Bouw van een Northrop Grumman RQ-4A Global Hawk UAV

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Igwe Aneke, 5 jun 2004.

1. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Gewoon tekenen is misschien wel het beste ja...als ik nu nog met dat plakband in de weer ga, moeten er weer paar lagen plamuur en lak overheen en mag ik weer gaan schuren. En daarnaast komen er ook nog panellines op de vleugels, dus doen we alles gewoon wel met potlood. Bij Appie is dit op zijn F-18 toch ook erg mooi geworden. ;)

@ Gerald: wat een kist. In een woord schitterend! :worship: Als je dit soort kisten ziet, zou het haast een belediging zijn het een 'hobby' te noemen. :lol:

Ik verwacht overigens wel wat problemen om de panellines bij de rondingen van de romp ook mooi strak te krijgen. Hoe pakken jullie dat aan? Voor dit soort dingen heb ik een niet al te 'steady-hand', dus zal het een en ander moeten afplakken met iets wat ook als geleiding voor de potlood kan dienen...

Ik zal echter eerst de plug licht moeten repareren. Hij zat kennelijk toch iets te strak in de deelplaat, en bij het verwijderen is ie bij de inlet een klein beetje beschadigd. :sad:

2. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Die rondingen zijn niet zo moeilijk hoor, ik plak ze met schilders tape af óf houd er een fexibel liniaaltje tegen die deze ronding volgd. Liniaaltje is wat sneller maar voordeel van papier tape is dat je de tape wat kan "bevuilen" met de potlood koolstof en deze weer lichtjes op het paneel vlak daarachter kan uitwrijven. Als je dan de tape wegtrekt heb je een strakke paneel lijn en tegelijk de illusie dat het ook een ander peneel is door het kleine kleur verschil. (Tnx voor compliment :zon: streelt altijd weer!)

Groet,
    Gerald

3. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Gerald schreef:

Nou . . . :? Wie kans ziet om een F-15 met zo'n uiterlijk in elkaar te knutselen, heeft ook tijd om met pluggen en mallen aan de slag te gaan! :wink:

Nu weer :eek:ntopic:

Igwe!

Keep us posted.

jan.

4. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    igwe,

inderdaad een beetje ruimte tussen plug en deelplaat is wel wenselijk. anders beschadigd je plug.. ;) iets te laat gezegt.
    Die ruimte moet je toch opvullen met blauwe klei om je naden strak te krijgen.

Peter

5. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Tja....wil net zoals elke andere modelbouwer nog een miljoen dingen doen/bouwen/ontwerpen/vliegen.......kwestie van keuzes maken maar daar zijn wij modelbouwers niet heel erg goed in heb ik begrepen... :teacher:

Ach, elke dag is weer een nieuwe, wie weet wat we dan weer gaan doen!

Cheers,
    Gerald

6. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Dat was even schrikken gisteren. 8O Ik had toch besloten voor de canopy en het toegangsluik voor de EDF, met plakband de outlines in de plug aan te brengen, dus na het repareren van de schade door de deelplaat, de contouren netjes afgetekend, het plakband aangebracht, en de plug in enkele lagen primer gezet. Achter bij de outlet had ik een stukje mdf met een haak erin met dubbelzijdig plakband bevestigd, zodat ik de plug voor het spuiten kon ophangen. Je begrijpt het al....dat dubbelzijdige tape was niet zo'n goed idee.

De plug was aan het drogen....ik zit in de woonkamer de Redbull Airrace te kijken, en hoor me toch opeens een kabaal...ik wist meteen wat het was...het dubbelzijdige tape was losgeraakt en de plug is vanaf een meter hoogte met de neus op de grond gevallen. :sad:
    Ik bereidde me voor op het ergste....maar de schade viel gelukkig mee....een beschadiging ter grootte van een vingertop...maar wel net dicht tegen de outlines van de canopy aan. :mad:
    Dus eerst de schade maar weer gerepareerd.... :oops:

De huidige stand van zaken:

Volgende stappen: de primerlaag licht opschuren...aflakken...'aftoppen' met waterproof 2000 en polijsten, en dan zit het meeste werk v.w.b. de pluggen er (gelukkig!) op. :D

7. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

De plug is inmiddels afgelakt en ik heb de bekisting voor zowel de romp als de ducting onderdelen klaargemaakt.

Nu de pluggen klaar zijn, ben ik begonnen met de (gips)mal voor de ducting. Ik heb eerst een teststukje gemaakt, om te zien hoe hard het gips wordt en om te zien hoeveel gips ik voor de mal moet aanmaken. Dit teststukje is te zien op onderstaande foto. Verder krijgt de positieve mal hier enkele lagen lossingswas en een laatste laag PVA.

Voor de mal heb ik uitgerekend dat ik 7.6kg gips nodig heb. Het gieten doe ik in twee keer, dus heb eerst 4kg gips aangemaakt met 1.2L water. Voor de tweede keer gieten heb ik de benodigde gips en water al meteen klaar gezet, zodat ik in één keer door kan werken, en de eerste laag nog niet begint met uitharden. Na het volgieten ziet het er als volgt uit:

En na twee uur drogen (waarbij de gips merkbaar verhit) de mdf-bekisting verwijderen en eens zien wat er van de mal geworden is. :D

En het resultaat:

De mal is er aardig goed uitgekomen. Bij het lossen van een van de pluggen, is er wel een randje afgebroken, maar dit kunnen we met wat plamuur wel repareren.
    Tot slot ga ik de mal nog even in een coating van epoxy zetten en een paar dagen goed laten uitharden.

Conclusie:
    De gips hard goed uit, is van goede kwaliteit, en je moet ook aardig wat kracht zetten om bijvoorbeeld stukjes van de rand af te kunnen breken, maar ik ben blij dat ik heb afgezien dit ook voor de romp te gebruiken. De mal voor de ducting is nog niet de helft van het volume van de mal voor de romp, en is nu al bijna niet te tillen.

8. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    wat heb je voor lak gebruikt op de plug.. je plug glimt namelijk helemaal niet..

Peter

9. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Motip Zwarte Lak (mat) uit spuitbus....hoogglans was misschien beter geweest, maar met een spuitbus krijg je het dan nooit echt mooi egaal...

10. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    dat is wel zonde.. want nu word straks je mal ook mat en je romp ook mat.. bovendien lost dat slechter..
    Je had bij bossina een bus 2k lak kunnen halen of pu lak en dan lekker met dit weer in de tuin.
    Dat het niet 100 % egaal is geeft niet.. daarom ga je daarna weer natschuren en polijsten.

Peter

11. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

En dan met een kwast aanbrengen?? Bossina mengt 2K namelijk niet in spuitbus...

12. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    nee spuiten natuurlijk.

Hebben ze geen pu lak in spuitbussen?

Peter

13. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Ik zal eens kijken....

Overigens hoeft de uiteindelijke romp (liever niet zelfs) ook niet te glimmen...de echte is ook mat, dus ik was sowieso van plan de romp ook mat te spuiten straks...

14. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    ok.. dat is dan mooi meegenomen. Ik wist niet dat ie in het echt mat is.
    Trouwens als je toch mallenhars ga gebruiken kan je altijd later nog besluiten de mal te plijsten.
    Je kan je mal namelijk gewoon napolijsten.

Peter

15. Tom Verstappen

Tom Verstappen

Lid geworden:
    28 jul 2003
    Hoi,

Ik heb niet alles gelezen, maar waarom heb je de mallen uit gips gemaakt?
    Is dit enkel om kosten te besparen, of wil je maar een paar onderdelen maken?

Tot hoors
    Tom

16. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Hoi Tom,

In eerste instantie om kosten te besparen en omdat ik maar paar onderdelen ga maken, maar ook omdat het een stuk eenvoudiger en sneller is dan een laminaat-opbouw...

Het gewicht en het lossen zijn alleen twee grote nadelen....

17. Leon B

Leon B Guest

Ziet al mooi uit allemaal,

weet je al met welke apparatuur je gaat werken?

18. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Wemotec Midifan met een Mega 22/20/xx (Ik moet nog even nakijken wat hiervoor qua cellen en motortype een leuke setup is....)

19. Leon B

Leon B Guest

Ben je inmiddels al iets verder?

20. frodo

frodo

Lid geworden:
    31 jan 2004
    Waar is Jonathan gebleven ?
    Al een tijd niets meer van hem gelezen.

Deel Deze Pagina