Bouwverslag: Alouette II - Belgian Air Force -

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 18 nov 2007.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Wow Bert, wat een zalig compliment... thx.
    Maar zo volledig schaalgetrouw is mijn Alouette niet hoor...
    er zitten heel wat compromissen en "dichterlijke" vrijheden in.
    De volgende prentjes geven daarvan een voorbeeld.
    Ook al is het fictie, hopelijk vind jullie het mooi...

    Heligroeten,

    Nick
     
  2. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
  3. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
  4. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ok, kan je het logo van bierset niet gebruiken?
     
  5. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Zou ik kunnen, maar dan is dat ook weer iets wat er in het echt nooit heeft opgestaan.
    De emblemen die als nose-art op de Belgische toestellen werden gezet waren eigenlijk heel eenvoudig. Meestal werd er met een cutter een mal uit een stuk karton gesneden en met een spuitbusje witte verf werd het embleem dan aangebracht...

    Zo vlogen de Alouettes van de vliegschool in Brasschaat vroeger (toen de heli's nog resulteerden onder de landmacht en de "heliforce" nog licht vliegwezen noemde) met een witte bij op hun neusbeplating. En 't is dit embleem da'k er op ga airbrushen.

    Heligroeten,

    Nick
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ok,lijkt me mooi!
     
  7. Japie22

    Japie22

    Lid geworden:
    1 jul 2008
    Berichten:
    531
    Locatie:
    Texel
    hey nick,

    heb het afgelopen half uur het hele topic gelezen!
    WAT EEN PRACHT!!
    vlieg sindskort ook heli, nog een FP, maar dit soort heli's is toch waar je van droomt!!

    ECHT SUPER!!
     
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    De bouwstrip wordt eventjes stilgelegd jongens...
    Pfffffffffff... weer dikke tegenslag met de cabine... Enkele dagen na het lakken, vernissen en afwerken is de vernis beginnen krakleren!!! En na elke dag die er voorbijgaat wordt het erger. Er komen barsten bij en de bestaande verdiepen. 'k Vermoed da'k de oorza(a)k(en) ken.
    1- de lak onvoldoende lang laten uitharden (de dag na het lakken heb ik reeds vernist...

    en 2- (de hoofdoorzaak) enkele dagen na het vernissen heb ik de cabine behandeld met een autopolish... en enkele uren nadien is de miserie dan begonnen...

    om zeker te zijn dat de vernis niet zou reageren met de lak had ik eerst een test gedaan op de gecrashte cabine. Hier heb ik echter de autopolish niet aangebracht na het vernissen. Gevolg... geen barstje te zien. Dus moet het (te vroeg) aanbrengen van de polish wel de oorzaak zijn.

    Nu zijn er twee mogelijkheden. Ofwel voor de derde keer herbeginnen met een "verse cabine", ofwel het overgrote deel van de revetten verwijderen, alles opschuren, nieuwe revetten plaaten en dan opnieuw lakken en vernissen.
    Herbeginnen zie ik niet zitten, dus ga ik proberen om het aangerichtte onheil te herstellen. 't Is te zeggen, als de dip die al deze miserie teweeg brengt over is... De gehoopte maiden rond Pasen kan dus worden vergeten.

    Heligroeten en hopelijk tot gauw,

    Nick
     
  9. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Vanavond ben ik begonnen met te proberen om de lak af de cabine te schuren en de revetten uit te boren.
    Zowel het schuren en het boren vallen tegen. De hechting van de verf is zo goed dat er zelfs met een klein schuurapparaat (mouse van B&D) geen beginnen aan is. Ook het uitboren van de revetten (waar de kop van weggeschuurd is) is niet te doen. Het boortje verloopt keer op keer...

    Waarom ben ik toch zo een kieken geweest om op die prachtige cabine polish aan te brengen?

    Soit, er zit dus maar één oplossing op. Voor de derde keer kompleet herbeginnen...

    Heligroeten en tot later gasten vanwege een zwaar in zak en as zittende blauwe vogel...

    Nick
     
  10. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Helaas :(

    Tegenslagen horen erbij maar dit is niet leuk meer. Succes met de derde keer. Je kent het spreekwoord 3 keer is scheepsrecht.
     
  11. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ai jai!
    Nick, this suck's! Ik voel met je mee kerel! Heel veel moed wens ik je toe,
    zo dat deze alouette de mooiste wordt.
    ..
    Biertje? :0)

    Groetjes,
    Eric.
     
  12. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    het zit je niet mee he?!!!

    heel erg jammer, maar gelukkig is het meestal zo dat hoe vaker je het doet hoe mooier ze worden, dus deze gaat helemaal goed komen!!!


    suc6!!
     
  13. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Blauwe vogel, wil je het misschien ook TE mooi maken?


    Het is geen concept car in een grote auto show in Detroit waar mensen als Chip Foose en Boyd Coddington staan. Met andere woorden, militaire helicopters worden zwaar gebruikt en hebben dus hun sporen daarvan ook. Het zou mij zelfs niets verbazen dat als je er bij goed licht met je neus bovenop gaat staan er zelfs kleurverschillen in de lak zitten.

    Met een goede lak hoef je niet nog eens te vernissen, laat staan dingen als car polish ed gebruiken.

    Jammer dat je al bezig bent geweest met de rivetten eraf te halen, volgens mij was dat niet nodig geweest. Ontvetten met milde zeep, het glaswerk intapen en licht opschuren met watervast schuurpapier, dan weer ontvetten met milde zeep, drogen en over spuiten. Dit had voldoende geweest denk ik. De "oude" lak hoeft niet helemaal weg, hij moet alleen ruw genoeg zijn voor de nieuwe lak om goed te hechten.

    Verder: waarom die rivetten uitboren? Gewoon platschuren en alleen de nieuwe koppen op de juiste plaats lijmen. Maar eigelijks is dit niet nodig, gezien mijn schuurverhaal.

    Misschien heb ik ook wel te makkelijk praten. Ik bouw een beetje op z'n Russisch. Wat aan de ruige kant dus. Als je net je neus bovenop mijn Bell 47 gaat zitten dan mankeert er ook nogal wat aan. Maar bekijk je de heli op een meter afstand dan is het al niet eens meer te zien. Ik heb daar geen moeite mee, maar dat is een karaktertrek van mij. Daarom zeg ik ook, ik heb misschien te gemakkelijk praten.
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Thx voor de reacties jongens. Ik probeer de komende dagen wel weer de moed te vinden om ermee door te gaan...

    @ Jahre... misschien heb je wel gelijk da'k het soms wat te perfect wil maken en over dat kleurverschil in de lak bij echte helis zit je ook helemaal goed. In de Agusta's in Bierset zitten minstens 3 tinten olijfgroen. 't Is eigenlijk niet om aan te zien. Bij een lakrestauratie slagen ze er blijkbaar nooit of te nimmer in om hetzelfde kleur aan te maken.

    Nu, dat er op mijn model gebruikssporen zitten, daar heb ik geen problemen mee zolang ze er maar een beetje realistisch uitzien. Maar de krakleerschade in mijn cabine had niks meer te maken met slijtagesporen. Enne, voor ik ben beginnen schuren heb ik eerst wel degelijk gedaan wat jij allemaal neerpent. Dus, ontvetten, licht opschuren en opnieuw spuiten... Jongen, jongen, toen was het nog erger. Blijkbaar is die car polish overal diep ingedrongen en blijft hij gelijk een virus schade aanrichten. Vervolgens waren de revetten na een tweede spuitbeurt niet meer om aan te zien wegens (naar mijn normen) veel te dikke laklaag.

    Het vernissen (wat jij niet doet) is bij mijn Alouette een noodzakelijk kwaad om aan de blinkende khaki lak een mat/satijn uitzicht te geven.

    Toch bedankt voor je meedenken. Nu, hoe dan ook, het wordt kompleet herbeginnen.
    Halfgoed ken ik niet. 't Is goed of het is slecht, en ik blijf doorgaan tot ik het goed vind. Nu er enkel nog de goesting voor vinden, ma eerst ga ik een weekendje vliegen om mijn gedachten wat te verzetten...

    Heligroeten,

    Nick
     
  15. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Ik project een tijdje in de koelkast zetten is nooit slecht. Als je na dit soort akkefietjes te lang doorgaat dan zie je het niet meer en wil het ook niet meer.

    Maar, waarom heb je de heli niet meteen gespoten met een matte of satin lak?
     
  16. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Jahre vroeg: "waarom heb je de heli niet meteen gespoten met een matte of satin lak?"

    Simpel, omdat het "Alouettegroen" niet bestaat in mat of satijn, enkel blinkend. Bijgevolg moet er wel een satijn vernislaag over. En die vernislaag heeft dan ook nog ne keer bijkomende bescherming... zoals ik al schreef, het is de polish die het mij gelapt heeft.

    Ondertussen is er weer een "verse" cabine besteld. Derde keer goeie keer. Laat het ons hopen...

    Heligroeten,

    Nick
     
  17. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Hoe spuit je het? Vanuit een spuitbus of met perslucht vanuit een (boven of onder) beker?

    Ik vraag het omdat de meeste militaire kleuren een ralnummer hebben, en die zijn allemaal in mat verkrijgbaar, al dan niet op bestelling. Echter dit kan alleen met perslucht worden gespoten.
     
  18. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Beste Jahre,

    het groen van de Belgische Alouettes heeft geen RAL-nummer en ook geen FS-nummer.
    Niks, nada, noppes. 'k Weet niet waar ze het gehaald hebben, maar mij heeft het bij het begin van dit project moeite genoeg gekost om het te achterhalen.
    In de IPMS-afdeling waar ik lid van ben zit er iemand die een autoschadebedrijf heeft en dankzij die man zijn bibliotheek zijn we achter de goeie kleur gekomen. Toen had ik de contacten bij de luchtmacht nog niet, die ik nu heb). De lak wordt vanzelfsprekend door hem aangemaakt en geleverd. Helaas niet in mat.
    Maar nog ne keer, het is niet de lak, nog de vernis of de manier van spuiten dat het hem doet, maar het te vroeg aanbrengen van polish.
    Alles waar die polish (blue coral) mee in aanraking is gekomen is naar de vaantjes. Proefstukken waar geen polish aan is geweest klakleren niet.

    Heligroeten,

    Nick
     
  19. HeliEdje

    HeliEdje

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Hilversum
    oeps, dubbel gepost
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2009
  20. HeliEdje

    HeliEdje

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Hilversum
    Nick, ik las van je tegenvaller en leef met je mee.

    Nu is mijn heli gespoten door mijn vriend die ook een autoschadebedrijf heeft (zie foto's in mijn bouwverslag). Hij vertelde me dat ze de lakken die ze spuiten kunnen matteren door er een bepaalde stof aan toe te voegen. Hij heeft me zelfs uitgelegd hoe het werkt (heeft met de snelheid van drogen of uitharden te maken geloof ik), maar dat kan ik niet meer navertellen.

    Vraag er nog eens naar bij jouw autospuiter. Kom je er niet uit, stuur me dan even een PB, dan vraag ik even naar de precieze procedures en de namen van de gebruikte stoffen.

    Trouwens, met welk doel gebruik je de polish? Wat wil je daarmee bereiken?
    Na zo'n avontuur zou die polish niet eens meer in dezelfde ruimte als mijn heli mogen komen!!

    Sterkte
    Ed
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2009

Deel Deze Pagina