Klaar
Het week-end was aardig productief, en eigenlijk viel de hoeveelheid werk die nog gedaan moest worden redelijk mee.
Ik moest nog een servobaai open maken in een tip paneel, dus daar heb ik maar een fotootje van geschoten:
Eerst de randen opensnijden, vervolgens het haakje heetstoken en voilà:
Vervolgens moesten de male 3-pins deans stekkers in de tippanelen worden gelijmd, precies uitgelijnd met de female stekkers die reeds in het middenpaneel gelijmd zaten. Dit kan alleen goed gaan door de stekkers in elkaar te steken, de boel in te smeren met 5 minuten epoxy en dan het tippaneel over de stekker heen te schuiven. Om te voorkomen dat de tippanelen tegen het middendeel vastgelijmd worden de stekker eerst door een stukje bakpapier heengeprikt:
Na insmeren en in elkaar schuiven wachten tot de lijm is uitgehard:
Na uitharden past de connector exact in de female connector in het middenpaneel. Bomvaste methode. Prachtig spul, dat bakpapier!
Daarna ging het eigenlijk snel. Roerhoorntjes op de flaps en rolroeren, stuurstangetjes op lengte snijden, roeren aansluiten (hier heb ik de Graupner stangenaansluit "tonnetjes" gebruikt, terwijl Art Hobby een dubbele Z-bend aanbeveelt. Ik heb die 1 of 2 gram maar op de koop toe genomen, met de tonnetjes krijg ik de roeren precies uitgelijnd.
Vervolgens alle uitslagen programmeren, ontvanger in de romp, hoogtesensor erbij en accu klittenband in de neus. De motor heeft al gelopen en levert een adequate trekkracht. Geen hotliner, maar het gaat waarschijnlijk vlot omhoog.
Ik moet alleen nog de servokapjes onder de vleugels monteren, en met een zwaartepuntsschommel het zwaartepunt precies uitmikken. Ik zal hem dan ook eens op de weegschaal leggen om te kijken waarop ik ben uitgekomen.
Ik zit nog een beetje te twijfelen over de spinner. AH heeft daar een paar orthodontie-elastiekjes bij geleverd, en een paar verenstalen haakjes die in de wortels van de propbladen gelijmd moeten worden. Ik moet dus een 1mm gaatje in de wortel van het propblad boren en daar dat haakje inlijmen. Nu ben ik niet zo'n fan van het boren van gaten in de wortel van een propblad.
Voordeel is uiteraard dat de prop altijd netjes dichtklapt (wat bij een 18" prop en een langzaan vliegend vliegtuig zeker geen vast gegeven is), nadeel is dat de bladen een beetje worden verzwakt. Als iemand hier een idee over heeft, hoor ik het graag.
Voorlopig is het allemaal nog een beetje zompig hier, dus ik heb nog de tijd om daar een ei over te leggen.