Bouw van Smit Nederland in Zuid-Afrika

Bij mijn lier is de draadgeleider van hout en ik heb er geen gleuven in gevijld of gezaagd. Wel heb ik nog een onderdeel uit een CD drive (zie foto) liggen, maar daarin zit maar 1 groef. De remcilinder aan de achterkant van de lier dient om de remband strak te zetten. De remband ligt om de schijf rechts naast de draadtrommel. Door de remband te lossen is het mogelijk om de draad met de motor links van de lier af en op te spoelen. Zodra er aan de draad moet worden getrokken wordt de trommel door de hydraulische rem geblokkeerd. Anders zou de trekkracht overgebracht worden op de tandwielen van het vertragingsmechanisme. De boten hadden een trekkracht van ongeveer 25 ton. De boten zelf hadden een gewicht van ongeveer 350 ton. Geen idee hoeveel trekkracht de lierdraad mocht hebben. Maar dat zal dicht bij de 50 ton zijn. Maar dat weet Tom wel. Gr. Klaas.

Schermopname (60).png

Laatst bewerkt:
En wat was dan de functie van het diabolo wiel aan de rechterkant van de winch? Soort van vliegwiel?

Je bedoelt die verhaalkop Bert? Daarmee kon je trossen binnen- of doorhalen. De liertrommel zat met een soort clutch op de doorgaande as. Door die los te zetten kon je ook alleen de verhaalkop laten draaien. Hier twee foto's van de Smit Denemarken, waarbij de verhaalkop is gebruikt om een meerlijn strak te halen.
Gr. Klaas.

smit_denemarken%20(48).jpg

smit_denemarken%20(53).jpg

Deze foto's van mijn SMIT NEDERLAND heb je ook bij de vele andere foto's die ik via Wetransfer heb gestuurd...
Hallo Hans,
Ja, die foto serie heb ik ook gebruikt om de remcylinder te maken, had alleen geen idee wat de functie van dat "ding" was.
Het is inderdaad zoeken in de enorme berg foto's, wat ik doe is een aparte map maken over het onderwerp waar ik mee bezig ben en dan alle foto's doorlopen en die bij het onderwerp passen in de map kopieren. Maar ja, soms mis je er wel eens een.
De foto's van Klaas hierboven zijn ook weer erg verhelderend hoe de hele achterkant eruit zag. helpt ook weer straks bij het achterschip maken.
gr.
Bert

Je bedoelt die verhaalkop Bert?
Ja Klaas, die bedoelde ik.
Ik weet helemaal niets van scheepvaart, ben een tuinbouw mens en heb daar tot mijn zelfgekozen pensioen in gewerkt. Van al die speciale benamingen heb ik nauwelijks weet, dus ik neem het maar zoals ik het zie en kenners zoals jij vertellen me dan wel wat het juiste woord is. Zo leer je nog eens wat op je oudere dag.
Mooie foto's, en geeft me wederom een goed beeld wat de sleepwinch precies kan doen. Bedankt!

Als je nu nog meer van dit soort goede foto's van een van de Smit 1800 slepers hebt, zou je me die dan een keer kunnen sturen via We-Transfer of zoiets?
gr.
Bert

Bert, Hans Berting heeft de meeste foto's en ook videos van deze schepen verzameld. Tom Koornhof heeft er op gevaren en kent deze boten en hun eigenschappen. Ik slinger er maar een beetje tussendoor. Werkte 10 jaar op de binnen(tank)vaart en daarna 33 jaar op een raffinaderij in Europoort. De eerste 27 jaar van mijn leven woonde ik op een schip. Heb altijd iets met techniek gehad. Heb je vragen over deze 1800 serie, stel ze gerust en dan zal er geheid antwoord komen. En straks als je boot af is, dan heb je letterlijk alles in handen gehad en weet je ook waar het meeste voor dient. Succes! Gr. Klaas.

Het is al eens gememoreerd, maar op de foto's van het achterdek van de Smit Denemarken zie je dat er geen achterbolders meer zijn. Indertijd compleet overheen gekeken en volgens tekening de achterbolders geplaatst. Later de bolders er maar weer afgesloopt. Altijd mooi dat je nieuwbouwwerf ook een reparatieafdeling heeft. Maar om zoiets te voorkomen is het belangrijk dat in de ontwerpfase ook gebruikers worden betrokken. Ook zie je dat door veranderde regelgeving er aan boord aanpassingen nodig zijn. Zo werd indertijd de sleepvlag (rood met wit vierkant) vervangen door een gele cilinder en moest er aan boord weer worden geklust. Sommige boten kregen een kantelbare cilinder, anders moest je steeds dat ding in de mast hijsen. Gr. Klaas.
https://collectiebinnenvaartmuseum.debinnenvaart.nl/sleepcilinder.html

Bedoel jij dan de bolders die min of meer halverwege staan, want helemaal achteraan staan er geen.
Ik vind het wel mooi staan die halverwege, dus ik laat ze erop zitten :)

14= SMIT NEDERLAND - sleepbootstaking aan Willemskade.jpg

Denk dat je deze lage dubbele bolders langs de verschansing bij de sleepboog bedoelt?
Deze staan op de bouwtekening en zijn later op de 1800's weggehaald omdat er kabels achter bleven hangen...
Ik heb er ook aan deze getwijfeld met deze bolders en niet erop gemaakt.
Ook al omdat ik de SMIT NEDERLAND met de verhoogde boeg heb die er later opgemaakt is.

Hetzelfde geld ook voor de BB trapleuning, deze is later ook aangepast en ingekort aan de kant die het dichtste bij de verschansing stond omdat deze vaak omgetrokken werd door de sleepkabel.
Wist dit in het begin ook allemaal niet toen ik met de SMIT NEDERLAND begon maar via het Modelbouwforum veel goede info erover gekregen vooral ook die er destijds op gevaren hebben...:thumbsup:

Zo zijn er in de loop der tijd nog wel meer aanpassingen geweest, ook met de "sleepton"...
groetjes: Hans

Bijlagen

• 8091-1 01.jpg
    8091-1 01.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 42
  • SMIT NEDERLAND 2.JPG
    SMIT NEDERLAND 2.JPG
    354,9 KB · Weergaven: 42
  • 11= SMIT NEDERLAND.jpg
    11= SMIT NEDERLAND.jpg
    50,3 KB · Weergaven: 42
  • 27=SMIT NEDERLAND te Rotterdam.jpg
    27=SMIT NEDERLAND te Rotterdam.jpg
    132,5 KB · Weergaven: 39
  • 35= SMIT NEDERLAND.jpg
    35= SMIT NEDERLAND.jpg
    357,1 KB · Weergaven: 39
  • smit_denemarken%20(130).jpg
    smit_denemarken%20(130).jpg
    169,1 KB · Weergaven: 44
  • Smit Denemarken 68.jpg
    Smit Denemarken 68.jpg
    46,7 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Inderdaad, helemaal achter op het achterdek. De middenbolders staan er wel op hoor. En naar Hans zijn model aangepast met een paar strijkbeugels, opdat de sleepdraad daar naar achteren overheen kan glijden. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn, ik heb ze nog nooit op foto's gezien op die plek. Bovenstaande foto's zijn nieuw voor mij. Op de BB tekening staan ze wel, maar omdat ik nog niet met de dek opvulling bezig ben, was het me nog niet opgevallen.
Komen er dus niet op.
Trap staat idd op het lijstje om te veranderen als dit binnen mijn technisch kunnen ligt.

Hallo Bert,

Deze foto's van de bolders zitten er ook bij in de foto mappen die ik je toegezonden heb...
Is wel "even" zoeken daarin...;)

Maar nog een tip over de 2 schoorstenen met de uitlaten als je die misschien ook wat beter gelijkend zou willen maken.
Op de BB tekening zijn ze wat anders en makkelijker te maken getekend dan ze in het echt geweest zijn wat ook moeilijk te zien is op foto's ervan en had dit eerst ook zo gemaakt.
Toen ik het ging veranderen eerst een mal gemaakt zodat ik dit eventueel nog wat kon aanpassen...
Deze uitlaten hadden een bewegende klep en deze zijn later bij de 1800's op twee na vervangen door een geknikte uitlaat pijp.
De SMIT FRANKRIJK die als laatste op een andere werf is gebouwd had deze geknikte uitlaten gelijk vanaf de werf...

Bij de SMIT NEDERLAND en SMIT DUITSLAND is dit niet veranderd en hetzelfde gebleven.
Ook waren er nog 2 kleinere uitlaat pijpjes in de schoorsteen erbij die amper op foto's te zien zijn.
Dit heb ik dus ook zo gemaakt met een betere kwaliteit triplex en kan je zien op bijgevoegde foto's .
Hiermee kan je overwegen of je dit misschien ook zo zou willen gaan maken.

Hieronder nog meer info erover:
7-1-2013
Die klepdeksels zijn er op gezet als de motor een tijdje stil hadden gestaan en als het had geregend kreeg je bij het starten roet spetters aan dek.
We hadden toen gevraagd voor deksels die dan dicht vielen als de motoren werden gestopt .
In het begin ging dat goed maar na een paar jaar gingen ze vast zitten, het is zelfs gebeurd met het starten dat ze de lucht in vlogen en over boord gingen.
Dus ze zijn niet meer vervangen.
Op foto 2 zie je hoe één van de twee hulpmotor klepdeksels hier vast staat bij de zwaardere hoofd motor klepdeksel, werking was het zelfde maar waren lichter en deze stonden iets meer uit elkaar.

Wat op de BB tekening staat dat heb ik nooit gezien met een draadje langs de schoorsteen .....

De uitlaatpijpen werden gesloten door kleppen die als de motor stop werd gezet deze dicht gaan als er geen uitlaat druk op komt.
Naderhand zijn de grote uitlaten iets verlengd en is er een knikje naar buiten opgezet.
De twee hulp motoren die kwamen aan SB en BB schoorsteen uit.
We hadden een havensetje daar kon je de nacht mee doorkomen dat lieten we wel eens draaien als we ergens lagen voor de herrie.
Ik weet niet meer zeker welke uitlaat uit de cv kachel kwam.
Gr Tom

Bijlagen

• BB schoorsteen.jpg
    BB schoorsteen.jpg
    169,9 KB · Weergaven: 53
  • 074.jpg
    074.jpg
    81,8 KB · Weergaven: 47
  • P1041346 -25-03-2018 17.37 schoorstenen.JPG
    P1041346 -25-03-2018 17.37 schoorstenen.JPG
    198,4 KB · Weergaven: 52
  • P1041347 -31-03-2018 17.24 mal schoorsteen.JPG
    P1041347 -31-03-2018 17.24 mal schoorsteen.JPG
    159,2 KB · Weergaven: 48
  • P1041348 -16-04-2018 12.55 schoorstenen.JPG
    P1041348 -16-04-2018 12.55 schoorstenen.JPG
    204,5 KB · Weergaven: 47
  • P1041350 -30-04-2018 13.40 uitlaatpijpje (4) schoorstenen.JPG
    P1041350 -30-04-2018 13.40 uitlaatpijpje (4) schoorstenen.JPG
    191,3 KB · Weergaven: 47
  • P1041352 -13-05-2018 12.24 uitlaatpijpen schoorstenen.JPG
    P1041352 -13-05-2018 12.24 uitlaatpijpen schoorstenen.JPG
    191,3 KB · Weergaven: 50
  • P1041370 - 20-02-2019 13.02 schoorsteen + led verlichting.JPG
    P1041370 - 20-02-2019 13.02 schoorsteen + led verlichting.JPG
    230 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: BKu
Hallo Hans,
Bedankt, dat scheelt me op voorhand veel zoeken in de foto's.:)
Ik probeer van onderdeel naar onderdeel te werken en zoek dan door de foto's wat op dat moment relevant is. Soms mis je dan wel eens wat, gelukkig sturen jullie me dan regelmatig weer "oplet info".

Hans als je even een paar foto's laat zien van de schoorstenen dan kan ik zeggen waar de cv kachel uitlaat zit
Kijk de achter bolders stonden niet goed de sleepdraad kon er wel eens achter blijven hangen en we hadden in die tijd een machinist die zij altijd die moeten er af want als de sleepdraad er achter zat en hij kwam los moest je wel oppassen
En de spring beting konden we ook goed gebruiken om mee af te meren in het begin toen deze boten kwamen werd de spring nog wel eens gebruikt later niet meer
Zo was het hek licht op de laatste sleepboog ook zo'n punt deze ging ook wel eens bij het binnen halen van de sleepdraad kapot

Ik zit even verder te lezen en stukken terug de sleep draad begeleider deze was van belang dat de draad de onderste draad goed strak op de rol zit zie de foto's de bovenste laag die gaat bij het slepen altijd naar de zeeboot
Maar als de onderste laag slap zit met ruimtes gaar de draad die daar boven ligt tussen de draden zitten en gaat kapot of komt klem te zitten
we deden wel als de onderste laag niet goed zat de draad op een meerpaal zetten en dan met de sleepdraad begeleider weer netjes op de rol zetten het is gewoon het behoud van de sleepdraad en ook wel wat vet tussen de lagen

Wie van degene die de Smit NL al gebouwd hebben heeft een tip voor mij hoe deze bolder te maken?
M.a.w. hoe krijg ik de overgangen van de staanders naar de dwarsligger zo mooi als in de tekening.
View media item 274121

Hallo Bert,
Voor de 4 verticale stukjes heb ik met een kleine halfronde vijl deze stuk voor stuk eerst passend gemaakt op het horizontale rond hout stuk en daarna op de juiste lengte.
bolder.jpg bolder 2.jpg bolder 3.jpgP1041637 2022-10-30 09.37.JPG

Laatst bewerkt:
Bedankt Hans,
Inderdaad een goed idee om eerst te vijlen en dan de lengte te bepalen.
Ik heb alleen een ronde vijl, maar dat moet met wat geduld ook wel gaan denk ik.
Heb jij hiervoor de bijgeleverde 10 mm rondhout gebruikt of 12 mm?

Voor en achterkant het 10 mm rondhout gebruikt.
De 12 mm die diameter is voor de grote beting bij de sleepwinch.
Wat hierbij ook heel handig is om een kleine bankschroef te gebruiken....
proxxon precisie-machineklem primus 75.jpg

Laatst bewerkt:
Back