Ik heb er eens wat over geschreven:
En:
Ik zie soms wat vragen voorbijkomen hoe een compressor zelf te maken.
Hier een korte uitleg:
Een compressor, geschikt voor het airbrushen, bestaan grofweg uit de volgende onderdelen:
-luchtpomp
-tank
-afslag (drukschakelaar)
-drukregelaar met vochtafscheider
Voor de luchtpomp is een koelkastcompressor geschikt. Weinig herrie, en is redelijk aan te komen. (vraag er even om bij een bedrijf wat koelkasten inneemt en demonteert. Om nu de koelmiddelen (freon) te laten ontsnappen, is niet zo goed voor het milieu)
Als tank is bijvoorbeeld een oude kleine gastank geschikt, of een duikfles, of een (afgekeurde) brandblusser. (het leukste is het leegmaken van de blusser....) Zorg in ieder geval dat de tank onbeschadigd is.
Een drukschakelaar schakelt de luchtpomp in als dit nodig is, en schakelt hem weer uit als een bepaalde bovendruk bereikt is. Dit is vaak instelbaar. Ook heeft de drukschakelaar het liefst een ontlastventiel. Deze zorgt ervoor dat de luchtslang van compressor naar de tank geleegd wordt, zodat de compressor bij de volgende keer aanslaan makkelijker op toeren komt. Dit voorkomt een vastslaande compressor, met alle ellende van dien. Met de drukschakelaar draait de compressor zo min mogelijk. De instelling is echter nogal aan de grove kant (de mijne slaat aan bij 4 bar, en uit bij 6 bar) dus voor het daadwerkelijk regelen van de druk in je airbrush, heb je nog het volgende nodig:
Een drukregelaar met vochtafscheider. De drukregelaar is zeer nauwkeurig in te stellen op een bepaalde druk (bijv 1.8 bar) en zorgt ervoor dat die druk gelijk blijft. De vochtafscheider haalt overtollige vocht uit de lucht, en vangt deze op in een glazen potje onder de drukregelaar. (af en toe legen)
Een paar kleine onderdelen die vrij essentieel zijn maar minder interessant:
-overdrukventiel (12 bar)
-terugslagklep
-manometer
Hoe zet je dan e.e.a. in elkaar:
Natuurlijk verschilt dit met de onderdelen die je hebt. Naast bovengenoemde onderdelen heb je ook nog wat klein grut nodig, zoals wat slangpilaartjes, stukje slang, T-stukje, en wellicht wat nippeltjes om e.e.a. op elkaar aan te sluiten. Een stroomsnoertje maakt e.e.a. ook wel makkelijker. Heb je echter geen flauw benul waar ik het over heb, dan raad ik aan om een complete compressor te kopen.
Ik zal beginnen bij het begin, en zo langs het geheel lopen om uit te leggen hoe e.e.a. inelkaar steekt:
Vanaf de blaaszijde van de pomp gaat een slang naar een T-stuk. Vanaf dit T-stuk gaat 1 deel naar het ontlastventiel, het andere deel naar de terugslagklep. (de pijl op de klep wijst naar de tank, niet naar het T-stuk)
De terugslagklep zit ofwel op de tank, ofwel via de drukschakelaar op de tank. (in de voet van de drukschakelaar zitten meestal meerdere luchtaansluitingen, welke allemaal gewoon in verbinding staan met de tank. Het maakt het aansluiten makkelijker). Op een van die aansluitingen, of op de tank, zit ook het overdrukventiel.
Op de tank (of op een van de aansluitingen op de drukschakelaar) zit de drukregelaar aangesloten. Vandaaruit de slang naar je airbrush.
Elektrisch is het tamelijk simpel: snoertje met stekker naar je drukschakelaar, en van drukschakelaar naar compressor.
Ik heb eens op een rijtje gezet wat je zoal nodig hebt, en heb een prijs gevraagd voor enkele onderdelen, bij de technische groothandel.
-pomp
-tank
-drukschakelaar (MDR 10 met ontlastventiel EV1s, ongeveer 40 euro, Condor)
-reduceerventiel (70 euro, Goudse IJzerwaren)
-manometer (10 euro, Goudse IJzerwaren)
-veiligheidsventiel (7 euro, Goudse IJzerwaren)
-terugslagklep (30 euro, G.IJ.)
Let wel, bovenstaande zijn allemaal producten van gegarandeerd hoge kwaliteit.
Hierbij komt nog het kleine grut. (zal een euro of 20 zijn, bij elkaar)
Wellicht is dit een leidraad voor de mensen die overwegen zelf een compressor in elkaar te zetten. (of na het prijsplaatje besluiten een compressor te kopen)
Als je niet op een goedkope manier aan diverse onderdelen kan komen (omdat je ze al hebt, of op je werk liggen te slingeren, of ze in het "ritsel-circuit" kan regelen) dan is het idd niet goedkoper.
Hou er wel rekening mee dat we het hier over een fluisterstille compressor met afslag hebben. En niet over een membraamcompressor. (nu ken ik de sparmax niet....).
Ook zijn alle onderdelen van hoge kwaliteit. (vooral de drukregelaar met vochtscheider is vrij prijzig, maar wel van Parker. Niet de minste...
Ik had mijn compressor incl spuit voor 150 euro, 2e hands, maar weinig gebruikt. Helaas heb ik wel de drukschakelaar en terugslagklep (en maar ook direct de rest van de kleine hardware, behalve overdrukventiel en drukregelaar/waterscheider) vervangen.
Ik was verbaasd over de weinige info die ik vond over het maken van een compressor, danwel het opnieuw maken van een compressor. Zelfs bij de leverancier van de drukschakelaar konden ze me niet helpen, en ben ik de eerste keer weggestuurd met de verkeerde spulletjes.
Derhalve hier een (beknopte) handleiding. Bij gelegenheid zal ik er een foto van de compressor aan toevoegen.