Bouwverslag: Alouette II - Belgian Air Force -

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 18 nov 2007.

1. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
  2. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
  3. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
  4. SilentScope

SilentScope

Lid geworden:
    22 apr 2007
    waarom zitten die wielen daar? ze raken de grond niet?

5. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    De wielen dienen om de Alouette te verplaatsen op de grond.
    Dan werden ze met een hefboom manueel naar beneden gezet.

De volgende foto is hiervan een mooi voorbeeld.

In vlucht stonden de wielen omhoog en raakten ze inderdaad de grond niet.
    Bij het oefenen van autorotaties werden de wielen verwijderd.

Heligroeten,

Nick

6. Astennu

Astennu

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Zo zo dan dat volgende project gaat ook erg mooi worden. Heb die Agusta A 109 net even op google bekeken erg mooi ding.

Heb je straks twee pracht heli's :)

Ik ben niet echt een bouwer heb het geduld er niet voor dus zit te denken aan een voor beschilderde Airwolf op een T600. Maar zo'n Augusta is natuurlijk veel origineler.

7. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Astennu,

Bouwen vraagt wat inspanning en je moet er tijd voor vrijmaken.
    Dagelijks probeer ik om minstens een uurtje te bouwen.
    Een project beetje bij beetje zien evolueren heeft een enorm tevreden gevoel.
    Succes met je Airwolf en laat niet na om hier enkele prentjes te posten.

De Augusta A-109 wordt zeker een zalig project. Over de uitvoering en kleurstelling ben ik nog aan het twijfelen. Wat er wel zeker inkomt is een zijwaarts intrekbaar hoofdlandingsgestel. Maar daar hebben we het later nog wel uitgebreid over.
    Nu eerst verder bouwen aan de Alouette...

Heligroeten,

Nick

8. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
  9. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
  10. Astennu

Astennu

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Kijk dat ziet er stukken beter uit !!!

11. reaction10

reaction10

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Weer geweldig, gaat van je nieuwe model ook zoon zelfde bouwverslag komen?

12. Vizier

Vizier

Lid geworden:
    21 aug 2008
    Wow, dit is echt gaaf:cool:

Je hebt me met dit project wel overgehaald om ook met deze hobby te beginnen:D

Afgelopen dagen al heel veel gelezen over deze hobby (en lezen is nou niet echt mijn favo bezigheid)

Wat kost het nou om zo'n replica te maken?

(ik moet eerst is leren vliegen met een lama, komt morgen binnen:rolleyes:)

Laatst bewerkt: 22 aug 2008
  13. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Astenu,

Thx, zelf vind ik ook dat het scratchwerk(*) aardig gelukt is...
    de tijd die erin gekropen is om het te ontwerpen en te maken is zeker niet verloren.

(*) Scratchbuilding is een term die we in Vlaanderen gebruiken voor het opbouwen van een schaalmodel vertrekkende vanaf een eigen ontwerp op een bestaand ontwerp. Meestal door gebruik te maken van zeer uiteenlopende materialen.

@ Visier,

Wow, met je werk iemand motiveren om er ook mee te beginnen heeft altijd een goed gevoel. Lezen is ook niet mijn favoriete bezigheid, maar je moest eens weten hoeveel uur ik reeds over onze hobby gelezen heb. Dagelijks besteed ik minstens een uur aan het verslinden van technische lektuur over alle mogelijke facetten van het schaalmodelbouwen.
    Gelukkig is er via internet en de vele forums alle mogelijke informatie beschikbaar...

Je vroeg ook achter het kostenplaatje van dit schaalmodel...
    Pffffffffff... eigenlijk zou ik dit beter niet doen...
    Niet verschieten hé en je er ook niet door laten demotiveren want de genoemde bedragen geef je niet in één keer uit, maar zijn gespreid over verschillende jaren...

Ik ben vertrokken van een Vario Benzine-trainer die ik als introduktiepakket (bestel nr. 8311) heb aangeschaft.
    In dit pakket zit de mekaniek, de rotorkop, de rotorbladen, de motor en de uitlaat.
    Dus eigenlijk alles behalve de elektronica.
    Kostprijs hiervan is 1500 €.
    Tel hier bij 1000€ op (= de prijs voor 6 servo's, de gyro, G3 ontvanger en klein materiaal).

Dan heb ik verder aangekocht : de Vario Alouette II bouwdoos (voor brandstofmotoren), het cockpitinterieur, schaal accesoires, fitting set, de main gear box doom + alles wat nodig is om de mekaniek uit het benzinetrainerpakket om te bouwen tot een tweebladsrotor diameter (1680 mm) met flybar die geschikt is voor de alouette + natuurlijk de rotorbladen, want de bladen die bij de Benzinetrainerkit geleverd worden zijn 1780 mm
    Voor dit alles heb ik 1000 euro betaald.

Alles samen zal de alouette mij dus 3500€ kosten.
    Een aardige duid dus, ma 2500€ had ik dus al eerder uitgegeven voor de Benzine-trainer, en ik heb er een heel vliegseizoen plezier aan beleefd (ongeveer 150 vluchten) en echt... die benzine-trainer vliegt zalig.

Ook niet vergeten dat je nog een zender nodig hebt, (motor)startmateriaal en tevens een flink aantal euro's zal moeten investeren in een bouwplek (verlichting, gereedschappen, bouwmaterialen, enz...), ma dat zijn eenmalige kosten waar je tientallen jaren plezier aan hebt...

Om te "schaalmodelbouwen" moet je ook een beetje (veel) tijd kunnen vrijmaken...
    Aan de Alouette ben ik vorig jaar (2007) in november begonnen en ik vermoed dat ze ongeveer klaar zal zijn tegen november 2008.
    Alles bij mekaar zal ik er dan ongeveer 600 bouwuren ingestoken hebben (en evenveel om dit draadje te maken).

dus @ reaction10,

Of ik van mijn volgende project weer zo een bouwstrip ga maken... ??? ...
    Zou je het willen?

Heligroeten,

Nick

14. Vizier

Vizier

Lid geworden:
    21 aug 2008
    M'n hobby's mogen gelukkig wel wat kosten

Dat heeft me tot nu toe nog niet tegen gehouden met m'n 1:1 Astra GSi project
    Daar zitten al meerdere duizenden euro's in vooral technische upgrades, voor circuit gebruik
    Oa een 3.2V6 250+ pk (zwaarste blok dat origineel geleverd is in deze auto is een 2.016v 150pk)

Omdat ik niet elke dag met m'n astra bezig kan zijn, zocht ik er dus een hobby bij
    En dat het iets met modelbouw zou worden stond al wel vast

Zat nog aardig te twijfelen tussen r/c truck's en heli's
    Vliegtuigen boeien me niet, en rc auto's ook niet, daar speel ik 1:1 mee ;)

Bij de heli's las ik vooral veel over het 3d vliegen, iets wat me ook niet boeit. Dus ik had al meer de neiging om naar trucks te kijken

Totdat ik dit topic dus las.

Een replica maken van een echte heli was nog niet in me opgekomen, en is zeker het beste wat ik tot nu toe tegen ben gekomen

Ik hou er sowieso al van om dingen te bouwen, maar dit is wel het uiterste
    Het zal niet makkelijk worden denk ik, aangezien ik nog heel veel moet leren
    Mijn ervaring met modelbouw en vliegen is momenteel 0,0

Vandaar dat ik eerst maar is begin met een lama, en daarna een buitenheli (bouwpakket) aan ga schaffen om er zo een beetje in te rollen

Zou zonde zijn om een dure replica te maken en m met de eerste vlucht al te crashen:rolleyes:

En wat dit topic betreft
    De manier waarop jij je projecten post is toch zeker de leukste en meest originele manier die ik tot nu toe tegen ben gekomen:cool:

:thumbsup:

15. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Vizier,

Thx voor je toffe reactie.
    Je hebt blijkbaar de goeie spirit om eraan te beginnen. Zalig, een modelhelischaalbouwer erbij.
    De wijze waarop je je in het RC-schaalheligebeuren gaat rollen is OK. Zelf ben ik er enkele jaren geleden ook zo ongeveer aan begonnen. Wat ook helpt (lees: nodig is) is een goeie flightsim en enkele kennissen of vrienden die je bij het technische gedeelte tips en advies kunnen geven.
    De Alouette is ook mijn eerste schaalheli-project en zoals ik al eerder schreef kan je over alle mogelijke modelbouwtechnieken op het net zowat alles terugvinden. Veel surfen en lezen dus op alle mogelijke modelbouwforums (en alles wat je kan gebruiken ordenen bij de favorieten in je browser).
    Mocht er iets zijn waarbij ik je kan helpen, dan weet je me wel te vinden.

Heb je al enig idee welk model je wil gaan bouwen ?

Heligroeten,

Nick

16. Vizier

Vizier

Lid geworden:
    21 aug 2008
    Een simulator gaat er zeker komen, van wat ik gelezen heb gaat me dat veel euro's en ergernis besparen:D

Een model waar ik aan zat te denken is de airwolf of een soortgelijk model (een bell 222 geloof ik)
    Hoeft niet perse een airwolf te zijn, daar zullen er wel genoeg van zijn lijkt me, maar de vormen spreken me enorm aan

Ik heb al een beetje rond zitten neuzen op deze site
    VARIO Benelux

Btw, als je een duidelijke Nederlands (of Engels) talige vario site voor me hebt zou ik dat zeer op prijs stellen, Duits is niet echt mij ding :(

Ik denk zelf dat ik het beste af zou zijn met een compleet (beginners) pakket
    Dan wel met een trainer die ik later om kan bouwen tot een later te bepalen model

17. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Visier,

De aanwezigheid van Vario op internet zit als volgt.
    Het moederbedrijf in Duitsland heeft een site:

VARIO Helicopter

Onder het Vario-loga (links bovenaan) staat een vlagje waar je kan switchen tussen Duits en Engels.

Elk land waar een invoerder is heeft een apparte site.
    Voor België is de link:

Heli Tempel

De Belgische site is Engelstalig... (ja we leven hier in een eigenaardig land... maar ook vreemd is het dat de Vario-site van de nederlandse invoerder hoofdzakelijk duitstalig is)

Varioproducten bestel je dus bij een invoerder en ze worden ofwel opgestuurd, ofwel ga je ze (zoals Tim in mijn bouwverslag) live afhalen.

By the way... al eens gedacht aan de motor die je in je model gaat zetten?

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt: 22 aug 2008
  18. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Visier,

Jij schreef:

"Ik denk zelf dat ik het beste af zou zijn met een compleet (beginners) pakket
    Dan wel met een trainer die ik later om kan bouwen tot een later te bepalen model"

Zelf heb ik het ook zo gedaan... 't heeft veel voordelen om zo te werk te gaan...

- je geraakt vertrouwd met de technologie en de eigen(aardig)heden van het merk;
    - je spreidt de kosten

Vario is een beetje gelijk Lego... alles past op alles...

Heligroeten,

Nick

19. Vizier

Vizier

Lid geworden:
    21 aug 2008
    Vandaar dat deze kit me ook aanspreekt:
    Heli Tempel

Dan ben ik grotendeels klaar, en kan er later een airwolf oid Fuselage kit voor aanschaffen

Zou alleen wel willen weten hoeveel db deze produceerd, mag niet meer dan 80 zijn op de lokale vlieg club

Maar goed, laat ik niet te hard van stapel lopen (en je mooie topic vol liggen spammen) eerst is leren vliegen met kleiner spul ;)

iig hartelijk dank voor je tijd en hulp

Mvg
    Christian

20. Blue Bird

Blue Bird

Lid geworden:
    28 jan 2007
    @ Visier,

De kit die je aanspreekt is een ideale keuze, alleen ik zou opteren voor Futaba-apparatuur,... maar goe, elk zijn keuze daarin...

Bel of mail gerust eens naar de helitempel met mijn groeten. Ze helpen je daar dan met plezier verder...

Over het lawaai. Momenteel vlieg ik met een gewone benzine-trainer. Dus met een Zenoah 23 cc + de uitlaat die Vario erbij levert.
    Twee weken geleden heb ik geluidscontrole gehad op het veld en mijn machientje produceert 76 dB. (Gemeten op 7m afstand in hover).

Noot: Vario heeft aardig wat dempingsmateriaal in de cataloog staan...

Succes met je projecten Christian en laat hier van tijd iets achter over je vorderingen.

Heligroeten,

Nick

Deel Deze Pagina