Bouw van een fijn zwevertje

:oops: Tjonge, toch een beschermlaag. Ik heb echt flink moeten peuteren maar er zat inderdaad een beschermlaag op. Bij de niet-transparante folie is'ie heel duidelijk en komt er haast vanzelf vanaf, bij transparant zit het dus enorm goed vast. Morgen gaan we een nieuwe poging wagen.

Reuze bedankt, ook voor de sok-tip!
 
Hallo gurodewa wil je mij ook de bouwtekening mailen? Alvast bedankt.Ik heb zelf namelijk een heli de kds 450 vliegt geweldig.Maar ik zoek al een hele tijd een bouwtekening. en nou zag ik deze bouwverslag dus ik dacht dit is me kans nu hi
En vroeger ooit is een westerly op brandstof gehad was ook een goed lopend vliegtuig lekker stabiel in de lucht weinig problemen mee gehad.
gr vlammy
 
Nou,

stom hoor, was dus inderdaad de foliebeschermlaag. Ik was de niet transparante folie gewend waar de beschermlaag er haast vanaf valt als je hem afrolt. Bij de transparante folie zit'ie zo goed vast dat er echt geen bubbeltje te zien was, zelfs niet aan de rand.

Vanochtend (nog geen dag terug van drie weken IJsland) eens het ri-roer geplakt, zonder problemen! Lindert, Huibert en Theo bedankt!

Ook de romp verder geschuurd en kleine gaatjes geplamuurd zodat hier gefolied kan worden.
Daarnaast een nieuwe plaat 4 cm Roofmate gekocht en voor Job de vleugeleindlijsten, neuslijsten en liggers uitgelijnd zodat hij de vleugels kan bouwen. Vindt hij echt een mooi klusje en hij is er erg secuur in.

Helaas had de plaatselijke bouwmarkt alleen nog 250 cm platen dus ik zit hier nou met een zeiler van een plaat in mijn eetkamer...... (met de liggers en lijsten vastgespeld....).
 
Vleugeldelen zijn inmiddels een heel eind op streek. Bovenindekking bijna gereed op alle delen. Hierna nog e.e.a. op definitief profiel (voorlijst en achterlijst) naschuren.

Ik overweeg ter bescherming van de vleugeleinden nog zachtbalsa vleugeltippen in profiel te maken. Iemand nog voors of tegens hierover te melden?

Tot slot overweeg ik om wat meer motorkoeling te realiseren door het aanbrengen van gaten in de spinner en spinnerbackplate. Daar is net wt ruimte voor en ik heb de indruk dat dat qua constructiestijfheid niet veel uitmaakt. Heeft iemand dat al eens geprobeerd en met welk resultaat?
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, romp is inmiddels gefolied en de staartvlakken zijn ook vrijwel gereed met folie.
Vleugels zijn bijna gereed, nu alleen nog de capstrips plakken (al wel gestript van een plankje) en LE en TE in definitieve vorm schuren. Dan ook de vleugel folieën.
Motordraadjes nog solderen aan de regelaar, staartvlakken vastlijmen, roerhoorntjes eraan maken (slijp ik uit een stukje pertinax) en stuurkabels op maat maken. En dan is'tie eindelijk klaar, de 'Purple Job'.
 
In je spinner moet je niet gaan boren je kan spinners krijgen met ventilatiegaten. Als je persé ventilatie wilt in je zwever kan je op de rompzijkanten een stukje balsa schuin tegen de zijkant lijmen en daaronder een opening maken.
 
...nog iemand die een mening heeft over het aanbrengen van ventilatiegaten in de spinner en backplate? :confused:

In de spinner of backplate zou ik toch niet gaan boren, kwestie van de constructie niet te verzwakken. Als je koeling wilt kan je beter een luchthapper aan de zijkant maken. Nu, als je de motor niet te zwaar belast heb je geen extra koeling nodig.
 
Lindert, Guy,

dank voor jullie reactie. Ik zal de spinner met rust laten en na de eerste vlucht eens kijken hoe warm het allemaal wordt. Een extra luchthappertje is zo gemaakt.....
 
Wat gebruiken de meeste van jullie als staartboom? En waar kan ik dat halen?
En heeft iemand een close-up van zijn vin en staartbevestiging?
Is het stevig? Ik bedoel, je lijmt iets vlaks op iets ronds.
 
Ik gebruik veelal staartbomen van koolstof vliegerstokken (Exel) te koop bij de betere vliegerwinkel.
Als je dit bedoelt met je vraag, kijk dan ook even bij mijn fotoalbum ''Bak'' in mijn profiel met voorbeelden van stabilo en kielvlakbevestiging.
Bij interesse wil ik hier best in detail over uitwijden, maar kijk eerst even of dit over je vraag gaat.:)
 
Laatst bewerkt:
Koolstof als staartboom is het beste -licht sterk en te koop bij elke degelijke modelbouwzaak of vliegerwinkel. Glasvezel is ook prima, sterk maar ietske zwaarder maar tegenwoordig nog moeilijk te vinden. Aluminium zou ik niet gebruiken omdat het te gemakkelijk buigt.

Kwa bevestiging moet je alles zeker lijmen met epoxy wil je een stevige verbinding hebben. Eerst lijm je het stabilo, wat je ook nog versterkt met driehoekjes, daarna lijm je het kielvlek. De verbinding is dan voldoende stevig.

DSC04558.jpg
 
Ik gebruik veelal staartbomen van koolstof vliegerstokken (Exel) te koop bij de betere vliegerwinkel.
Als je dit bedoelt met je vraag, kijk dan ook even bij mijn fotoalbum ''Bak'' in mijn profiel met voorbeelden van stabilo en kielvlakbevestiging.
Bij interesse wil ik hier best in detail over uitwijden, maar kijk eerst even of dit over je vraag gaat.:)

Ja ik zou wel willen weten hoe je dat doet ja, zijn je staart en rudder afneembaar?

Koolstof als staartboom is het beste -licht sterk en te koop bij elke degelijke modelbouwzaak of vliegerwinkel. Glasvezel is ook prima, sterk maar ietske zwaarder maar tegenwoordig nog moeilijk te vinden. Aluminium zou ik niet gebruiken omdat het te gemakkelijk buigt.

Kwa bevestiging moet je alles zeker lijmen met epoxy wil je een stevige verbinding hebben. Eerst lijm je het stabilo, wat je ook nog versterkt met driehoekjes, daarna lijm je het kielvlek. De verbinding is dan voldoende stevig.

Bedankt voor de foto! Het is duidelijk.
 
@Gary27, Kielvlak is vast stabilo demonteerbaar.
Ik gebruik dus meestal koolstof vliegerstokken van de vliegershop: bekendste merk EXEL, voor een 1.60 zwever is 10mm ruim voldoende maar kan ook 8mm als je wilt.
In het draadje: f5j-van-eigen-schets-3 vanaf posting #35 ook wat goede alternatieven (duurder, soms mooier en soms iets zwakker en soms lichter) maar een rechte Exel-stok voldoet in ieder geval uitstekend en is voor dit gebruik nauwelijks stuk te krijgen.
Als montage zadels gebruik ik M4 inslagmoeren waar ik de haakjes afbreek: ook hier zijn lichtere alternatieven voor te vinden maar ik ben van de grof simpel en sterk richting.
Bij de foto’s van de Bak zijn ze direct gelijmd (en gesteund door extra dikke epoxy) in gaatjes in de 12mm stick maar ik prefereer nu de manier die ik voor de Hanebijters (zie fotoalbum) gebruik).

De inslagmoeren worden op een 3mm triplex zadeltje gelijmd en dit geheel op de stick (met het restant uitstekende deel van de moeren wel in gaatjes in de stick) met epoxy gelijmt.
(hierdoor blijft er binnen de stick beter ruimte over voor doorvoer van de stuurkabel, de buitenkabel achteraan gewoon los laten liggen om met het hoogteroer iets op en neer mee te kunnen bewegen.)
Al de triplex deeltjes (versterking 0.8mm weerszijdig voor het stabilo en het zadeltje en de gaatjes in de stick worden door de delen als wederzijdse boormal te gebruiken geboord zodat alles steeds blijft passen,
De gaten in het balsa stabilo worden iets te ruim gemaakt zodat bij aanlijmen van de plaatjes wat ruimte is om alles haaks op de stick te krijgen.
Hierna pas het kielvlak op de stick met het stabilo als haakse referentie.
Bediening hoogteroer met de bekende eenvoudige inhaakbare Z bocht.

full

peter-den-albums-hanebijters-picture98710-img-9054-1.jpg

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Moet de motor dan ook dezelfde "shaft diameter" hebben of zijn er manieren om het passend te maken?
a) Begrijp ik dat je een klapprop wilt toepassen? in dat geval heb je een centerstuk en collet adaptor nodig die bij elkaar passen (aanbevolen; spulletjes van Aeronaut, oa bij bv RCtechnics en andere betere zaken).
De collet adaptors zijn er in verschillende asmaten dus ook voor de 2.3 van jouw voorgestelde motortje.
Er zijn overigens voldoende alternatieven ook bij HK; ik denk dat je een iets sterker motortje zou kunnen gebruiken maar dit moet ook wel kunnen.
b) begrijp ik dat je een duwopstelling overweegt? Let er dan wel op dat je zowel naar voren als naar achteren een begrenzing van de propuitslagen maakt zoals bv hier op de foto:
full

Geen goede begrenzing naar achteren kan fataal zijn!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Peter,

Bedankt voor het advies.

a) ik ga de motor in de neus monteren, wordt geen duwer, ik zal naar die begenzing kijken als ik die prop heb, is de eerste keer dat ik zo één gebruik.
b) met deze collet kan ik mn motor geschikt maken voor een prop met een as van 3,17mm RCtechnics ? geeft verder ook geen problemen bij het monteren van de spinner?
c) wat is je achterliggende gedachte met vwb een grotere motor? Guy heeft dacht ik ook een 100W motor erin en die kan die hand - launchen en met rustig weer vliegen, dit moet een rustige vlieger worden. ik heb een Easystar met een 275W motor, dan klopt de verhouding gewoon niet meer..

Bedankt voor de tips!
 
Hi Gary27,
a) bij normale neusmontage heb je geen begrenzing van het klappen van je prop nodig.
Let op, het motortje wat je voorsteld is met gekeerde as, het is de vraag of je die zo wilt monteren voor trekopstelling. Een as keren kan wel, maar heeft risico dat je alles molt.
b) ??? ben een beetje in the dark wat je betreft prop nu precies voor ogen staat: het asje is toch 2.3mm? dan lijkt me deze collet niet zo voor de hand liggend. (heb je al een prop bv?)
Ga je uit van een klapprop dan gewoon de spulletjes bij elkaar halen die voor die prop en die as nodig zijn. Dus voorbeeld: voor Aeronaut blaadjes een Aeronout tussenstukje en een Aeronaut collet adapter met de goede asmaat.
c) Motortje moet voldoende zijn en is niks mis mee; ik sugereer alleen maar dat ik persoonlijk voor net een beetje meer vermogen zou gaan. (niet veel meer, ik ben ook geen advocaat van de alsmaar meer power richting;))
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter,

Bedankt voor de tips! Dus van elke (klap)prop gewoon bij het merk de bijbehorende spullen kopen.

En waar zie jij aan dat die motor een omgekeerde as heeft?
Is idd niet de bedoeling, moet een normale motor zijn.
 
Back
Top