Hallo Bert,
Deze foto's van de bolders zitten er ook bij in de foto mappen die ik je toegezonden heb...
Is wel "even" zoeken daarin...
Maar nog een tip over de 2 schoorstenen met de uitlaten als je die misschien ook wat beter gelijkend zou willen maken.
Op de BB tekening zijn ze wat anders en makkelijker te maken getekend dan ze in het echt geweest zijn wat ook moeilijk te zien is op foto's ervan en had dit eerst ook zo gemaakt.
Toen ik het ging veranderen eerst een mal gemaakt zodat ik dit eventueel nog wat kon aanpassen...
Deze uitlaten hadden een bewegende klep en deze zijn later bij de 1800's op twee na vervangen door een geknikte uitlaat pijp.
De SMIT FRANKRIJK die als laatste op een andere werf is gebouwd had deze geknikte uitlaten gelijk vanaf de werf...
Bij de SMIT NEDERLAND en SMIT DUITSLAND is dit niet veranderd en hetzelfde gebleven.
Ook waren er nog 2 kleinere uitlaat pijpjes in de schoorsteen erbij die amper op foto's te zien zijn.
Dit heb ik dus ook zo gemaakt met een betere kwaliteit triplex en kan je zien op bijgevoegde foto's .
Hiermee kan je overwegen of je dit misschien ook zo zou willen gaan maken.
groetjes: Hans
Hieronder nog meer info erover:
7-1-2013
Die klepdeksels zijn er op gezet als de motor een tijdje stil hadden gestaan en als het had geregend kreeg je bij het starten roet spetters aan dek.
We hadden toen gevraagd voor deksels die dan dicht vielen als de motoren werden gestopt .
In het begin ging dat goed maar na een paar jaar gingen ze vast zitten, het is zelfs gebeurd met het starten dat ze de lucht in vlogen en over boord gingen.
Dus ze zijn niet meer vervangen.
Op foto 2 zie je hoe één van de twee hulpmotor klepdeksels hier vast staat bij de zwaardere hoofd motor klepdeksel, werking was het zelfde maar waren lichter en deze stonden iets meer uit elkaar.
Wat op de BB tekening staat dat heb ik nooit gezien met een draadje langs de schoorsteen .....
De uitlaatpijpen werden gesloten door kleppen die als de motor stop werd gezet deze dicht gaan als er geen uitlaat druk op komt.
Naderhand zijn de grote uitlaten iets verlengd en is er een knikje naar buiten opgezet.
De twee hulp motoren die kwamen aan SB en BB schoorsteen uit.
We hadden een havensetje daar kon je de nacht mee doorkomen dat lieten we wel eens draaien als we ergens lagen voor de herrie.
Ik weet niet meer zeker welke uitlaat uit de cv kachel kwam.
Gr Tom