Bouwen van een CNC-frees

Discussie in 'CNC' gestart door corvl, 11 mrt 2012.

1. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    Kan je geen rechtsdraaiende freesjes gebruiken dan? :rolling::rolling::rolling:

2. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lijkt me wel een kandidaatje voor De grootste fout die je gemaakt hebt - MBF (Humor is lachen om een ander ;))

3. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Niet aanmelden Ron, ik weet wel dat er geen mooier vermaak is dan leedvermaak .
    Maar Je moet ook op zoveel dingen letten als je de machine voor het eerst in werking zet en daarbij is Cor er zelf achter gekomen dus!

Geeft niks hoor Cor iedereen maakt wel eens een fout!

4. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Jaja ... lachen jullie ermaar om ... ben blij dat ik et nog redelijk op tijd heb gezien/ gemerkt :rolleyes:

Vandaag de 2 netfilters geïnstalleerd .... maar helaas , na 25 minuten kreeg ik weer een "fifo underrun"medling ...... balen :-(

Verdergegaan met troubleshooten , VDF afgesloten >> geen succes.

Dan op de andere computer die ik normaal gebruik USBCNC geïnstalleerd en daarmee heeft de CNC machine ruim 3 uur zonder problemen gedraaid. Ben erg blij dat ik het probleem heb gevonden , maar aan de andere kant jammer dat ik die computer die ik zo mooi had ingebouwd niet kan gebruiken... Uiteraard geen andere computer beschikbaar die ik kan gebruiken. Behalve een oudere notebook met een intel centrino 1.66ghz processor en 500 mb RAM , dat laatste gaat wat te weinig zijn volgens de beschrijving van USBcnc ..... toch ff proberen morgen.

Wellicht scheelt het als ik de nieuwere versie van USBcnc op de computer zet met die fifo underrun ..... ook de moeite waard om te proberen.

De machine heeft een flinke 3 uur staan draaien, de stappenmotoren op de X-as werden erg warm, volgens de multimeter met temperatuur sensor 50 graden . Na wat googlen is dit niet te heet .... toch nog maar ff navragen.

Hier een stukje waar de machine flink aan het zweten is met een 3D-project.... weliswaar in de lucht ...... maar het ging flink tekeer :D

[URL=" 1e test - YouTube[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de drivers op vol vermogen hebt staan. Is dat echt nodig? Scheelt een hoop herrie als je ze wat lager zet.

6. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @ Micropuller , idd , vol vermogen ... geen idee of dat nodig is , wanneer gebruik ik de volle 5,7A Wat heb ik nodig voor in hout , wat heb ik nodig voor in Alu , en staal?

Als het wat zwaar wordt ga ik denk ik stappen verliezen wat niet ten goede komt voor het scheeftrekken van het portaal. Wat is een goede setting , wat zou een goede setting zijn dat er meer als genoeg kracht is voor alles?

Cor

7. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Cor, stappen verlies wordt meestal veroorzaakt door te veel voeding geven!
    Je freest nooit je maximum snelheid zoals met joggen.
    als je metaal freest is je voeding het laagst en met aluminium iets hoger en met hout en kunststof kan je vaak tegen de jogsnelheid aan zitten, mits je niet te diep freest in één gang.
    Ik denk dat je eerder frezen breekt als dat je stappen gaat verliezen met metaal frezen.

8. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Hmmm, dus die 5,7 A wordt alleen gebruikt voor de snelheid ? en het joggen ..... nog eens over nadenken dan . Ik moet er nog wel bij zeggen dat het lawaai op het filmpje veel luider over komt dan dat het daadwerklijk is .

Maar ik heb goed nieuws !!!!!!!:celebrate:

Gisteren ( en vandaag) windows 7 op de computer geïnstalleerd die de problemen gaf en de machine heeft ruim 3 uur z'n ding staan doen zonder tegen te sputteren ...... dus ik mag aannemen ( denk ik) dat het probleem is verholpen door het nieuwere besturings programma of de laatste versie van USBcnc .

Ben in iedergeval erg blij dat het nu werkt met de ingebouwde computer :)

Morgen ipv in de lucht frezen , er weer eens een stuk staal en hout onder leggen en proberen wat de mogelijkheden zijn .

:)

9. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Dat is mooi Cor! weer een probleem minder!

10. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    vraagje: wat voor kabel gebruiken jullie tussen spindel en VFD? Ik heb 0,75mm2 afgeschermd liggen. is dat voldoende, of pak ik beter een dikkere?

11. Anko

Anko

Lid geworden:
    25 feb 2008
    ik zou minimaal 1mm2 gebruiken..
    heb zelf 1.5mm2.

12. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    ok, thanks!

13. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Afgelopen week nog wat zitten peilen met instellingen en wat proefstukjes gedaan. Vandaag wildeik het eerste "echte" werkstuk gaan maken ...... tic tic tic deed de harde schijf en de computer viel uit ...... einde verhaal.

Gelukkig is er al een nieuwe computer onderweg ( dank je wel zwagert!! ) maar natuurlijk kon de huidige het niet nog ff 1 weekje volhouden :-s

Ondertussen ook al flinke vorderingen met de vacuümtafel (foto's volgen). Ik heb 12mm MDF gebruikt en daar een kist met kanalen in gemaakt. Ik heb begrepen dat MDF erg poreus is en het vacuüm er zo doorheen zuigt.

Om het luchtdicht te maken, is een aantal lagen vernis goed genoeg , of beter een laagje verdunde epoxy?

Cor

14. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Helaas was de nieuwe computer nog niet binnen voor ik weer op pad moest voor m'n werk. Ik neem aan dat de Post de 1000km volgende week wel overbrugd zal hebben :bad-words:

Dan wilde ik als werkblad een staalplaat nemen van 12mm waarvan er aan de hoeken 2 oren zitten van 50x50 mm zodat ik dit blad kan vastmaken buiten het werkbereik.... Zojuist de offerte gekregen .... 680 euro 8O Dat gaat het ook niet worden.

Terug kijken naar hardweefsel en eventueel Trespa.

Iemand die op het volgende antwoord kan geven:

15. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Met epoxy zul je zeker ook enkele lagen moeten aanbrengen. Ik denk dat epoxy duurder is en langzamer werkt, maar wel weer duurzamer is. Ik zou vernis/verf/lak proberen ... aan de buitenkant.

Na een eerste laag om de vezels een beetje vast te zetten, zou je ook plakplastic kunnen doen (aan de buitenkant!).

16. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @ Dirk: Waarom de vernis aan de buitekant? , ik was van plan aan de binnenkant zodat de interne "kanalen" ook beter worden afgesloten.

Plakfolie... mwah ... dat wordt denk ik een vies zooitje na een tijdje als het kleefspul los gaat laten en er stof e.d. tussen ga komen.
    Wellicht oracover?

Cor

17. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    glitsa parketlak, goedkoper dan g4

19. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    @ Ron en Baggeraar,

G4 en Glitsa hebben ze niet hier in Oostenrijk. Ze hebben hier wel in de baumarkt parketlak in grote bussen van 10 liter ( denk ik) van een 65 euro . Ik zal eens kijken of ze ook kleinere verpakkingen hebben.

Of moet het perse Glitsa of G4 zijn.

Nu we het toch over lakken hebben , wat is het verschil tussen een transparante parketlak en vernis? ( ik ben keukendeurtjes aan het maken en wilde ze gaan vernissen , maar wellicht is parketlak beter, om het hout minder snel te laten beschadigen?)
    Cor

20. Humaria

Humaria

Lid geworden:
    15 feb 2012
    ijs erop

Cor, kun je in Oostenrijk niet met een ijsplaatje werken op je tafel:rolling:. Koud genoeg toch daar!!!!

Parketlak is vele malen harder dan vernis en dus voor je doel beter geschikt dan vernis, en die 10 liter smeer jij wel weg op je keukenkastjes en op je werkblad.

Succes Huib

Deel Deze Pagina