Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    wanneer ken ik de LF goed??

    ik vind een model met rolroeren lekkerder vliegen, je stuurt gewoon anders dan met alleen een richtings roer (zeker als je te weinig V-stelling hebt :oops: )
    met de LF moet je ruim voordat je een muur haalt je bocht al in zetten..., de ennu rol je op zijn kant, up en je bent de bocht om... (zal in werkelijkheid wel iets anders gaan, maar toch...)

    en de LF vloog nou ook weer niet zo sloom vond ik (ok, wat minder gas af en toe had gekund :oops: )

    uiteraard eerst buiten vliegen....

    mischien ben ik wel eigenwijs nu, maar zo denk ik erover

    trouwens, gezien mijn lange short-list, en mijn gebrek aan tijd, zal het nog wel even duren voordat er een ennu bij mij in de kamer staat... :roll:
    (ik wil gewoon te veel...)
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Voor diegene die zelf een gearbox willen maken volgt hier een lijst met de benodigde onderdelen.
    1 stukje koolstof buis binnen diameter 6 mm
    1 stukje koolstof buis buiten diameter 6 mm
    1 stukje koolstofstaaf (as) 3 mm
    2 kogellagers buiten diameter 6 mm en binnen diameter 3 mm
    50 tands tandwiel (conrad)
    10 tands messing tandwiel (2brothers)
    speed 300 6 volt

    Maak de dunne koolstof buis iets korter dan de dikke. maak in de dikke koolstof buis een opening waarin de speed 300 kan liggen. Zet het messing tandwieltje op de as van de motor. Schuif de 2 koolstof buisjes in elkaar. bevestig het 50 tands tandwiel op de 3mm koolstof staaf en borg dit door er aan de achterzijde een sleuf in te frezen en hier een speld in vast te lijmen. duw de kogellagers aan beide zijden in de dikke koolstof buis duw ze zover in de buis dat ze aan beide zijden tegen de dunne buis aan zitten. Lijm dan de as precies pas aan de motor vast maak eventueel gebruik van reststukjes koolstof om de as op de goede afstand te krijgen zodat de tandwielen soepel in elkaar draaien. Zorg er nu voor dat de as niet kan gaan verschuiven. Als laatste lijm je dan aan de voorzijde met behulp van enkele stukjes (ijzer)garen en secondenlijm 2 reststukjes koolstof, laat wel nog een stukje van de as uitsteken. Hierop komt de prop met behulp van een elastiekje vast te zitten.

    Zodra ik de batterijen van mijn camera weer vol heb zal ik enkele foto's maken van de vertraging die Niek op de "doorgeefschijf" heeft gemaakt. Op de Ennu heeft Niek nu inmiddels alwer een nieuwe verbeterde versie zitten.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De beloofde foto helaas niet van een al te beste kwaliteit.
    plaatje vervangen door en betere.
    [​IMG]




    voor de nieuwe vertraging van Niek moeten we toch effe netjes vragen aan meneer Niek.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Ikke jammer genoeg beetje heel erg druk met werk deze week, met thuis ook nog een wijgerende pjoeter, zie allemaal even niet mee.
    Zal binnenkort foto's maken en plaatsen.

    Snelle omschrijving: 2 stukjes printplaat, met de gaten voor de lagers, rompbuis, en de div motor gaten.
    Printplaatjes om rompbuis geschoven aan weerzijden motor.
    Sp 300 met ninco tandwieltje messing 10 of 9T achsterstevoren met korte computer schroefjes vast aan printplaat.
    Koolstof 3 mm as door lagertjes.
    Conrad tandwiel 50t vastgelijmd op as, met dwarsinkeping voor borging dmv stukje speld.
    Aan propellor kant 2 stukjes koolstof aan weerszijden as om propellor tegenaan te steunen, en elastiekje aan vast te maken.

    Met een beetje geluk (rotpjoeter!) volgen de foto's vanavond.
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Niek

    Welke tandwieltje's van CONRAD (bestelnr ....?) gebruik je

    50 T module 0,5 Artikelnr.: 237850 - 89 ????????
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    als je een 50 tands mod. 05 heb zit je goed... het bestel nr heb ik niet bij de hand, maar in het zakje zitten rode, witte (50 tands) en kleine rode (10 tands) tandwielen...
    owja, ook nog 4 stelringen... :roll:
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Als het Ninko 10T tandwieltje ook mod .05 heeft moet het dus passen? Ik heb net Ninko tandwieltje, lagers en koolstof besteld. Welke lijm(en) gebruiken jullie voor de zelfbouwvertragingen?

    @Niek, heb je toevallig een maatschetsje van de printplaatjes?

    Rob.
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    secondenlijm en versneller.
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb de liggers aan de vleugel gelijmd, ligt nu te drogen.

    1. jullie hebben het stabilo iets verder van de vleugel gezet, wat is daarmee de nieuwe lengte van de koolstof romp?

    2. triplex en Depron gewoon met Alleslijm aan romp zetten?

    3. als de koolstof staf langs de neuslijsten geod beschermen waarom dan niet op de schuine stukken; gewicht?

    Rob.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    de afstand tussen vleugel en stabilo met ongeveer 20 cm vergroten tegenover het origineel.

    triplex aan koolstof met secondenlijm en Depron aan koolstof met die alles lijm is goed.

    Inderdaad gewicht.
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Die 20cm verlenging is tov de 1.1 versie?
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    aangezien de tandwielen geborgd worden, maakt de kleur (binnendiameter) niet uit?

    witte kunnen ook?
     
  13. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Ik vind op de Conrad site onderstaand assortiment, zo te zien het enige 50Tmod0.5 met klein boorgat. De vertaging werkt met een 3mm asje dus het beste lijkt me het tandwiel met boorgat 2.9 passend te maken op de as.


    TANDWIELASS. I.0.5 50/10
    Artikelnr.: 297704 - 89
    5,75 EUR
    productomschrijving:
    Groot assortiment, bestaande uit 20 dubbele tandwielen 50/10 tanden, boorgat 2,9 mm, 20 dubbele tandwielen 50/10 tanden, boorgat 3,1 mm, 8 rondsels 10 tanden, boorgat 1,9 mm en 4 stelringen. Materiaal kunststof.

    @Joost: zijn dit de tandwielen die jij hebt?

    Rob.
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nieuwe foto met een meetlat erbij voor eventuele maatvoering. De afstand tussen de achterzijde van de vleugel en het stabilo wordt bij deze nieuwe versie 38,5 cm.
    [​IMG]
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ja, dat zijn ze Rob. (ook zelfde Bestel nr)

    (er zijn 2 rode en 2 witte naar je onderweg :wink:)
     
  16. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    nog een niet geplaatste foto, dit keer een close up van Theo's ennu vertraging, deze is wel scherp :twisted:
    [​IMG]
     
  17. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Theo, Lijm heeft ook gewicht..... :oops: :wink:
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb vandaag de oude Ennu gevlogen met een 6,6:1 vertraging van GWS, als prop had ik een 11x4,7 zoals door de fabrikant aangeraden werd. Snelheid ligt iets lager dan wat het met die 5,33:1 vertraging met 9x4,7 prop. Wel lijkt het alsof ik iets meer trekkracht heb. Bij de 2 de vlucht de prop gewisseld met een 10x4,7 nu duidelijk meer toeren en snelheid terwijl de trekkracht meer dan voldoende is. Wel een behoorlijk lange vliegduur, na 10 minuten maar geland de accu was toen nog niet leeg. Wel was de accu lekker warm (had hem ja ook ingepakt in een stukje bubbeltjes plastiek) motor was lauw. Latere vlucht weer met die 11x4,7 prop en die bevalt nu nog het beste. Bij de volgende keer Indoor vliegen maar eens kijken wat het beste bevalt.
     
  19. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    @Theo
    Bedoel je met 'oude' Ennou een 1.1 versie met standaard romplengte?

    Rob.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ja en nee. De vleugels en staart zijn volgens de nieuwe maten en de romp is nog steeds de originele versie met korte romp. Die nieuwe ga ik bewust maken omdat deze te fel en onrustig is op zijn hoogte roer. Door een langere hefboom werking te gebruiken wordt het model rustiger en stuurt het beter waardoor de vierkante figuren beter uit de verf komen.
     

Deel Deze Pagina