bouwtafel / werkbank welke hoogte ?

Ik heb mijne nieuwe hobbykamer bijna klaar. En heb beslist een nieuwe werkbank te nemen ipv oude tafel.
Nu op het werk heeft er iemand met rugklachten een bureau dat in hoogte vertelbaar is tot een 130cm. Je kan er dus ook rechtstaand werken.
Dit lijkt me ook wel handig. Ik ben zowel met auto's als vliegtuigen bezig en als ik met grote vleugels of modellen bezig ben is zittend werken ook niet ideaal.
Voor de auto lukt het meestal wel zittend.
Wat is jullie gedacht ? Is het de moeite om een in hoogte verstelbaar bureau te zoeken of een vaste werkbank waar eventueel een stoeltje bij past.

Dat is moeilijk om voor een ander te beslissen.
Mijn werkblad zit op 85 cm van de grond.
Daar is goed aan te zitten op een stoel.
Daar is goed staand aan te werken als je model wat groter is.
Heb de laatste tijd wat klein werk op het werkblad en zit dan op mijn knieen ervoor.
Nog niet geprobeerd om te gaan zitten in de stoel, want het lijkt me sneller even op je knieen te gaan dan te gaan zitten, als je klus aan tafel maar even duurt en je daarna voor een andere bewerking toch weer moet verlopen.

Als ik op mijn knieen zit met de rolmaat op mijn borst en ga staan, komt in vergelijk het werkblad op 131 cm.

Ik ben zelf 190cm.

Hey ,

Ik heb 2 werkbanken, een van 85 cm hoog (1 x2,5 meter) en een bouwtafel van 1,30 m hoog (2 x 2,5 meter).
Het meest werk ik staand achter mn 1,30 meter hoge bouwtafel, alleen voor kleine dingetjes als solderen en ander precisiewerk waar ik bij gaat zitten neem ik mn lage werkbank.

Mijn advies... neem een hoge.

Cor

ik heb bij ikea 2 vika arthur poten gehaald, en die op draai wielen met rem gezet.

Het blad is hierdoor verstelbaar in hoogte, kan makelijk opzij gereden worden, (als ik het model van de andere kant van de tafel wil bekijken, zonder dat lichtinval veranderd) en het blad kan makelijk verwisseld worden omdat het los op rubberdopjes ligt. (schoon en vuil werk)

Ere wie ere toekomt, ik heb het afgekeken van Anton, waarvoor Bedankt!

Ben ik blij dat jullie ook afwisselen afhankelijk van klusje, staan of zitten.
Die vika artur poten zijn idd een mooi goedkope oplossing, maar gaat het verstellen vlot ook met een volle tafel.

( Ik heb eigelijk een hekel aan ikea, hoe leg ik deze 180° bocht uit aan mijn vrouw. Die gaat onraad ruiken )

Ben ik blij dat jullie ook afwisselen afhankelijk van klusje, staan of zitten.
Die vika artur poten zijn idd een mooi goedkope oplossing, maar gaat het verstellen vlot ook met een volle tafel.

( Ik heb eigelijk een hekel aan ikea, hoe leg ik deze 180° bocht uit aan mijn vrouw. Die gaat onraad ruiken )

deze is ook mooi
ikeadeskmod.jpg (image)

Ik verstel hem eigelijk niet, en denk ook niet dat het handig is met een volle tafel.
Ik moet er niet aan denken dat te schuin komt te staan en daardoor alles er vanaf glijd.

Wat betreft je vrouw en ikea: kijk op marktplaats of je 2e hands vindt.

Ik heb al wat aan het brainstormen geweest om ervoor te zorgen dat beide poten samen omhoog gaan. Op die manier vermijd je dat het schuinstaan. De bedoeling is ook niet van die wekelijks van hoogte te veranderen. Bouwen doe ik maar af en toe.

Back