Bouw verslag Zwarte Zee IV van Maulus.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maulus, 29 aug 2012.

1. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Jan, kun jij duidelijk krijgen hoe het anker door de romp gaat? dit staat nergens in de beschrijving vermeld (deze laat ook te wensen over, en ik spring heus niet zo maar van de hak op de tak:p)

2. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    ik heb de ankergaten er al in zitten, eerst heel erg nauwkeurig opmeten aan bijde kanten, en dan met een boortje van 1,5mm een gaatje boren.

dat is wat ik tot nu toe eraan heb gedaan.

het gat van het anker is ovaal.
    met een verdikte ring eromheen
    de ZZ had een hall anker.

maar ga volgend weekend aan het anker werk beginnen denk ik.

alleen heb ik nog geen ankers:(
    en een Hall anker is behoorlijk moeilijk te maken, had liever een
    poolanker gehad, die bak je zo inelkaar.

Jan

3. leen.boers

leen.boers

Lid geworden:
    4 okt 2006
    anker gezocht

Hallo Jan.

Daar is maar een goed adres voor:
    anker.html

gr leen

4. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Super Leen!

heb de site opgeslagen in Favorieten
    en zal vanavond even rondkijken;)

Jan

5. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    mannen, ik heb eens het draadje zitten lezen van setsunakaede over de opknap beurt van de ZZ, nu zag ik daar ook de verschillende soorten lichten voorbij komen (witte lichten in de masten + verschillende kleuren lichten voor sleep afstand, manoeuvreerbaarheid e.d), blijf ik toch met enkelen vragen zitten, kan iemand hier wat duidelijkheid over verschaffen alvorens ik het complete model af heb en er vervolgens achter kom dat de verlichting niet klopt?!

6. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Heb je deze discussie al eens doorgenomen, Rick?

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    die had ik inderdaad nog niet gezien, bedankt!! zal eens kijken of ik daar wijs uit wordt

8. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    lastig zeg, als ik het goed begrijp, de voorste mast 3x witte lichten, achterste mast, 1x wit licht, heklicht geel. BB/SB groen en rood.

nu zal deze zwarte zee weinig slepen, noch zal zij verschillende dag types mee gaan maken, dus in wezen klopt het niet als alle 3 de lichten in de voorste mast aan staan, met een geel heklicht. dit zou moeten zijn: 1 wit licht in de voorste mast,1 wit licht in de achtste mast, 1x wit heklicht + natuurlijk rood/groen. overigens zie ik in ee nvan de illustraties nog een groen en wit licht op het achterdek wat is dit voor iets?

9. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik zie niet welke.

Groet,

Ad

10. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Voorschrift 24A, slepend schip >50m.

op het eerste plaatje.

11. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Deze dus?

Ik zie daar niets op het achterdek. Eerste plaatje gewoon het groene stuurboordlicht, rode bakboordlicht is hier door de opbouw niet zichtbaar.

12. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    vlak achter de 2e mast gericht op het achterdek, of zijn dat de heklichten?

13. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik zie daar alleen een wit heklicht en een geel sleeplicht.

14. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    ok dan zal dat het wel zijn, apart aangezien ik ergens las dat beide lichten zo ver mogelijk naar het hek moeten staan, op dat plaatje staan ze niet bepaald ver achter op het hek. in elk geval bedankt, ik moet dus mijn gele mast lichtjes vervangen voor witte anders klopt er geen hout van. nog wel een idee om het hek licht te voorzien van zowel geel als wit met "a flick of a switch" maar dat moet ik nog even uit dokteren.

15. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Het lijkt natuurlijk alsof het hele modelbouw gebeuren stil ligt, maar nee momenteel heb ik "late" dienst wat inhoud dat ik pas tegen een uur of 8 thuis ben nog moet eten en douchen en de hele ratte plan. wel dagelijks bezig met de romp plamuren, schuren en zover spuit klaar te maken, nu nog even wat latjes op het achter dek lijmen, meer plamuren en schuren en dan is het tijd voor de grond laag. inmiddels ook de witte leds voor in de mast(en) binnen deze zal ik vanavond inbouwen (denk ik).

16. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Even snel een klein updateje, de SMD's die ik binnen heb zijn nog kleiner als die van Conrad met de draadjes, zelfs met een (industriële) vergrootglas zijn deze amper te solderen.

afgelopen weekend de romp te water gelaten om te checken op lekkage, helaas zat er 1 in, het lekte door de schroef as koker dit opgelost met meer Molly coat vet en hiermee het bewijs geleverd dat er toch echt een smeerpijpje moet gaan komen, weet alleen nog niet hoe ik dit moet gaan bewerkstelligen aangezien alles er al in zit.
    Dus mensen met ideeën ik hoor het graag!!!

tijdens de te water lating, heb ik haar ook op de gewenste diepte proberen te krijgen, dit gaat alleen inhouden dat er nog ruim 1,5 kilo gewicht in moet op de boeg, de achtersteven liggen nog best goed met 3 stukken lood.

moet nog even wachten tot ik weer wat geld krijg van de sanering om de nieuwe grotere leds voor de mast bij Conrad te bestellen, tot die tijd zal ik verder gaan met HEEL veel schuren, en als het even kan ook schilderen.

17. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010

Goed bezig Rick!,

wat betreft je smeerpijpje
    ik had in mijn schottle sleper Arion het zelfde
    had de hele brut al in de boot gebouwd, en toen dacht ik
    he, er moeten nog smeerpijpjes op:rolleyes:

dus heb ik in bijde kokers een klein gaatje geboort
    alleen heb jij het voordeel dat jou als horizontaal loopt
    mijn askokers liepen Verticaal!

dus gewoon een gaatje boren, en gaatje steeds met 0,5mm ruimer boren
    dan een messing pijpje afzagen, op lengte.
    en de onderkant van het pijpje half rond vijlen met ratten staart bijv.
    zodat deze precies op de koker en over het gaatje valt.
    dan klein beetje rond de rand van het pijpje S-39 smeren
    pijpje op de as zetten, en dan voorzichtig solderen (niet te veel tin gebruiken want anders gaat het gaatje dicht zitten;))

hoop dat je er wat uitkomt zo

Jan

18. Vincent1979

Vincent1979

Lid geworden:
    29 aug 2009
    Je hebt van Graupner speciale "dingentjes" die je over je schroefas heen kan schuiven en vervolgens een gaatje boren in je as en dan een smeernippel erindraaien, Weet alleen even niet hoe die "dingetjes" heten..

(bij de con*** noemen ze het lagerblok :-S Graupner;2997.6 )

19. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Jan, helaas heb ik het probleem dat ik mijn schroef as er niet meer uit krijg zonder me motor eruit te slopen, dus het gat boren zonder de as te raken is een pre :p

maar ik ga het zeker proberen dank je wel!!

Dan nu het volgende, aangezien ik toch op mijn andere LED's moet wachten even snel dit schema in elkaar gezet.

De bedoeling met deze dubbelpolige sleutel schakelaar is het volgende:

in stand 1(getekend): de normale navigatie lichten aan (1x wit mast voor, 1x wit mast achter, BB en SB navigatie lichten en 1x wit hek licht)

in stand 2 (sleep toestand): hek licht geel (sleep licht) 3x wit in mast voor
    1x wit in mast achter + BB en SB navigatie lichten.

probleem: zoals te zien, in stand 1, zullen wel de bedoelde lichten gaan branden, in stand 2 zullen de lichten in stand 1 uit gaan. maar als ik de " - " door verbind zullen ze allemaal gaan branden in welke stand ook.
    ook zal het witte hek licht niet uitgaan wat in stand 2 wel de bedoeling is.

kopieer deze afbeelding na harte lust, mocht iemand met een idee komen om het wel te laten werken dan hoor ik dat natuurlijk graag!!!

20. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Volgens mij is het zo opgelost, kan iemand met verstand hiervan deze even nakijken of het klopt?

De SB & BB en mast lichten voor en achter zitten nu op de gezamelijke " - ", het heklicht zit nu geschakeld en gaat na ik denk uit als stand 2 wordt ingeschakeld.

Deel Deze Pagina