Bouwtips avionic D05 F5D

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door tjarko, 29 dec 2013.

  1. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @Tjarko, even een vraagje. Wat voor type diodes gebruik je om die spanningsval te veroorzaken van 2S lipo naar ontvanger. Ik heb nog veel 1N4148 diodes liggen, maar die kunnen slechts een continue stroom hebben van 200mA. Is wellicht wat te weinig, maar ze zijn zo lekker klein! Aan de andere kant de D60 is een analoge servo, dus zoveel vraagt het nu ook weer niet lijkt me.
    Welk type gebruik jij?

    Peet
     
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij gebruikten de BY 550.50, dat zijn 5A dioden.
    3 in serie voor LV servo's.

    GJ
     
  3. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    5A... Wow dat scheelt een factor 25. Ik zal maar eens wat zwaardere en diodes inslaan :D
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Diodes

    Ik gebruik ook 5A diodes, tegenwoordig 4 in serie nadat ik enkele servo probleempjes had.
    Te veel spanning vinden sommigen niet fijn.
    Met 4 diodes en 2 volle lipo,'s gaat het altijd goed.

    Tjarko

    Ps. er zijn nu ook step up converters die uit 1s lipo 5V maken. Met een low drop diode er achter ook mooi!
    Of een compleet systeem, b.v van hyperflight.uk. Dar vloog joel zijn avionic mee.
    Is nog lichter..
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het voordeel van diodes is dat ze vrijwel niet stuk kunnen.
    Een stukje electronika kan dat wel.
    En 5A gebruikten we in de F5B modellen (5 DES 448 servo's).
    Op het moment hebben de meesten HV servo's of een Castle 10A BEC systeempje.
    Ik heb dat 4 jaar gebruikt en nog nooit problemen gehad.

    GJ
     
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    F5d 2015

    Zo een plaatje van de F5D motorenfabriek.

    [​IMG]

    Ze werken daar echt op de vreemdste uren ;)

    Tjarko
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Zo ... ben je produktie aan het draaien?
     
  8. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    2015 wordt een Tango jaar?:cool:

    René
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    7075-t6

    Ja is echt verslavend ruwe alu staf omzetten in F5D motoren.

    Maar hopelijk wordt 2015 een (single blade) prop jaar.
    2014 heeft de Tango een 9e plek op het WK gevlogen:D
    En mijn eerste sub 60 sec. :D:D:D

    Tjarko
     
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    ready to race

    Dit is m'n 4e Tango in F5D uitvoering..
    In kerst stijl..

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]


    Peet, Joris nog F5D nieuws?

    Tjarko
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Hoi Tjarko, ziet et goed uit! Gisteren heb ik het project Avionik ook weer eens vsn de plank gehaald. D60 servo's zijn nu ingelijmd in de vleugel. Wel een aardig secuur werkje moet ik zeggen. Foto volgt later. Maar het zit er strak in. Nu eerst nog een quikie repareren (om top gevouwen tijdens training) en een E2k vleugeltje.... werk zat door al dat gerace ;)

    Groeten, Peet
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Prachtig Tjarko, respect!
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Laatste vakantie dag..

    Behalve een lekker middag vliegen met E2Ktjes nog even m'n 5e Tango geassembleerd.

    [​IMG] [​IMG]

    Dit is een laag toeren versie om met single blade prop toch binnen de 78 dBA / 7m te blijven... hopelijk.

    Tjarko
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. koelma

    koelma

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hoi,

    Ziet er heel strak uit !!
    Heel mooi.

    groet,
    Frank
     
  15. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
    Die zien er echt geweldig uit Tjarko! Soort enorme kogels. Neem je er eentje mee zaterdag?
    Ik heb gisteren de vertraagde Leomotion met zaagtand ontvangen. Rare vorm die bladen, maar het schijnt te werken...
    Nu heb ik alle spullen in huis om aan de slag te gaan. Eerst maar eens de servo's in de vleugels plakken. Ik heb de X08'en inmiddels onder stroom gehad, en echt spellingsvrij zijn te niet helaas. Hopelijk voldoen ze...

    Leuk dat je het project weer opgepakt hebt Peet, nu zijn we al met z'n drieën! Wellicht dat Paul Raaf dan alsnog overstag gaat... Hij vloog in ieder geval op 1 januari met zijn racer tijdens het nieuwjaarvliegen op Valkenburg!

    Tot overmorgen!
     
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.044
    Hoi Joriz,

    Ja ik zal m'n motor meenemen.

    Neem jij de Leomotion en prop ook mee?
    Ik heb denk ik 1 zo'n zaagtand blad, kunnen we even vergelijken.
    Vond ze nogal slapjes, maar dat is vaak snel..

    Tjarko
     
  17. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    @Joriz: even het enthousiasme een beetje temperen. Ik zie me in eerste instantie met die Avionik vliegen om ervaring op te doen. Ik vlieg nu in 2 pylon klasses. Een derde mee gaan racen wordt echt te veel van het goede ... maar zeg nooit nooit.

    Peet
     
  18. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
    @Tjarko: Bladen zijn inderdaad erg flexibel, zelfs in vergelijking met RFM-bladen. De afwerking valt me ook tegen. De tandjes moeten nog gepoetst worden zeg maar.

    @Peet: 3 klassen is idd wat veel, aan de andere kant hoef je dan nooit meer op het parcours te zitten ;-)
     

Deel Deze Pagina