bouwmarkt compressor/pomp vervangen voor koelkast compressor

goede dag,
ik ben sinds kort begonnen met airbrushen van een paar auto kappen.
nu heb ik van mijn zwager een kapotte bouwmarkt compressor gekregen, de motor schijnt stuk te zijn.

nu was ik al bezig een koelkast compressor op te bouwen voor het airbrushen en heb daar wat onderdelen voor nodig.

nu mijn idee:
de motor van de bouwmarkt compressor vervangen voor de koelkast compressor, dan hoef ik geen onderdelen verder aan te schaffen, op een enkel nippeltje na.
de koelkast compressor staat al klaar, incl. wat extra olie erin, en al laten draaien.

is er iemand onder jullie die hier wat kennis over hebben en opmerkingen/tips kunnen geven?
ik zit bv. te denken aan hoe de automatische afslag geregeld is?:confused::confused:

wanneer het nodig is plaats ik natuurlijk wel een paar plaatjes, zeker wanneer het gelukt is (dan denk ik ook nog een beschrijving erbij)
 
Gewoon de orginele regelaar en terugslag klep en ventiel gebruiken.
pompje van de ijskast er op zonder de freon er in en klaar.
zelfde aansluiten als de oude motor en pomp.
Vergeet niet een waterafschijder er tussen te zetten ivm het vocht wat in de tank komt door condens.
Dit kan dan weer in je verf komen.
Hier staat een stukje over de compressor die ik gemaakt heb.
http://www.airbrushforum.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=662
 
dit is nou eens goede info, moet wel weer veel lezen en plaatjes kijken (ben ik het beste in:D:D).
ga nu eerst eens alles bestuderen, maar één ding weet ik nu al:
het wordt leuk, en er moet een olie / water scheider op.

kan ik de stroomkabel van de pompen zomaar wisselen, een scheider erop en klaar? zo simpel zal het toch niet zijn??
 
Ja zo simpel is het.;)
Of je moet natuurlijk een 380 volt motor er op hebben zitten.
Koelkast draait ook gewoon op 220volt.
niet meer en niet minder.:o
 
ben er nog niet mee aan het sleutelen (sta nu op de camping nog even genieten van het weer:p).
op mijn werk bezig een water / olie scheider te regelen.
ga van de week wel de oude motor eraf halen en de koelkast motor electronisch koppelen om te testen.
zal dan ws ook een slangetje moeten koppelen.
 
ben er nog niet mee aan het sleutelen (sta nu op de camping nog even genieten van het weer:p).
op mijn werk bezig een water / olie scheider te regelen.
ga van de week wel de oude motor eraf halen en de koelkast motor electronisch koppelen om te testen.
zal dan ws ook een slangetje moeten koppelen.

Als je tijd en zin heeft, zou ik heel graag en klein bouwverslag zien, als niet dan wel paar fototjes van de belangrijk ondelen.

Had ook een bouwmarkt dingen, maar hi maakt te veel herrie en he nu alleen het tank over, maar het likt me toch een leuk project om te doen.

alvast bedankt en sterkte mee
 
paar foto's van de hardware

hier alvast een paar foto's van de hardware.
de linker manometer heb ik vervangen, oude was kapot, voor 10 bar, koelkast gaat toch niet verder dan 8 bar, toch?
de rechter manometer is 16 bar.

ik weet nog niet precies wat wat is in het regelgedeelte, maar dat gaan jullie me waarschijnlijk wel vertellen;)
full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vindt dit altijd wel grappig, modelbouwforum maar als het om handigheid en techniek gaat wordt het moeilijk.
Blijkkbaar bouwen hier veel mensen volgens een bouwbeschrijving
Dan komen de vragen van hoe en wat.
 
maar dat gaan jullie me waarschijnlijk wel vertellen
:rolleyes:
Google is ieders vriend.
Heb je de draadjes al gevolgd en een schema gemaakt?
Heb je de leidingen al gevolgd en een schema gemaakt?
Heb je de links al doorgelezen, ik neem aan dat die naar andere ombouwverslagen verwijzen?

Wat snap je dan niet?

Of verwacht je echt dat we gaan zeggen "neem met de éne hand van bovenaf dat zwarte kapje met die rode knop, neem in de andere hand een passende schroevendraaier (iets van 5 mm) steek die in dat dopje met. . . . . . "
 
Hi Hedibi,

inderdaad zelf weinig opgezocht. je moet maar overal de tijd voor hebben, toch?;)
een forum is voor vraag en antwoord bedoeld, dus om kennis te delen.
hier zit veel kennis, en hoop die gedeeld te krijgen.

natuurlijk kan iedereen naar google toe, maar dan kan je het forum net zo goed opdoeken, want de meerwaarde is dan aardig weg.

als mensen niet willen helpen, heb ik pech, en zal het projekt ws (zoals nu het geval blijkt te worden) op de lange baan schuiven.

ik merk aan de komende reacties wel of het nog verder nut heeft om hier een bouwverslag, met hulp, te plaatsen voor anderen die langs zullen komen (als ikzelf).
 
hier alvast een paar foto's van de hardware.
de linker manometer heb ik vervangen, oude was kapot, voor 10 bar, koelkast gaat toch niet verder dan 8 bar, toch?

En koelkast compressor gaat rustig door tot 20/25 bar hoor, als je hem zn gang laat gaan......
Dus een goede drukbeveiliging is essentieel, aangevuld met een overdrukventiel.
 
Je moet al een goeie hebben om de 8 bar te redden .:)

De meesten redden niet eens de 6 bar .
Ik heb hier nog een nieuwe staan die ook maar 6 bar red.

En op een bouwmarktcompressor zit een 8 bar beveiliging .
Die is bij mij met een koelkast compressor er op aangesloten nog nooit er uit gegaan .

Mvg Johan
 
@saseric ik had je toch een leuke link gegeven dus zo moelijk kan het niet wezen.
Je moet ook wel zin hebben om wat zelf te doen.
(Tijd ja das wat anders maar als je hier geen tijd voor hebt dan zal de hobby nog minder zijn denk ik)
Voor de rest van de reacties ga er nu geen mega verhalen aan vast knopen.
De meeste bouwmarkt compressors zijn afgeregeld op 8 bar ivm de tank veiligheid.
Dit is altijd wel te veranderen natuurlijk maar is niet veilig meer als je geen druk meet apperatuur hebt.
Koelkast compressor kan zeker meer leveren niet kwa liters maar wel kwa druk.
Als je echt hulp nodig hebt kom je maar langs
 
Ik heb er eens wat over geschreven:







En:
Ik zie soms wat vragen voorbijkomen hoe een compressor zelf te maken.

Hier een korte uitleg:

Een compressor, geschikt voor het airbrushen, bestaan grofweg uit de volgende onderdelen:

-luchtpomp
-tank
-afslag (drukschakelaar)
-drukregelaar met vochtafscheider

Voor de luchtpomp is een koelkastcompressor geschikt. Weinig herrie, en is redelijk aan te komen. (vraag er even om bij een bedrijf wat koelkasten inneemt en demonteert. Om nu de koelmiddelen (freon) te laten ontsnappen, is niet zo goed voor het milieu)

Als tank is bijvoorbeeld een oude kleine gastank geschikt, of een duikfles, of een (afgekeurde) brandblusser. (het leukste is het leegmaken van de blusser....) Zorg in ieder geval dat de tank onbeschadigd is.

Een drukschakelaar schakelt de luchtpomp in als dit nodig is, en schakelt hem weer uit als een bepaalde bovendruk bereikt is. Dit is vaak instelbaar. Ook heeft de drukschakelaar het liefst een ontlastventiel. Deze zorgt ervoor dat de luchtslang van compressor naar de tank geleegd wordt, zodat de compressor bij de volgende keer aanslaan makkelijker op toeren komt. Dit voorkomt een vastslaande compressor, met alle ellende van dien. Met de drukschakelaar draait de compressor zo min mogelijk. De instelling is echter nogal aan de grove kant (de mijne slaat aan bij 4 bar, en uit bij 6 bar) dus voor het daadwerkelijk regelen van de druk in je airbrush, heb je nog het volgende nodig:

Een drukregelaar met vochtafscheider. De drukregelaar is zeer nauwkeurig in te stellen op een bepaalde druk (bijv 1.8 bar) en zorgt ervoor dat die druk gelijk blijft. De vochtafscheider haalt overtollige vocht uit de lucht, en vangt deze op in een glazen potje onder de drukregelaar. (af en toe legen)

Een paar kleine onderdelen die vrij essentieel zijn maar minder interessant:
-overdrukventiel (12 bar)
-terugslagklep
-manometer

Hoe zet je dan e.e.a. in elkaar:
Natuurlijk verschilt dit met de onderdelen die je hebt. Naast bovengenoemde onderdelen heb je ook nog wat klein grut nodig, zoals wat slangpilaartjes, stukje slang, T-stukje, en wellicht wat nippeltjes om e.e.a. op elkaar aan te sluiten. Een stroomsnoertje maakt e.e.a. ook wel makkelijker. Heb je echter geen flauw benul waar ik het over heb, dan raad ik aan om een complete compressor te kopen.

Ik zal beginnen bij het begin, en zo langs het geheel lopen om uit te leggen hoe e.e.a. inelkaar steekt:

Vanaf de blaaszijde van de pomp gaat een slang naar een T-stuk. Vanaf dit T-stuk gaat 1 deel naar het ontlastventiel, het andere deel naar de terugslagklep. (de pijl op de klep wijst naar de tank, niet naar het T-stuk)
De terugslagklep zit ofwel op de tank, ofwel via de drukschakelaar op de tank. (in de voet van de drukschakelaar zitten meestal meerdere luchtaansluitingen, welke allemaal gewoon in verbinding staan met de tank. Het maakt het aansluiten makkelijker). Op een van die aansluitingen, of op de tank, zit ook het overdrukventiel.
Op de tank (of op een van de aansluitingen op de drukschakelaar) zit de drukregelaar aangesloten. Vandaaruit de slang naar je airbrush.

Elektrisch is het tamelijk simpel: snoertje met stekker naar je drukschakelaar, en van drukschakelaar naar compressor.

Ik heb eens op een rijtje gezet wat je zoal nodig hebt, en heb een prijs gevraagd voor enkele onderdelen, bij de technische groothandel.

-pomp
-tank
-drukschakelaar (MDR 10 met ontlastventiel EV1s, ongeveer 40 euro, Condor)
-reduceerventiel (70 euro, Goudse IJzerwaren)
-manometer (10 euro, Goudse IJzerwaren)
-veiligheidsventiel (7 euro, Goudse IJzerwaren)
-terugslagklep (30 euro, G.IJ.)
Let wel, bovenstaande zijn allemaal producten van gegarandeerd hoge kwaliteit.
Hierbij komt nog het kleine grut. (zal een euro of 20 zijn, bij elkaar)

Wellicht is dit een leidraad voor de mensen die overwegen zelf een compressor in elkaar te zetten. (of na het prijsplaatje besluiten een compressor te kopen)

Als je niet op een goedkope manier aan diverse onderdelen kan komen (omdat je ze al hebt, of op je werk liggen te slingeren, of ze in het "ritsel-circuit" kan regelen) dan is het idd niet goedkoper.

Hou er wel rekening mee dat we het hier over een fluisterstille compressor met afslag hebben. En niet over een membraamcompressor. (nu ken ik de sparmax niet....).
Ook zijn alle onderdelen van hoge kwaliteit. (vooral de drukregelaar met vochtscheider is vrij prijzig, maar wel van Parker. Niet de minste...

Ik had mijn compressor incl spuit voor 150 euro, 2e hands, maar weinig gebruikt. Helaas heb ik wel de drukschakelaar en terugslagklep (en maar ook direct de rest van de kleine hardware, behalve overdrukventiel en drukregelaar/waterscheider) vervangen.
Ik was verbaasd over de weinige info die ik vond over het maken van een compressor, danwel het opnieuw maken van een compressor. Zelfs bij de leverancier van de drukschakelaar konden ze me niet helpen, en ben ik de eerste keer weggestuurd met de verkeerde spulletjes.

Derhalve hier een (beknopte) handleiding. Bij gelegenheid zal ik er een foto van de compressor aan toevoegen.
 
Een paar kleine onderdelen die vrij essentieel zijn maar minder interessant:
-overdrukventiel (12 bar)
-terugslagklep
-manometer


Mag ik er als "ex compressor monteur" even op wijzen dat niet iedere tank geschikt is voor 12 bar.

Daar bedoel ik dus mee dat je niet mag zeggen ""-overdrukventiel (12 bar)"".

Kijk naar de originele ketelplaat of manometer of drukschakelaar instelling.
Voor normaal hobby spuitwerk is meer dan 4 bar niet nodig.
Een maximale werkdruk (in de ketel) van 8 bar is dan ruim voldoende.

Bovendien heeft een koelkast compressor een opbrengst van drie keer niks, dus kijk naar welke spuit je hebt, hoelang je achter elkaar gaat spuiten en overweeg dit project wel of niet voort te zetten.
 
Je hebt helemaal gelijk. In mijn geval was het een overdrukventiel van 12 bar wat ik van de tank afviste, en weer heb teruggeplaatst.
Overigens moet ik daarbij zeggen dat het maar een tankje van niets is.

De compressor die ik gebruik (zie de fotos) is ruim voldoende voor 1 spuit, met 0,3mm nozzle.
 
Back
Top