Het is anders wel flexibel genoeg dat wanneer de kattennagels in grenen vloerdelen krassen de laklaag niet lek is.
@ Humaria: koud?? KOUD?? het is de afgelopen dagen tegen de 20 graden geweest !!! prachtig lente weer ...... geen sneeuw meer te bekennen bij mij. Sneeuwploeg en sneeuwkettingen zijn dat ook weer opgeborgen tot volgend jaar Ok .... parketlak is dus the way to go . Maar zijn er ook nadelen? waarom gebruikt niet iedereen parketlak op blank hout voor bescherming ipv vernis? thanks, Cor
Als je die lak, epoxy of plakfolie aan de binnenkant doe zuig je het los (bij epoxy wellicht wat erg achterdochtig). Aan de buitekant geplaatst wordt het er juist op getrokken. Dat geldt zeker voor folie ....
Tsja, ik heb ook vernis op mijn houtwerk voor mijn zeilbootje. Nog niet geprobeerd daar parketlak op te doen. Zal ongetwijfeld te maken hebben met de UV bestendigheid.
Tja .... een vacuümtafel...... eerst via ebay een apparaat besteld met 5 afsluitkranen. Maar snel weer terug gestuurd , want de gaatjes voor de doorstroming hadden maar een diameter van 2 mm. Dan maar de plaatselijke bouwmarkt leeg geroofd: Wat platen MDF op maat laten zagen: De freesmachine wat hulp en verstevigingsstukjes laten uitfrezen: Vastgelijmd en zeker 8 keer in de lak gezet zodat het geen lucht meer kan doorlaten: En de deksel erop: Dat geheel staat nu te drogen en als ik volgende week weer thuiskom gaat de buitenkant in de lak en zullen er gaatjes in moeten worden geboord .... Ik denk aan een heleboel gaatjes op rij van 1 mm diameter. Ondertussen de machine verder afgesteld , heel veel vierkantjes gefreesd en net zolang aan de stelschroeven gedraaid tot 90 graden daadwerkelijk 90 graden was en ook de frees spindel loodrecht op het werkblad stond. Met de nieuwe computer er in (de oude had het opgegeven) een freesjob van ruim 6 uur laten doen. Zonder tegen te sputteren rolde dit eruit ..... ben heel erg tevree Nu alleen nog de vacuümtafel afmaken (en een geschikte pomp vinden) . En het werkblad ..... geschikte werkbladen zijn erg duur allemaal. Ik denk dat ik heteerst ga doen met de huidige MDF plaat, hier op het werkbereik een dunne plaat op lijmen , deze vlak frezen tegenover de X en Y-as. Daarin dan een flink aantal gaten in boren en inslagmoeren in lijmen van M6 of M8 . Daarna een aantal lagen parketlak over dit wekblad ...... dat zou dan wel ok moeten zijn voor een tijdje. Cor
Zoltan 2012 Hallo allemaal, Ik heb een vraagje, ik kom overal CNC van Zoltar 2012 tegen maar ik kan nergens een prijs vinden wat deze CNC gaat kosten helemaal kompleet en om zelf te bouwen. Wie kan mij helpen waar ik wel de prijzen kan vinden of vertellen wat deze CNC mij gaat kosten. Alvast bedankt.
hier staat ook een email adres bij : A3 sized machine...Next generation...Planset! zoltar-cnc@home.nl probeer is, zou ik zeggen !
Beter dat je daarvoor een eigen draadje begin, of in een anderdraadje over Zoltars ..... een Zoltar heeft weinig te maken met mijn eigen bouw frees. groeten, Cor
Ik heb verschillende offertes gehad en heb besloten om eerste het werkblad van MDF wat ik tijdelijk heb te gebruiken. Momenteel staat het in de parketlak. Wellicht later als ik de machine goed ken dat hardweefsel. MAAR ik ben op een probleem gestuit. Tijdens het vlakken van m'n werkblad ( gelukkig had ik nog geen duur werkblad) ben ik erachter gekomen dat de Z-as zijn hoogte niet behoud, hij zakt een heel klein beetje. Ik heb een "pocket" gemaakt ter grootte van m'n werkblad en als laatste een keertje rondom het randje. De freesjob duurde zo'n 3,5 uur en ik zag dat het laatste randje, bij XY 0,0 iets dieper lag als in de verste hoek , het is niet veel , ik heb het nog niet gemeten , maar ik kan het randje zien, wellicht 1 of 2 tiende mm. Nu is m'n Z-as redelijk zwaar , met stappenmotor ,spindel alles uit staal ... maar toch. De instellingen van de stappenmotor driver staan op maximaal ampère. Nu zit er wel een functie op de driver die de stappenmotor half vermogen geeft als die in rust staat. Kan dit ermee te maken hebben, heeft het zin om deze functie uit te zetten voor de Z-as? Zodat hij meer kracht heeft om de Z-as op hoogte te houden? Is dit op te lossen? Dan het werkblad ik heb er een hoop gaten in gefreesd en inslagmoeren aan de onderkant geslagen , ruim 40 stuks . Dan gevlakt ( nah ... gaat nog een keer opnieuw moeten als het probleem van de zakkende Z-as is opgelost): De vacuümtafel ook "gevlakt" een hoop gaatjes van 1 mm diameter ingeboord: Dan de proef op de som: Stofzuiger eraan en kijken wat er gebeurde .... de plank was met geen mogelijkheid te verschuiven, alleen optillen ging met moeite.. Dus ik ben erg tevreden. Nu op zoek naar een geschikte vacuümpomp. De test heb ik gedaan met een Kärcher stofzuiger A2254 -1200 Watt, dit voldeed. Maar ja , hoe kies ik nou welke specs een vacuümpomp moet hebben. Iemand een idee hoe ik dat moet gaan aanpakken? Bedankt, Cor
blijft lastig cor heb me er ook in verdiept maar kom er zo 123 ook niet uit hoeveel liter pomp er nodig is om aan 0.9 nog wat onder druk te komen en dan ook bij lek proof zeg maar. stof zuiger niet te lang doen heb er ook al eens een in rook opzien gaan ze koelen niet om dat er geen lucht trans port is bij het aan zuigen.
Ja, dat koelen van de stofzuiger / brand maak ik me zorgen om. Ik heb wat zitten googlen , een "normale" stofzuiger van een 1200 watt heeft ongeveer een debiet van 180 tot 200 m3 per uur met een onderdruk van een 2200mm h2o ( wat dat ook mag zijn). Als ik kijk naar vacuümpompen op ebay van een 100 euro om airco's onderhoud te geven ... dat zal niet genoeg zijn denk ik. Kanaalblazers ..... ja .... maar niet goedkoop , begint bij een 300 euro. Vacuumpompen met een redelijk debiet vanaf een 500-600 euro Kortom , niet leuk , zeker niet omdat ik niet precies wat wat ik nodig heb. Dan heb ik ook gelezen dat sommige Kärcher stofzuigers aan aparte aanblaaskanaal hebben voor koeling van de motor ..... ik ga van de week eens kijken of ik zoiets kan ontdekken bij mijn Kärcher. Dan zit ik te denken om een stofzuiger om te bouwen .....we zijn namelijk niet voor niets modelbouwers Wat denken jullie ervan om een stofzuiger te slopen en om de elektromotor bijvoorbeeld een waterkoeling te bouwen. ( koperen buizen eromheen wikkelen waardoor water stroomt). Cor
In theorie wel. In de praktijk kun je niet zomaar extra lucht op de motor blazen als je niet de normale afzuiglucht via een andere route leidt (niet over de motor) anders verhoog je nl. de druk achter de centrifugaalschoepen waardoor die nog maar een lagere onderdruk kunnen realiseren op de plek waar jij die wilt hebben. Volgens mij is de beste oplossing: zoek een motor dia qua toerental overeen komt met een stofzuiger, en qua vermogen ± identiek, en die dat vermogen zonder specifieke koeling kan leveren. Daarop het schoepenrad van die stofzuiger monteren. Zo'n motor + schoepen van zo'n industriële (fabrieks)afzuiginstallatie ... Of je dan goedkoper uit bent ... Je hebt ook een stofzuiger gesloopt ... Zelf zo'n schoepenrad bouwen, zou ik voorzichtig mee zijn. Bij dat soort toerentallen zijn de centrifugaalkracht aanzienlijk. Een losgeschoten schoep kan een dodelijke dolk zijn ...