bouwen van MW-54 turbine

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door pieteralje, 19 mrt 2009.

1. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
  2. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    @pieteralje
    je heb die open bril niet nodig voor dit werkstuk het laat alleen sporen na
    die astunnel is dik genoeg om zonder bril gedraait teworden
    Gr Limme

3. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Tja, nu je het zo zegt. Ik was bang dat bij het draaien de tunnel uit de klauw zou vliegen. Alleen had ik ook het center erin zitten en bij het boren heb je natuurlijk niet direct last van zijdelingse krachten... Ok, bedankt. :)

4. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Hoi Pieter,

Je bent ook al druk begonnen zie ik :D Leuk dat we er nog een bouwer bij hebben. Het was volgens mij beter geweest als je eerst de lagergaten gedraaid had? Stel je draait het lagergat iets te groot, dan gooi je meer werk weg. De buitenkant komt namelijk niet zo heel exact. Je hebt straks het probleem dat je bij het draaien van de lagergaten de astunnel moeilijk kunt opspannen. Je hebt nu per se een bril nodig.

De astunnel is misschien wel dik genoeg, maar je hebt niet veel materiaal wat in de klauw zit. Je hebt voor de zekerheid echt een steunpunt nodig naar mijn mening.

Kijk ook eens op mijn website, staan veel foto's van de bouw van de wren. Ik denk dat je op de foto's goed kunt volgen hoe ik het gemaakt heb.

succes ermee!

Gr. Rik

Laatst bewerkt: 28 mrt 2009
  5. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    He Rik,
    ja, is inderdaad leuk. Ik ben benieuwd hoe ver ik kan komen. Heb jij eerst de lagers besteld en binnen gekregen en toen pas de lagergaten gedraaid? of kan ik ze volgens tekening uitdraaien?

deze is nu van mij. Zal volgende week wel binnen komen denk ik.

En je website heb ik al diverse keren doorgesnuffeld. Erg leerzaam. Trouwens de draadjes die hier staan en de site van 5 Bears Research LLC - Home zijn ook erg leerzaam. Bijna teveel info ;-)

Bij het uitdraaien van de lagergaten zal ik het steunpunt laten zitten. Zo meteen even mijn beitels van het postkantoor halen. Volgens mij zit daar een binnendraaibeitel in waar ik mee uit de voeten kan. Door mijn kleine draaibankje kon ik het gat maar 6,5 mm boren.

6. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    He Peter , hoe heb je dat voor elkaar gekregen dat compressor wiel.

Ik zag namelijk dat hij enkel maar verstuurde in Duitsland zelf, heb je hem over kunnen halen, of hoe heb je dat gedaan?

Je hebt in ieder geval een heeeel mooi wieltje.

Gefeliciteerd,

Martin.

7. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    He Martin,
    vaak mail ik dan van te voren naar zo iemand: "Schicken Sie auch zum Niederlande? danke, mfg, Peter"... en dan krijg je wel een ja of nee.
    Hij was inclusief versturen 46,80. Volgens mij niet verkeerd?

Ik durfde het trouwens alleen aan, omdat jij zei dat het een goeie was. En trouwens die 8kg die jij noemde, is dat een gokje en fingerspitzengefull?

8. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Hallo Peter,

Ik denk dat het mogelijk is , omdat de simjet die hier ligt al 7.2 kg blaast met 650 graden egt.
    Daar zit een 54mm compressor in ,maar heeft een slechtere flow , de twee rij schoepen staan namelijk bij jou achter de eerste , en dat is bij die simjet niet,
    In jouw geval kan de compressor veel meer lucht naar binnen krijgen ,zonder dat de lucht daarbij gehinderd word.

Als je de compressor thuis hebt ,moet je maar eens kijken wat voor weg de lucht afmoet leggen voor dat het de diffusor in gaat , een hele lange compressor met veel druk opbouw ,staat garant voor hoog motor vermogen ,mits de rest klopt natuurlijk.

Mvg,

Martin.

9. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    hoi peter,

ja ik heb eerst de lagers besteld en toen eerst de lagergaten gedraaid. Ik kan op de foto niet precies zien welke een binnendraaibeitel is, maar het idee ervan is dat het materiaal onder de snijrand van de beitel afgerond is, dat moet je zelf maar even kijken. Ik denk wel dat je van de tekening uit mag gaan. Bij mij waren de lagers precies 16.00. Houdt wel rekening met je schuifpassing. Heb je al toolbit voor je o-ring gleuven? Ik weet niet wat je draai ervaring is, maar let op dat je met de beitels in je plaatje maar 1 richting in kunt steken. Om die reden gebruik ik beitelplaatjes. Dan kun je zowel in- als langsdraaien.

Als je iets wilt weten dan horen we het wel.

Gr. Rik

10. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    He Rik,
    Toolbit zal ik nog maken. Dat komt nog wel even. Kunnen die o-ringen gewone huis-tuin-en keuken ringen zijn?

De lagers heb jij besteld bij dat adres is je andere draadje of niet? Ik denk dat ik die ook ga proberen.

11. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Toolbit kun je niet maken, wel slijpen ;)
    Mijn lagers komen van Wren fabriek uit engeland. Ik had daarna dat internet adres gevonden. Echter zijn er nog geen testresultaten bekend. Maar je zou het kunnen proberen.

Gr. Rik

Laatst bewerkt: 25 sep 2010
  12. Sandor

Sandor Guest

als jullie nog goede grw lagers nodig hebben
    ik heb nog een 40 tal liggen voor 40 euro P/S

13. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Grapjas ;-)

Ik kwam net achter iets anders. Ik wou vanavond naar een kameraad met een grotere draaibank om daar de diffusor op maat te maken. Alleen nu is het zo dat ik natuurlijk de tekening van de Wren niet kan gebruiken, en de tekening van Gerald ook niet...
    Dus zelf aan de knutsel, met het risico op falen... Trouwens, als jullie met me mee willen denken, dan is dit natuurlijk ter lering ende vermaeck.

Ik denk dat ik de buitenmaat van de Wren aanhoud. Deze is 88 mm. (Gerald doet er 93,2 mm Dit is met een 60mm compressor. )
    Mijn compressor is 56mm wat dichter bij de originele Wren ligt. (54mm)

14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Peter, met jou 56mm compressor diameter kun je gewoon de originele wren diffuser maten gebruiken hoor. (behalve dan de ruimte waar de compressor in valt natuurlijk) Het enige wat kan gebeuren is dat de compressor schoepen misschien wat dicht bij de diffuser schoepen komen maar lijkt mij onwaarschijnlijk. In dat geval kun je simpel de voorlijst van de diff. schoepen 1mm inkorten met een vijl/dremel/frees.

Groetjes,
    Gerald

15. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    He Gerald,
    omdat ik geen cnc machine heb, wilde ik de vereenvoudigde versie maken. Dus dezelfde als jij hebt gemaakt. Als ik alle verhalen ook begrepen heb, zou dit ook resulteren in een koelere turbine met meer stuwdruk.
    Weet niet of dit nog meer complicaties meebrengt?

Laatst bewerkt: 30 mrt 2009
  16. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Aha, ok ik snap wat je bedoeld. In dat geval zou ik dan tóch de wren tekeningen aanhouden met precies dezelfde schoep aantal en hoeken. Maak effe een kopietje van de wren diffuser en teken daarop de schoepen gewoon door tot de buitenmantel. De binnenkern diameter. (waarop normaal de axiale schoepen staan) zou ik 1 tot 2 mm kleinerhouden zodat er meer luchtdoorlaat is.

Kun je hier wat mee?

Grt,
    Gerald

17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Let wel, je zit nu in de experimentele corner als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat zat je al door de afwijkende compressor. (Maar ik heb alle vertrouwen in de diffuser zoals voorgesteld)

18. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    He Gerald,
    super, kan ik zeker wat mee. Dat dit de experimentele corner is snap ik. Het leuke vind ik dat er op dit forum niet geschuwd wordt om elkaar voort te helpen. Anders zou ik het zeker niet aandurven. De compressor heb ik op aanraden van Martin gekocht. Anders had ik gewoon 1 bij Wren besteld.

19. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Compressor vandaag binnengekregen. Ziet er goed uit. Zal nog even wat foto's maken.
    Ook zaterdag bij de Ikea een thermosfles meegenomen, met een RVS behuizing volgens mij, buitenmaat 88mm. Binnenmaat zal dus iets minder zijn. Heeft iemand dit al een keer geprobeerd? Anders zet ik de zaag erin en dan kww (kieken wat wordt)

Draaien van de onderdelen gaat goed. Bij een vriend ben ik bezig om dit te doen. Hij heeft alle gereedschap en een groooooote draaibank.

20. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Denk niet dat het een probleem zal zijn. Altijd leuk om mooie vormen zo te vinden. :D

Grt,
    Gerald

Deel Deze Pagina