Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 24 mrt 2006.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    @Bertus, de romp zal ook in de vacuumzak gaan. Dan ligt het weefsel tenminste overal mooi aan! (was de verwachting, maar dat gaat niet zomaar... zie enkele posts verder...)

    De open zijde van de roeren is nog open! Deze moet ik toch maar dichtmaken. Wel of geen ragbak, het moet wel mogelijk zijn om zonder angst voor welke gevaar dan ook, van de ene naar de andere hoek in het luchtruim te "fluiten".......

    De roeren zijn nu niet al te stijf. De vleugelpanelen wel!

    De open kant van de roeren dichtplakken is een goed idee. Een strook 54grams glas lijkt me wel voldoende.
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    De vleugelverbinding (tpv de ligger) is als volgt bedacht. In onderstaande afbeelding is te zien dat er een (groene) glasbuis komt tussen de (rode) carbonrovings. De glasbuis wordt in een keer in beide vleugelheften gelijmd. Na het uitharden wordt de buis doorgezaagt.
    [​IMG]
    De buis zit krap tussen de rovings. Daarom vijl ik aan de uiteinden een plat kantje.
    [​IMG]
    En in het midden van de hele buis komt ook plat kantje.
    [​IMG]
    De glasbuis wordt met kevlardraad omwikkeld. Hoewel dit niet nodig zou zijn omdat de glasbuis IN de cabronkous verlijmd komt, en de buis dus niet zou kunnen splijten, neem ik geen risico. De buis is namelijk erg splijt gevoelig. Ook zijn de uiteinden van de buis dicht gezet met een balsa dopje. Ik lijm de buis uiteindelijk met een mix van epoxy, schuimmiddel en katoenvlokken vast in de ligger.
    [​IMG]
    Het gat in de vleugelligger blijkt makkelijk te maken. Met een boortje boor ik zo’n beetje de diameter van het gat uit. Daarna rammel ik met het zelfde boortje in het gat om de meeste balsa eruit te frotten. Dan komt mijn voor dit doel vervaardigde schuurstok van pas. Hiermee breng ik het gat om maat en op diepte.
    [​IMG]

    De pennen tegen rotatie worden "zomaar" ergens verdeeld over de koorde ingelijmd.
     
  3. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    Mijn naam is Tim aka 2Fast4U

    :offtopic:
    zoals mijn naam al laat vermoeden .... wil ik alles veel te snel klaar hebben ... leg me daarom nu vooral toe op "Heel eenvoudige" DEPRON modelletjes en slowsticks allerhande ...
    Heb nog een redelijke mooie 3 meter zwever maar die heb ik geerfd van mijn grootvader (de goede man blaakt nog steeds van gezondheid maar vliegt niet meer)

    Hij is schrijnwerker geweest en ga hem nog 1 keer aan het werk zetten een hardhouten wedstrijdrompmaken... (hij heeft reeds verschillende oorlogsvloegtuigen zo gemaakt bangelijk gewoon) Zoveel negatieven als ik zelf wil.

    Ooit komt er ook een draadje van mij voor dergelijk project.

    P.S. De snijtafel van mijn grootvader staat klaar om opgesteld te worden... ook zo'n leuke erfenis. + Verschillende vacuumbakken. Voor kappen... Er is ook een grote om rompen in te trekken maar die is eigenlijk nog nooit gebruikt ... je ziet materiaal genoeg nu de tijd nog ff vinden om er eens heel Rustig voor te gaan zitten....

    Om het met veel minder woorden te zeggen ik ben een kind van de 21 ste eeuw met ADHD.

    :eek:ntopic:
    En voor de rest ik kijk hoopvol verder uit naar de rest van je bouwverslag en de vele vluchten die volgen hopelijk met beeldmateriaal



    Greetz en nog veel bouwplezier.

    Tim
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    vandaag is een spannende dag. Op dit moment ligt namelijk de romp in de vacuumzak. Het was voor mij zo'n nieuwe bezigheid, dat lamineren om schuim, dat ik besloot dit maar alleen uit te voeren. (dit om op mijn club de reputatie van " rustige jongen" hoog proberen te houden)

    het viel niet mee, maar ik heb hoop op een goed eindresultaat.

    Mijn computer thuis is kapot. Foto's en het hele bouwverhaal houden jullie te goed. Die staan op de harde schijf, die is nog wel intact, aldus mijn " computerbroer".
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nou, ik heb een romp. Donders, dat ging niet vanzelf. Hier even een verhaal in chronologische volgorde

    schuimmal snijden-> gaat erg makkelijk.
    schuimmal voorzien van plakband -> gaat erg makkelijk
    schuimmal gebruiken om " cockpit" kapje van zichtcarbon te maken -> gaat perfect.
    Kevlarkous (droog) om de schuimmal aanbrengen-> gaat erg makkelijk
    Kevlarkous insoppen met epoxy-> gaat makkelijk, echter *
    Carbonrovins op de ingesopte kevlarkous leggen-> gaat niet, ze vallen eraf
    kevlardoek en glas aanbrengen-> gaat goed, echter*
    Zaakje voorzien van abreissgewebe-> verliep niet als gepland**
    spul in vacuumzak stoppen en zuigen -> verliep niet als gepland***
    Romp na 24 uit de zak-> makkie
    abreisgewebe los trekken -> makkie
    Schuim oplossen-> tegen de schutting zetten en aceton erin kiepen (het motorschot was open) Dit gaat geweldig!
    Plankband eruit trekken-> Dit is makkelijk. Plakband aan een kant beetpakken en ronddraaien. Dat gaat tot over de hele lengte van 1.5mtr zo los!

    resultaat!?!?.......

    * onder invloed van de epoxy worden de vezels nog gladder waardoor de kous losjes om de schuimkern komt te zitten. Dit was nu niet meer te corrigeren. Insoppen van doek gaat makkelijk. Echter met een losse schuimplug is het zo, dat als je deze op de tafel legt, met natte weefsel, deze weefsel aan de tafel blijven plakken waardoor je de weefsel weer lostrek van de plug. In combinatie met de losse Kevlarkous krijg je een fludderig geheel.
    ** Ik gebruikte eerst een op maat geknipte doek. Die zuigt inderdaar errug veel hars eruit. Gevolg, de vaccuumzak ook van binnen voorzien van epoxy. romp weer uit de zak, doek eraf en ingewikkeld met abreissband. Met het eruit halen nog meer gekloot met afvallend weefsel
    *** Doordat er epoxy in de zak gekomen was, en ik op een (1) punt vacuum zuig is het niet gelukt om overal een goed vaccuum te creeren. Mooi lastig met een flodderig weefsel om de kern. Als breather gebruikte ik keukenrol over het abreissgewebe. Dat had gewerkt als ik binnenkant van de zak al niet met epoxy had bevuild.

    En het resultaat? Eerst schrok ik. Doordat het vaccuum niet overal gekomen was vertoonde de romp bulten. Ik heb alles driftig geschuurd, tot een acceptabel niveau. Het kevlar pluist natuurlijk als een gek. Doordrenken met secondenlijm, vervolgens weer schuren en afwerken met waterproof schuurpapier. Als je kevlar nat schuurt werkt dat net een beetje zo als nat scheren. Dat gaat ook niet met een droog gezicht...
    Uiteindelijk was de romp van 210 gram terug schuurd naar 175 gram. Daar heb ik weer glasdoek op aangebracht. Nu weegt de romp weer 241 gram. Maar na het schuren zal deze zo'n 210 gram gaan wegen. Glas schuurt snel en makkelijk! Het uiteindelijke resultaat zal me tevreden stellen. Vanavond deze laag maar eens nat schuren, daar is het ideaal weer voor...........

    rest nog dat " kop en kont" apart afgewerkt moeten worden. Motorschotje moet er nog in geepoxiet worden. Bij de staart is de overgang met het vacuumgebagde kielvlak niet zoals ik dacht (foutje) dus daar ga ik nog even met de dremel en glasmat tekeer.


    Terugkijkend: Lost foam heeft goede punten. Mal kost vrijwel niets. Glas is makkelijk te schuren dus een mooi oppervlak is geen probleem. Het aanbrengen van de mat is iets wat ik anders had moeten doen. Ook het vauum geeft andere problemen als bij de vleugels. Dit zijn echter geen onoplosbare problemen. Ik zou het weer doen, maar met een paar kleine wijzigingen.....

    En sterkte technisch: het lijkt erop dat ik straks een zwever heb, die leeg, net zo zwaar is als de vleugel (incl servos) van mijn huidige zwever... De romp is zo sterk, dat ik hem rustig aan mijn twee en een half jarig zoontje geeft om een middagje te spelen. En als je deze geweldenaar met zijn witte haartjes zou kennen zou je onder de indruk zijn van de sterkte van de romp. Kevlar is echt super!!

    Geen foto's nog. Computer thuis nog kapot. Duurt nog wel even vrees ik...
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo kijkeraartjes, ik heb eindelijk weer thuis internet. De beloofde foto's:

    Ik heb een carbonlook kapje gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De vaccuumgebagde staart wordt zo achter in de romp geschoven.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu nog het middenpaneel maken, de vleugelzitting op de romp en de vleugelverbindingen onderling.
    Dan volgt nog het afbouwen, waaronder een expirement met het RDS systeem. Van het voorjaar zal deze nog wel niet vliegen...
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het middenpaneel is wat bewerkelijker als de twee buitenpanelen.
    Er komen nu kanalen voor de servosnoeren door het schuim te lopen. Er moet een stekker worden verlijmd, voor de elektrische verbinding naar de romp. De vleugelverbinding vraagt natuurlijk ook de nodige aandacht.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het paneel heeft een V-stelling, elk deel staat 15m overeind. Deze maat is "practisch", meer V-stelling kon ik niet uit een plaat van 50mm dik halen. Dan sneed ik te hoog, of de snijmal werd te dun. (vooral bij de onderste snede)

    De liggerkern is klaar. Ter plaatse van de verbinding met de buitenpanelen is er weer kops balsa in de ligger verwerkt. Ook bij de oplegging op de romp zit kops balsa. Dat is dan net weer wat drukvaster dan een schuimkern.

    Over de layup van het middendeel ben ik nog niet helemaal uit. Maar zover is het nog niet. Eerst is het (weer) wachten op een zending van EMC VEGA. De vorige keer had ik de verkeerde koolstofkous voor de ligger besteld...

    Op dit moment hangt de romp te drogen. De laag wit is aangebracht. Het rood volgt zodra de vleugeloplegging klaar is.
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Geen plaatjes deze keer, maar wel "praatjes".

    Afgelopen vrijdagavond was ik bij "carbonglider"op de clubavond te gast. Doel voor mij was om eens in contact te komen met ervaren mensen op het gebied van bouwen met en van vezelversterkte zweefvliegtuigen.

    Ik heb een zeer interessante avond gehad! Waarvoor nogmaals dank aan Carbonglider!
    Zo heb ik zijn vleugelmiddenpaneel kunnen bekijken en op deze manier kunnen zien hoe zo iets uit de mallen komt. Met name de neuslijst, leading edge, is met deze methode beter te maken. Iets waardoor ik voor mijn middenpaneel extra gestimuleerd wordt dit deel van de bouw nog eens extra aandacht te gaan geven.

    Ik heb op deze avond ook liggers kunnen bekijken, gemaakt met carbonrovings, in diverse bouwstadia. Ook leerzaam.

    Daarnaast sprak ik iemand die dezelfde motor en regelaar heeft als ik. Namelijk de Compact 440 met bijbehorende regelaar. Hij vliegt deze borstelloze buitenloper met een grotere diameter en kleinere spoed. Maar zo'n beetje hetzelfde amperage. We spreken over het feit dat deze regelaar geen Liposave heeft, maar dat je een losse Liposave aan kunt schaffen. Die staat dan "over" de accu en "tussen"de pulse van de regelaar en is zodoende instaat het pulsje weg te regelen als de accuspanning afneemt. Een goede tip!

    Er lagen ook enkele rompen uit een zelfde mal in verschillende uitvoeren voor een F3J zwever. Helaas is deze romp veel te smal voor een 42mm spinner met borstelloze buitenloper !:wink:

    Naast de complimenten over de strakke vleugeldelen waren er ook kritische opmerkingen. Daar kan ik dan aan verder werken. Zo leek de romp die ik gemaakt heb, en tikje "ouderwets" volgens een zeer geinteresseerd clublid en een ander maakte zich zorgen over de torsie overbrenging tussen de vleugeldelen. Op beide kritische opmerking zal ik ingaan, want ze zorgen voor een voortgang in ontwikkeling. Dat mag ik wel. En het geeft de meelezer een ruimer inzicht, hoop ik.

    De romp. Uitgangspunten zijn voor mij: Romp is doelmatig, en moet snel te maken zijn.
    * Lengte van spinner tot staart staat vast aan de hand van gewenste mate van vliegstabiliteit en het zwaartepunt moet gehaald kunnen worden zonder toevoeging van lood.
    * de startdiameter van de romp wordt bepaald door het aandrijfsetje wat ik in huis heb. De compact 440 en een 42mm spinner. het rotte van een buitenloper is de bedrading die vooraan de motor zit, in de buurt van het motorschot.
    * mijn bestaande accu moet erin kunnen, en eventueel een nieuw type Lipo. Dat houdt een minimale breedte van 48mm inwendig in voor de romp. Daar de schuimplaat voor de lostfoamplug 50mm is, is de keus voor dikte romp snel gemaakt.
    *De lijn van de romp moet recht in de lucht stroom liggen. Neem een vliegsnelheid van 8m/s en een daalsnelheid van 0.4cm/s en je hebt de lijn die de romp moet volgen. De instelhoek van de vleugel staat op 2.2 gaden (of daarom trent) en voila, je hebt de vleugeloplegging.
    * Onder de vleugeloplegging moet de vario, ontvanger, ontvangeraccu en twee servo's voor hoogte en richting toegangelijk zijn. Daaruit volgt dat vleugelmontage op een pylon uitgesloten is. Of op zijn minst erg lastig wordt.
    *De romp moet, zo mogelijk, bij de landing een flapuitslag van 70°, afschermen. Dit is goed te combineren met de lijn die de romp volgt tengevolge van de glijhoek.
    *Bij dit alles mag de romp, omwille van de fabricagetechniek, geen sterke spherische vormen hebben. (is mijn mening)

    Als ik deze punten in een tekening verwerk kom ik niet anders dan op de tot nu toe gehanteerde vorm uit. Daarnaast kan ik de romp niet zonder erg veel extra werk strakker krijgen, maar dat dient de praktijk in de lucht toch niet. De vliegpraktijk zal dan in de toekomst uitsluitsel kunnen geven over de gehanteerde vorm.

    Dan het overbrengen van het moment tussen de vleugeldelen.
    En hier, moet ik zeggen, is letterlijk en figuurlijk, een "zwak" punt geraakt. Over de buitenpanelen "an sich" ben ik niet bang. De eindribben heb ik van zacht balsa gemaakt en hadden wellicht beter van harder hout gemaakt kunnen worden. Aldus de kritiek. Het is een goede opmerking, maar wat is hij waard? De eindrib is, naast de ligger, toch al door gehaald. En kan daar geen moment overbrengen. Daarintegen is de HELE vleugelwortel overtrokken met een 40mm brede 90° georienteerde 80grams glasstrook. Alle trekspanning (beter schuifspanning misschien), die een moment overgedragen door de torsiepennende vleugel in leidt, wordt door deze glasstrook de vleugelhuid in geleidt. Zo bevat ik het dan.
    Wel kan het balsa zo zacht zijn dat de spanning rondom de pennen te groot word en dat deze de ribben indeuken. Hoewel, de buis is Ø10mm en zit stevig, zo'n 20-23mm diep de kern ingelijmd. Of daar nog beweging in is te krijgen... Er is in deze kern geen tweede ligger gelijmd, naar de ideeen van Drela (Supra) en Harley met de Genie. (hoewel de eerste wel een "contructie" heeft waarmee er zowel een stijve flap gecreerd wordt en gelijk een soort van tweede ligger)
    Links en recht van de hoofdligger komen uiteindelijk de torsiepennen. Een daarvan valt in de D-box en de andere komt in het achterste deel van de vleugel. Die zit dan in een niet volledig door vezel omsloten schuimdeel. En daar kan je vraagtekens bij zetten.

    maar dan kijkend naar het middenpaneel. En hier kom ik op een op een punt wat ik nog niet overdacht heb. Vlak bij de achterste torsiepen komt de servo voor de aileron. (ik blijf voorals nog vasthouden aan het idee om alle servo's in het middenpaneel te proppen)
    Deze torsiepin zit dan vlak bij een holle ruimte, namelijk de servoruimte!

    Dan de hamvraag:"hoe nodig is deze pin!!! Immers de vleugelverbinding zelf en een (1!) extra torsiepin ter plaatse van de D-Box (richting de neus) zouden genoeg kunnen zijn!"

    Heeft iemand hier ideen over?!

    En zo zie maar, hoe een avondje ervaring delen de inzichten kan beinvloeden. Carbon glider, nogmaals bedankt!
     
  10. peytr

    peytr Guest

    Hoi Berrie! Ik kom hier niet zoveel meer, maar zag je draadje en heb even 'bijgelezen'. Een reactie op bovenstaande:

    De rompligging bij lage snelheid is niet erg belangrijk, want de parasitaire weerstand is dan klein in verhouding tot de (dan hoge) profielweerstand. De ligging van de romp bij hoge snelheid is echter van veel groter belang. De parasitaire weerstand neemt in absolute waarde toe vanwege de hogere snelheid, terwijl je profielweerstand afneemt. Zodoende kun je volgens mij beter bij een hogere snelheid (en bijbehorende betere glijhoek) de ligging van je romp en vleugelinstelling bepalen. Een beetje een academisch punt, maar toch. Die 0,4 cm/s zal wel een typefoutje zijn, anders wil ik een optie op de eerste commercieel door jou te vervaardigen kist!

    Hier nog weer geen enkele vordering, behoudens een weekje Wasserkuppe, vorige week.
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    [​IMG]

    Dit is het zijaanzicht zoals ik de romp gemaakt heb. Het lijkt me dat voor alle snelheden de romp gevoelsmatig goed ligt. De (of het?) vleugelzadel moet nog gemaakt worden, dus een graadje aanpassen kan altijd nog...

    Als je ideen hebt hoor ik het graag!

    Die 0.4cm/s daalsnelheid.... is inderdaad niet goed! 0.4m/s komt meer in de buurt.
     
  12. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Berry schreef :
    .
    Wat bedoel je met bovenstaande ?

    Dat er geen luchtspleet is tussen romp en vleugel tijdens die 70 graden ?. Als dat zo is dan is dit in mijn ogen een te verwaarlozen issue. Je wilt dan immers veel weerstand hebben tijdens de landing.

    Of moet de romp hoger zijn dan de flaps bij 70 graden zodat deze de grond niet raken tijdens de landing ? Als het deze variant is , dan is dit ook geen groot issue. Je land immers nooit 100% recht waardoor de flap toch als eerste de grond raakt. (of je moet de romp wel HEEL erg hoog maken). je moet ALTIJD net voordat je de grond raakt de flaps dichtgooien en doe je dat niet dan kost het je je servo's ( bij goedkopere uitvoering) in de vleugels of je krijgt heel snel, speling erop. Dat is ook niet acceptabel aangezien je ook het model flapt tijdens speed en thermiek.

    of heb ik het verkeerd begrepen......


    opmerking instelhoek
    vleugel tov romp 1.5 -2 graden instelhoek
    Over de instelhoek vh hoogteroer hoef je je niet druk te maken. Dat is toch een pendelhoogteroer.

    Vaak staat het voorste gedeelte van de romp 1.5 raden naar beneden. Dit begint ergens onder de vleugel.

    Het project begint leuke vormen aan te nemen.....
     
  13. peytr

    peytr Guest

    Helemaal mee eens.

    Het wordt trouwens wel erg mooi. Het roept de vraag op waar zelfbouw eindigt en professioneel bouwen begint :D.
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het kostte even tijd om me verder te verdiepen in de juiste positionering van de romp. Als eerste voor Peter het volgende plaatje:

    [​IMG]

    Hier zie je dat de rompweerstand inderdaad sterk aan invloed wint bij toenemende snelheden. Echter zal ik, voor vliegen op beste glijgetal en minste dalen, vliegen tussen waarden van Cl die beginnen bij Cl=0.5 tot Clmax. Bij Cl = 0.5 is de invloed van de romp bijna dubbel zo groot als bij Cl max.

    Het is dus interessant om de ligging van de romp te bekijken bij die Cl waarbij je je beste glijden bereikt.

    Een antwoord over de ligging van de romp vind ik in het boek “Design, leistung und dynamik von segelflugmodellen”van Helmut Quebeck. Daar neem ik een voorbeeld die lijkt op mijn model. Voor de mensen die dit boek hebben: pagina 166.

    (de instelhoek tussen vleugel en stabilo verschilt echter wel 1.6°. In zijn boek zit Helmut Quebeck regelmatig met instelhoeken van rond de 3°, dit geeft echter een marginaal verschil voor mij. De onderstaande afbeelding heeft een instelhoekverschil van 3.8°)

    Voor de afstandsvlucht, beste glijgetal, heb ik de romp gepositioneerd. Glijgetal is 1/tan3.5°=16.3.
    [​IMG]
    De hoeken op de afbeelding:
    Invalshoek stroming met vleugel = 5.5°
    Instelhoekverschil tussen vleugel en stabilo = 3.8°
    Hoek vleugel = 2°
    Hoekstabilo = -1.8°
    Hoek romp / vleugel = 3.5°
    Glijhoek = 3.5°

    Hieruit is te concluderen dat, met afnemende invalshoek (extreem geval is loodrecht naar beneden janken) de ideale hoek van de romp inderdaad kleiner zou moeten worden, gelijk aan de hoek van de vleugel. Ten opzichtte van de vleugel is dat 0° Dus voor hard vliegen inderdaad die hoek die jullie noemen, maar voor “glijden en cirkelen” kan je nog eens een overweging maken………

    @ Jeroens, het is de variant”Flaps niet grond raken als romp wel grond raakt” Groot issue of niet, nu ik toch aan het tekenen ben:
    [​IMG]
    De flap is 69mm diep ter plaatse van de rooth. Zit de vleugel op het zadel dan steekt de flap nog 8mm onder de romp uit. De romp is overigens maar 53-54mm hoog, net onder de trailingedge van de vleugel. Maar combinatie van kromming in de romp, vleugelzadel en bult (thermiekradar onder het richtinsroer) zorgen ervoor dat de flap niet verder uitsteek. Mooi meegenomen toch? O ja, flap uitslag is getekend op 80°. Dat zal strak in het eggie wel max. 70° worden.

    De grens tussen hobby en profie? Tja, je moet wat... Als je zin heb mag je best eens langs komen Peter. Met de mooie nieuwe pont sta je zo bij mij voor de stoep!

    Bedankt voor jullie reacties! het stimuleert mij om er dieper in te duiken en de materie verder te verkennen!
     
  15. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Berrie,

    voor al DOORGAAN !!!!!

    Ik vind het leuk om te zien dat je als "niet" profi behoorlijk richting profi gaat. Ook de uitdaging ziet in het proberen werken met nieuwe materialen en tot de conclusie komt dat het profi zijn wel meevalt ;-)

    Zeker met een een electroromp MOETEN de flaps wel dichtzijn als je de grond raakt.

    Ik wacht af wat komen gaat...............................
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dat zijn jouw woorden...........
     
  17. peytr

    peytr Guest

    Zeker. Mooi plaatje trouwens. Weet je hoe het tot stand gekomen is? (Ik bedoel: dit specifieke plaatje en zodoende de herkomst ken ik niet, de algemene verdeling in het drag budget wel. De herkomst vind ik interessant.)

    Dat lijkt me best leuk. We hebben ook nog een DLG meeting tegoed. Er komt allemaal wat weinig van. We hebben nu in drie jaar twee keer samen gevlogen, dat moeten we vast kunnen houden :lol:.
    Hoedanook: Ik volg je vorderingen met belangstelling.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ha Bert bedankt! (weet Jeroens ook weer waarom Bert nu opeens die foto's weer welde heben :p )

    Bert, het ook prettig om weer eens drie laatste posts van jou op rij in de zweefrubriek te zien staan!

    Dit is inderdaad ook een mooie manier. Vooral mooi omdat dit de "bovenmarge" van de conventionele is. maar jeroens zij het al, je moet spelingsvrije (dure) servo's hebben. En da's nu net waarop ik bezuinigd heb :oops: deze vleugel wordt voorzien van Dymond servo's van, weet ik veel, zo'n 22,- stuk.

    daarnaast wil ik gewoon expirementeren en lekker bouwen. Maar dat is jullie vast wel duidelijk 8O

    Ik ga in ieder geval een test opstelling van het RDS systeem maken voordat ik het in de vleugel bouw.

    Hier is nog een linkje naar een overzicht van een RDS systeem. Je kan ook bijna alles kopen in deze wereld...

    http://www.irfmachineworks.com/rds/

    In ieder geval bedankt voor de laatste reacties. Een "schoon" draadje is wel leuk. Maar alles in de eerste persoon enkelvoud is ook niet alles...
     

Deel Deze Pagina