Bouwverslag Arthobby IBIS 3M electro

Ik denk dat het dan gaat om de brede variant van Blenderm. Een medische tape die normaal gebruikt wordt om verband vast te zetten. Is soms los, maar vaak per doosje van 12 bij een (online) Apotheek te bestellen. Hobby King verkoopt de rolletjes ook los sinds kort.

Het is inderdaad prachtig spul voor scharnierende vlakken en ook zeer vochtbestendig.

Haha! Ik was er net achter! Stond in de binnenkant van het rolletje. :) Je was me voor! ;)

Volgende keer een paar rolletjes uit HK mee laten komen, of gewoon een doos online inkopen. Ik denk dat ik op de club wel een paar rolletjes kan afzetten.

Kit scharnieren

Ik ben bijna zover dat mijn flaps via de kit methode bevestigd worden.
Zal er wat foto's van maken en deze naar je toe mailen. (via Bp-tje)

Ik zie dat jij een mooie liniaal gebruikt voor het uitsnijden van de flaps.
Dat was bij mijn aangekochte versie niet het geval. Moest dit eerst allemaal weer recht maken. :(

hou je op de hoogte.

Gerhard

Ik ben bijna zover dat mijn flaps via de kit methode bevestigd worden.
Zal er wat foto's van maken en deze naar je toe mailen. (via Bp-tje)

Ik zie dat jij een mooie liniaal gebruikt voor het uitsnijden van de flaps.
Dat was bij mijn aangekochte versie niet het geval. Moest dit eerst allemaal weer recht maken. :(

hou je op de hoogte.

Gerhard

Hoi Gerhard,

Gaarne! Dank je wel voor je reactie. Ben zeer benieuwd. Wel materiaal gebruik je voor die kitscharnieren?

Fokke.

Klaar

Het week-end was aardig productief, en eigenlijk viel de hoeveelheid werk die nog gedaan moest worden redelijk mee.

Ik moest nog een servobaai open maken in een tip paneel, dus daar heb ik maar een fotootje van geschoten:

full

Eerst de randen opensnijden, vervolgens het haakje heetstoken en voilà:

full

Vervolgens moesten de male 3-pins deans stekkers in de tippanelen worden gelijmd, precies uitgelijnd met de female stekkers die reeds in het middenpaneel gelijmd zaten. Dit kan alleen goed gaan door de stekkers in elkaar te steken, de boel in te smeren met 5 minuten epoxy en dan het tippaneel over de stekker heen te schuiven. Om te voorkomen dat de tippanelen tegen het middendeel vastgelijmd worden de stekker eerst door een stukje bakpapier heengeprikt:

full

Na insmeren en in elkaar schuiven wachten tot de lijm is uitgehard:

full

Na uitharden past de connector exact in de female connector in het middenpaneel. Bomvaste methode. Prachtig spul, dat bakpapier! :yes:

full

Daarna ging het eigenlijk snel. Roerhoorntjes op de flaps en rolroeren, stuurstangetjes op lengte snijden, roeren aansluiten (hier heb ik de Graupner stangenaansluit "tonnetjes" gebruikt, terwijl Art Hobby een dubbele Z-bend aanbeveelt. Ik heb die 1 of 2 gram maar op de koop toe genomen, met de tonnetjes krijg ik de roeren precies uitgelijnd.

Vervolgens alle uitslagen programmeren, ontvanger in de romp, hoogtesensor erbij en accu klittenband in de neus. De motor heeft al gelopen en levert een adequate trekkracht. Geen hotliner, maar het gaat waarschijnlijk vlot omhoog.

full

Ik moet alleen nog de servokapjes onder de vleugels monteren, en met een zwaartepuntsschommel het zwaartepunt precies uitmikken. Ik zal hem dan ook eens op de weegschaal leggen om te kijken waarop ik ben uitgekomen. :rolleyes:

Ik zit nog een beetje te twijfelen over de spinner. AH heeft daar een paar orthodontie-elastiekjes bij geleverd, en een paar verenstalen haakjes die in de wortels van de propbladen gelijmd moeten worden. Ik moet dus een 1mm gaatje in de wortel van het propblad boren en daar dat haakje inlijmen. Nu ben ik niet zo'n fan van het boren van gaten in de wortel van een propblad.

Voordeel is uiteraard dat de prop altijd netjes dichtklapt (wat bij een 18" prop en een langzaan vliegend vliegtuig zeker geen vast gegeven is), nadeel is dat de bladen een beetje worden verzwakt. Als iemand hier een idee over heeft, hoor ik het graag.

Voorlopig is het allemaal nog een beetje zompig hier, dus ik heb nog de tijd om daar een ei over te leggen. :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolgens moesten de male 3-pins deans stekkers in de tippanelen worden gelijmd,
......
de boel in te smeren met 5 minuten epoxy
Ik doe dat tegenwoordig met hotglue (smeltlijm). Blijft een klein beetje flexibel wat de stekkerverbinding denk ik betrouwbaarder maakt en is als het nodig is ook iets makkelijker te verwijderen. Hotglue werkt in ieder geval iets makkelijker dan epoxy, is mijn ervaring.

Ik doe dat tegenwoordig met hotglue (smeltlijm). Blijft een klein beetje flexibel wat de stekkerverbinding denk ik betrouwbaarder maakt en is als het nodig is ook iets makkelijker te verwijderen. Hotglue werkt in ieder geval iets makkelijker dan epoxy, is mijn ervaring.

Ah. Misschien voor de volgende keer. ;)

Ik had er wel aan gedacht, ook voor de bevestiging van de servo's.

De stekker en servo's zitten echter direkt in de schuimkern gelijmd, en ik was bang dat die schuimkern door de hot glue zou smelten.

Je hebt zeker gelijk dat als ik de boel los wil hebben, dat ik dan aan het bikken kan. :turn-l:

Ik zou eens wat proeven moeten doen daarmee.

Laatste lootjes..

Heb gister de servo afscherkapjes gemonteerd. Beetje dubbelzijdige tape en een stukje Blenderm op de "leading edge". Zit goed:

full

Die kapjes zijn echt heel licht gewicht.

Kist is nu klaar om een maiden te maken. Even wachten tot het mooier weer is....

Vandaag toch maar de haakjes (van 0,8mm verenstaal) in de propbladen gelijmd. Ligt momenteel uit te harden. Werkt mooi, met twee orthodontische elastiekjes.

Ik had een paar dagen geleden de motor laten lopen met de prop erop, en het fysieke geweld viel wel mee. Die bladen kunnen veel meer hebben, dus ik denk dat een 1mm gaatje in de wortel geen kwaad kan.

YES!!!

De Ibis heeft gevlogen, tijdens de lunchpause.

In een woord: fantastisch!!!
Hij vloog eigenlijk meteen als op rails, een paar tikjes up getrimd en daarna een paar circuitjes gevlogen. Het bleek al snel dat bij op final de butterfly een heel stevige "nose up" reactie geeft, dus de zwever even naar 100 meter gemotord, vanuit een ooghoek de spoiler compensatie opgesnord in de zender terwijl de zwever rondjes cirkelde en op hoogte proefsgewijs de compensatie ingesteld zodat bij vol spoilers de neusstand niet veranderde. Daarna nog een paar naderingen met butterfly met doorstart gedaan om de spoilercompensatie te finetunen.

Vervolgens de kist eens richting de 200 meter laten stijgen en meteen een bel gepakt (in februari!!!) en lekker hoog uitgeschroefd. Gelukkig deed mijn telemetrie het niet (Soms initialiseert-ie niet goed, en het was een eerste vlucht, niet denkend aan thermiek) dus ik kan geen illegale hoogtes posten. ;)

Daarna de hoogte er een beetje afraggen, hij fluit heerlijk. :-) En de vleugels zitten nog aan elkaar. De middenverbinding gaf geen krimp.

De landing was een eitje, butterfly kleppen uit en zachtjes neervlijen. Nu kan ik een beetje aan de doellandingen gaan werken. ;)

Het was echt enorm genieten, ik heb er een heel mooi vliegtuig bij. Hier ga ik echt heel veel plezier van hebben.

Plaatjes van de prop met elastiekjes hebben jullie nog tegoed.

mvrgr, Fokke.

propellor met elastiekjes

Ik had nog wat foto's beloofd van de propellor constructie

De haakjes zitten onder een hoek van ong. 45 graden in de wortel van de bladen geboord en gelijmd. (1mm gaatje)
full

Na montage:
full

full

Van voren is goed de laterale offset te zien.
full

De spinner is gewoon los te krijgen op de Art Hobby website. Diameter is 41,5mm.

proficia met je maiden!

die dingen van arthobby vliegen fantastisch :)
echt allround.

nu nog hopen thermiek en je bent vertrokken (we richten ons tot de thermiekgod, Helios!)

Kit scharnieren

Hoi Gerhard,

Gaarne! Dank je wel voor je reactie. Ben zeer benieuwd. Wel materiaal gebruik je voor die kitscharnieren?

Fokke.

Ondertussen de kit scharnieren gemaakt.
Kinderspel, hoe makkelijk dat gaat.
En een super resultaat. :p

Ik zal Fokke via de mail wat info toesturen.
Dit kan hij dan in zijn draadje plaatsen.

Groet, Gerhard

Back