Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Daar maak je een denkfout: Voor electrolyse is wel tijd nodig maar voor het op gang komen van electrolyse niet. Net zo min als dat er voor het op gang komen van "electrische stroom" óók geen tijd nodig is.
    Electrolyse is letterlijk een spelletje stuivertje wisselen: Zodra er ook maar één electron vanaf de Kathode het water in schiet, wordt er ergens een molecuul water ontleed. Schieten er tien electroden het water in dan ontleden er minstens vijf moleculen (er zijn twéé electronen nodig om een molecuul water volledig te ontleden, anders blijft er een OH-ion over in plaats van O2), zijn het er 100, dan ontleden er 50 moleculen.
    Wisselstroom of gelijkstroom maakt daarbij geen drol uit. Uitsluitend de stroom electronen. Een Coulomb is, uitgedrukt in losse electronen, heel ruwweg gelijk aan 0,00001 maal het aantal moleculen in een Mol van een stof. Dat houdt effectief in dat bij een stroom van 1A, er door electrolyse per seconde ongeveer 0,00001 gram waterstof en 0,00008 gram zuurstof gevormd wordt. (zo even uit het hoofd, ik kan met de komma er één plek naast zitten). Tenminste, als ALLE electronen in het water gaan zitten.

Dus echt, die wisselstroom periode heeft uitsluitend als effect dat aan beide electroden beide gassen gevormd worden. Het heeft geen effect op de gasontwikkeling, TENZIJ je wisselstroom circuit minder stroom levert dan je gelijkstroom circuit.
    Het doet in ieder geval niks aan het "verwijderen" van bellen.

2. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Mooie theoretische uitleg over de electrolyse van water.
    Maar waarom werken geleidendheid meters met wisselspanning?
    Er is namelijk tijd nodig om zoveel gasbellen, H2 aan de min en O2 aan de plus elektrode te laten plakken, dat het oppervlak, dat met het water in contact staat, verkleind is.
    Door het verkleinen van het contact oppervlak loopt de weerstand op en gaat de meter verkeerd aanwijzen.
    Verklein je de tijd, waarin de gasbel kan ontstaan, dan vergroot je de meetnauwkeurigheid.
    Verder bij het wisselen van de spanning worden de ontstane gasbellen afgestoten.
    Tijd is de cruciale factor.
    Groet. Henk.

3. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Het beplanken heeft weer even een zet gekregen. Hieronder een tabelletje wat inzicht geeft in de voortgang, het is veel van hetzelfde dus verder weinig te melden. Ik ben nu wel op twee derde van de klus en dat is een hele motivatie!

Stuurboord Bakboord Opmerking
    Plank 1 V V Ingestoomd
    Plank 2 V V Ingestoomd
    Plank 3 V V
    Plank 4 V V
    Plank 5 V V
    Plank 6 V V
    Plank 7 V V
    Plank 8 V Ingestoomd
    Plank 9 Verwacht ik niet te hoeven stomen
    Plank 10 Balk nog te stomen en te verzagen
    Plank 11

@herby, @Blauwwinde, @brutus, @henk, Dank allemaal voor het meedenken. Ik ben dit draadje gestart in het elektronica forum, laten we daar voor dit specifieke onderwerp samenkomen. Het resultaat van dat draadje zal ik hier weer terugkoppelen zodat het overzichtelijk blijft voor de meelezers.

Later weer meer (hopelijk) :banana:

Edit: er vallen helaas een hoop spaties weg waardoor mijn overzichtje weer waardeloos is. helaas, ik ga er geen extra tijd in stoppen

Herby63 vindt dit leuk.
  4. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Ik ben blijkbaar altijd aan het klussen voor de hobby in de koudste periodes van het jaar, kou in de lucht geeft me energie! En dat brengt me wel ergens! Nu zitten aan beide kanten 8 planken, de 9e plank aan stuurboord is gereed en kan deze week hopelijk nog definitief zijn plekje aan de romp vinden.

Hier de werkplaats van vanavond, de huiskamertafel.

Ik ben dus weer gemotiveerd om deze klus af te maken, dat was twee weken geleden wel anders, toen zag ik er erg tegenop. Jan Walpot had gelijk in een ander topic, als je er eenmaal aan begint is het vaak helemaal zo erg nog niet.

Later weer meer!

Jan Walpot, ozy, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Het is inderdaad vaak een kwestie van er aan beginnen.
    Ziet er prima uit.

Zeiler vindt dit leuk.
  6. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Aan beide zijden zitten negen planken! Het is de afgelopen tijd lekker vlot gegaan!

Ook ben ik mijn elektrische handschaaf aan het aanpassen zodat ik deze als van soort van diktebank voor klein materiaal kan gebruiken. Omdat dit vrij klein materiaal kan worden (tot 2mm) en daarmee slecht te verwerken in de vandiktebank ben ik naar alternatieven gaan zoeken. Dat de messen van de vandiktebank duur zijn en dat de in- en uitloop van de plank ook nooit aan de maat is ondersteunt de zoektocht naar een alternatief nog meer. Als ik met deze manier van werken de vandiktebank helemaal kan elimineren zou dat ook nog eens ruimte in de schuur opleveren!

Een puzzel in de schuur en daarna CAD leverde het volgende op. Met wat adapters op mijn elektrische schaaf (een Bosch PHO 2000) wil ik met wisseldelen schaven tot de juiste dikte. De wisseldelen fungeren als eindstop en hebben de dikte van de plank die ik nodig heb. De knop van de schaaf waarbij de afname per keer kan worden ingesteld werkt nog zoals het altijd werkt.

De zool van de schaaf heb ik vervangen voor een 3D geprint exemplaar in PETG. Hier heb ik bevestigingspunten aan gemaakt waar ik de wisseldelen aan kan bevestigen. Mogelijk dat ze niet nodig zijn (de schaaf glijdt alleen maar over de zool) maar het levert me wel een stabiel geheel op met vier pootjes. Aan de voorkant heb ik ook bevestigspunten gemaakt waar dezelfde wisseldelen op komen.

Hierbij enkele foto’s die illustreren met wat ik tot nu toe heb:

De eerste resultaten zien er goed uit maar ik moet nog iets optimaliseren in de hoogte. Als ik een plank van 6mm wil maken (wisseldeel van 6mm hoogte) dan wordt de plank 6.6mm. Ik moet het geheel dus aanpassen zodat dit overeen komt. Het doel is om de adapters lukraak vast te schroeven en dat het dan werkt, als ze maar dezelfde dikte hebben.

De latten die ik nu aan het maken ben zijn nodig voor het vormen van de stootlijst op de bovenste plank. Daarover volgt later een meer gedetailleerde update. Dus...

Later weer meer!

ozy, Herby63, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Een snelle goed nieuws update: ik heb een testje gedaan met de originele stalen zool maar met alleen de diepte stops aan de voorkant en alles is nu precies op maat. Soms is het maar beter om niet te eigenwijs te zijn :banana:

ozy, Jan Walpot, willum en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Van dikte maken

Dat is toch een goede oplossing om netjes op gewenste dikte te komen.
    En gelijk glad afgewerkt.
    En ik maar ploeteren met schaven en zagen om op 1.0 mm te komen.

Alles voor modelbouw,
    Willum

Gerrit-Jan, Jan Walpot en Zeiler vinden dit leuk.
  9. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    1.0 mm heb ik nog niet gedurfd hoor…

10. Jan Walpot

Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    26 okt 2007
    De sloep ziet er netjes uit en ik vind dat je een interessante oplossing hebt bedacht om hout op de juiste dikte te krijgen.
    Groet, Jan.

Zeiler vindt dit leuk.
  11. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Afgelopen dagen heb ik gewerkt aan het materiaal voor de stootlijsten die op de bovenste plank van de romp komen en ook de overgang naar het dek wegwerkt. Het is allemaal heel klein en lang en ik moest daarom even goed bedenken hoe ik dit moest maken. Maar door een hoop bewerkingen op groot materiaal te doen en de boel daarna los te zagen is het toch goed gelukt! Onderstaande foto’s illustreren het proces, de laatste stap, het schaven van de zaagsnede heb ik weer met de elektrische schaaf met de afstandsbussen uitgevoerd.

De onderste stootlijst maak ik aan de romp met de koperen nagels waar ook de stringers mee vastgemaakt worden. De bovenste komt er aan zodra het dek er ook op zit. Ik ben dus even een voorraadje klein materiaal aan het maken zodat ik straks verder kan met het detailleren van de romp als alles klaar is.

Later weer meer!

Gerrit-Jan, ozy, bram1324 en 6 anderen vinden dit leuk.
  12. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Afgelopen tijd heeft het heel even stil gelegen ivm materiaaltekort en vooral een hele flinke griep maar ik heb inmiddels weer een balk succesvol gestoomd en die kan binnenkort verzaagd worden tot de laatste vier planken die ik nodig heb voor de laatste 2 gangen. Het is een aardige banaan geworden waar de nullijn bijna 7 cm is verschoven.

Al dat bouwen zet ook aan het denken over de vervolg stappen. Sowieso over de verdere constructie en stappen in de bouw maar ook is het leuk te fantaseren hoe het allemaal afgewerkt kan worden. Die afwerking moet praktisch zijn maar ik wil het wel een beetje leuk aankleden tot een samenhangend geheel met wat details in kleur die regelmatig terugkomen.

Als de romp straks af is staat hij in de blanke lak en het onderwater schip in kleur lak. Ondanks dat ik het blanke hout enorm waardeer wil ik er wel een beetje body aan geven. Ook worden de machine en diverse andere onderdelen in een kleur gemaakt om het blanke staal, koper en messing soms een beetje te dempen.

Ik ben wat gaan puzzelen en onderzoeken en uiteindelijk ben ik op het volgende uitgekomen.

En hier de kleuren en/of merken die dat realiseren. Mogelijk dat ik de blanke lak nog vervang voor gekookte lijnzaadolie op sommige plekken.

De blauw grijze verf waar ik eerder een vraag over stelde schijnt gekozen te worden als onderdelen niet blank gelakt worden (dat scheelt tijd en geld) en de kleur blauwgrijs is omdat daar vuil minder zichtbaar op is aldus de Australische botenbouwer Ian Hugh Smith. Een prima keus voor dit sloepje.

Ook heb ik een poos gedacht over de naam van de sloep. Het moest iets vrouwelijks zijn, en iets Engels of Schots. Uiteindelijk ben ik op de naam GWYNETH uitgekomen. Daarom heb ik vanaf nu het topic hernoemd naar ‘Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH’. Op de romp komt later de naam te staan, tot die tijd staat het al wel op de kist van de ketel en machine.

Later weer meer!

Laatst bewerkt: 27 feb 2024
    bram1324, Jaap Smith, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Afgelopen week heb ik gelukkig weer kunnen zagen en schaven. Het op dikte schaven is super gelukt met de methode die ik laatst heb uitgelegd, de vandiktebank kan op marktplaats!

Ik heb nu genoeg voor de laatste vier planken! Met dank aan een genereus mede forum lid!

Fijn weekend!
    Later weer meer!

14. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Nog drie…

Marc w, bram1324 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Nog twee.

16. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Nog één…! :banana:

HansN en Marc w vinden dit leuk.
  17. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Afgelopen week had ik een weekje vrij en naast dat ik wat tijd met het gezin heb doorgebracht, wat klussen in en om het huis heb gedaan, heb ik ook tijd gehad voor het bouwen aan de sloep. Ik heb een grote mijlpaal bereikt, de laatste plank zit er op!

Ik ben er ontzettend blij mee. Het weegt momenteel weegt de romp 1,967 kilo. Ik had die ooit ingeschat op 2.3 kilo incl. dek en afwerking. Het meeste hout zit er al in nu maar ik moet wel zuinig aan gaan doen met het dek en de detaillering. Gelukkig gaat er ook nog iets af van de spiegel en de steven en de schroefaskoker zit er al in...

Inmiddels zitten alle schroeven om de planken aan de boeg en de spiegel vast te maken er in. Nu is er een hoop schoonmaakwerk te doen aan de binnenzijde, daar is toch nog wel e.a. aan lijm te vinden ondanks dat ik daar veel heb gepoetst om de lijm weg te halen na het aanbrengen van een plank. Ook kan ik wat voorbereidend werk doen voor het maken van de knieën in de steven en aan de spiegel, dit moet het allemaal een stuk minder fragiel maken tijdens het hanteren van de romp.

De spiegel, de steven en de zeeg hebben nog niet de definitieve vorm, deze hoop ik er netjes in te kunnen maken zodra de basis staat voor het dek. Alleen op die manier weet ik zeker dat het strookt en en netjes op elkaar kan laten aansluiten.

Kortom, er is nog heel veel te doen maar het is mooi dat ik deze mijlpaal heb bereikt en dat er weer andere klussen staan te wachten.

Later weer meer...

Gerrit-Jan, Jan Walpot, wimo100 en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. willum

willum

Lid geworden:
    6 jun 2017
    Je laat daar een berg vakwerk zien Crispijn.
    Mooie vormgeving.
    Geen geknoei, geen gepruts.
    Een romp die alle aandacht heeft gehad.
    Mooi werk.

Compliment...
    Willum

Zeiler vindt dit leuk.
  19. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oei! Dat is inderdaad wel een HÉÉL mooi rompje, ja...

Zeiler vindt dit leuk.
  20. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Dank voor alle complimenten, we gaan rustig verder!

Vandaag even de knieën kunnen voorbereiden en die moeten nu even drogen. Ook heb ik een standaard gemaakt waarmee de boot in zijn goede positie netjes op de werkbank kan staan zonder dat er iets beschadigd. Alles is wat te groot en diknu nog maar ik maak het liever kleiner dan dat ik heel lang met hele kleine onderdelen in de weer ben.

Nu eerst maar eens de binnenkant van de romp opschonen.

Deel Deze Pagina