Bouwproject Keil Kraft Southerner

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Ton van Munsteren, 5 mrt 2020.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    Zal eens kijken wat er op de tek van Sebas nog mist was met een bouwtek bezig maar hij had al geprint.
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    Gaarne ook niet vergeten dat het proto model wordt gebouwd van een werk tekening en geen kit tekening het is allemaal echt basic.

    Vind het dan ook dapper van iedereen die al met de kit bezig is of wil starten, want is toch een beetje zoeken hoe alles bedacht is en hoe alles moet komen.

    Maar goed laten we eerlijk zijn, het zijn dan ook de echte modelbouwers die hier bezig zijn en die kunnen wel tegen een stootje.:wave :beer: :bye:
     
  3. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    Nou Henk, hier dan mijn ervaringen met het Southerner vleugel avontuur.
    Allereerst natuurlijk alle ribben schoongeschuurd en de uitsparing voor de hulpligger in de subribben iets dieper gemaakt. Anders liggen ze niet vlak op de bouwplank.
    Vervolgens de onderdelen voor de achterlijst en tips met de figuurzaag uit de 8 mm balsaplank gehaald. De onderdelen waren bij mijn kit niet helemaal doorgelaserd.
    In een achterlist W2A zit aan een zijde (vleugelmidden) een onbedoelde laserinsnijding, die moet worden dichtgemaakt.
    De bijgevoegde tekening klopt niet exact met de ribafstand. Ik heb de afstanden van de gelaserde achterlijst aangehouden.
    De afstand tussen de ribben W3 en W11 is bij de hoofdligger 3 mm groter dan bij de achterlijst, daardoor staan rib W11 en W12 iets scheef. Ik heb dat zo gelaten en gecorrigeerd bij het tipgedeelte.
    De onderindekking eerst los op de subribben aangebracht en vervolgens de ribben W3-W11 en de hoofdligger met de vastgelijmde knikversterkingen hierop vastgelijmd.
    Ik heb bij de knik voor de tip een extra rib W11 en W12 toegevoegd met een 12 mm brede 1,5 mm indekking voor betere aanhechting van de bekleding.
    Het ziet er dan als volgt uit.

    southerner 1.jpg

    De vleugeltip heb ik direct tegen het middendeel vlak aangebouwd. De Rib W12 is nog niet ingezet en wordt later geplaatst als de tip onder de juiste hoek aan het middendeel wordt gezet.
    De hoofdligger in de tip (W1B) heb ik aan de knikzijde 3 mm ingekort anders staan alle tipribben scheef en past het tipstuk W2C niet tussen eindlijst W2B en voorzijde rib W16.
    Vervolgens ook hier eerst de onderste indekking los aangebracht op de subribben en hierop de hoofdligger en ribben vastgelijmd.
    Overigens had ik vooraf de achterlijst al taps en op dikte geschaafd. Het is redelijk hard hout en dat gaat los handiger dan alles te moeten schuren aan een kantklare vleugel.
    Vervolgens de hulpliggers en 3 mm voorlijst aangebracht en de bovenindekking van het middengedeelte.

    southerner 2.jpg
    Nu eerst even een nachtje drogen, dan de tip onder de juiste hoek eraan zetten en de resterende indekking aanbrengen en dan de hele procedure nog een keer voor linkervleugelhelft.
     
  4. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    Ik bedoelde natuurlijk voor de rechtervleugelhelft. Vliegt zo lastig met 2 linkervleugelhelften.
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi verslag heren zit hier te genieten.
    Gaat wel razend snel dit kan ik met tekenen niet bijhouden.
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.611
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    kan je hem ook bouwen met de enkele V stelling? de 2 keuzes waren er toen dacht ik?
     
  7. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    Ik heb de opbouw van de vleugelvoorlijst anders gedaan. Op de tekening zie ik een voorlijst opgebouwd uit 3 en 5 mm lijsten.
    Ik heb daarom mijn gebruikelijke methode gevolgd en de 2 lijsten niet eerst aan elkaar gelijmd. Nadat de ribben op de onderindekking gelijmd zijn de 3 mm voorlijst aan de ribben en onderindekking gelijmd. Daarna de bovenindekking aangebracht. Dan de voorzijde glad en vlak geschuurd en aansluitend de 5x12 mm neuslijst aangebracht en na drogen i profiel geschuurd. Ik weet niet welke methode bij het ontwerp bedacht was want de benodigde 5x12 mm lijst zat niet in mij kit maar kon ik uit resten van de 5 mm plank zagen.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.206
    Locatie:
    Gouda
    Ik vind deze twee: original.jpg 003.jpg
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    Oei gaat steeds mooier worden
     
  10. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.422
    Locatie:
    Boskoop
    Mogge Henk,
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Groningen
    Als je dit raster plaatje in een vector formaat converteer kun je het op elk gewenst formaat zonder kwaliteitsverlies vergroten...;)
     
  12. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Groningen
    Originele Keil Kraft logo’s:

    A0B1ACC0-0131-49DF-821A-9EDAB7BB88B3.jpeg EA71DBCC-BF14-4D90-A670-AE5D079A2AB0.jpeg
     
  13. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Groningen
    Dit is het originele Keil Kraft logo, hiervan heb ik al een vector bestand gemaakt:
    DA3979E3-3DA7-4635-AD5F-834EC1D9AD2B.jpeg
    Heb je hier iets aan (kan in elk formaat en kleur)?
     
    H. de Vries vindt dit leuk.
  14. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    Deze Southerner vleugel is ook klaar. Ik heb de hoeken voor de V-stelling van de tekening bij de kit aangehouden. Deze zijn weliswaar iets anders dan op de originele tekening maar de totale V-stelling onder de tip van 155-160 mm is gelijk.
    Het middengedeelte van de vleugel is versterkt met 105 g/m glasmat en epoxi.

    Southerner vleugel 1.jpg
     
  15. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    De romp heb ik op een ondersteuning gebouwd met geschroefde dwarslatten. Zo kun je de gehele romp bouwen met alle stringers etc. naderhand schroefjes uit de ondersteuningslatten halen en uit de romp schuiven en je hebt een kantklare rechte romp.

    Soutehrner romp 1.jpg
     
    Chris van Gaalen, RTrider en HBZWEEF vinden dit leuk.
  16. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    Weer een stukje verder incl. motordragers, tank in positie en staaldraad cabine ondersteuning.
    southerner  romp 2.jpg
     
  17. HBZWEEF

    HBZWEEF PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Harderwijk
    Netjes Henk!
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    Henk het is weer net als in de goede oude tijd. Die van mij wordt denk ik ook geel.

    Heeft trouwens iemand een idee hoe ik aan een complete 1: 1 tekening van de Southerner kan komen voor mijn archief?
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.920
    Locatie:
    Hulshout België
  20. H. de Vries

    H. de Vries PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Heerde
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina