraf vliegen.
Tijdens de testen, de nodige voorzichtigheid in het oog houdend, zal ik uiteindelijk op de lier vermelden welk zwever gewicht hier mee mag worden opgelierd, als alles werkt zoals ik het bedacht had.
In het geval dat de werking niet voldoet was het leuk om te doen en na te denken hoe een en ander gemaakt moest worden, tevens heb ik de discussie over de eigen bouw van een electrolier wel op doen laaien.
Mogelijk hebben nu ook anderen inspiratie opgedaan om dit te gaan doen op internet is met enig speurwerk toch wel veel te vinden over een electrolier.

Wat er nu nog over blijft is de keer rol van de draad, waar ik wel een idee voor heb en aan het maken ben, maar ik wil deze compleet in elkaar hebben voordat hij aan de openbaarheid prijs wordt gegeven.

Wordt vervolgt

Hoi Co,

Een adviesje om de lijn minder te beschadigen:
De randen van de flenzen aan de binnenkant een beetje afronden, als de lijn een keertje scheef staat en tegen een flens aan komt beschadigd deze minder.

Alle wedstrijdlieren zijn zonder geleiding voor de lijn, omdat:
-de lijn er van beschadigd
-het vermogen kost
-het geen zin heeft, de lijn rolt vanzelf netjes op als alles goed uitgericht staat.

Als je de lier in clubverband wilt gebruiken dan zou ik zeker een noodstop er op zetten. Zo'n rode draaischakelaar die wel 1000A kan hebben. Als ergens sluiting ontstaat kun je dan altijd snel de hoofdstroom onderbreken. (ook veilig als je alleen bent.)

Heb je enig idee hoeveel vermogen de rolstoelmotor ongeveer heeft?
Misschien kun je de lier wel met goedkope HC lipo's aandrijven. Scheelt een hoop gezeul met een zware accu.

Jouw motor heeft veel meer rendement dan een startmotor. Een F3J kist omhoog lieren kost ongeveer 1Ah per start. Bij jouw lier zal dat zomaar de helft zijn. Dus op een 3 cellen lipo, 10Ah kun je zeker de hele dag vliegen en loop je na afloop met een enorme grijns terug naar de auto..

Hopelijk heb je wat aan alle goedbedoelde adviezen, ik ben enkele jaren geleden begonnen met het bouwen van lieren en ben van schade een stuk wijzer geworden.

En ik denk doordat deze motor electronisch te regelen is de lijn spanning beheersbaar wordt.
De veld test zal het leren als hij klaar is.
Nee, zo bedoel ik het niet.
Ik bedoel: als er iets kapot gaat, dan kan de energie die in de rek van de lijn zit, iets gigantisch versnellen ...
En dan komt alle energie er in heel korte tijd uit ....

Verder: het ziet er goed uit. :p

Succes, ben benieuwd naar de veldproef.

Dirk.

Hallo carbonglider

In het besturingskastje, onder de motor, zit een overstroom beveiliging die eruit vliegt als er een kortsluitstroom mocht ontstaan.
De flensen van de trommel zijn uit een plaat geperst en deze zijn aan de draad kant al enigzins rond.
En alle adviezen op dit gebied zijn welkom omdat ik mij op een voor mij onbekend terrein heb begeven.

Ko

Een overstroombeveiliging is geen noodstop, als er iets mis gaat, op fysiek gebied wil je de lier onmiddelijk kunnen stoppen...

Voor de keerrol heb ik een eenvoudig goed ontwerp. In dat ontwerp zit ruim 30 jaar ontwikkeling. Het resultaat mag er dan ook zijn. Denk bijvoorbeeld aan wat er gebeurt als de zwever uitbreekt door dwarswind. Je wilt dan niet dat de lijn tegen de flenzen van de keerrol aan schuurt. Om dit te voorkomen is in het ontwerp voorzien.
Als je interesse hebt in wat foto's laat het dan maar weten.

(Een keerrol is levensgevaarlijk als deze niet goed gecontrueerd is. Als er iets vanaf vliegt komt het onderdeel door de lijnspanning als een projectiel met hoge snelheid naar de lierman vliegen, er zijn voorbeelden van liergebruik met dodelijke afloop)
Mijn advies is om de lier en de keerrol te laten keuren voordat je hem gaat gebruiken!

Ik vind het heel leuk dat je zelf iets aan het bouwen bent! Ik zou je graag veel verder willen helpen, dus laat maar weten wat je nodig hebt.

Groeten van Sander

Hallo

Het laatste stukje van de zelfbouw lier.
De keer rol heb ik simpel gehouden, daarvoor heb ik een voorvork uit een fiets gebruikt met de naaf (spaken verwijderd) die ik doormiddel van schotjes (rond 14 Cm ) van 4 mm hout groter heb gemaakt. In de vork heb ik een conisch stuk hout gemaakt zodat ik hem de grond in kan drukken, met bovenop een beweegbare draad geleiding waar de bovendraad doorloopt die ook een beperking geeft van de uitslag van de draad (tot recht boven de trommel ) en de mogelijkheid om het geheel te schoren.
De pen van de voorvork kan 35 Cm de grond ingedrukt worden dus voor het omtrekken ben ik eigenlijk niet bang waar ik wel mijn bedenkingen heb dat op een gegeven moment de krachten zich verplaatsen naar boven waardoor de pen uit de grond kan worden getrokken.
Vandaar ik toch maar een mogelijkheid heb gemaakt om hem te schoren.
En dan ziet dat er zo uit.
18.jpg

19.jpg

Het geheel is nu gereed voor een veld test om te zien of hij de zwevers met een redelijke snelheid omhoog trekt en dosering van de benodigde kracht door de electronische sturing van de motor, aangestuurd door het gemodificeerde voetpedaal, mogelijk is.
Ook ben ik benieuwd als er bij het oprollen ook een kluwen draad gaat ontstaan of dat de geleidingen het voorkomen.
De test zal het bewijzen, binnen kort maar eens bij de boerderij vragen of ik in het weiland de boel mag opstellen om uit te testen.
20.jpg

Nu was dit tevens een low budget project zodat ik onderstaand op een rijtje heb gezet wat ik gebruikt heb.

Gebruikte materialen

Hergebruikt van materialen verzameld op de gemeente opslag

Verzameld in de hout container

Al het plaatmateriaal voor de schotten en de trommel van de keerrol.

Verzameld uit de oud ijzer container:

De aandrijf motor met toebehoren.
De voorvork van een fiets, de achter en voornaaf van een fiets en de ketting.
Een stelmoer van een kabelrem.( Voor voetpedaal)
Voet pedaal van een oud type naaimachine.
Stuk plat strip metaal 3 mm dik, 20 mm breed en 1meter lang. (voor keerrol)
Stalen gordijnroe 10 mm met PVC omhulling.( Voor draad geleiding)

Verzameld uit de GFT bak:

Restant verf om de schotten te schilderen en de keer rol.

Nieuw materiaal

2 draadeinden 8 mm een meter lang
32 M8 carrosserie ringen en 32 M8 moeren.
2 rollen vislijn van 300 meter.

Gekregen spullen

Twee hard aluminium cirkels 4mm dik, 30 Cm rond.
Accu 12 V 74 Ah 6 maanden oud.
Rol perlon 0,9 mm 300 M

Totaal bedrag is terecht gekomen op ongeveer 25,- euro.
Mede doordat ik de vislijn had aangeschaft in een aanbieding en ik veel dingen hergebruikt heb is het totaal bedrag laag gebleven.

Het was een leuk project om te doen over sommige dingen heb ik stevig na moeten denken en de rest, de tijd zal het leren. Ook het bijbehorende foto werk en de publicatie van het geheel was voor mij ook nieuw en erg leuk om te doen.

Gefeliciteerd,
Het tempo met bouwen zat er goed in.
Je zult begrijpen dat heel wat forumgebruikers ontzettend benieuwd zijn hoe het geheel in de praktijk werkt. Laat ons weten wat je bevindingen zijn.
Schroom niet ook onverwachte tegenslagen de vermelden.
Succes,
Johannes

Verzamel je restanten verf in de GFT-bak???:rolleyes:

Laat de gemeente het niet horen!!!;)

Hey, mooi project hoor, ben erg benieuwd hoe hij gaat werken!

Grt, Louis

Hallo

Sorry , maar ik ben eventjes wat minder positief over dit geklooi !
Door verschillende mensen hier zijn al opmerkingen gemaakt over veiligheid. Daar heb je helemaal niets mee gedaan.
Wanneer ik hier nu zie hoe jij een keerrol meent te maken kan ik alleen maar vaststellen dat je absoluut niet weet waar je mee bezig bent !!
Gebruik aub eens google en kijk eens rond hoe iets dergelijks gemaakt moet worden en let daarbij dan vooral eens op de veiligheidspunten !

Ook dit zal wel weer aans dovemansoren gericht zijn maar je bent echt levensgevaarlijk bezig. Waarom ik dan toch dit kommentaar geef ??? Gewoon omdat je onverantwoord bezig bent, niet alleen voor jezelf maar ook voor mensen die ooit eens toevallig rondom dat bouwsel zullen staan ........................

Arno

Back