Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

1. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Hallo Henk

Welkom bij de S-100-schippers!
    2mm schroefdraad speedschroeven zijn er wel, Graupner heeft ze. Links- en rechtsom draaiend. Ik gebruik ze op mijn S-131 met veel succes. (Zie hieronder) Bij 2Brothers RC in Bussum (zie link hier op het forum) kan je ze kopen; ze sturen ook op. Goeie vaklui, betrouwbare zaak.
    Ik heb mijn 2mm schroefassen en schroefaskokers zelf gemaakt, omdat de standaard 2mm schroefassen te kort zijn om de schroeven mooi 'vlak' onder de romp te krijgen.

@Paul: Dank voor de locatie... Stomstomstom, had ik zelf aan moeten denken! Sinds een paar weken rij ik als vrijwilliger op de buurtbus Deventer - Okkenbroek - Nieuw-Heeten en dit water ligt langs de route! Ik ga gauw eens kijken. Lijkt me mooier dan op het industrieterrein.

@Allen: Vandaag een "knobbelig zeetje" zoals dat heet. Prima weer voor een shakedown-cruise!

In de haven nog even rustig aan; we willen tenslotte geen onnodige golfslag veroorzaken...

Buitengaats kunnen de machines op volle kracht!

En met de wind mee ziet dat er zó uit...

Dwars op de wind met alleen de buitenste motoren half gas...

...en vervolgens vol gas tegen de wind in!

Melding van de machinekamer: "We houden het niet droog hier! Kan het een paar klapjes rustiger?" Vrijwel meteen daarna een kreet uit het kombuis: "Scheisse... Die Suppe!"

Nou ja, toen zijn we maar teruggevaren... Kokkie moest na het binnenlopen het kombuis uitdweilen. Had 'ie maar een vak moeten leren...:D

2. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Roel zei :
    Ik blijf me verbazen over hoe snel die boot van jou gaat! Echt altijd een genot om die vaarfoto's te zien! Volgens mij een kandidaat voor de finale halve zeemijl sprint op de olympische schnellbootspelen!

"
    Meer Gentse waterzooi dan. Maar serieus.. had je water in de romp na het varen? Ik heb voor de verluchting nl. ook dat luikje aan de kombuis half open gelaten?

Update voor vandaag : niet veel gebeurd : juist een uurtje terug van grootmoeder.. lekker gegeten!

Een beetje rondgerommeld in het schuurtje van grootvader zaliger, en wat heb ik daar gevonden? Jawel! het onderstel van een oude kinderwagen! En het goede soort ook nog : volledig afgeveerd.

Dit in het tuutje geladen en maar meegenomen naar Deurne, kan mits wat sleutelwerk als een uitstekend transportmiddel dienen om op een zonnige dag S333 naar het park mee te vervoeren!

Foto's van de rails volgen morgen. SWMBO wil nu de computer. Slaapwel iedereen :sleepy:

Laatst bewerkt: 19 apr 2009
  3. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ja, water aan boord... Waarschijnlijk via de rompzijkant (achteraan) naar binnen gekomen. Moet ik nog even naar kijken. Geen probleem overigens; electronica ligt niet op de bodem...

4. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Tja, die achterkant. Ik vermoed dat dit bij al onze boten de zwakke plek zal blijken te zijn inzake waterdichtheid, zelfs met extra schroefjes in het dek en een ruvbber met vasleine (klinkt mooi he ;)) eronder

5. Frans Heinsbroek

Frans Heinsbroek

Lid geworden:
    12 jan 2005
    Op de werf in Schiedam zijn nu er wat verf-werkzaamheden gedaan worden ook mooie vorderingen zichtbaar.
    Ik heb eerst met zo een groen pannenschuursponsje lichtjes voorgeschuurd Daarna primer en vervolgens voor het Schnellboot wit AS 20 van Tamiya (US Navy Insigna White ). Dat ziet er naar mijn mening heel goed uit. In de Kalotte heb ik voor het hout Tamiya Buff gebruikt met wat sterk verdund zwart. Dat geeft wat mij betreft een aardig effect. Voor het hout op de dekken gebruik ik eerst grijs voor het dek met wat Buff verweerd. Zodra de verf allemaal een beetje droog is maak ik wat foto's.

6. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    FF een foto-tje van de vijver bij mij in de wijk.

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Jullie Nederlanders hebben toch geluk om als scheepsmodelbouwers in een land te leven waar zowat overal prachtige vaarplekken zijn! Ik ben jaloers!

Ik beloofde een aantal foto's van de dieptebommen van Cammett : hier zijn ze! Ik vind ze echt mooi, en ben beniewd naar jullie meningen.

Mooi op het rekje alleen nog weatheren.

Hier zie je goed het touwwerk, dat een echt gepruts is! Ik heb heel de zondagavond en maandag nog CA lijm van mijn handen kunnen krabben!

En nog een laatste :

Ik vind ze reuze meevallen! Met dank aan Cammett! Ik heb besloten om de rekjes bovenop de originele van de boot te monteren, voorlopig nog losjes, zodat ik later kan beslissen wat ik doe met de mijnen, als ik die uit Duitsland aankrijg.
    Ik ga misschien één rail met dieptebommen, en één met mijnen doen..

Ik kijk uit naar die foto's Frans!

Dat was het voor vandaag. ik wens iedereen een goeie nachtrust!

Laatst bewerkt: 21 apr 2009
  8. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    zien er mooi uit Maarten,

ben blij dat ik die bommetjes niet op mijn kop krijg.

Weet je zeker dat ze per ongeluk niet zijn voorzien van de "juiste lading"

Zelf vandaag de test gedaan, met de koeling opbouw, je voelt de lucht netjes via de achterste motorkamerkap naar buiten komen, ook de rookproef laat een mooi in en uit voer zien, ventilator verbruikt 4 mA, bijna niets
    Verder vandaag maar de waterlijn afgeplakt, dan kan ik morgen de bodem spuiten.
    Langszaam aan komen we verder.

Laatst bewerkt: 22 apr 2009
  9. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    :D Ik hoop van niet, want S333 rust voorlopig op een schap boven het bureau van SWMBO, ik zou niet willen dat die een dieptebomaaval te verduren krijgt! Dan vrees ik dat ik op mijn beurt ook iets te verduren zal krijgen. ;)

10. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Zo, de badger even aan het werk gezet,

Hull Red, is ff wennen (neigt naar bruin in mijn ogen)

edit:

Tja Maarten, helaas was mijn normale camera op stap ;), dus maar foto's gemaakt met de Phonecam, zijn niet even scherp:(

er voor de sier de boven stukken er maar even opgezet.

Morgen een potje wit scoren, en dan de laatste onderdelen witten, dan kan de romp in de blanke lak.
    Wheateren komt later wel, camou ook

Laatst bewerkt: 22 apr 2009
  11. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Ben zeer benieuwd naar de vorderingen Paul! Foto's aub?

Vanavond doe ik wat detailschildering, je weet wel, lijmrestjes wegschilderen, rekjes voor diepebommen weatheren, die dingen...

Ik zou eigenlijk dringend terug moeten beginnen aan het slachthuis dat mijn bemanning nu is, maar daar heb ik vandaag geen zin in.

12. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Waw, Ziet er al zeer mooi uit Paul! echt wel!

Je hull red is wel écht donkerzwart hoor, of ligt dat aan de kwaliteit van de foto's?

Voor de rest.. prachtig werk! Ik zie dat je de bedekking van de torpedobuizen ook in de rompkleur gedaan hebt?

Ik zie op de foto's ook een resem accu's liggen! Dat belooft!

Dat komt volledig goed voor de 16e!

13. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Thnx Maarten,

maar ik ben nog lang niet op het niveau waar jij nu zit met je schilderwerk, daar gaan eerst nog wat laagjes lak overheen.

Had de bedekking eerst grijs, vond het overheersen, nu komt, zoals jij het zo mooi weet te omschrijven, de "sexy" boeg zo mooi uit ;)

Ik heb foto's gezien, dat men deze half grijs, half wit verfde.

Wie weet, pas ik het later nog eens aan

14. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Oplossing mijnenprobleem!

Collega schnellbootkapiteins!

Ik denk dat ik misschien een oplossing heb gevonden om mijnen op de juiste schaal te maken!

Een vrouwelijke collega vertelde me vandaag dat er piepschuim balletjes bestaan in zowat alle maten, verkrijgbaar in hobby- en borduurwinkeltjes.

Hoewel deze niet mijn natuurlijk biotoop zijn, ging ik dus na het werk naar zo'n winkeltje, en ra ra : Piepschuim balletjes van 32mm diameter : perfect de schaaldiameter op 1/35 van een Duitse EMC type mijn! En, weegt niets op dat achterdek!

Ze kosten niets! 9 eurocent per stuk!

Nu mijn dringende vraag! Met enamel moet je dat ding natuurlijk niet schilderen. Zou revell aquacolor piepschuim aantasten?
    Het verlijmen ga ik doen met doorzichtige houtlijm.

Ik hoop tegen straks een exemplaar af te hebben en foto's te posten.

15. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Dippen in de lamineerepoxy? Tast het schuim niet aan.
    Anders moet je acryl gesso erop spuiten als ondergrond?
    Verder kan je er PVA waterbasis parketlak op smeren.
    Je moet er niet in gaan porren naderhand... dan gaat het tuurlijk stuk. Maar met het model ben je toch bijzonder voorzichtig.

Tja... en zelfs met houtlijm kan je coaten... tot en met papiermaché

Laatst bewerkt: 23 apr 2009
  16. Maarten123

Maarten123

Lid geworden:
    3 dec 2008
    Bedankt voor de tip! Heb nog wat lamineerepoxy liggen, dus dat ga ik nu proberen.

Ik heb tien van die balletjes, dus ik kan wat experimenteren. Ik ga er ook ééntje insmeren met door water verdunde houtlijm, en dat laten drogen. Zou ook een goede basis moeten geven voor verf.

Trouwens : de site www.navweaps.com is een geweldige database voor alle marine wapens ooit gebruikt, met een schat aan info. Een tip voor iedereen.

17. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Verhip. Dat is een interessante site! Gaat ik bekoekeloeren.
    Helaas nog geen tijd gehad voor de S-Boot. Komt nog wel.

18. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Heren, ik heb een mailtje gekregen van Modelflags dat de vlaggen onderweg zijn!!!

Wat de bouw van de S-100 helaas niet veel kunnen doen de laatste dagen :-(
    Erg druk met nachtdiensten en prive dingen.
    Dit weekeinde hoop ik weer lekker veel te kunnen gaan doen!

19. FirstTimer

FirstTimer

Lid geworden:
    13 sep 2008
    Joris, je hebt PB

20. Puffin

Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Over de mijnen gesproken.

De diameter van 32 is veel te groot. Op het lage karretje komt de mijn tot net boven de middel van een figuur op foto's. Tevens konden de mijnen naast het achterste geschut.
    wat juist is qua schaal en of er meerdere modellen waren qua grote is de vraag. Op foto's komen ze soms niet boven de reling uit. Ik heb balletjes van 2 cm en die lijken voor het oog goed. Dat houd in dat de mijn ± 70 cm zou zijn geweest.

aar het misgaat weet ik niet maar er konden tot 12 mijnen mee, met 32mm is het gehele dek vol en kan het geschut niet meer draaien. Had twee mijnen besteld, zie een foto op m'n site veel en veel te lomp.

Deel Deze Pagina