Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

1. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Stilletjes in het draadje? Waar zitten al die schnellbootbouwers?

Hopelijk niet afgeschrikt door mijn bijdragen?

Hopelijk vanavond eindelijk die rails eens monteren met die dieptebommen. Alles staat nu al een week in de verf. vanaf ze klaar zijn post ik foto's!

2. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    kleine update:

Ik was zo blij als een klein kind, toen ik vanmiddag een pakje op de bank vond.

vandaag mijn verf binnen gekregen, welliswaar in kleine potjes van 10 ml ipv 23 ml, maar goed, de hoeveelheid verf (meer potjes) is hetzelfde
    Lekker aan het mengen geslagen, en @$#@, waarom wordt die verf zo korrelig :confused:, hmmm, toch maar even de kleine letters opgezocht op het potje
    WTF enamel verf :shock: , zucht, ff bellen met de leverancier :help:(mag de overige potjes houden, krijg nieuwe toegestuurt, en dit keer de acrylic verf).
    moraal van het verhaal (en dat als ICT zou ik beter moeten weten ) RTFM (read the fu***ing manual), of het labeltje

weer ff wat langer wachten dus, en 16 mei (nog maar 4 weken) komt met grote schreden naderbij.
    Morgen denk maar eens even onze oosterburen op gaan zoeken, daar schijnt het gewoon geleverd te worden, het schijnt dat de problemen niet bij Tamiya zit, maar bij de importeur in NL zelf.

m.a.w. heren, en dames, pas dus op, er blijkt dus nog potjes 10 ml XF kleuren in enamel in omloop te zijn.

uit chagrijnigheid, maar een bootje gekocht bij Bart Smit, kan ik zometeen een minuutje of 10 varen (800mah accu),
    er zal gevaren worden dit weekend :cool:, al is het incognito

3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hé Paul... Wáár vaar jij?
    Anders zet ik je gewoon eens aan het roer van de 131 :D

En een troost: Tamiya Acryl droogt binnen 4 weken...;)

4. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Heren,

Even stil en gelijk weer een hoop gebeurd...
    Verkeerde potjes enz... :-(

Hier druk aan het spuiten (rood) van de romp.
    Verf dekt niet echt super maar geduld is een schone zaak dus meer dunne lagen.

Heb wel een klein frustrerend iets steeds tijdens het spuiten.
    Verf hoopt op in de nozzel en gaat dan spetteren op het te spuiten vlak.
    Nu niet echt iets waar ik op zit te wachten zeg maar...
    Iemand enig idee waar het aan kan liggen???
    Druk is ong 1,8 bar en alles is mooi schoon en nieuw wat het materiaal beterft...
    Ik heb even geen idee meer...

5. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Joris......badger spuit met medium nozzle??

Heb ik ook last van zeker bij lang en grote stukken. Oplossing ietsje verdunnen en de naald niet helemaal naar achteren. Is langzamer, meer lagen en kleinere spuitnevel, dus geduld, een wattenstaafje bij de hand houden, en nozzle regelmatig reinigen. Daarbij buiten het model aanzetten en dan pas over het model spuiten.

Er is een nieuwe nozzle, zoder het bewuste randje en de gaatjes. deze is wijder en heeft inkepingen ipv gaatjes scheelt een boel. Als de gaatjes dicht raken ontstaat daar juist nog meer ophoping van verf, de lucht die daar normaal gesproken doorkomt hud de verf juist weg.Met de inkepingen ipv gaatjes is dat probleem minder.

ook de druk iets hoger help, nadeel is dat met veel lucht, verdunde verf de verf in de lucht kan gaan drogen en krijg je een poeder laagje ipv een gladde laag.

Het is een beetje van alles om dat te tekkelen. in theori zou een lage druk en dunne verf het beste zijn, maar dan heb je geen dekking of als de verf net te dik is een verstopte spuit.

succes!

6. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Bedankt Maarten!

Ik ga nu nog een laagje spuiten en dan weer naar mijn werk.
    Het resultaat zal ik een dezer dagen hier laten zien!

7. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    nou Roel, ik zou het geen varen noemen met zo'n pretbootje,
    enneh, ik zo me niet door jou willen laten betrappen met dat dingetje, want dan kan ik het nog jaren aan horen :oops:

Als ik ga varen denk ik aan de oude Rielerkolk (het oude Rielerbad, heb daar al eens gevaren, maar ook toen met zo'n 14 in doziijn kidstoy) of anders bij de Londenhaven (straat op het industrieterrein, daar hebben ze ook een mooie kolk liggen, weet alleen niet of ik erbij kan komen
    Verder zou ik kunnen kijken bij de zuiverings installatie, ook daar ligt een mooie plas bij de ijssel, ik weet dat daar een forum lid regelmatig aan het vliegen is. en er ook gevlogen heeft met zijn watervliegtuig

Wordt lastig Roel, ik ben 1:1 1m71, en pas niet echt in dat 1:35 stuurhutje van jou ;)
    wil wel een keer komen kijken (niet op zaterdag, moet dan in schnellbootland kijken voor wat verf)

iemand nog suggesties, voor modelbauladen in der nähe der grënze ???

hehehe, is wel te hopen, zal waarschijnlijk wel de maiden vaart halen, het optisch aftakelen van de boot komt dan wel later, wel grappig, een versgeschilderde boot tussen al die "afgejakkerde" schnellbooten

Laatst bewerkt: 18 apr 2009
  8. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Lekker hoor, nu weer door rood heen en de romp is nog niet dekkend...
    Alles dicht natuurlijk...
    Maandag maar weer shoppen voor nieuwe voorraad.
    Nu maar weer wat aan de kleine dingen verder.

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

ik ga hier stillaan dood
    ik kom niet meer bij
    jongens wat een problemen allemaal met die verf
    ik pak gewoon een spuitbus motip en heb geen problemen
    ik snap het helemaal niet hoor
    dat je wil wetheren ok maar de romp onder is gewoon rood (ferrarie???)
    als je dat met motip spuit en daarna afplakt en dan het grijs in dat enamel spul moet het toch goed gaan ????
    groetjes raf
    ps ik heb nog ergens een badger en een devilbus liggen maar waar ?????

10. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Dat is toch de bedoeling van modelbouw Raf? Een beetje lol!! Hahahaa
    Het komt allemaal helemaal goed :)
    Ik ben nu met aqua bezig en kan dus niet meer terug.

11. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Heren, denk door mijn nachtdiensten een beetje van slag en weet het even niet meer dus hier de vraag over.... ja wel, verf...

Mag je nu wel of niet (kan je) met enamel over acrylic heen spuiten of gaat dat niet werken....

12. snipeytje

snipeytje

Lid geworden:
    3 feb 2007
    lees dit eens

13. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Joris,

M.i. moet het overschilderen zeker gaan lukken, als je de verschillende lagen maar de tijd geeft om lang genoeg te drogen en uit te harden alvorens je erover schildert.

De thinner die in enamel zit kan de acryl aantasten, maar die thinner is er snel uitverdampt eens de verf gedroogd en gehard is en heeft weinig uitwerking op uitgeharde acry

Laatst bewerkt: 19 apr 2009
  14. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Zo, de dieptebom railszijn ondertussen af, nu nog enkel op de S333 monteren.

Vanavond probeer ik een aantal foto's te posten, deze namiddag moet ik eerst naar een verlaat paasetentje bij grootmoeder.

Enkele tips voor wie de Cammett dieptebommen wil monteren :

- Let zeer goed op bij het afzagen van de stukjes van de resin blokjes! Vooral de kleine deeltjes van de rails (de 'voetjes' en het balkje voor de bevestiging van de touwtjes) barsten makkelijk!

- Het is nodig om het geheel goed te kuisen en te ontvetten alvorens te schilderen. Bij mijn exemplaren zat er nog veel residu van de mal op en daar blijft verf niet op hangen.

- Het geklooi met die touwtjes en die ijzeren buisjes waar ze doorlopen is echt priegelwerk! Neem hier je tijd voor! Je kan de metalen buisjes die bij de kit zitten beter wegsmijten, want het is zeer moeilijk om ze in de juiste lengte te snijden/zagen wegens te hard. Ik gebruikte er vervanging fijne koperen buisjes, die veel beter te bewerken zijn.

Zo hoop ik jullie wat moeite en problemen te besparen.

15. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Waar is dat?

Ben vanmiddag even wezen verkennen en ja, daar kan je bij komen:

In het weekend oen op vrije dagen is er parkeerplek genoeg overal, op een door-de-weekse-dag zal het moeilijk worden je auto dáár neer te zetten waar hij niet in de weg staat.
    Water is redelijk vrij van takken en andere zooi, behalve aan de benedenwindse kant waar troep naartoe geblazen wordt.

16. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Roel,

Rielerkolk ligt tegenover het nieuwe ziekenhuis

Ik zal van de week eens kjiken, of ik er makkelijk bij kan komen.

Er zijn nu woningen gebouwd aan de linkerzijde, zal eens kijken, of daar vandaan nog toegang mogenlijk is, ander langs de sportvelden (wel ff kijken , ivm met de parkeerperikelen van het ziekenhuis)

btw, snel lokatie bericht van jou, lokatie A is te gebruiken in het weekend, dan is deze weg bijna verkeersluw, rijden dan ook geen vrachtwagens meer, staan ook vaak aanhangers geparkeerd.

17. ZuidwegH

ZuidwegH

Lid geworden:
    4 feb 2009
    diepte bommen S-100

Heb het geheel niet hele maal gevolgt, maar maarten123 meld dat hij de dieptebommen op de S333 gaat monteren.
    Kan aan mij liggen maar in mijn boeken kan ik geen S333 vinden:confused:
    Je kan je volgens mij de kosten van de dieptebommen besparen daar deze op de S-100 boten nagenoeg nooit werden meegevoert.
    In het begin van de oorlog werden ze wel gebruikt voor onderzeeboot bestrijding maar aan het eind nagenoeg niet meer. Onderzeeboot spotten op een zo laag op het water liggende boot was nagenoeg onmogelijk.
    Daarbij komt dat veel boten werden ingezet voor het leggen van mijnen, waardoor de rail voor de dieptebomen kwam te vervallen.

PS. ben zelf ook een RC S-100 aan het maken, Heb alleen de middelste schroefas (4mm- buis 6mm) aangedreven. probleem met de 2mm assen is dat je hier geen speedschroeven op kan kopen, altans ik heb deze nog niet gevonden. (de buitenste schroeven zitten los en haal ik er van onder als ik ga varen).
    Heb reeds een varende PT 596 (bij mij PT 599) hier lig wel een (1x) 2mm as onder, en zou er graag een speedschroef onder zetten maar waar koop je die. (PS heb eigen web-site Henk Zuidweg) ook hier zijn de buitenste schroeven los, en wordt alleen de middelste schoef aangedreven.

18. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Welkom Henk! Altijd leuk om een collega-schnellbootbouwer te horen! Mooie foto's op de site!

S333 bestond inderdaad niet.. dit om discussies te vermijden zoals : de originele boot had een schrammetje op de verf op die positie, en ik zie die niet op het model, bovendien had de originele boot zus en zo schildering, terwijl die van jou er anders uitziet.... Daarom heb ik een fictief nummer gekozen, en dus een fictieve boot. Anderen in ons flotille doen dat ook. Zo ben je ook vrijer wat betreft detailafwerking, etc...

De dieptebommen zijn een mooi visueel accesoire. Ik heb trouwens in naslagwerken wel wat foto's van de s-100 klasse met rails voor dieptebommen, en die bommen ook gemonteerd. Hoewel ze inderdaad op het einde van de oorlag bijna niet meer werden gemonteerd.

Mijnen heb ik overigens ook besteld, bij Schatton modellbau in Duitsland, maar deze worden pas over 4 weken geleverd. Dan maak ik uit wat ik definitief mionteer, mijnen of dieptebommen.
    In ieder geval wil ik iéts hebben op het achterdek, zodat het niet te kaal blijft.

IK kijk uit naar jouw vorderingen en ervaringen! Welk flotille-insigne ga jij gebruiken? Dat uit de kit, of ben je geïnteresseerd in het 8ste? Altijd leuk om er een kapitein bij te hebben in het flotille!

19. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Henk,

Dat van S333 kan kloppen dat je die niet vind. "t zooitje ongeregeld dat hier bezig is een aantal boten te bouwen heeft enkel het historisch juiste 8th flotielle logo overgenomen. Daarnaast heeft iedere RC "kapitein" zijn naam, logo oid op de boot gezet. De reden is dat behalve de twee versies uit de bouwdoos, die redelijk zijn gedocumenteerd, er van andere boten 't nummer + kapiteins logo + achterspiegel afbeelding etc niet z'n goed overzicht is. Kortom waar alle boten onder het 8th in '45 ophielden gaan wij verder, dus ook nummers en kleuren die niet bestaan hebben..... maar wat best mogelijk geweest zou kunnen zijn.

Betreffende jouw boot - allereerst welkom bij de club en......
    FOTO's GRAAG!
    - Kom je de 16e mei ook naar de marine vaardag?
    - Belangstelling voor het spuitmasker van het 8th?

20. Puffin

Lid geworden:
    7 dec 2006
    FF een update mijn kant. "t gaat langzaam met het hakken en zagen in ledematen van duitsers (klinkt plezierig als je het zo schrijft) maar de bemanning is nu 13 koppen. Der Otto en Rudolf voor de torpedobuizen zijn nog met verlof en als ik de mijnen heb gemaakt heb dar ook nog een 1 of 2 facatures. Trappetjes van messing gesoldeerd, alsmede de ring voorop. en voor de rest een hoop klein priegelig detail werk hier en daar.

Deel Deze Pagina