Bouwen van een voerboot big hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door heli pedro, 1 aug 2015.

  1. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    zender staat in vliegtuig mode
    enige mixers die aan staan zijn de 2 v mixers
    alle trims en sub trims staan op 0 alle servo uitslagen staan op 100%
    hoe de regelaar inleren via zender is me raadsel zat geen handleiding bij hoe dat te doen enkel dat er een programeer doosje nodig is die ik dan ook heb gekocht.
     
  2. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    intussen nog eens geprobeerd stick onder zetten geraak je in de menu.
    heb eerst de zender volledig gechekt of alles juist stond.
    het half stick probleem heb ik opgelost ale gevonden als ik de boot opstart moet de stick gas boven staan zo ja dan verdeeld de regelaar de controle over naar boven voor waarts naar onder achter waarts hij gebruikt dus de volledige stick zo.
    1 probleem die ik niet vind is hoe kan je de moters in midden stick zo regelen dat ze stil staan wand ze gaan zo over van vol vooruit naar vol achteruit zonder rem of pauze ertussen.

    het draaien zelf moet de stick helemaal omhoog dan links of rechts draaid 1 moter in pirncipe moeten dit de beide moters zijn die zelfde richting draaien en moet dit kunnen als de stick in het center staat ook pff wat een regeling.
     
  3. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    De ESC's kalibreer je door de zender aan te zetten en deontvamger uitlaten. Dan de gas-stick omhoog te duwen, ontvanger aanzetten (ESC's gaan piepen) gas-stick helemaal omlaag duwen en klaar. Nu reageren je ESC's precies op je gas-stick.

    De ESC's moeten ook in de stand "forward/reverse" gezet worden met het programmeerkaartje dat je erbij had gekocht.
     
  4. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    gaan dat deze namiddag veranderen si nu staat forward en reverse with brake.
    mvg pedro
     
  5. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    daarnet keer geprobeerd eerst de forward en reverse geprogrameert zonder de brake.
    tijdens het opstarten de stick van boven naar onder bewogen blijkbaar stopt hij nu wel in het center punt eerste zicht is het nu juist was al donker dus kon niet test varen.
    als het goed is zou ik wel graag nog vertrahing hebben op het doseren wand dit is nog te agressief vind ik. mixer instelling verminderen van 100% naar 80bv of moet daarvoor iets anders gebeuren timing regelaar of zo?
     
  6. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Om het gas te dempen kan je wat meer "expo" geven op je gas kanaal. Expo(nentieel) wil zeggen dat je besturing meer gaat reageren bij een grotere stick uitslag. Halfgas geeft dan bijvoorbeeld maar 25% gas op de motor, driekwart gas 60%, 90% gas geeft 85% en 100 is dan 100%.
    Zo kan je voorzichtig gas geven tussen 0 en halfgas en gaat het snel sneller boven driekwart gas. Hetzelfde kan je toepassen op je roer. Het vaart wat relaxter allemaal met wat expo erin gemixed.
     
  7. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Dit expo gedoe stel je in op je zender trouwens ;)
     
  8. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    merci gaan dat proberen.
     
  9. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Je kan ook de neutral range instellen in de regelaar zie:

    Programmierung des brushless Reglers Boat ESC 30A von HobbyKing:

    Geliefert wird der Regler im Operation Mode 2 "Forward and Reversible with brake"

    Um ihn in diesem Mode an den Sender anzupassen, wie folgt:

    - Funke einschalten und auf Vollgas halten
    - Akku an den Regler anstecken
    - 2x Doppelpiep abwarten-während des 3.Doppelpieptons Gas auf voll Retour durchziehen
    - 1 kurzen Piep abwarten und dann den
    - Gashebel (Throttle) auf Neutral oder Mitte schieben
    - wird mit 3 x Piep bestätigt.

    Um den Operationsmode zu ändern oder die Einstellungen innerhalb des Operationsmodus vorzunehmen (gemäss Tabelle in original Beschreibung entnehmen), wie folgt vorgehen:

    - ESC ausschallten.
    - Sender auf Vollgas einschalten
    - ESC einschalten, nach 2 Sekunden, es ertönen

    3 x 2 BEEP dann weiter
    3 x BEEP SOUND

    - Beim letzten BEEP SOUND den Gashebel in Mittelstellung bringen (Programmiermodus).

    Um die entsprechenden Änderungen gemäss Tabelle vornehmen zu können, jeweils während des dritten BEEP oder BEEP_SOUND den Gashebel auf Vollgas stellen.
    Es ertönen nun

    3 x 1BEEP für die Änderung des Operation Modus (Forward with brake / Forward and Reversible with brake / Direct Forward and Reversible)
    3 x 2 BEEP für die Änderung - neutral range (6% , 9% , 12%)
    3 x 3 BEEP für die Änderung - batterie low-voltage protection
    3 x 4 BEEP für die Änderung - der start acceleration
    3 x 5 BEEP für die Änderung - reverse force
    3 x BEEP_SOUND für die Änderung – angle setting

    Ist beispielsweise während des dritten 5 BEEP der Gashebel auf Vollgas gestellt worden, so ertönen wieder von Anfang an zuerst 3 x 1 BEEP, 3 x 2 BEEP usw. und wir können beim dritten 4 BEEP den Gashebel auf Vollgas stellen und so die reverse force auf 100% ändern. Dann den Gashebel ganz auf aus und nach weitern paar Sekunden in Mittelstellung bringen.

    Auf gutes Gelingen ritechsa@sunrise.ch

    Mvg. Richard
     
  10. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vandaag geprobeerd op de vijver en is gelukt just bewehing is verkeerd heb geprobeerd met reverse maar lukte dan minder goed naar onder stick is voorwaarts naar boven achter waarts.
    kan ofwel nog de schroef draaien ofwel draden wisselen regelaar moter.
    draaid voorwaarts super snel zelfs te snel gaat niet rond zen eigen as zoals dak wou.
    achterwaarts vaart de boot minder snel draaien naar links achteruit super snel draaien rechts achteruit heel traag.
    zal nog wat moeten bij zoeken maar al blij de mixing is gelukt nu nog beter afstellen zeker.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Goed om te horen :) Nog een paar kleine dingen.
     
  12. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    ja zeg wel paar kleine dingen die toch wel uurkes werk vragen.
    gister en vandaag door gedaan voerkleppen zitten erin jammer genoeg het alu niet kunnen solderen blijkbaar te dun gaat niet heb nu 2 componenenten epoxy metaal gekocht en daarmee de kleppen gemonteerd.
    servo erin gezet en de armpjes gemaakt ervoor de kleppen werken ook si.
    onlangs had ik 1 schroef er uit gehaald en terug gemonteerd sedert dien droei de schroef in onbalans daarom terug eruit gehaald met veel moeite opeens spande de as in de koker en de koppeling niet uiteen te krijgen met als gevolg de abs behuizing stuk dan maar nieuwe gekocht nu draaide de schroef niet mooi meer rond maar in onbalans deze morgen opeens toen ik de servo aan testen was iets gas gegegven en 1 blad brak gewoon af van de schroef daarom nu nieuwe besteld samen met as zelf gaan heel het stuk vernieuwen tegen slag dus.
     
  13. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    deze week nieuwe schroef en as toe gekomen na open te hebben gedaan bleek de as zelf krom te staan dus just de bussen en de as vervangen en schroef terug gemonteerd.
    ook al de ledjes zitten erin nu had er nog bij besteld.
    boot is klaar.
    ha nu nog de voer vijzel maken ook en nog de lipo aankopen ervoor en ben nog op zoek achter een systeem om gps te hebben op tablet dus terwijl we aan het varen zijn we kunnen zien op tablet waar we juist zitten om zo dicht mogelijk bij onze stek te kunnen komen op grote afstand.
    iemand een idee hiervoor?
     
  14. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    intussen een idee op gedaan voor gps en diepte meter ineen volgend op de tablet of gsm
    hierzie je welke ik bedoel deze moet enkel aangepast worden met andere antenne extern dan heeft het een bereik van 2a300m ver als wifi signaal.
    lekker goedkoop als je ziet wat de prijzen zijn van bestaande modellen pff.
    http://store12459.americommerce.com/store/p/27-SP200-T-BOX.aspx

    voor de lipo ion accu ben ik in onderhandeling met de chineeskes fabriekant gevonden die men lipo wil gaan bouwen aan mijn voorwaarde en dat is
    3s lipo 12volt
    40c
    sanyo cellen
    balanceer kabel
    juiste cennector fiche
    en 10000mah of meer nu momenteel 14000mah is het voorstel
    nu afwachten deze morgen gevraagd deze middag antwoord met een christmas greet en enkele vragen om tot een goed akkoord te kunnen komen.
    en de prijs ja als ik de prijs zie van degene ik het voorstel van gevraagd heb dan heb ik al een pakje voor 15 euro als ik het mag geloven hopelijk zijn de prijzen op de site correct.
     
  15. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vraagje wat zou de min ontlaad capaciteit mogen zijn van de lipo pack 40c kan niet gelevert worden heb nu opgevraagt welke ze max kunnen leveren.
    vermoedelijk 20c of25 zal de max zijn is dit nog voldoende voor de 2 type moters ik gebruik.

    mvg pedro
     
  16. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    berekening c waarde stroomsterkte gedeeld door de capaciteit
    houd in dat ik 2 moters heb die piek stroom hebben van 8a *2 das 16ampere piek
    lipo zouden min 10ampere zijn dus 16/10= 1.6c heb ik min nodig. met 20c of 25c heb ik dan zeker rium voldoende toch.
     
  17. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    niemand info over de ontlaad stroom
    ben in onderhaneling met iemand die zou voor mij nu lipo ion maken 8800ah 11.1volt 3s met sanyo cellen
    nu zouden die 40ah onlaad stroom hebben is dat niet overdreven als je weet de 2 moters elk 180watt piek gebruiken met 6s cellen dit drijfd de prijs sereius op vermoed ik.
    [​IMG]
     
  18. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    2x180W is 360W. Als je dat deelt door 11.1V dan zit je al aardig dicht bij 40A. Dat doe je natuurlijk geen uur lang, maar goed. Ik ben geen expert op het gebied van lipo, maar ik vind het puur op basis van de getallen zo gek nog niet, die 40Ah. Trouwens, 40Ah ontlaadstroom is een vreemde eenheid, stromen zijn in amperes, A. Die uur aanduiding erachter zal ermee te maken hebben dat hij dit langere tijd kan volhouden, qua warm worden, etc. Als je zo'n 20 minuten vol vermogen zou varen dan is de accu leeg, maar niet kapot, zo voelen de getallen voor mij aan.

    VrGr,

    Theo
     
  19. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
  20. heli pedro

    heli pedro

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    382
    Locatie:
    anzegem
    vandaag de v mixer geinstaleerd omdat ik het iet geregeld krijg via mix functie in de zender.
    het gas was te agressief ondanks instellen exponentieel enz eind punten veranderd getrimt enz.

    met de v mixer er in is dat al een heel ander verhaal gas vooruit perfect in curve op lopend maar dan
    gas naar beneden just net onder midden stick gaat de rechtse moter in achteruit draaien linker niet iets meer naar onder toe stopt de rechtse en behind de linkse te draaien. heb gespeeld met de trim enz eind punt veranderd krijg het niet juist.
    dan via bakje nog eens de instellingen geconroleerd of ze gelijk waren van de regelaars ook dat was juist.
    heb de regelaars dan bijde manueel 1 voor1 aan gesloten en zo midden stick bepaald met de zender bijde deden hetzelfde naar onder helemaal gaat ze achter uit naar boven gedoseerd vooruit.
    eens ze samen terug op de v mixer zitten blijft het probleem bijde werken gas vooruit zelfde maar achteruit zit verschil hoe kan ik dit nog oplossen.
    ook zit verschil tussen links en rechts draaien stick links gaan bijde moters 1 richting uit draaien das goed bij recht draaien draaid maar 1 moter
    ben einde raad nu.

    krijg het niet goed bruschless moter pff

    kan het probleem hem zitten de rode draad van de linkse regelaar voor de v mixer verwijderd is zodat maar 1 keer + naar de v mixer gaat en de ontvanger of moet ik de rode draad na de v mixer verwijderen?
     

Deel Deze Pagina