Bouwdraadje: kunststof duurvluchtzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 24 mrt 2006.

  1. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    HA Berrie,

    zoals ik al schreef : als je met die servo's 1 keer met de flaps open landt en je raakt de grond dan ben ik bang dat je dan tandwieltjes kan gaan verwisselen. Ik kan niet in je beurs kijken, maar ik zou voor de 2 binnenflaps iets "robuustere " servo's gebruiken....
     
  2. peytr

    peytr Guest

    Met betrekking tot RDS: Op de site van de Genie wordt gesproken over kunststof couplers uit de RC car wereld. Weet iemand die dingen in NL te koop, of bij een van de winkeliers in het buitenland waar gemakkelijk te bestellen is?

    Nog een RDS dingetje: Ik denk erover de flaps ook met 45graden RDS te voorzien om de servo-belasting binnen de perken te houden. Implicatie is dat de uitlag van de flaps ergens tegen die 45 graden wordt (wanneer ik het allemaal goed begrijp tenminste). Hoe kijken jullie daar tegenaan?

    @ Berrie:

    OK wat betreft het figuurtje. Heb op de site van Hepperle nog niet helemaal gesnopen hoe hij precies tot dat ding gekomen is, maar ik moet nog eens beter lezen.

    Verder heb ik de draad ook maar weer opgepakt en wil dus even kijken of ik RDS voor elkaar kan krijgen voordat de vleugel dichtgaat. Wat ik ook wil proberen is (ook weer a la Genie) de servo's in de middelste vleugeldeel te houden, uit oogpunt van eenvoud. Stelt wel weer erg hoge eisen aan de torsiestijfheid van de ailerons...we'll see. De ligger voor het middendeel hangt sinds vanavond op zolder te harden. Ook benieuwd hoe dat wordt.
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
  4. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    Berrie,

    Ik denk dat je wel kunt zien welke servo's ik gebruik.....
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Toch vind ik de servo's van Berrie best goede servo's hoor.
    Ik gebruik ze ook.
    Ze zijn alleen niet erg snel en ja het zijn geen top servo's.
    Maar ze komen wel in een 4.5 meter zwever.
    De prijs zegt bij mij ook wat :p
     
  6. peytr

    peytr Guest

    @ Bertus

    Sleuven van 2 x pertinax of zo met afstandhoudertjes, denk ik. Wat betreft stalen staafjes: Ik houd me aanbevolen, maar wil me nog even verder verdiepen voor ik aan het verzamelen sla. Niemand weet waar je gemakkelijk couplers kunt krijgen?

    Abt foto's: Will do.

    De ligger is nu van zolder gehaald en ligt op een radiator 'af te bakken'. Niet helemaal blij met resultaat, maar laat em nog even liggen voor ik belastingsproeven doe. Zou wel eens op een tweede exemplaar neer kunnen komen. Het is de vijfde die ik maak, slechts twee zijn goed, deze is nog even afwachten.
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Peytr, wees niet afhankelijk van de koppelingetjes die je zoekt. Mark Drela, jouw welbekend, doet het op deze wijze:

    http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/rdsf.pdf
    http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/rdsa.pdf

    Hier wat info:
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=6059117&postcount=172
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=5654173&postcount=80

    Je ziet, er zijn meer wegen naar RDS systemen.

    Dan je liggers. Dat er maar twee van de 5 lukken is niet best. Dat moet fundamenteel beter kunnen! Kan je het fabricageproces beschrijven dat je aanhoudt? Misschien kunnen we je helpen. Ik bij Carbon Glider op de clubavond interessante methodes gezien waar je wellicht wat aan kunt hebben!

    @ Bert, bedankt voor je link!

    Het was leuk afgelopen zaterdagmiddag! het was prettig om met je van gedachten te wisselen. Ik weet nu tenminste wat pertinax is... :roll: Daar blijk ik mijn snijmallen voor de kernen van gemaakt te hebben... Daarmee heb ik gelijk het materiaal voor de slots voor de RDS voor in huis!

    je tip met betrekking tot het strak verlijmen van de achterzijde van de ailerons gaat hem worden! Het glasmatje heb ik net geschuurd met schuurwol en gereinigd met terpentine. het hangt nu in de ski van de Grunau baby te drogen. Daar hat ik hem beter gisteren al in kunnen hangen :wink: :lol: .
     
  9. peytr

    peytr Guest

    Bedankt Berrie. Ik denk dat ze zelfs ergens op mijn HD staan, want ik heb volgens mij wel alle tekeningen van de Supra, maar blijkbaar overheen gekeken. Wat ik wel mooi vind aan die kunststof dingetjes is dat je ze in lengte en verdraaiing kunt verstellen.

    Wat betreft liggers.... :oops:.

    Een keer heb ik een te dikke ligger gemaakt, paste niet in de vleugel. Wel sterk;

    Een keer heb ik verkeerd gemengd, niet volledig uitgehard, niks meer mee te doen dan in de Kliko te smijten;

    Twee zijn goed, zitten in de gebouwde oren en de middenligger blijkt ook goed. Nu hoef ik alleen nog de nevenligger die bij mij in het middendeel komt te maken :D.

    Procede: Simpel. Kern uit kops balsa, bij steekpennen en bevestiging aan de romp mahonieplex, prepregs c.q. rovings aan de trek en drukzijde en een CF-kousje erover. Vol soppen, wegzuigen en onder enkele kilo's aan de kous harden. Spatrecht (zwaartekracht blijkt behoorlijk betrouwbaar, gelukkig geen torsie want dat had gekund) en het lijkt me voor dit kistje sterk genoeg.
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    A, dat klinkt goed!

    Hoe sop jij de rovings in? Voor mijn middenpaneel moet ik 28x 1400mm insoppen. 8O Met een roller kan het wel, maar een betere methode is welkom! Lees: een methode die minder krap in tijdsplanning zit..

    Nog een tip: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=41283
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hey Berrie het was erg gezellig zaterdag.
    Alleen 20 keer mijn hoofd gestoten tegen de grunau baby :oops:

    Nog even over je snijmallen materiaal dat is geen pertinax.
    Maar hardplastic.
    Of pertinax moet ook hardplastic zijn :p
    Het zit op veel aanrechtbladen en vensterbanken.
    Het breekt relatief erg makkelijk maar is wel lekker hard.
    Zoek alleen een gladde soort uit.
    Of maak hem lekker glad :wink:

    Verder wordt je zwever erg mooi.
    Ik heb er weer veel van geleerd

    Nog even over de hoofdligger.
    Daar heb ik nog even over nagedacht.
    Ik zou het in etappes doen.
    Dus eerst de boven of onderkant.
    dan de andere kant.
    Daarna de kous er over trekken.
    Dus tussendoor laten drogen.
    Of je ziet tijdens het soppen :p dat je nog tijd genoeg over heb om beide zijden te doen.
     
  12. peytr

    peytr Guest

    Soppen rovings: Verschillend, maar bij mij nog nooit met de roller. Ik begrijp de krapte in tijdsplanning alleen niet zo goed. Je gebruikt toch ook een langzame harder neem ik aan? However:

    Met een schuimkwastje van eigen makelij en een dagje later de kous erom. Nadeel is dat de CF kous weleens lelijk aan de rovings blijft hangen:

    Met 3M spraylijm op zijn plek leggen, eventueel een spatje dunne CA her en der, kous erom en van buitenaf soppen met een gewone kwast. Epoxy moet dan wel een beetje warm gestookt (met fohn) om goed te vloeien en het kost veel hars;

    Wat ook heel mooi gaat (heb ik nu niet gedaan, maar eerder wel) is hobbylijm (dat spul met oplosmiddel, niet die milieuvriendelijke) heel sterk te verdunnen met aceton (1:3 of zo) en daarmee de roving op zijn plek te leggen. Na droging (dat is dan een kwestie van seconden) soppen met wat je wilt. Dat kan dan dus ook met de kous erom. In eerste instantie lijkt dat een beetje raar, maar de lijm heeft niet veel negatief effect en je kunt schoon werken.

    Het blijft altijd een beetje knoeien (losse CF all over the place en verknoeide rovings) en ik heb dus liever prepregs. Probleem is dat ik alleen de hand heb weten te leggen op prepregs van 1 meter. Voor het middendeel moest ik dus knoeien. Achteraf had ik toch liever volledig het procede van Drela's Bubble dancer ed aangehouden, maar dat hou je toch.
    Het leed is voorlopig even geleden. Nu kan ik gewoon dat middendeel afbouwen.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik denk dat jouw methode's bij Berrie niet kunnen.
    Want hij heeft als kern van de ligger schuim.
    Als je dan ga föhnen of met acethon aan de gang ga.
    Blijft er maar weinig van over denk ik :wink:

    Verder denk ik dat als je het in meerdere keren doe.
    Je veel minder hars gebruikt.

    Tenminste dat idee heb ik. (gevoelsmatig)
     
  14. peytr

    peytr Guest

    @ Bertus:

    Goeie opmerking :D , geen moment aan gedacht.....

    Inderdaad, wanneer je in meerdere acties werkt gebruik je minder hars. Wanneer je telkens binnen een etmaal werkt hoef je ook niet te ontvetten, wanneer je langer wacht moet je wel met ontvetter aan de slag, omdat de hechting anders niet voor elkaar komt ivm amine blush.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    ik zou juist het tegenovergestelde willen beweren. Elke laag die je nat in nat aanbrengt zuigt overtollig hars uit de voorgaande laag.

    Anyway, het is geen halszaak. Voor mij is vliegtuigies bouwen een vorm van therapie. Als ontdekkingtocht, ondernemen van nieuwe dingen, aandacht van beslommeringen afleiden, voldoening putten uit zelf iets maken en profilatie van mijzelf. Ook dat... Dus ik heb al met al geen zin in stress situaties. Daar heb ik mijn werk voor (als enige kwaliteitsmedewerker en lastechnicus op een bedrijf van 60 man..)

    Het maken van een grotere ligger, in een (1) keer ervaar ik als stressig. Tja, ik kan ook niet zoveel hebben. Daarom zoek ik naar een gemoedelijkere manier van bouwen. Een beetje houtbouwstijl.... Ik laat het daarbij.

    Dan iets anders. Het aanbrengen van een glaslaagje achter de aileron liep op niets uit. Ik heb nu een 2mm balsa lijst in gelijmd met bruislijm. het schuren van voldoende ruimte voor de lijst ging als volgt:


    [​IMG]
    [​IMG]

    De ailerons zijn nu veel stijver geworden! Het scharnieren gaat nu helaas zwaarder....

    heeft iemand een idee hoe je die "abreissgewebe" scharnieren soepeler kan laten lopen? Ik ben er al met allerlei schuurgereedschap op los gegaan. Nu ben ik in staat om in een bepaald ritme stukken scharnier vrij te snijden met een scalpel........ Het scharnier is nu 820mm lang. Daar kunnen best stukken van enkele decimeters doorgesneden worden.
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    dubbel post
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.254
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Berrie met de meer hars komt door de bouwwijze zoals boven beschreven is.
    Dus eerst alle matten aanbrengen en dan pas dik insoppen.
    Dan zou je wel meer hars gebruiken.

    Ja het lichter laten gaan van de scharnieren weet ik ook niet.
    Ik ben ook benieuwd of hier een oplossing voor is.
     
  18. jeroens

    jeroens

    Lid geworden:
    4 aug 2004
    Berichten:
    526
    Locatie:
    Brabant
    He Berrie,

    ik heb ergens in een draadje staan hoe ik dat deed.
    Je het gevoel hebben tot hoever je moet gaan

    Je project begint leuke vormen aan te nemen....
     
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Exorbitant, vindt ik zelf....

    Welk draadje is dat geweest?
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.510
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo, de onderste carbonrovings van de hoofdligger heb ik zojuist ingesopt en op de ligger geplakt. Deze ligt nu te harden tussen de latten. Het werkte heerlijk relaxed!

    ik rol eerst de lichtjes de zijde van de ligger in. Dan rol ik, op schildersplastic, de roving in. Die pak ik beet en leg ik met de ingesopte zijde op de eerst gerolde ligger. Er passen zo drie rovings naast elkaar. Dan rol ik, lichtjes, de rovings op de ligger na. En dan weer de nieuwe roving aan een zijde inrollen, met de ingesopte zijde op de voorgaande rovings leggen en zo maar door. Het werkt zonder geknoei met plakkende rovings etc. Ze blijven mooi plat en zo is een zo plat en compact mogelijk pakket rovings te krijgen. Er gaan 14 HTS rovings aan de onderzijde. Voor zover ik het nu kan schatten zit ik goed onder de 1:1 hars/vezel. De inklemming tussen de latten is heel lichtjes, anders pers je de natte gladde rovings er zo tussen uit. Mocht er toch iets tussen uit glippen, dan kan ik deze straks wegschuren. Aan de onderzijde heb je toch in verhouding minder rovings nodig dan boven op de ligger. Carbon is beter op trek dan op druk te belasten.
    [​IMG]
    [​IMG]

    CORRECTIE: Ik gebruik HTS rovings. Beetje vervelend als iemand denkt wijzer te worden van dit draadje en dat ik dan stomme tik fouten maak. Voor de volledigheid:
    Er komen onder EN boven 14 HTS rovings 24K, 1610 tex rovings in.

    Er is ergens op dit forum een goede uitleg over rekenen aan dit spul Misschien gluurt er iemand mee die dat draadje nog weet te vinden.
     

Deel Deze Pagina