Bouw van een Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk UAV

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Igwe Aneke, 5 jun 2004.

  1. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Het lijkt allemaal toch makkelijker dan het is....over die openingen moet ik toch nog even wat beter gaan nadenken...:oops:
    Zoals ik zei komen er openingen bij de inlet/outlet, een rechthoekig openingsluik voor bij de canopy en een toegangsluik bij de edf-unit. Om de romp straks nat te kunnen samenvoegen, moeten de openingen natuurlijk in de mal zitten. Maar hoe pak ik dat het beste aan? :?
    Het lijkt mij het meest praktisch alleen de openingen voor de inlet/outlet in de mal te maken...maar hoe pak je zoiets nou slim aan? Het is best lastig een ruimtelijke voorstelling van de mal te maken en hoe de openingen hierin terugkomen. :?

    Misschien toch maar de romphelften gewoon droog aan elkaar lijmen? Scheelt een hoop problemen en er komen toch spanten in...

    En nog iets anders: ik zit er aan te denken sommige van de panel-lines direct op de plug aan te brengen. Maar wat is een goede manier om ervoor te zorgen dat ze overal even diep zijn?
     
  2. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    niemand heeft gezecht dat het makkelijk is. :)
    maar als je het een keer gedaan heb valt het allemaal best mee.

    Je global hawk is inderdaad wel een interessant geval kwa openingen. Mijn romp mallen zijn bij de vleugel opening open, en voor waar de motor erin komt. Sommige ook achter bij het stabilo, zo kan je er makkelijk in om het bandje aan te drukken als je de helften samenvoeg.
    Daarom was ik benieuw hoe je vleugels eraan zouden zitten, want als je ze er gewoon op zou kunnen leggen dan heb je dus een opening bovenop de romp.

    panel lines.. moet je van dat haardunne tape kopen.. ik heb bij bossina toen 1/32" en 1/64" tape gekocht. Daar plak je je panellines mee af.. dan spuit je het geheel vooral over het tape met meerdere lagen primer.. dan voorzichten nat schuren tot de tape weer zichtbaar word, en de tape weghalen. dan nog 1 x voorzichtig naschuren (nat) en je heb panel lines.
    Maar je moet hem daarna nog wel weer lakken met 2k lak, of anders een epoxy primer gebruiken.. want als je gewone spuitplamuur of primer gebruik, en je gaat daaroverheen in de was zetten en afmallen.. zit straks al je primer vast is je mal.. dat word schoonmaken.. en geloof me .. dat is een K werkje.. :)

    zoek je specifieke voorbeelden van een malopening?

    Peter
     
  3. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    sorry, ik heb dit draadje even uit het oog verloren.
    Om even over je gips vragen terug te komen, we gebruikten modelleer gips (om beeldjes te gieten). Met was en PVA lost dat eigenlijk niet moeilijker de een bv polyester mal, maar je moet o zo voorzichtig zijn of je mal breekt. je kan er niet aan wringen of even iets tussen steken want dan brokkelt ze gauw af.
    Over deopeningen zou ik inderdaad nog eens goed nadenken, want als die goed gekozen zijn zal dat het werk aanzienlijk vereenvoudigen.
    Je plug ziet er heel goed uit, dit komt wel tot een goed einde :yes:
    goe bezig!
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Schaal 1:13, he . . .

    1/32" en 1/64" tape . . . :?

    Da's dan (13 * 2,54)/32 cm., dan wel de helft daarvan. 8O

    De helft is (in het echt) nog steeds ruim 5 mm. :?

    Je kunt ook werken met 'stootranden': het ene panel ligt dan net iets hoger dan het andere. :)

    Wat is sluitband? :roll:

    Overigens: die mallen zien er nu wel heel mooi uit! :D


    jan.
     
  5. jacques

    jacques Guest

    @Igwe

    Ik ben nu ook bezig met een verloren model projectje, maar hoeveel lagen had jij nu nodig voordat je een glad oppervlak had.
    Ik heb een model uit EPS 60 gemaakt een in de goede vorm geschuurd en daarna in de Epoxy gezet.
    Op dat moment kom je er achter dat het oppervlak niet vlak is.
    De piep geeft te veel mee tijdens het schuren, gevolg een model met cellulitis. :lol:
    Ik kreeg dit alleen goed door een keer of vier te epoxien en te schuren.
    Heb jij dit probleem ook, of doe ik iets verkeerd. :?
     
  6. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Jan.. dunner tape is niet te vinden.. als je adressen weet hou ik me aanbevolen..

    en stootranden.. ja.. een warbird had dat vaak wel he.. vroeger deden ze die platen gewoon overlappen. Bij de global hawk zitten die netjes tegen elkaar aan.. butt join.

    Sluitbandje.. als je met je mal een romp gaat maken, sop je eerst de 2 helften in de mal, vervolgens zet je ze dmv een 2cm breed banje glas aan elkaar.. snappie (snie sna snappy).

    Peter
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Ik zou de panellines er gewoon op tekenen.

    Eerst goed experimenteren met potloden van verschillede hardheid en verschillende kleuren. :D

    Dan heb je makkelijk en snel prima panellines. :yes:

    Werd zelfs door Gerald Rutten toegepast op z'n Saab Viggen. 8)


    jan.
     
  8. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    @ Peter: Voor de mal vraag ik me gewoon af hoe de openingen tot stand moeten komen...werk je er bij de laminaatopbouw gewoon omheen, of doe je het later met de dremel?
    Voor de panellines zal ik eens naar die tape kijken. :)

    @ Kurt: ik heb al 10 kg van dat schouten-gips, dus ga gewoon eens kijken of ik voor de ducting onderdelen hiermee een mal kan maken. Naast de sterkte van de rompmal, zou ook het gewicht uiteindelijk problemen gaan opleveren dus ik ben wel blij dat ik hier vanaf heb gezien...

    @ Jan: Dat zou kunnen ja...maar voordeel van het op de plug doen is dat dit eenmalig is...anders moet ik op elke romp die ik trek de panellines gaan zitten uittekenen...

    @ Jacques: De romp moet eigenlijk al strak zijn voordat je begint met lamineren. Anders gebruik je het laminaat om oneffenheden weg te schuren en krijg je uiteindelijk zwakke plekken, of zelfs gaten in je romp. (Deze fout heb ik met mijn lostfoam-romp dus gemaakt)
    Zelf heb ik ps15 gebruikt en heb vervolgens eerst de romp strak gemaakt met twee potten alabastine easyfiller voordat ik alles met 160g keperweefsel heb gelamineerd. Alleen epoxy en geen glasweefsel zal sneller deuken veroorzaken denk ik. Als je XPS gebruikt, wat een veel fijnere celstructuur heeft, heb je zelfs geen plamuur nodig om het strak te krijgen.
    Ik weet niet wat voor romp het is, maar bij de Global Hawk had ik geen enkel probleem om het schuim inclusief plakband te verwijderen. Als je niet al teveel van die Alabastineplamuur gebruikt, moet je ook hier denk ik geen problemen mee hebben.
    Maar voor mij geen lostfoam meer...het lijkt makkelijk maar de romp komt er altijd minder mooi en zwaarder uit ...en het maken van een plug is eigenlijk het meeste werk, dus kan je er net zo goed een mal van trekken...al komt daar ook nog wel veel bij kijken hoor :oops:
     
  9. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    igwe..

    zie de foto's die ik je had gemailed. waar een opening moet komen in de mal, maak ik een blok balsa op de deelplaat . Wel sealen met lak en ook goed in de was zetten..

    Kijk maar bovenop de romp waar de vleugel komt.
    Bij de neus heb ik een pvc buis doormiddengezaagd en tegen de neus aangezet. Ook met een drupje ca op de deelplaat vastzetten en naden met klei dichtsmeren.

    Peter
     
  10. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ja oke...ik zit nog teveel met een kistconstructie in mijn hoofd. Maar dan wordt het dus echt een laminaat-mal en heb ik niks aan die mallenpasta. ;)
     
  11. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    De laatste stand van zaken...de plug op de deelplaat (18mm MDF):

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    je kan die mallenpasta ook gebruiken als je een kistconstructie eromheen bouwt..

    zie draadje van ruud over de bouw van de nemesis.

    Peter
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    netjes gedaan igwe!
    ik zou de deelplaat wel aan de onderkant met balkjes verstevigen zodat ie niet door kan hangen..

    Peter
     
  14. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Er komt nog een lijst van 6cm (=rompdikte) omheen. De romp is toch vlak, dus kan dan niet verzakken. :)

    Maar als ik dus een kistconstructie ga gebruiken, wordt het weer lastig om openingen in de mal te maken...ik zou dan hooguit de outlet open kunnen laten, of zie ik dat verkeerd? De nemesis heeft de openingen loodrecht op de zijde van de mal. Bij de global hawk kan ik dit alleen bij de outlet doen...
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ik zou geen kist doen... gewoon een mal maken net als ik je stuurde..

    peter
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dag Jonathan, allereerst wil ik zeggen dat je goed bezig bent man! Ziet er mooi uit, dat "pluggen-werk" vind ik ook altijd interessant en zou ik ook wel willen doen als ik er tijd voor had... :cry: . Misschien iets voor later!

    :arrow: In reactie op PM Jan Brilman over panel lines:
    Deze zijn inderdaad "gewoon" met potloodjes aangebracht. Als potlood gebruik ik zacht tot middelzacht. (Heb momenteel effe geen potloodjes waar ik hardheids code op af kan lezen) Met behulp van een goede driezijden aanzicht teken ik deze er nauwkeurig op. Sommige wat dikker, andere wat dunner en sommige wrijf ik met mijn vingers een beetje uit. Hier kun je heel snel mooi resultaat mee boeken, kijk wel goed naar foto´s van originelen, overdijven is namelijk óók een vak!

    Daarnaast heb maak ik ook gebruik van krijt in diverse kleuren (Voor weinig te koop bij hobby schilder zaak) zoals zwart, grijs, bruin en rood waarmee ik ook slijtage sporen kan simuleren, of een hydraulisch lek zoals op foto van F15 aileron te zien is. (Is nep, kan niet bewegen)

    Enig nadeel is wel dat er een blanke lak overheen moet om eea vast te leggen.

    Ik hoop dat onderstaande foto´s wat duidelijk zijn, ben nog wat aan het stoeien met resolutie en zo....

    Groet,
    Gerald

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    te gekke kist gerald!
    Is dat een f15?

    voor de global hawk is wellicht de potlood lijntjes methode wel een goeie. Hij is namelijk niet zo groot, en aangezien het een redelijk recent model is, is ie strak gebouwd en heb je dus ook strakke paneel lijnen op zo'n ding.. niet van dat verweerd aluminium op een WW2 Jager..


    Peter
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Peter, inderdaad een F15, vliegend in de F4C schaal klasse. (Dit jaar iets minder vanwege tijd in opleiding...)

    Bij strakke modellen is visuele/oppervlakkige paneling vaak voldoende, zelfs voor super schaalmodellen. Hier wordt vaak knullig over gedacht, omgekeerde is waar. Stel je voor in mijn geval de F15. Een echte naad van laten we zeggen 0,5 mm zou schaal 1/9 op het model een naad van 0,055 mm moeten zijn..... :? daar kan geen enkele model paneel splits of ingekraste lijn tegenop!!! Daarnaast zijn grotere naden van verwijderbare panelen vaak dicht gekit en overgespoten. (Ben zelf GWK/monteur op de Fokker F50, weet wat van afsealen...)

    Die lijnen die je dan op foto´s tóch nog ziet zijn vaak ongeschilderde sealant randen (Kleur meestal donkergrijs of donkerbruin) óf waarschijnlijker vuil wat achter het lichte seal randje blijft hangen waardoor de paneel lijn alsnog zichtbaar wordt.

    Hieronder nog enkele foto´s van mijn Eagle, let op de paneel lijnen. Lastig om te zien maar je weet dat ze er zijn. Overdaad aan paneel lijnen of te dik aangebracht maakt je model al snel cartoon allike :D

    Groet,
    Gerald

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. marco bosch

    marco bosch

    Lid geworden:
    13 jan 2004
    Berichten:
    3.704
    Locatie:
    Staphorst
    je gaat ook lekker igwe

    @gerald
    wouw man
     
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Prachtig hoor! :worship:

    Oude wet: 'less is more', en dat gaat hier zeker op. :teacher:

    Dat krijt werkt inderdaad ook erg mooi, en het aardige is dat je het er ook zo weer afpoetst, als het in eerste instantie niet helemaal goed gelukt is. :D

    Die potlood-methode heeft een 'nadeel': hij laat zich niet op het origineel (mal) aanbrengen.

    (Ja, het wil wel, maar het heeft weinig zin. :wink: )

    Dan maar even extra moeite ('go the extra mile'). :yes:


    jan.
     

Deel Deze Pagina