Cor Die weergave kan je aanpassen in de parameters, Mijne geeft nu ook rpm. Motorrotatie idd met 2 draden wisselen. Klikken was waarschijnlijk gewoon het relais van de reverse. Blij dat t opgelost is.. die PWM uit zetten was t m dus?
Weet je welke parameter dat is van hertz naar RPM? Is de motorrotatie juist van boven gezien met de klok mee? ( denk het wel,wil het alleen ff zeker weten) PWM en functie PD44 was het..... dat heeft me bijna 2 dagen gekost :-s Maar ben blij dat het nu werkt. Zodirect kijken of de toolsetter het doet en dan de waterslangen leggen voor de spindel.
Lings onder in de pijltjes dat is meen ik de menu knop dan zie je boven in ook rpm gaan branden. [media=youtube]h7_0v54y9bA[/media]
Gevonden! ... dank je wel ..... Dacht eerst dat het zo'n programmeer "PD" functie was. Het starten en aar het juiste toerental gaan , duurt wel heel erg lang , naar 15000rpm , ruim 12 seconden. Is dat normaal . Of kan/moet ik dat instellen dat het korter is. Het was een zware bevalling die VDF , maar ik ben blij dat het werkt. Ook de toolsetter doet het , het configureren in USBcnc , dat moet ik later doen op m''n gemakje , eerst gewoon worden aan USBcnc. De koeling voor de spindle, wat daar het beste voor gebruiken , water , gedemineraliseerd water , koelvloeistof? Wat is een "normale" hoeveelheid? En moet het nog gekoeld worden met een radiator of is dat niet nodig? Cor
koel spul van de auto kan prima. het opstarten kan sneller dat is een pd seting welke geen id hebv de lijst niet bij de hand. koeler en pomp van ebay niet duur. Aluminum Water Cooling Block Water cooled Row Heat Exchanger w/ Fan for PC | eBay New Liquid Water Cooled DC Brushless Pump Tank For CPU CO2 Laser Water Cooling B | eBay
Je kan een accel aanhouden van een seconde of 3, deceleratie heb ik veel korter staan (0.2) i.v.m. noodstop.
@ NAk: gevonden ... PD 14 en 15 , die stonden op 20 seconden :-s nu beide op 3 seconden. @Michel: Een pompje had ik al gehaald bij een vis-zaak , een dompelpomp. Zo'n radiator ga ik bestellen , is wel gemakkelijk , ventilator en radiator in 1.
Ziet er allemaal netjes uit Cor ! Ik zou alleen een schroefje in elk plakzadel zetten, die dingen vallen er binnen een half jaar spontaan vanaf.
@ Nak: niet een gedacht ... bedankt voor de tip. Erg lang bezig geweest met de spindel, heeft me 2dagen gekost, maar met een hoop hulp van jullie en het cnczone forum hem toch aan de praat gekregen. Gisteren bij de baumarkt slang voor de koeling en wat andere onderdelen gehaald voor de afzuiging. De slang die ik in NL had gekocht die had maar een hele dunne wanddikte en knikte erg snel, de slang die ik nu heb.... veel beter. Bij de Oostenrijkse Halfords 3 liter koelvloeistof gehaald..... 't heeft een mooi kleurtje ,past goed bij de cnc frees 4 messing (of koper) buisjes in de deksel gesoldeerd als doorvoer. Op de deksel van de pot ook een temperatuur sensor gezet, zodat ik de temperatuur van de koelvloeistof in de gaten kan houden. Ik had verwacht dat het even vloeibaar zou zijn als water , maar het is wat dikker. De aquariumpomp heeft er geen problemen mee zo te zien. Ik denk dat ik op de Spindel een temperatuur sensor ga plakken verbonden met de noodstop. Iemand die weet of er ergens een temperatuur sensor is waar ik een waarde kan ingeven en die dan een signaal afgeeft/onderbreekt? Zodirekt me bezig houden met de afzuiging.
Cor, ik begin me zo langzamerhand af te vragen of jij nog wel tijd hebt om je hobbycentjes te verdienen
Cor, Zoiets: Kemo Temperatuurschakelaar-thermostaat 12 V/DC M169 Module 12 - 15 V/DC Temperatuurregelbereik (°C) 0 - 100 °C in de Conrad online shop Groet, Paul
:rolling: ..... oh jee ..... jullie weten nu waarom ik op een afgelegen bergtopje woon Een groot voordeel van m'n job is dat ik ondanks een hele week van huis ben , ook altijd weer een lang "weekend" heb van 5 tot 7 dagen. Als de pomp funtioneert maak ik me daar ook geen zorgen om. Ik maak me zorgen als de pomp het begeeft , want ik heb geen idee wat de mtbf is met die "gel" erin. Als ik zo'n sensor op de spindel zet en die merkt dat de spindel ineens erg heet wordt , betekend dat de pomp het niet meer doet. Ik ben er zeker van dat als ik met een een 8 mm staal frees door staal aan het frezen ben , de spindel het gaat begeven, uiteraard als de spindel "diep" in het staal zit. Wat gaat er dan begeven....... het frees-bitje, de as van de spindel , de spindel zelf, de stappenmotoren, het portaal?...... Ik denk dat dit een belangrijke noodstop gaat zijn. Ik denk het wel , ... ik kan die zo te zien instellen op een temperatuur en die een signaal laten afgeven of een signaal laten onderbreken ..... Zojuist een aan-uit schakelaar voor het laser-kruis gemaakt.... zat wat tegen. Ik zette de boel aan *Pats* zekering klapt eruit. Wat denk je dan ... iets mis met die schakelaar. Alles weer weggehaald , doorgemeten. Gelukkig niets kapot. 1 uur later alles weer aangesloten .... pff het werkt , fout niet kunnen vinden. hmmmmm Ik doe de kast van m'n electronica dicht , * pats* weer de zekering eruit ... blijkt er een popnagel van het deurtje iets door de bescherming van een fase hebben geduwd ... nah ja .... gelukkig tijdens de "testfase" de fout gevonden. Ik merk wel dat de pomp de koelvloeistof niet zo leuk vind, zeker niet tijdens het opstarten. Kan ik de vloeistof wat verdunnen? .... Er zit een antiroestmiddel in. 1:1 met water , of krijg ik dan problemen met roestvorming?
Kan je geen Automotive koelvloeistof halen? dat is gewoon dun.. neem je bijvoorbeeld G12+ dan tast het alu ook niet aan. Ik gebruik dat ook, en heb geen moeite het rond te pompen.
@ Anko : Soms scheeld het als je de gebruiksaanwijzing leest Dat spul moet verdund worden met water. Ik ga het 1:1 mengen met gedemineraliseerd water. Het vriespunt ligt dan bij ongeveer -15graden Zo koud wordt het gelukkig niet in m'n hobbyruimte. Vandaag me wat bezig gehouden met lectuur over vacuumtafels. Ik denk eraan om iets in deze geest te bouwen: Een mdf bak , met kanalen van hout erin , elk kanaal krijgt een aparte aansluiting met een kraan ( groen buisje) en de bovenkant is voorzien van een heleboel gaten van diameter 1 cm. Deze kan ik dan nog afsluiten in de breedte met bijvoorbeeld een stuk rubber erop te leggen waar geen materiaal ligt. Omdat deze vacuumtafel het meest gebruikt wordt om balsa en triplex mee door en door te frezen gaat dit ten koste van de opofferingsplaat . Is daar een oplossing voor , of wordt het regelmatig een nieuwe bovenkant aanbrengen :-s Ik denk eraan om deze bak te maken van mdf en te impregneren met epoxy ( ivm luchtdichtheid). Ook het vacuumgedeelte ben ik nog helemaal niet uit, op m'n vorige machine had ik er gewoon een stofzuiger aanhangen, maar dat bleek niet zo goed te zijn voor de motor ivm warmte afvoer. Ook wil ik iets wat weinig geluid maakt. Op mijn verwarmingsinstallatie heb ik een vacuumpomp-motor ( een zijkanaal motor) en die maakt een enorm kabaal ..... niet leuk. Nu dat ik zo'n mooie watergekoelde freesspindel heb die muisstil , wil ook ook de rest erg stil hebben. iemand een idee voor de vacuumpomp? en hoe bereken ik wat de zuigkracht moet zijn en debiet? Is dit bijvoorbeeld iets: VAKUUMPUMPE VAKUUM PUMPE UNTERDRUCK UNTERDRUCKPUMPE GFK VP2 | eBay of niet geschikt .... zijn er wellicht betere alternatieven? Als er ook nog ideeen over de vacuumtafel zelf zijn , dan hoor ik dat graag. Nu ik het heb over herrie. Het maken van de afzuiging staat komende week op het programma, bij m'n vorige machine had ik een kärcher stofzuiger die het stof opzoog .... ook een enorme klereherrie. Nu heb ik bij mijn thuis voor de schoonmaak een Bosch "silent"series stofzuiger (borsteloze motor en cycloon systeem ofzo) , briljant apparaat, heel erg stil. Wel wat duur om speciaal voor de CNC-machine te kopen. Iemand die nog andere (goedkope) merk weet met een erg stille stofzuiger? bedankt , Cor
Aan een stofzuiger heb je niet veel, die wordt gekoeld door de aanzuiglucht. Aangezien je iets vast wil zuigen, zal er weinig luchtverplaatsing zijn naar de motor. Je kan beter rondkijken voor een tweedehands Busch vacuumpomp, redelijk stil en weg te bouwen in en geisoleerde kist. Vergeet niet een goed filter ertussen te zetten, dat heeft bij mij al een paar schoepen gekost... Wat betreft je offerplaat; Als je vacuumtafel mooi vlak en recht is, kan je 0.05 mm boven je offerplaat frezen. Geen beschadiging en met een scherp mesje kan je de flarden die er nog aanhangen wegsnijden.(zelfs bij alu)