Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 24 mrt 2006.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vanavond heb ik wat neusjes in vorm geschuurd. Als je de malletjes eenmaal heb kan je echt snel werken! Ook wel logisch natuurlijk.
    [​IMG]
    Om wat kleur het in het draadje te brengen hier vast een “studie” voor het kleurenschema voor de onderzijde:
    [​IMG]
    Dit is de vleugellayout zoals nu gesneden is. Je ziet dat de eerste afwijking al geschied is tenopzichte van de doelstelling. De winglets ontbreken. Vanuit de theoretische hoek kreeg ik geen overtuigend materiaal. En vanuit de practische hoek kreeg ik met klem het advies het niet te doen. Tja, dan maar niet………….
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Over de ligger wil ik graag van ideen wisselen. Ik ben van plan om deze zo lang te maken als aangegeven staat op onderstaande afbeelding. Tevens is de gewenste V-stelling te zien.
    [​IMG]

    Vraagjes:
    Is een ligger van deze lengte acceptabel?
    Moet de huid ter plaatse van de ligger nog worden voorzien van extra glasstrook? Daar lees ik eigenlijk nergens van bij andere “vacuum gebagde zwevers”.
    Zal ik van einde ligger tot einde aileron kops balsa plaatsen? Bij wijze van “semi ligger” om de aileron te voorzien van een stabiele scharnierlijn.Of creer ik dan een spanningsprobleem ter plaatste van de overgang ligger naar kops balsa
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Alle neusjes zijn geschuurd.
    [​IMG]
    Dat was meer werk dan ik dacht. Het moest ook nauwkeurig gebeuren. Voorlopig gaan de kernen even aan de kant. Eerst wat andere dingen regelen. Ik kom net wat materiaal te kort om de liggers ervoor af te maken. Dat wordt dus een bestelling bij EMC-VEGA plaatsen. Ik wil gelijk het materiaal voor de romp bestellen. Dat betekent dat ik moet besluiten hoe ik de romp wil maken. Ik heb gekozen voor het volgende (zonder details) traject:

    -Kielvlak met behulp van vacuumbagging maken
    -Schuimkern maken van (buis)romp (gemiddelde diameter 50mm, lengte 1500mm)
    -verpakkingstape over de schuimkern.
    -lamineren
    -inwikkelen met peelply, abreissgewebe of scheurweefsel
    -na het uitharden dit verwijderen.
    -schuim verwijderen
    -controleren of de romp stevig genoeg is.
    -zo ja, kan deze geplamuurd worden met microballoons.
    -zo niet, dan extra weefsel aanbrengen op de zelfde wijze, daarna plamuren.

    En het eindresultaat, de buisromp, mag niet meer dan 200 gram wegen (tenminste dat is het streven)

    Ik hoop met deze bouwmethode een eenvoudig en relatief goedkope manier te hebben gevonden.

    De layup is als volgt gepland: 116grams kevlar 90°, extra laag tpv de vleugel bevestiging, over dit alles een kevlar kous (zorgt voor 45° georienteerde vezels).

    Glas lijkt me te bros en wordt zwaarder?! Carbon wil ik vermijden ivm ontvanger en vario antenna.

    Heeft iemand nog tips of suggesties met betrekking tot deze ideeen?


    De twee stabilohelften zijn bijna klaar. Het eindgewicht zal net onder de 50gram blijven steken.
    [​IMG]
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Echt helemaal niemand? :cry: :cry:
     
  5. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    aramide?
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    =Kevlar (merknaam van leverancier Dupont, dacht ik)

    (ik mis de nieuwe zwever in je onderschrift :!: :wink: )
     
  7. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    oeps.. sorry...
     
  8. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Lost-foam methode, werkt prima (naar wat ik gelezen heb).
    Zal niet zo mooi worden als middels mallen, maar voor 1stuks gemakelijker (zeggen ze, ikzelf twijfel daarover)
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    @ Eric, da's duidelijk!

    Of het minder mooi wordt lijkt me betrekkelijk...
    In ieder geval is het flink goedkoper.

    Hoe zwaar zal ik de kevlar lay-up maken?
     
  10. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Ik zou een mengsel maken van carbon/kevlar/glas.

    - Carbon voor de stijfheid.
    - Kevlar voor de crash-bestendigheid.
    - Glas, omdat het goedkoop is ;)

    Misschien kun je vertellen wat de layup voor de Supra is, (ik kan het zo snel niet vinden) Dat lijkt me een mooi uitgangspunt.

    ps: Carbon kun je volgens mij niet vermijden, je zult dus nog een oplossing moeten vinden voor de antenne. Of in de vleugel of buiten de romp.
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    van de supra kan ik niet veel meer vinden dan dat de boom van carbon is en de romp van kevlar......

    Wel kwam ik dit tegen op www.gliders.dk

    A light fuse:
    Carbon fuselage 1 layer of 49 g/m2 glass and 2 layers of carbon 93 g/m2 + reinforcements of 105 g/m2 glass around the wing. Finished weight of the rear fuselage = 126g

    Normal glass fuselage
    3 layers of 105 g/m2 glass in the entire fuselage length + 1 extra layer of glass from 100mm behind the pylon and forward + additional kevlar reinforcement around the pylon + 3 carbon tows top and bottom = ca. 160g for the rear fuselage part.

    Die laatste lijkt me niet gek! Dit is de layup voor een F3J zwever, geschikt voor doellandingen. Het kevlar kan ik wellicht laten vervallen. Dat levert een romp op die echt voor een paar Euro te bouwen is. De carbon tows heb ik toch al voor de ligger.

    Ook de 200 gram moet makkelijk te halen zijn!
     
  12. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    He Berrie,

    Kevlarkous, koolstof etc - is dat niet een beetje overkill voor een thermiekduurzwever?

    Stuur eens een PM'tje naar gebruiker Carbonglider. Die bouwt een pracht van een F3J romp uit een zelfgemaakte mal (zoom capable) die volgens mij ruim onder de 200 gram blijft zonder dat daar kevlar bij nodig is.

    Groeten
    Arthur
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat probeer ik juist te weten te komen!

    Zal ik doen. Bedankt voor jouw reactie.
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb mijn besluit genomen inzake het fabrieken van de buisromp. Hoe het exact zal gaan? Ik ga lekker op mijn manier kneien. Er zullen foto's gemaakt worden en als het gelukt is komt het hier te staan. Zo niet vertel ik heeel kort wat jullie NIET moeten doen! (maar volgens mij is niemand zo gestoord een dergelijk project te starten......)
     
  15. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Maar laat ons niet te lang in spanning, a.u.b.

    Wil je niet voorzichtig een tipje van de sluier oplichten voor ons?
     
  16. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Berrie,

    Iets minder kostbaar:

    4 lagen Glas 105 gr/m^2 met een paar koolstofrovings bovenenonder voor het stijfheid.
    Zo heb ik jarenlang f3b rompen gemaakt.

    (er leiden natuurlijk meedere wegen naar Rome)
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Jeroens, Bedankt voor je tip!

    Het gaat een mix worden van 3 materialen. Het scheelt qua geld echt maar een paar tientjes! En ik vindt het razend interessant om met die materialen te werken. Dat is zeker zo belangrijk als het einddoel zelf!
     
  18. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Houd je er rekening mee dat kevlar alleen met een speciale schaar te knippen is. (€50 extra)
    en dat het lastig te bewerken is.
     
  19. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Het is net wat Sander (Carbonglider) schrijft, het knipt moeilijk. Dit houdt in dat je het Kevlar goed op maat moet hebben voordat je het in de mal legt. Als het eenmaal in de mal zit en je moet er dan nog iets van afhalen wordt het vaak een puinhooop, zeker als het onder 45 graden ligt......
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven

Deel Deze Pagina