Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 21 jul 2010.

1. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007

De vleugels worden met boutverbindingen aan de romp bevestigd. Om te vermijden dat de krachten die de vleugels genereren op de romp terechtkomen wordt de stoel voorzien van wing-supports die de hoofdliggers fixeren.

In het midden van de stoel komt ook het zwaartepunt van deze heli. In de stoel is een zee van ruimte.
    Ideaal om Rx-batterijen en andere electronia in weg te werken, maar die werkzaamheden zijn voor later. Eerst de vleugels afbouwen.

Volgende week vervolg van de wingbuild.

Heligroeten,

Nick

SAR Scott vindt dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zitten er eigenlijk nog wel Vario onderdelen aan deze heli????

;)

Ontzetten mooi, Nick!

Ik heb overigens ook de vleugels ook op de stoel af moeten steunen, maar ik heb dat simpelweg gedaan door de vleugels stomp tegen de romp te lijmen, en aan de binnenkant een dikke klos balsa tussen stoel en rompwand te verlijmen.
    Jouw methode is VÉÉÉÉL mooier....

Groet, Bert

3. didier n

didier n verslagschrijvers

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Heel strakke en propere constructie!

Ben benieuwd hoe je die gaat afwerken, met glasmat bekleden neem ik aan ?

gtrz,

Didier

4. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Bert, lol, er zit nog hier en daar een beetje Vario in deze Cobra... maar hij of zij die deze kit in het verleden voor Vario heeft ontworpen heeft nooit of te nimmer serieus naar de geometrie van een Cobra gekeken... Toen ik aan dit avontuur begon wist ik dat er enkele zaken niet echt juist zaten, maar achteraf bekeken had ik de romp beter zelf van de grond af opgebouwd... Nu, bij mijn weten zijn er op deze schaal maar 2 Cobra AH-1F bouwkits. De kit van Vario en de kit van Len Mount. Deze laatste is meer correct, maar was en is helaas onvindbaar.

5. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Didier, ik twijfel nog aan de manier waarop ik de vleugels ga afwerken.
    Er zijn 2 opties. Ofwel bekleden met glasmat, ofwel bekleden met plastic card van 0.25 mm dik.
    Ik denk dat ik het ga proberen met plastic card...

Heligroeten,

Nick

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    [QUOTE="Blue Bird, post: 3578130, member: 8561]maar hij of zij die deze kit in het verleden voor Vario heeft ontworpen heeft nooit of te nimmer serieus naar de geometrie van een Cobra gekeken... [/QUOTE]

Klopt.... er is "een romp voor het benzinemechaniek" gemaakt, die vaag een beetje op een Cobra lijkt....

Maar ja, dat is nu net wel de charme van de kits: ze vliegen 100% gegarandeerd goed "zo uit de doos", en je kunt er aan verspijkeren wat je wilt.
    Weinig risico een model te kopen wat er prachtig uit ziet maar voor geen meter vliegt. En dat is de tweede charme: mijn Cobra is nu ruim 10 jaar oud, en vliegt nog uitstekend, weinig slijtage, weinig problemen.

[QUOTE="Blue Bird, post: 3578130, member: 8561]
    Nu, bij mijn weten zijn er op deze schaal maar 2 Cobra AH-1F bouwkits. De kit van Vario en de kit van Len Mount. Deze laatste is meer correct, maar was en is helaas onvindbaar.[/QUOTE]

Maar ook peperduur bij mijn weten, en volgens mij moest je bij die kit zelf maar uitzoeken welk mechaniek er in komt: ofwel grotere kans op een onvliegbare kist....
    Ik weet niet eens of Len die kits nog produceert....

Groet, Bert

7. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Ja, mits een beetje verbouwing valt er van de Vario-Cobra-kit wel iets te maken dat behoorlijk in de buurt van het origineel komt.
    Nu, in de tijd dat de Vario-Cobra ontworpen is was er ook nog niet zoveel documentatie beschikbaar als nu en het modelletje dat ze als referentie gebruikt hebben zat ook goed fout... vandaar.
    De peperdure Cobra-romp van Len Mount is trouwens ook niet 100% schaalcorrect en er was niks, nada mechaniek voor voorzien.
    Een hele tijd geleden (jaren) is Len Mount gestopt met zijn productie. De man is op leeftijd. Zijn rompen worden nu verdeeld door StarWood models in Amerika. Voor om en bij de 1500 € + transport + taksen + invoer enz. krijg je dat dit...

Heligroeten,

Nick

8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat lijkt me eerlijk gezegd een NOG grotere uitdaging, om daar iets knap vliegends van te maken....

En inderdaad, zo op het eerste oog slaat het landingsgestel al helemaal nergens op (bij Vario ook niet, maar toch beter....)
    En de vario kit kost??? Staat me wat van bij dat ik destijds iets van 600 euro betaald heb....

Groet, Bert

9. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    De basic Vario Cobra Fuselage kit for petrol/electro mechanics kost vandaag 862,5 euo. Als je hierbij optioneel nog de cockpit set en de rocket/gun set en nog wat rommel aanschaft ben je gauw 300 à 400 euro extra kwijt...
    Ik ga het verdere totale kostenplaatje van dit avontuur niet maken of ik kom slecht... Op de helimeetings in België hebben we een schitterende Waalse speaker. Als er een schaalheli van dit caliber in de lucht is zegt hij altijd: "le prix de la machine est le même prix d'une petite voiture pour madame".
    Moet ik het vertalen ???

Heligroeten,

Nick

10. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007

Heligroeten,

Nick

11. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Ja hoor, het ziet er allemaal perfect passend uit.
    Ik heb het geluk gehad dit live te mogen aanschouwen, en er zit vééél meer werk in dan deze foto's doen uitschijnen..prachtig!

groeten,

Didier

12. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    EXTRA POSTING

Vorig weekend vonden de Belgische Helidays 2015 plaats in Edingen.
    Een drie- (en voor sommigen vier daags) schaalhelikopterfeest van formaat.
    Ruim 120 piloten, de knapste machines en een nog internationaler deelnemersveld.
    De Cobra had een plaatsje in één van de static displays.

Heligroeten en tot vrijdag,

Nick

13. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Voor ik de bovenkant van de vleugels kan indekken met balsa moeten aan de onderzijde eerst de inner weapon pylons en nog wat andere details gemonteerd worden. 3D-ontwerpen uittekenen met Inventor en uren schuren wisselden mekaar de voorbije week af.

De vorm van de pylons is zo organisch en de afrondingen en overgangen zo complex dat ik ze in Inventor niet getekend kreeg.
    Mits vele uren voorzichtig schuurwerk is 't in 't echt gelukt om alle vormen er in te krijgen.

Voor de liefhebbers nog enkele 3D-ontwerpprentjes van externe detailonderdelen die op de vleugels en de pylons komen.

4 brackets per inner pylon gaan de Rocket Launcher positioneren.

Aan de onderzijde van elke wing komen 3 van deze ringen. De dingen dienen om de machine vast te leggen het het dek.

Ook deze bracket gaat helpen om de Rocket Launchers te positioneren.

Heligroeten,

Nick

14. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Mooie combinatie van beide modelbouwwerelden, ik heb de wing pylon live gezien, er zitten inderdaad enorm veel hoekjes en kantjes aan.. wél goed gelukt natuurlijk..

groeten,

Didier

15. Pizzaman

Pizzaman

Lid geworden:
    25 mei 2015
    Nu als je een ui9tdaging wilt, ik heb hier nu een grote doos, zit lucht in.
    Wie een ECHTE uitdaging wil mag mij dan 1500 euro geven, dan kan ie daar wat van maken... o_O

Mooi man zo'n Cobra.

16. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    De bouwuren blijven zich opstapelen.

Terwijl er in de studie afdeling onderdelen worden ontworpen en getekend staat het atelier ook niet stil.

Lang, heel lang geleden is de rivettenteller op hold gezet. Voor detaillering van de weapon pylons is de teller opnieuw wat aangetikt.
    Bijna 11.000 steken er momenteel in.

Nu is het wachten op de 3D-prints om de pylons compleet af te werken en te monteren.
    Maar eerst wordt er een weekendje gevlogen.

Heligroeten,

Nick

17. didier n

Lid geworden:
    12 jul 2007
    Leuk zo een freesmachientje, hoe zit het met de nauwkeurigheid van zo'n apparaatje?
    Je kunt er in ieder geval mooie resultaten mee behalen, weer kleine juweeltjes op zich...
    1300 bouwuren, dat is nogal wat he.. zit er zelf niet ver vandaan, maar voor mij komt het einde een heel klein beetje in zicht.. :)

Groeten,

Didier

18. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    Dat boor-freesmachientje van Proxon is verbluffend nauwkeurig (toch bij het bewerken van balsa, plastic card en carbon).
    Niks speling en de noniussen zijn precies. Ik frees ermee tot op een halve tiende nauwkeurig. Een plezier om mee te werken.
    Het einde van de bouwwerken... telkens er iets af is denk ik ook da'k er bijna ben... tot er weer wordt begonnen aan een volgend deelproject. Eerst dagen, soms weken denken en zoeken hoe ik het gemaakt kan krijgen en dan verdrinken in de details... da's eigen aan modelbouw zeker... Eén zaak ik zeker... ik zit over de helft!

Heligroeten,

Nick

19. STRATUS

STRATUS

Lid geworden:
    28 nov 2006
    Ja ja ja ja ja ja ... man man , ook hier vakwerk ... het kan niet op , alle modelbouwtechnieken komen aan bod , het 3D tekenen lukt al erg goed , petje af , je moet het maar doen .
    De COMBO zorgt ervoor dat alles perfect wordt .

Ik volg dit draadje tot het einde . Hier maak ik tijd voor .

VAKWERK NICK ...

Grtz
    Ron

20. bruteforce

bruteforce

Lid geworden:
    31 aug 2009
    Toevallig kwam ik Len Mount nog tegen op de oldie meeting in Eibergen 2 weekenden geleden. De man is idd op leeftijd maar vliegt nog als een duivel. Hij laat zijn turbine Redbull BO-105 zonder problemen opstijgen en landen van een aanhangertje die een nauwelijks grotere oppervlakte heeft als de skids minimaal nodig hebben...

Deel Deze Pagina