Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb teruggevonden dat de 1.1 versie van bv Niek 21 cm afstand tussen vleugelachterlijst en stabilovoorlijst heeft hetgeen al een verlenging is tov de 1.1 maat. Bedoel je dat de Ennou dan nog steeds te onrustig is en dat je daarom deze lengte nog verder vergroot?

    Rob.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    De romplengte die ik tot nu toe gebruikt heb is die van het Claustrofobia team vrijwel direkt achter de vleugel (5 cm) begint het stabilo. Omdat ik bij de anderen (Arjen en Niek) zie dat die langere romp beter is ga ik daar nu ook op over.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Rob, heb je al foto's van jouw Ennu.
     
  4. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb geen digitale camera, misschien kan ik iets fietsen met de H8 camera.
     
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Ik kan helaas niet aan een sp300 6V komen die ik wil gebruiken voor de 1:5 vertraging op de Ennou. Kan ik hiervoor ook een sp300 7.2V gebruiken?

    Rob.
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    paar foto's...

    en hier 2 foto's van de Ennou, kwaliteit niet fantastisch omdat het via de videocamera is opgenomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Rob.
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ziet er goed uit. Wanneer en waar ga je hem invliegen?
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Dat ligt eraan of ik een sp300 7.2V kan gebruiken voor de vertraging. Als dat kan dan wil ik 'm zaterdag eerst buiten proberen. Nog tips voor een eerste trim en eerste vlucht??
     
  9. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Een speed 300 6 volt draait meer toeren en is dus beter geschikt voor een vertraging. Hier bij mij in de buurt is die speed 300 6 volt goed verkrijgbaar en die 7,2 volt versie minder, tenminste in de nederlandse zaken. Bij de oosterburen was een keer vermelden voldoende om ervoor te zorgen dat ze de motor nu op voorraad hebben.
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Belofte maakt schuld...Hier zijn met enige vertraging foto's van mijn vertraging.

    De 1e foto's zijn van de triplex uitprobeer versie.
    De huidige versie die mij goed bevalt gebruikt stukjes printplaat.
    (en daar ben ik vergeten bouwfoto's van te maken) :oops:



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het stukje slang wat jullie in de foto's zien is een stukje hoorapparaat slang. (ikke beetje doof) Stukjes van deze slang gebruik ik voor afstandsbus. Daarmee wordt het rode tandwiel gepositioneerd. Slang pakt precies de binnenring van de lagers.

    De propellor zit met een lastig stiekje vast op een stompje as tegen 2 dwarsstokjes. Zodat de prop enigzins weg kan klappen of los kan schieten bij hardhandige aanraking met andere solid oppervlakten.
    9x4.7" prop

    De motor zit vast met korte m3 schroefjes, bijv computerschroefjes, hier is de tandwielspeling ook mee in te stellen.
    10 T Ninco tandwieltje op sp300.

    Afstand hart motoras hart propelloras: 15 mm

    Het rode conrad tandwieltje zit klem op de 3 mm koolstof as.
    Door met dun metalen slijpschijfje haaks op de as in het kleine tandwiel een groef te maken kan het tandwiel met een dwarsgelijmd stukje speld of 1 mm koolstof goed geborgd worden.

    Vooraan zit nog een stukje penneveer waardoor de as bij een crash iets naar achter kan wegveren. Weet niet echt of dit wel een goed idee is, het rode tandwiel ziet er aan de rand van de voorkant iets beschadigd uit, maar het werkt wel nog steeds goed.

    3/6 mm lagertjes met flens, blijven tegen elkaar in goed zitten in hun gaten door een klein beetje druk vh penneveertje.

    Lagertjes en Ninco tandwieltje te verkrijgen bij 2broeders Bussum
     
  11. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Dat ziet er heel netjes uit Niek! :!: Ik heb inmiddels de tandwieltjes, lagertjes en koolstofbuis/as in huis en ga proberen jouw voorbeeld volgen.

    Ik krijg alleen het fixeren van het motortandwieltje op de as niet helemaal helder. Kun je daar nog een plaatje/schets of nadere uitleg van geven?

    Klein probleem: ik kon alleen de sp300 7.2V krijgen maar ik weet niet of die 'gebruikt ' kan worden in de 1:5 vertraging (als de Ennou er maar rondjes mee vliegt vindt ik het in eerste instantie prima). Als ik nou toch de sp300 6V kan krijgen (Theo tipte me al om Willem van IMA te vragen) is het monteren van het motortandwieltje dan in Alphen te doen of zijn daar te weinig middelen?

    Blijft lastig hè... :wink: maar op een dag wordt het vast minder!

    Groeten, Rob.
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Rood tandwiel met drupje sec lijm op as lijmen.
    Daarna met dun metalen diamantschijfje met dremel 1 mm brede dwarsgroef in as en door rode kleine tandwieltje slijpen. In deze groef een stukje speld lijmen.

    Bekijk de foto's nog maar eens (vergroot?) van dichtbij.


    Voor 'monteren' messing tandwieltje klein bankschroefje nodig.
    1 bek achterop motoras, met de andere bek voorzichtig tandwieltje op as persen.
     
  13. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Duidelijk, bedankt (ik dacht dat het motortandwieltje bedoeld werd).

    Zijn er nog een paar vuistregels voor de stand/uitslagen van roeren voor de maiden flight? Ik heb ze nu zo'n 45 graden maar misschien is dat wel wat veel?

    Rob.
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Ruim genoeg voor Arjen, kan ie er gelijk het hele programma uit jassen 8)
     
  15. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Mijn Ennou heeft vandaag in Alphen gevlogen met sp300-7.2/1:5/11-4.7" aandrijving (ik had geen sp300-6). Hield niet over dus van aerobatics geen sprake. Arjen heeft met handstart (Slowmo onderstel wiebelde teveel voor grondstart, was erg komisch) de maiden flight uitgevoerd en de roeruitslagen/trimming behoefden eigenlijk geen aanpassing :D . Zelf daarna nog een paar rondjes gevlogen maar zoals te verwachten viel dat niet mee.... wel heel gebleven. Eerst maar eens buiten op hoogte oefenen met die enorme roeren.

    Enige misverstand in de bouw; ik had de 21 cm tussen vleugel en stabilo terwijl dit tussen rolroer en stabilo had moeten zijn. Maar hij evengoed prima, volgende keer beter. Al met al zeer tevreden. Bedankt voor alle tips. :wink:

    Rob.
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Blij dat hij goed vliegt.
    Wat een grote prop voor die motor en vertraging.
     
  17. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.950
    Locatie:
    Zutphen
    Ik had zelf een 10x4.7 prop (Slowmo) maar Arjen en Harold vonden een 11x4.7 geschikter voor deze vertraging. Ik kan niet uit ervaring spreken, het vloog en Arjen haalde er toch nog wat uit. Maar er moet gewoon een sp300 6V in, dat wist ik vantevoren wel maar tja... eerst was sp300 7.2V moeilijk leverbaar maar nu dus de sp300 6V.

    Rob.
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    hier in de modelbouwwinkel (modelbouwwinkel??) in Goes, hebben ze nog nooit van de speed 300 7.2 V gehoord... en hebben dus alleen 6.0V :roll:
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Die je dus voor de ennou ook nodig hebt.. 8)
     
  20. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Rob,

    Laat je niet op stang jagen door Niek. In het stadium van leren vliegen waarin je nu verkeert is die sp300-7,2 meer dan genoeg. er zit meer fut in als in die slowmo en vliegen met die grote uitslagen is vanzelfsprekend ook wennen. Dan ook nog overdreven veel vermogen nemen is vragen om problemen. Wel zou ik die 11x4,7 prop vervangen door een 10x7. De prop zelf heeft op dit moment net wat te weinig snelheid in huis bij het bescheiden toerental van de sp300-7,2 waardoor het rendement niet zo heel erg best is. (model vliegt erg dicht bij de maximum snelheid van de prop bij dit toerental. Hierdoor trekt de prop nauwelijks meer en wil het model niet harder. Wel geeft de prop natuurlijk weerstand maar daar hebben we niets aan....)
     

Deel Deze Pagina