Bouw verslag Zwarte Zee IV van Maulus.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maulus, 29 aug 2012.

1. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Ziet er goed uit zo Maulus,

Let wel op dat de schakelaars echt tegelijkertijd aan-en uit schakelen anders krijg je een sluiting over de polen.

Ook is het aan te raden om goed alle kabeltjes te merken, mijn ervaring leert dat je een prima schema op papier kan hebben staan. In de chaos van het bouwen raken dingen nog weleens vreselijk door de war.

Ik zou trouwens de weerstandjes na de LEDjes zetten. Anders heb je kans dat de hoge accu stroom door de diodes heenslaat en alsnog een sluiting veroorzaakt.

gr.
    Pim

Laatst bewerkt: 1 okt 2012
  2. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik zie alleen niet wat die schakelaar in de + beoogt. Die staat altijd op "aan", toch?

Ik begrijp dat niet, Pim. Heb je misschien een verwijzing waar dit uitgelegd wordt, want als ik de werking van diodes goed begrijp mag dit niets uitmaken.

Groet,

Ad

3. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik denk dat het een aan-uit-aan schakelaar is, waarbij de middenstand dus "alles uit" is. Met die schakelaar kan het dus dan zomaar handig zijn om inderdaad beide standen in de "+"-lijn aan te sluiten. Overigens hoef je dan ook niet bang te zijn voor kortsluiting, aangezien er altijd een complete uit-staat tussen zit.

4. NielsdB

NielsdB

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Ik heb die lagerblok rond de askoker geklemd en toen pas het gaatje geboord. (wel zonder as in de koker)
    koker van binnen schoongemaakt zodat er geen spanen meer inzaten. Slangetje op de "lagerbok", as erin en volspuiten.

5. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    Zo'n ding heb ik ook ook gebruikt voor de Parelduiker, dit werkt echt perfect.

En waar blijven die foto's nou?? ;)

Groet, Mark

6. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Heren, wat betreft de schakelaar, het gaat hier om een dubbele dubbel polige sleutel schakelaar, als de sleutel er niet in zit staat elk contact uit. de + pool is inderdaad doorverbonden en heeft eigenlijk geen andere functie als het complete circuit te onderbreken als de sleutel er niet inzit, het geval in de tekening word enkel de - pool gebruikt om te schakelen tussen stand 1 (normale navigatie lichten) en stand 2 (sleep).

eventueel had/kan ik ook kiezen voor een vaste + aansluiting maar ik vind het wel handig dat als ik de sleutel eruit trek de voeding van alle lampen gewoon 100% zeker uit staat(ja ik kan ook de batterij loskoppelen, maar hey, als het even met iets meer kan waardoor het er ook "under the hood" een beetje degelijk uitziet zal ik dat natuurlijk doen.

heb inmiddels ook de schorefas koker voorzien van een 4mm gaatje, enkel nog even een messing pijpje op solderen en klaar is Kees(Rick in dit geval)

Hey Mark, foto's moeten helaas nog even op zich laten wachten, ik heb afgelopen weekend de romp afgebouwd met uitzondering van het voordek (met hier en daar de vloek die mij ontschoot, omdat me vingers aan het out vast zaten geplakt met seconden lijm) alle andere latjes zitter er inmiddels op die ga ik vandaag voorzien van een laagje plamuur en DAN pas komen er weer wat foto's hahaha.

De bouw zal wel iets langzamer gaan verlopen daar wij nog maar een krappe 4 maanden hebben om de baby kamer in orde te krijgen, de sanering momenteel erg traag is met geld overmaken, en mede dankzij dat laatste ben ik dus niet instaat wat voor onderdeel dan ook aanteschaffen (elke maand een beetje en dan toch proberen te sparen voor de baby)

7. Nitromethane

Nitromethane

Lid geworden:
    18 apr 2010
    Doe maar rustig aan Rick, over 4 maanden heb je toch geen tijd meer om te bouwen....:p

Ik spreek uit ervaring.

Toch knap dat je en kan blijven bouwen en kan sparen voor de babykamer en dergelijke.
    Helemaal als je weet dat het niet jullie schuld is waarvoor je krom ligt.
    RESPECT.

Geef maar een dikke knuffel aan men nichie.

Mark

8. Hoegaarden

Hoegaarden

Lid geworden:
    21 jan 2009
    Ad,

De meeste LED's hebben een maximale doorlaatspanning de andere kant op (meestal rond de 5V). Op de manier waarop het schema nu in elkaar zit zou de complete accuspanning in stand 2 bij sommige LED's ook de andere kant op kunnen lopen. Als het een 12V accu is kun je raden wat er gaat gebeuren.

En ik heb ook respect voor het feit dat je doorgaat met de hobby zonder enige financiele zekerheid en dat je misschien aardig wat meegemaakt hebt.:cool:

Gr.
    Pim

9. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    bedankt, maar het is meer de eindjes aan elkaar knopen en hopen dat het goed komt.

@Mark: de knuffel zal ik vanmiddag even voor je geven.

@Pim: de voedings spanning wordt 9V, ben het wel met je eens dat de spanning de verkeerde kan op kan gaan lopen maar dan: als ik ze bij overige diodes achter de diode aansluit dan zitten ze toch ook achter de diode als de spanning de verkeerde kant op gaat, zoals ik het zie is het om het even waar je de voorschakelweerstand neer legt.

@jan: heb ik naast S-39 vloeistof ook ander tin nodig of kan ik hiervoor gewoon elektro tin met hars kern gebruiken??

10. theo_tb

theo_tb

Lid geworden:
    18 aug 2006
    Volgens mij kan het schema wat eenvoudiger. Als je de lichten die altijd aan moeten als de sleutel erin zit, op de contacten 1 en 2 laat, contact 4 ook aan de plus doet, het heklicht op pin 5 doet en de sleeplichten op pin 6, dan ben je er volgens mij. Het schema blijft dan ook wat overzichtelijker, je schakelt met de schakelaar alleen de +, de - zit aan de andere kant. Er staat nooit spanning over de diodes in sperrichting, wat zoals terecht is opgemerkt voor problemen kan zorgen.

VrGr,

Theo

11. theo_tb

theo_tb

Lid geworden:
    18 aug 2006
    Ik doe dit met tapatalk, en daar zit geen edit knop op voor berichtjes die al gepost zijn. Ik zie net dat in je tekening pin 5 links van de schakelaar zit en niet pin 4. Dus moet de + aan pin 5, en het heklicht en evt. andere lichten die uit moeten op pin 4. En de lichten die juist aan moeten, op pin 6.

VrGr,

Theo

12. woujaco

woujaco

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Als je een keer een tik geeft op je bericht komt er een balkje te voorschijn waar staat "meer", en dan kan je je bericht aanpassen;)

Dat terzijde van deze bouw.

Ziet er goed uit!

13. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    mannen, helaas is onlangs mijn werklaptop overleden en tot overmaat van ramp ook mijn eigen PC (het moederbord) ik moet dus een nieuw moederbord gaan aanschaffen, processor, koeler geheugen noem het op.

De bouw gaat dus een poosje stil liggen, de afgelopen week lekker een weekje vrij, maar niet vrij van werk, de baby kamer afgemaakt en het hele huis "baby klaar" gemaakt. daarna dus geen zin meer in de boot.

14. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    ach, wees blij dat het je moederboard is, en niet je harde schijf... dat is mij een aantal jaar geleden gebeurd, en nu heb ik dus geen foto's meer van daarvoor. Moederboard is vervangbaar.

15. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    Ik had liever een kapotte HD gehad, die zijn goedkoper als een moederbord + processor + koeler + RAM hehe.

Kan iemand mij vertellen waar dit witte ding op het voordek voor dient?!?!?

16. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    In de andere ZZ en WZ draadjes is dat pas nog aan de orde geweest.

Misschien daar eens rondkijken.

golfbreker.

17. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Witte Ding??

je bedoelt die halfronde zuil op het voordek met daarbinnen in
    de bediening van de Kaapstander?

op bedoel je die witte scheeft staande rand??
    dat is de golfbreker;)

ik heb ze beide al opt het voordek staan, kijk maar ff bij mij:yes:

Jan

18. Maulus

Maulus

Lid geworden:
    25 aug 2012
    is het heel stom als ik vraag wat er valt te bedienen aan een kaapstander?

ik bedoel inderdaad die half ronde zuil Jan :)

19. jandootjes

jandootjes

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    de kaapstaander kun je links en rechts op laten bewegen
    dus hendel vooruit, bijvoorbeels kaapstander linksom draaien
    en hendel achteruit dan draait hij rechtsom.

helder?

Jan

20. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    JA !

Als je dat nou vroeg over een bolder : ook JA

Heb je de handtekening van Roel weleens gelezen?

Deel Deze Pagina