Bouw van een Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk UAV

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Igwe Aneke, 5 jun 2004.

1. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Waar vlieg jij Peter? Ik vlieg zelf bij de RLC, dus de maiden vind hier hoogstwaarschijnlijk plaats. :)

@ Gerard, Appie & Marco: thanks for the support. ;)

2. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    @Jonathan

RLC.. is dat Roden??

Ik vlieg bij Avio Eelde..

Peter

3. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Roden ja.

4. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Jullie penningmeester is afgelopen weekend bij ons lid geworden..

Anyway.. keep up the good work, ik vind het een interessant project..

Peter

5. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Da's dan toch zeker de penningmeester van het oude bestuur geweest . . . (mag ik
    hopen!!! :evil: ).

En wat Jonathan betreft: zelden een zo steile leer-curve gezien. 8O

Niemand neemt je dat meer af, je bent nog jong :wink: , etc.etc.

Dus, inderdaad,
    - keep up the good work,
    - alles sal reg kom (in ieder geval figuurlijk :rolling: ), en:
    - er is nog nooit een . . . geweest of er was wel een vlekje aan (de volledige uitdrukking ontschiet me nu even :? ),
    - etc.etc. :roll:

Wij (geen plur. maj. :!: ) wachten op hoe het verder gaat! :)

jan

6. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

[​IMG] Alles wat je wilt weten is ook zo makkelijk op internet (en in een paar goede boeken natuurlijk) te vinden. 8) :wink:

7. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Ik heb de canopy uitgezaagd en alvast een deel van het schuim verwijderd. Doordat de epoxy zich niet heeft gehecht aan het plakband is het erg gemakkelijk het schuim te verwijderen. Ik heb dan ook nog geen druppel aceton hoeven te gebruiken. :)

Deze week eerst even een diamantschijfje voor de dremel-tool halen en dan de in & out-let uitzagen en het overige schuim verwijderen. :D

8. jacques

jacques Guest

Inderdaad wel handig een Up/Downlink schotel, ik vraag mij af wat er gebeurt als de connectie weg valt [​IMG]

9. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Dit is een keer gebeurd:
    http://www.globalsecurity.org/org/news/2002/020108-attack03.htm

10. Muxje

Muxje Guest

Opzettelijke zelf destruct? Hmm da's handig voor de schurkenstaten om te weten... Misschien is het wel te doen om dat ding even te jammen, en dan kan je achterover leunen en toekijken hoe het arme ding zichzelf de grond in boort.

11. AWe

AWe Guest

Jonathan, ligt de bouw stil?

12. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Nee, niet echt (of 'niet echt', nee, gewoon NEE! ;)) al zijn er verder nog geen vorderingen. :oops:
    De tijd die ik eigenlijk in het project zou moeten steken, heb ik de afgelopen weken gebruikt om Rhino3d een beetje onder de knie te krijgen. (wat overigens al aardig lukt v.w.b. het 2d-gedeelte :cool:)

13. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    @Jonathan!

(Service van de zaak . . . :wink: )

jan.

14. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Thanx Jan...het plaatje is alleen absoluut niet schaal :(
    Moet je die canopy..outlet en spoilers eens zien :nooo:

Maar de bouw ligt, zoals jullie al verwacht hadden ;), tijdelijk even stil. Ben alweer voorbereidingen voor een nieuw :)oops:) project aan het treffen. Maar wordt wel leuk :cool:, hier alvast een voorproefje:

Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13443&start=30

Fokker F-100
    Schaal 1:26
    Span 123cm
    Lengte 129cm
    Gewicht 750-800g
    Aandrijving: GWS EDF-64 (met waarschijnlijk cdrom motoren)
    Controls: richting/hoogte/ailerons/(slotted) flaps/ retracts

De tekening is gemaakt in Rhino3D en alle onderdelen (+- 215 stuks) worden cnc-gefreesd. :D

Ik zit alleen te twijfelen of ik eerst de Global Hawk vliegklaar zal maken, of maar te beginnen met de Fokker... :roll:

15. kurt

kurt

Lid geworden:
    19 dec 2003
    Tja het lijkt wel een ziekte onder de modelbouwers, aan een project beginnen en het half afgewerkt aan de kant laten liggen. Zo liggen er bij mij heeeel veel spullen.
    Ik heb nu voor mezelf een lijstje gemaakt in welke volgorde ik de dingen ga afwerken en daar ga ik me proberen aan te houden.
    Dus ik zou zeggen, maak eerst je global hawk af of die vliegt binnen 4 jaar nog niet (tenminste als je zoals ik ben)

16. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik neem aan dat er hier een draadje voor de Fokker komt?

Zier er overigens erg gaaf uit!

Frees maar een extra setje! (bwvs. :wink: ).

jan,

17. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Tuurlijk komt er een draadje voor de Fokker. :)

18. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Het is een tijd stil geweest in dit draadje...maar nu eindelijk weer een update!

De romp met de lost-foam method is er toch niet zo mooi en licht uitgekomen als ik graag gewild had...dit ligt enerzijds aan mijzelf...anderzijds aan de beperkingen van de methode zelf.
    Ik heb dus besloten een plug en mallen voor de Global Hawk te gaan maken. :D

Ik had nog een geschuurde romp van ps15 schuim (zie pag 1), dus heb hier het plakband afgehaald en in eerste instantie de romp met twee potten alabastine easyfiller strak gemaakt.
    Hierna heb ik de romp en ducting parts met wat 160g keperweefsel gelamineerd.
    Het is belangrijk tussen alle stappen (plamuur > lamineren > plamuur) de romp meteen weer strak te schuren. Eventuele oneffenheden lopen anders door, en je bent uiteindelijk meer tijd kwijt om het weer strak te krijgen. Dit is een van de fouten die ik met de lostfoam romp heb gemaakt. (Op nextcraft omschrijven ze het als 'the art of "make it ugly, make it pretty, make it ugly again, make it pretty again". :lol:)

Voor het schuurgemak heb ik deze keer gekozen gebruik te maken van een polyesterplamuur, in plaats van de epoxyplamuur die ik voor de vorige romp had gebruikt. Deze wordt echt keihard en je bent uren bezig met schuren. De stank van polyesterplamuur is wel de tradeoff, maar het schuren gaat zoveel makkelijker.

Van deze stappen heb ik helaas niet allemaal foto's gemaakt, maar op onderstaande foto zijn de pluggen voor de romp en de ducting te zien.

De polyesterplamuur heb ik aangebracht door deze eerst met aceton te verdunnen en vervolgens met een kwast aan te brengen. Een plamuurmes werkt voor de rondingen van de global hawk niet prettig vind ikzelf, en om veel schuurwerk ook hier te voorkomen, deze met een kwast dun aanbrengen.
    Het schuren heb ik droog met korrel 150 schuurpapier gedaan. Je houdt nog wel wat oneffenheden over, maar deze zullen er met het spuitplamuren en nat schuren uitgaan.

De romp en ducting onderdelen in de spuitplamuur.

En het nat schuren met korrel 400 schuurpapier. Nu pas wordt de romp echt spiegelglad. :D

Komende week even een nieuwe bus spuitplamuur halen voor nog een laatste laag en wat lak om hem af te spuiten, en dan zijn de pluggen klaar. :D

19. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Igwe!

:worship:

Petje af hoor, WAT een hoop werk . . . :?

Volgend jaar winnaar Concours' d'Elegance! :yes:

jan.

20. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    kijk, dat begint erop te lijken!

Die ducts hoeven niet speigelglad hoor.. die zitten IN de romp.. en zie je toch niet..

Peter

Deel Deze Pagina