Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 24 mrt 2006.

  1. Hoi Berrie, leuk bezig weer! Ik heb op Rcgrps ook zo'n beetje elk draadje over deze manier van bouwen gelezen. Weet je wel zeker dat je 5x moet poetsen? Wat voor soort lak gebruik je ook al weer? Sommigen waxen helemaal niet, doe ik ook niet; maar ik gebruik ook geen lak/gelcoat oid

    Als je de carbon neus lappen aanbrengt, ga je dan meteen met de mylars en het weefsel verder?

    Beste draadje in jaren jongen, heel gaaf!

    grtzzz, rZ
     
  2. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Graag gedaan hoor!!

    Ik kom bij de andere vleugelhelft ook weer helpen hoor, vind het wel lekker die handschoentjes!
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tja, dat is advies van EMC. En ook alleen als je de mylar voor de eerste keer gebruikt! Daarna voor elke bagging een keertje PA trenmittel en weer poetsen. Ik gebruik dus PA trenmittel. Het levert in ieder geval een stralend oppervlakte op! je voelt tijdens het poetsen de Mylar gladder worden.

    Ik gebruik een lak op Alkydhars basis. "Gewone" spuitbus bij de doe het zelfzaak. De wax zou ik niet willen missen om bovengenoemde reden.


    Nee, ik ga niet gelijk met epoxy in de weer. Ik snij de cabronstrook uit. Spuit deze met UHU schuimvriendelijke spuitlijm in en plak deze direct om de neus. Dat kan wel even blijven zitten voordat je met de epoxy in de weer gaat.

    Ik ben blij dat er toch mensen zijn die inspiratie uit dit draadje putten!
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hans wilde dit ook eens meemaken....

    Jij mag met de romp helpen/kijken als je wilt.
     
  5. Berrie, bedankt voor je reactie. Ik zie uit naar foto's van de vleugelbevestiging-onderling en de romp-bouw.

    Valt niet mee met de hitte zeker?

    grtzz, rZ
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat duurt nog wel even!

    Ehm, nee. Dat schiet niet op. Maar dat hoeft ook niet. Wat mij betreft.

    Ik ben nu bezig met de tweede buitenvleugel. Dus de schuimkernen aan elkaar lijmen van de vleugelkern en de onder+bovenmallen. Ook moet er weer een ligger gemaakt worden. De kern is alweer klaar. Maar om nu met epoxy in de weer te gaan. :nooo:

    De romp is nu ook aan de beurt.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Waar ik veel vergenoegen aan beleef is het “analyseren” en mijmeren over de werkingen eigenschappen en effecten die rondom een zweefvliegtuig plaats vinden. Een zo’n aspect is profielweerstand. Er is weerstand nodig om te vliegen. Da’s zeker. Maar die weerstand beperk je het liefst. Ik kan alleen vergelijk maken met mijn huidige F3J zwever. Eentje die in het wedstijdwereldje niet meer meeteld, maar die mij (geelectrificeerd) nog ongemeen veel plezier doet beleven aan het modelzweefvliegen. Een aspectje van weerstand die schadelijk is zit in de achterranddikte van de vleugel. Vraag is, hoeveel is dat dan?

    Op onderstaande foto zijn de twee vleugeldelen te zien. Bovenste heb ik gemaakt. Onderste is van mijn oude zwever:
    [​IMG]

    Onder Profili draaid Xfoil. Een zeer interessant programma waar ik steeds meer van leer. Zo kan je de achterranddikte van een profiel instellen. Je moet er wel rekening mee houden dat de koorde van een profiel in dit programma in 100% wordt uitgedrukt. Dus even de diktes van de achterranden omrekenen in procenten van de koorde. Het dikte verloop laat ik over 20% van de koorde lopen. Dat levert de volgende instellingen op:

    [​IMG]

    en daar rolt het volgende plaatje uit;

    [​IMG]

    je ziet dat het profiel met de dunste achterrand verder links in de grafiek staat. Deze heeft minder weerstand.

    De weerstandwaarde (voor lifcoefficient dichtmogelijk bij 0) bedraagt 0.0143 voor de achterranddikte van 1.3 %. Voor de achterrand rand van 0.15% dik is dat 0.0135. Dat is een percetange verbetering van 5.5%.

    Dus een achterrand van 0.35mm dik geeft 5.5% MINDER weerstand dan een achterrand van 3mm dik.

    Dit geldt alleen voor de profielweerstand. Op het geheel is deze invloed natuurlijk geringer!

    Het is maar voor de aardigheid!
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nog een aardigheidje uit Profili. Op deze nieuwe zwever pas ik een geflapt profiel toe. Dat betekend dat er uit een profiel meerdere eigenschappen zijn te krijgen. Kort door de bocht is dat weer te geven in een Cl/Cd (Lift/Weerstand (drag)) weer te geven. In onderstaand plaatje zijn drie situaties weergegeven.

    HQW 8.5/2.5 flaps neutraal-5° negatief en 5° positief.
    [​IMG]
    Flaps negatief levert een snel stekende zwever op. Ideaal voor downwind gebieden of bij meer wind. De paarse lijn loopt vooral links in de grafiek. Dus een lage weerstand. Steken doe volgens mij zo rond de Cl 0.5. Daar zie je dat de weerstand laag is. Veel lager dan met flaps neutraal of positief. Dit laatste levert een erg hoge Lift coefficient op, gekoppeld aan relatief weinig meer weerstand. De weerstand kan flink oplopen. Maar bij een Cl van 1.1 is er een soort optimimum. Je kan nog langzamer vliegen, maar daar bereik je alleen maar mee dat je meer in het centrum van de bel kan vliegen (korter cirkelen bij een Cl van circa 1.35) Beter is het de kist te laten lopen. Dan hebben we nog de situatie van de flaps neutraal. Perfect voor het afleggen van afstanden in stille lucht. Dat doe je rond Cl 0.9. En zie ook daar is het optimum. De laagste weerstand is daar te vinden!

    Het is met dit profiel mogelijk zogenaamd dynamisch te vliegen. Met name het gebied Cl 0.5 tot 1.1 is een tactisch voordeel tenopzichte van een niet geflapte vleugel.

    Het omcirkelde deel geeft de dynamiek in dit profiel weer. Voor een Reynolds getal dan. Want eigenlijk moet ik voor elke situatie weer een ander Reynolds getal invoeren omdat de vliegsnelheden per flapuitslag wijzigen. Maar ja, het is hier 32 graden en pff........ Probeer dat zelf maar!!

    Goed, ook dit voor wat het waard is…………..
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vandaag heb ik me aan het uitsnijden van de aileron gewaagt. Tijdens het vacuumbaggen is er een strook scheurweefsel mee in de layup ge-epoxyt.(<-vast geen goed woord) Een strook van 30mm breed en 820mm lang. De langskanten van de strook scheurweefsel zijn weggeknipt. Deze rand is gesmeltlas om uitrafelen te voorkomen. Zou je deze laten zitten dan zie je na het vaccuumbaggen precies waar de strook scheurweefsel zit. Nu zie je dat vrijwel niet. (deze tip kwam van Ruud Zandvliet) Het hart van deze strook loopt over de scharnierlijn.

    Met behulp van een iets gebogen driehoeksvijltje heb ik de scharnierlijn in gevijld. De scharnierlijn van de aileron zit aan de bovenzijde van de vleugel. Aan de onderzijde heb ik een strookje glas weggesneden van 2mm breed. Dat heb je nodig om de aileron de neergaande slag te kunnen laten maken. Na wat schuurwerk ziet het er nu zo uit.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het is een beetje lastig om hier foto’s van te maken. Ik hoop dat het een beetje een idee geeft.
    Wat nog ontbreekt is een strookje rond balsa op de aileron. Dit strookje hout heeft als functie de spleet dicht te houden door als een kogel in een gewricht de spleet steeds te overbruggen. In dat klusje heb ik even nog geen zin…..

    Het valt me niet mee, maar ook niet tegen, hoe stijf de aileron geworden is. Later zal ik hier op terug komen, als de servo’s en RDS in gebouwd moeten gaan worden.

    Ondertussen is de tweede buitenvleugel ook gereed om er een ligger in te bouwen. Ik wacht tot de hitte over is voordat ik weer met epoxy in de weer ga.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Grote klasse Berrie.
    Ik lees dat je ook rds gaat gebruiken.
    Ik ben daar wel benieuwt na.
    Voor al wat het met de stijfheid van de roeren doe.
     
  11. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Sta nog steeds verbaast te kijken hoe mooi het wordt.
     
  12. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Bangelijk mooi ... droom al jaren van een mooie wedstrijdzwever ... maar dit ziet er meer dan Wedstrijdzwever uit

    MOOI man.

    Keep up the good and nice work...

    Greetz
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor jullie complimenten. (ik juich pas als dit ding gevlogen heeft..)

    @ Hans, zojuist kwam er weer een mooi vleugeldeel uit de vacuumzak.

    Beide buitenpanelen zijn nu gevacuumed.

    Verder is er even niets te melden.
     
  14. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Berrie, prachtige pleugelpanelen! mooi, dat je niet veel hoeft af te werken na het vacumeren.
    Misschien een tip voor het dichtmaken van de spleten bij de kleppen:
    -Bij de spleet over de hele lengte een stukje uithollen uit je vleugel.
    -Je plakt normaal plakband met een randje op de klep. Er steekt dus een strook plakband uit richting de vleugel. Deze uitstekende strook plakband duw je voorzichtig in de holling in de vleugel. Het plakband staat nu ietsje gebogen.
    -Nu laat je ingedikte epoxy (glasbubbels) aan de binnenkant op het plakband lopen over de hele lengte van de klep en je hebt na uitharden een goed passende dichtlip.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    @2F@st4U.:[BE]:. (wat is je echte naam?! Deze “praat” zo lastig)

    Waarom geef je je dromen geen vleugels? Ik heb ook jaren gewikt en gewogen en ben nu bezig met mijn “droomzwever”. Los van het feit of het eindresultaat straks opleverd wat ik hoop, is deze missie op zich al een doel.

    @Carbon Glider. Bedankt voor de tip!! Ik heb er een vraagje over. De ailerons zijn 820mm lang. Bedoel je dat je aan een zijde van de aileron de ingedikte hars dat hele traject laat lopen?
    Ik krijg geen goed gevoel bij dat idee.
    Kan je niet beter, nadat je het stukje tape gepast hebt, de aileron weer ver open zetten en dan de ingedikte epoxy met een plamuurmes aanbrengen op de tape?
    Moet je tijdens het uitharde de aileron neutraal of volle uitslag geven?
     
  16. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    De volgorde heb ik in het vorige antwoord per ongeluk omgewisseld.
    Tijdens het aanbrengen van de ingedikte epoxy zet je het roer open. Daarna duw je de tape in je vleugel en geeft maximale uitslag. Na uitharden heb je aan je roer over de hele lengte een dichtlip zoals bij vol-GFK zwevers. Hierna de tape verwijderen.
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    @carbonglider. Bedankt voor de uitleg. Zit de lip uiteindelijk vast genoeg, zo alleen maar aan een randje schuim? Of moet/kan je nog extra "wapeningsstaven"aanbrengen. Uit het schuim de dichtlip in. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben bang dat de gevormde dichtlip zo weer van de aileron afbreekt..

    (Nog niet zo lang geleden crasthe ik een zwever van een clublid omdat de dichtlip vastliep in de vleugel. Dat deed zeer......)

    Even een kleine update om het overzicht te behouden.
    Op wat kleine afbouwdingen na zijn kielvlak met stabilo en buitenste vleugelpanelen gereed.
    Van het middelste vleugelpaneel is de schuimkern gereed en zijn de balsaeindribben aan de kern gelijmd.

    De vleugelverbinding is wel een van de grotere “afbouwdingen”. Ik heb vakantie deze week en hoop iets te doen aan de vleugelverbinding.

    Even een beeldvormer:
    [​IMG]

    De schuimkern voor de romp, die met behulp van verloren malprincipe, gemaakt zal worden is voor 80% gereed.
    [​IMG]
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Doe je die romp ook in de vacüum zak Berrie?

    Ziet er mooi uit hoor.
    Ik kan je angst over die roeren wel begrijpen maar ik heb het ook zo uit horen leggen.
    Volgens mij staan er in mijn draadje van de ash-26 bouw nog foto's van ook.
    Daar heeft iemand het ook aan mij uitgelegd.
     
  19. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Berrie maak je de open kant van de roeren ergens mee dicht? Om voldoende torsiestijfheid in de roeren te krijgen. (flutter) Dit zou ook voldoende houvast moeten bieden voor de dichtlip.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    oja zo werd het mij ook uitgelegen :oops:
    Maar ik weet niet of Berrie dit van te voren in zijn vleugel heeft meeggelijmd.

    Nu zal de flutter bij hem wel wel meevallen want het is een thermiek zwever en geen ragbak.
    Maar wel weer een zinvolle opmerking :yes:
     

Deel Deze Pagina