Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

1. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Heeft er iemand trouwens opgemerkt dat er iets mist op onze kits?

Ik vind nergens een zgn. 'Aldis-' of seinlamp terug?

Op de foto's staan die wel op de oudere klassen, maar ik zie er geen op de s-100?

2. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Aangezien je eigenhandig toch al de historisch bewapening ""overboord" hebt gegooid, kan de lamp er ook nog wel bij.............werkend??

3. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    :D Ik doe mijn best, maar aangezien ik toch van plan was om alle lampen werkend te maken, zal deze dat ook wel zijn he...

Ik gooi geen bewapening overboord he.. ik zet er alleen maar méér op :cool:Trouwens, de historische bewapening vooraan staat er nog altijd op.. spijtig genoeg met maar één loopje.. misschien toch die drehkranzlafete aanpassen voor de zwilling :p

Op het net surfend krijgt men zin in veel dingen! Zo heb ik iets interessants gezien wat ik met mijn twee reserve torpedo's kan doen ook.. Het heet 'Neger'. Misschien nog een leuk knutselprojectje voor in de late uurtjes ;) zou mooi staan op de torpedorails!

4. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Maarten, ik denk niet dat een "Neger" op een S-boot heeft gestaan.
    Zou niet weten hoe ze die in het water moeten krijgen zonde kraan op de boot.
    WEL een leuke extra toe voeging wat details betreft.
    EN je moet natuurlijk lekker doen wat je zelf mooi vindt niet? :)

Zat zelf ook aan een werkende Aldis te denken, leuk met een crew met die lamp in zijn handen op de brug!

5. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    D'r zal vast wel een seinlamp aan boord zijn geweest, maar dat zal dan wel een handlamp zijn. Tenslotte voer men in kleine verbanden, op korte afstand van elkaar. En voor de onderlinge communicatie gebruikte men ook radio: de VHF type Lo 1 UK 35.

Binnen zichtverband trainde men met vlagsignalen, maar tijdens operaties zag men dat maar zelden.

De vroege typen S-Boote hadden zelfs een semafoor in de mast, maar dat bleek toch onpraktisch.

6. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Maar: rara, politiepet, wat zie ik hier op het linkerplaatje, op de brug?

En hier nog een:

7. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    okeeeeee nog een dan:

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Vandaag had ik mijn werk wat eerder af dan gepland, en kon weer eens lekker op tijd thuis zijn.

Als eerste de schuur maar weer ingericht als "spuitcabine"

Daarna begonnen met de eerste delen te voorzien van een kleurtje, in dit geval alleen nog grijs, maar het begin is er.

Zicht vanaf de Boeg, ik vindt het een beetje teveel grijs, dus ik ga de bedekking boven de torpedobuizen "wit" maken

Doorkijkje bij de Kalotte, heb al een beetje lopen experimenteren met verf, die ik na het aanbrengen meteen weer afgeveegd heb, geeft wel een hout structuur, helaas zal dit weer gaan verdwijnen, gezien de melding, dat het houtwerk werd meegeschildert in de dekkleur

Ik heb de tip van ROEL mbt koeling motoren iets anders toegepast, ik gebruik de voorste twee sleuven voor toevoer van verse lucht, en gebruik de achterste als afvoer van de warmere lucht.

Onderaanzicht, je ziet dat ik de beide sleuven in een koker verwerk.
    De ventilator staat schuin, en blaast dus de koele lucht (in theorie) naar achteren over de motoren, door de "overdruk" zal de warmere lucht via de achterste machinekamer koepel naar buiten worden geblazen.

En als laatste nog een stukje huisvleit, de eigenmaakte schroefassen (RVS, wel een crime om de M2 schroefdraad erop te krijgen, ff googlen, assen onthard, draad snijden, en de as weer temperen), en de roeren gemaakt van messing plaat.

Helaas zitten de askokers al gemonteerd, ook dit was/is een stukje huisvleit, er is nu weinig meer van te zien

Nog genoeg te doen, maar voor vannacht gaat de werf in Deventer op slot.
    Morgen weer een mooie dag, hoop alleen dat ik uitkom, met mijn potje witte verf XF2 van Tamiya( aangelengd met een paar druppels zwart, om vieswit te krijgen) , het lijkt erop dat men overal groot aan het inkopen is, want ik kan er bijna niet meer aankomen

Btw, heeft iemand nog een masker over van het 8th flottielle

Laatst bewerkt: 11 apr 2009
  9. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik heb er nog 3, Paul...
    Stuur maar een PB met je adres, breng ik ze wel even langs...

10. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Roel,

je hebt een PB.

11. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    @Paul : Prachtig vakmanschap! uitstekend!
    Ik opteerde ook om de covers boven de torpedobuizen op het voordek niet donkergrijs te makan, maar in de rompkleur te doen. Maakt de boot er slanker uitzien, en accentueert de vorm van het voordek, maar dat zijn persoonlijke overwegingen natuurlijk. Interessant koelingssysteem ook!

@allen, bedankt voor de info over de lampen. Ik denk dat ik er een monteer net achter de kalotte. Ik ga nog wachten met de drilling en de neger. Dit vooral omdat de dragon kit met de drilling niet in voorraad was bij de modelbouwboer, en pas geleverd kan worden binnen een viertal weken :(

@Maarten F : Ik heb gisteren de spuitmaskers met de logo's aangekregen!!! Zeer mooi!! Wederom duizendmaal bedankt!! Ze staan op de zijkant van de kalotte en zien en buitengewoon mooi uit! Bedankt! :worship:

12. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Paul: d'r staat een cadeautje op je voordeurknop en er zit er eentje in je brievenbus...;)

13. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Ik het gevonden Roel,

mijn dank is groot, jammer dat ik niet wist dat je vandaag nog langs zou komen, dan was ik thuis gebleven.

Er staat zowiezo nog een koel biertje (of iets anders) voor je klaar, moeten we maar een keertje inhalen. ;)

De verf is zeer welkom, ben vandaag nog even bij Wentink geweest, die hadden nog steeds geen aanvulling.
    Landelijk is het ook niet te verkrijgen (tenminste ik heb al een aantal web winkels aangeschreven).

Laat me even weten wat de kosten zijn.

14. Roel van Essen

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Niks, nada, noppes, zip, rien, nothing, nichts...
    Potje was nog over. De emblemen van het 8e ook, dankzij Maarten die er zo gul gewoon 8 had geplot... Denk je er wel om dat er twee soorten zijn?
    Het beestje springt naar voren...

Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om een mede-Schnellbootbouwer tijdens een lang weekend zonder verf te laten zitten.
    Slecht voor een huwelijk, en dat wil ik niet op m'n geweten hebben.;)

15. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Weer een update...

Wat een prachtige dag en een mooie romp moest worden is uitgelopen op een ramp...
    Dan was het weer wel mooi maar tijdens het preppen van de romp ging het fout...
    Als eerste hield de grond laag niet en trok ik wat verf en grondlaag los van de boot tijdens het afplakken...
    Was zelfs mooie (dure) tape voor de modelbouw...
    Romp was ook goed ontvet en doorbehandeld...
    Dus daar lag het niet aan.

Toen pakte ik een doek om wat stof weg te poetsen...
    Daar ging het fout, de verkeerde doek, zat tinner op en da's nie best nie voor de lak en het plastic...
    Gelijk de boel in mijn testbak gegooid buiten om alles te verdunnen.
    Schade valt mee, maar erg veel werk naar de knoppen en heeeeel veel tijd besteed aan het schuren en verf strippen van de romp.
    Straks even een test stukje spuiten met andere primer en dan weer rood er over heen.
    Dat laten drogen en dan met tape weer testen of dit beter houdt.
    Anders volgende week andere verf kopen...

Lekker dagje dus... not!!!!

16. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Joris: Voor het verven een beetje staalwol over de romp halen, tot de glans weg is. Natuurlijk eerst ontvetten. Let wel op dat je de boot goed schoon blaast, staalwol laat draadjes achter. Je kunt ook hele fijne schuurpadjes halen, maar die vind ik te grof, met staalwol kun je door de kracht te doseren op alle plaatsen goed komen, zonder klinknagels e.d. weg te schuren. Het plastic is dan een beetje ruw en de verf blijft beter zitten. Ik heb Revell Aqua zonder primer er goed op zitten. Als laatste een paar lagen Motip hobby zijdeglans lak (10 bussen besteld voor 4,- per bus). Dan weatheren en daarna nog eens een paar dunne lagen. Uitharding is lang 24 uur, stofdroog binnen een uur. dus niet na een uur ergens opzetten maar 24 uur wachten, anders staan de voetjes in de romp afgedrukt. De opbouw heeft maar twee dunne lagen lak ivm detail de zijkanten ongeveer vier lagen, de bodem en de boeg acht dunne lagen.

17. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Bedankt weer voor de tips en info Maarten.
    Ik heb al weer een deel gespoten.
    Nu zonder primer.
    Helaas nu door mijn rode verf heen...

18. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006

Na de schade weer op de goede weg :)
    Niet helemaal dekkend nog maar dat komt wel goed volgende week met neiuwe voorraad rood!

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Aw Joris,

Jammer om te horen van de verfperikelen.

Zoasl maarten F al zei.. lichtjes de glans van de plastiek weschuren, met staalwol, of zelfs met fijn keukenschuursponsje, ontvetten en reinigen.

Ik gebruikte gamma primer en dat hechtte uitstekend! daarna revell enamel ervover, twee lagen basiskleur, een laag tamiya flat clear vernis (TS80 denk ik), dan de camo, dan twee lagen tamiya flat clear vernis, en dan de weathering, dan weer de tamiya ts80 flat clear als laatste laag.

Mijn dek en bovenbouw heeft maar één laag vernis, dan de weathering, en dan nog een dunne laag vernis.

Ik veronderstel dat ik iets anders werk, omdat ik enamel gebruik, en jullie de aqua.

Veel succes met het schilderwerk, gelukkig is het een lang weekend!

Ik heb vandaag niets gedaan : met SWMBO naar de Meir geweest (winkelstraat) en voor haar nieuwe schoenen gekocht, twee nieuwe jurkjes, een topje en een bikini. Het beloofde inderdaad een mooie dag te worden.. niet dus...

Hopelijk morgen meer tijd voor de hobby, en misschien varen..

Aangezien we nu voorbij 12 uur zijn : Vrolijk pasen aan iedereen!!! :D

Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  20. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Yep, ontvetten en schuren dat doe ik wel ja :)
    Dit is niet mijn eerste modelbouw projectje :)

Ik ben niet zo weg van die aqua van Revell.
    Ga denk ik maar eens aan de slag met enamel weer net als vroeger.
    Iets wat "plakkeriger" dan die aqua.
    Jammer dat het gebeurd is, zonde van het werk en de tijd.
    Nu rap verder met de romp, altans, morgen.

Deel Deze Pagina