Bouwverslag Azimut Atlantic Challenger

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kareltje, 26 dec 2014.

1. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Mocht je rubber afdichtingen hebben om de assen, dan kunnen die verbranden/smelten door de hoge toerentallen door het ontbreken van water.
    Kortom, kan best maar niet te lang.

2. Kareltje

Kareltje verslagschrijvers

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Zo'n vermoeden had ik al.

ff kort draaien zal geen kwaad kunnen, maar kies er toch voor om ze voornamelijk in het water te laten draaien.

3. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Stap 6: afbouw romp en dek

Ter afronding van de romp moeten de onderstaande onderdelen worden vervaardigd:

• de reling op het achterdek;

• uitlaten aan beide zijkanten van de romp;

• achterdek ter plaatse van de machinekamer.

Gelukkig had ik een lang weekend de tijd en ben ik met de reling aan de slag gegaan. Als basis/mal voor de reling heb ik een kopie van de bouwtekening gemaakt.

Ik heb het deel van de reling uitgeknipt en dubbelgevouwen. Vervolgens met kleine spijkers de gaten voor de stutten gemaakt. (Je krijgt dan meteen een beeld van de ruimtelijke indeling.)

Foto van de dubbelgevouwen tekening met spijkers tpv stutten

Nog een foto van de dubbelgevouwen tekening met spijkers tpv stutten

Vervolgens de tekening opengevouwen en op een plank getimmerd. De gaten voor de stutten staan nu precies gespiegeld ten opzichte van elkaar.

In de onderliggende plank boor ik de gaten voor, zodat ik de stutten kan fixeren. De stutten kunnen nu vrij gemakkelijk aan de reling worden gesoldeerd.

Vervolgens werd het solderen van de reling toch een aardige uitdaging. De gebogen reling werkte niet geheel mee.

Ik heb daarom eerst met spijkers een malletje gemaakt, om vervolgens met klemmen de reling in vorm te houden.

Foto van reling, de spijkers houden de reling in de gewenste vorm.

Ik heb de opstelling een nachie laten staan. En ben vervolgens met de stutten aan de slag gegaan.

Om de reling in de gewenste vorm te krijgen, heb ik de stutten in de mal geplaatst en heb de reling stut voor stut gesoldeerd met uiteindelijk een reling als resutaat.

Onderstaand de foto’s van de reling.

In de reling zitten nog steeds aardig krachten die door het buigen ontstaan zijn. Gelukkig houdt het soldeer goed en ik laat de reling de rest van de week zo staan.

Tot zover de reling

4. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Netjes hoor!

5. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    mooi werk , netjes uitgelegd .
    De spanning verdwijnt als je het messing even opwarmt. Helaas kan dit nu niet meer, maar in de toekomst na het plooien even warm maken en laten afkoelen, daarna kan je de door jou gepaste techniek perfect uitvoeren.
    vgr Marc

6. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    @ Marc,
    Dank voor je tip. Ik moet de beschermbeugel voor de jet ook nog solderen. Dan ga ik het daarbij proberen.

Resumerend, zodra je je gewenste vorm hebt, het messing even opwarmen en laten afkoelen. De spanningen zijn dan afgenomen.

7. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Stap 6: Afbouw van de romp -de uitlaat-

Inbouw van de uitlaat.

Volgens het bouwplan moeten er twee uitlaten op de romp wordt bevestigd. Het resultaat zal er dan zo uitzien.

foto met uitlaten volgens bouwplan

Echter wil ik er iets meer detail in brengen. Nu, met alle respect, is het meer een “kapje”wat op de romp komt te zitten.

Op de onderstaande foto zie je dat die uitlaat meer in de romp verzonken zit.

Foto van het schip met de twee “verzonken uitlaten”.

Foto met in detail de uitlaten

Dit idee wil ik gaan namaken, zodat de uitlaat er ongeveer hetzelfde uit komt te zien.

Uiteindelijk heb ik een idee gekregen om dit na te kunnen maken. Ik heb de oorspronkelijk onderdelen van de doos gebruikt. Alleen breng ik ze omgekeerd aan. De uitlaten komen daarmee ook verzonken in de romp te zitten.

Foto van de uitlaten

Foto van de binnenkant

Door ze om te keren, kan ik het idee van de verzonken uitlaten namaken.

Hier de eerste uitgeknipt. Moet nog wel bijgevijld worden.

Hier begint de uitlaat al aardig vorm te krijgen

Hier de opstelling zoals het bedoeld was, de uitlaten op de romp.

Hier de opstelling zoals ik ze in de romp ga aanbrengen.

Aan de linkerkant heb ik een uitlaatpijp toegevoegd. Dit is toch nog niet helemaal zoals ik het wil. Moet over de uitlaatpijp nog wat langer nadenken. Het verzonken deel vind ik wel oke en ga ik zo aanbrengen.

De vier uitlaat-delen met daaronder een voorbeeld voor een uitlaatpijp. Die uitlaatpijp vind ik dus nog niet mooi genoeg. Ga daar nog over nadenken.

Het voorbereidend werk op de romp. De uitlaten zijn reeds bevestigd.

Meende dat ik er een foto van had, maar kan die nu niet meer vinden.

Hierbij de foto's zoals de uitlaten nu in de romp zitten.

Laatst bewerkt: 3 mei 2015
  8. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Als ik die uitlaten op de echte zo bekijk, zijn het holletjes waar een kapje overheen zit. Dus niet zo'n pijpje dat uitsteekt.
    Ik denk dat je op de goede weg zit met het omgekeerd gebruiken van de originele delen, maar dat je er aan de voorkant een bol kapje overheen moet maken en dat zilver verven. Dan ben je er volgens mij al.

9. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Hoi,
    Ik heb de foto's nog gevonden, zal ze er zo opzetten.

Maar ik denk dat je een goed punt hebt. Als er nog een kapje erover komt, zijn we er.

Dat pijpje, de uitlaatpijp, moet ik gewoon weglaten.

10. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Stap 6: afbouw romp en dek – het achterdek-

Het achterdek wordt een loscomponent zodat je nog bij de machinekamer kan komen. Dit achterdek bevindt zich onder de achterbrug (die wel vast aan de romp komt) en is voorzien van een aantal attributen.

Er komen 2 reddingsvlotten en 4 luchthappers op het achterdek. Omdat de reddingsvlotten los op het achterdek komen, maak ik deze later. De uiteindelijke reddingsvlotten worden natuurlijk wel met sjorbanden aan het dek vastgezet. Maar dat doe ik als laatste, omdat ik de reddingsvlotten ga gebruiken om de aan/uit schakelaar te camoufleren.

De luchthappers.

Ik wil niet gauw gaan klagen , maar de geleverde ABS stukken vind ik toch wel van magere kwaliteit. Zeker als je bedenkt wat je toen voor deze kit moest betalen. Maar wellicht kon men toen ook nog niet veel beter, dus we zullen het er mee moeten doen.

Onderstaand de foto’s zoals ze worden geleverd.

Er zit nog wel enig reliëf op de roosters. Maar de delen passen slecht op elkaar waardoor er het nodige plamuur-werk bij aan te pas komt kijken. Hierdoor is het vrij lastig om het reliëf intact te houden en komen de roosters slecht uit de verf.

Onderstaand de samengestelde luchthappers.

De naden van de verlijmde delen zijn goed zichtbaar en de vorm van de kast is verre van recht. Dit wordt dus schuren en plamuren.

Wanneer ik hiermee door ga, komen ze er uiteindelijk zo uit te zien.

Foto van een zeer mooi model van internet

• de rode pijlen geven de luchthappers aan;

• de paarse pijl het rooster (idee) op de luchthapper.

Aangezien dit toch vrij beeld bepalende attributen gaan worden. Heb ik besloten om het detailniveau iets verbeteren.

Verder vind ik het ook erg leuk om ze werkend te maken. De luchthappers staan immers boven de motoren. Wanneer het gaat lukken om een ventilator hier tussen te hangen, kan de warme lucht van de machinekamer via deze luchthappers naar buiten worden geblazen.

Dit zal waarschijnlijk geen echter grote invloed hebben op de koeling van de motoren. Maar het zal toch iets helpen en ik vind het een leuke uitdaging om te maken.

Als eerste heb ik de buitenkant van de luchthappers aangepakt. Met het nodige schuur en plamuur werk zijn de delen nu egaal en strak geworden. Het reliëf als zijnde het rooster is hierbij verloren gegaan.

Vervolgens heb ik roosters van messing gekocht en heb deze op maat gemaakt.

In de originele luchthappers worden tenslotte gaten voor de luchtdoorstroming aangebracht.

De geschuurde delen met op de voorgrond het messing rooster

Het aanbrengen van gaten voor de luchtdoorstroming

Resultaat, een functionerend luchthapper voorzien van rooster.

Tot zover de luchthappers

bram1324 vindt dit leuk.
  11. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Het achterdek

Het achterdek maak ik van hout. Het frame heb ik uit kunststof vervaardigd, waarop ik de houtendelen verlijm.

Links boven is een uitsparing voor de aan/uitschakelaar.

Foto van het achterdek in wording. De luchthappers moeten nog geplaatst worden

De indeling van de motorluiken heb ik aangepast op de werkende breedte van de planken.

Conform de bouwtekening hadden de luiken een paar millimeter groter moeten zijn. Maar die afwijking neem ik dus voor lief.

Nadat de planken/lijm een nacht hebben gedroogd. Ben ik verder gegaan met het plaatsen van de luchthappers.

Met een figuurzaagje heb ik de gaten uitgezaagd. De onderstaande computerventilator wil ik gaan gebruiken voor afzuiging van de lucht.

En dan de luchthappers erop, begint al aardig vorm te krijgen.

Ik heb het geheel inmiddels 1keer met een grondverf gespoten. Wil dit morgen nog een keer doen.
    Daarna de lak laag erop.

Tot zover het achterdek.

Ik ga nu aan de achterbrug beginnen

12. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ik was destijds ook niet te spreken over de vorm van de luchthappers. Heb alleen de zijkanten gebruikt en voor de boven- en onderzijde een plaatje ABC met een föhn rondgebogen en het geheel gelijmd. Het rooster heb ik van evergreenmateriaal gemaakt.

Als je ze functioneel wilt maken zal er overigens ook ergens lucht het model IN moeten. En da's natuurlijk wat link; zeker als je een luchtinlaat naar voren laat wijzen.
    En wees eerlijk: je motoren en regelaars (belangrijkste warmteproducenten) zijn al watergekoeld. Natuurlijk: het is leuk om ze functioneel te maken, maar ik betwijfel of je de temperatuur van bovengenoemde componenten er ook maar één graad Celsius meer omlaag krijgt. Denk in dit kader ook even aan het gewicht wat de fan weegt. Met al jouw (mooie!!) extra's weegt het model nu al meer dan waarvoor het bedoeld was...

13. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Hoi Roel,

Gewicht is idd iets om op te letten. Verwacht hier toch wel enigszins voordelig mee uit te komen ivm de hedendaagse lipo's. Maar is zeker iets om rekening mee te houden.

Ik bouw die fan er ook pas in als ik een vaartest heb gemaakt. Zodra ze in het water kan, zal ik kijken wat het gewicht van de fan doet.

14. MikeMohawk

MikeMohawk

Lid geworden:
    26 nov 2014
    Mocht je de fan wel inbouwen doe hem dan draaien op 5 tot 7 Volt. Op 12 Volt maakt zo'n ding veelsteveel toeren en heb je kans dat 'ie van je boot een heli maakt ;) Maar wat Roel ook al zei, laat dat ding achterwege. De luchthappers werken zo al mooi van nature, als beluchtingsgaten. Mocht er water(damp) in je model komen dan kan dat prima weg door die happers. De waterkoeling houdt de boel toch wel koel zat.

15. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Voor de koeling hoef ik het idd niet te doen. Ik kijk het nog wel even aan. Bij de testvaarten zal blijken hoe warm het allemaal zal worden.

Hier de laatste stand mbt het achterdek. De foto's spreken denk ik voor zich.

Er zal nog wat schuurwerk moeten gebeuren, maar het gaat de goede kant op.
    Ik heb er nu twee grondlagen opgespoten.

16. gerard

gerard

Lid geworden:
    24 jul 2002
    leuk project om te volgen karel
    jammer dat ik de foto,s vanaf het begin niet meer kan zien

17. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    @ Gerard dank voor je compliment

ik had gehoopt dat mijn oude foto album "omgezet" zou worden, zodat de foto's hier weer zichtbaar worden.
    weetniet of dat nog gaat gebeuren, anders zal ik dit draadje updaten en de foto's er weer bij zoeken.

18. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Vandaag kort bezoekje van de kapitein gehad. Hij kwam de reddingsvlotten inspecteren.

Type 1 is de compacte versie en type 2 is voor grote groepen.

We zijn er nog niet helemaal uit. Type twee is toch wel een flinke “doos” die zijn ruimte op het achterdek behoorlijk claimt. Waarschijnlijk gaat het type 1 worden.

Type 1, de compacte versie

Type 1 (links) en type 2 (rechts) naast elkaar

Gaat hier natuurlijk om de veiligheid, maar weet iemand wellicht of de afmetingen van de grote doos nog steeds zo is, of zijn er compactere, zoals type 1 zullen we maar denken.
    Gaat om een reddingsvlot voor drie personen (er zijn 6 personen op het schip, dus 2 units voor 3 personen is dan afdoende).

De grote is teruggerekend een meter hoog en de compacte een halve meter.

Ik zit er aan te denken om de compacte versie te plaatsen.

Onderstaand foto’s van beide modellen:

De laatste foto betreft het compacte model.

Als dit een beetje met de werkelijkheid overeenkomt, is dit denk ik wat mooier. Dan wordt het achterdek niet zo vol.

Dus verneem graag of die afmeting voor een reddingsvlot voor 3 personen overeenkomt met de werkelijkheid.

19. Kareltje

Lid geworden:
    16 jan 2011
    Stap 7: opbouw dekhuis en achterbrug

Gisteren en vandaag was ik vrij en heb daarom aardig wat kunnen doen.

De achterbrug bestaat uit diverse onderdelen en moet plaats bieden aan 2 radar stations, antennes en de nodige verlichting.

Hier een foto zoals het uiteindelijk moet gaan worden

Aanvankelijk begon het gemakkelijk, de radarstations zijn redelijk gemakkelijk samen te stellen.

Het eerste deel met de twee raderstations. De gaten zijn voor de verlichting.

Echter het positioneren van de tunnels (die dingen zitten eronder) was wat lastig. Met name om ze recht en uitgelijnd te krijgen.

Maar uiteindelijk is het gelukt en het begint wel wat te worden.

De zijwanden zijn nu gedeeltelijk verlijmd en het bovendeel van de achterbrug zit erop.

De achterbrug is hol van binnen. Maar als deze geheel verlijmd is, lukt het nooit om de bedrading voor de verlichting er door te trekken.

Vanuit het oogpunt van onderhoud vind ik het wenselijk om dit toch mogelijk te maken. Als er dan (ooit) een lampje vervangen moet worden, is dit nu vrij gemakkelijk te doen en bovendien vind ik het prettig dat je niet op je model hoeft zitten te solderen.

Om dit mogelijk te maken, voorzie ik de binnenkant van doorvoeren/leidingen. Hierdoor kan ik de bedrading makkelijk aanbrengen, is het gemakkelijk te vervangen en tevens is de bedrading beschermd.

De leidingen komen allemaal aan de bakboordzijde te zitten, zodat ze dicht bij de schakelaar uitkomen.

Links op de foto zijn de leidingen in de voet zichtbaar. Deze komen onder het dek uit.

De zijwand met daarin de verborgen leidingen

De bovenkant, de leidingen steken nu nog uit. Deze werk ik later weg zodat ze niet zichtbaar zijn.

En tot zover de achterbrug. De delen staan in de lijm en ik laat het geheel nu lekker drogen.

20. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Kareltje, op de eerste foto van je laatste verslag is volgens mij duidelijk te zien welke grootte de reddings vlotten hebben.
    Vermits ze op die foto niet storend overkomen zou ik toch prefereren die grootte aan te houden.
    De vorderingen die je laat zien zijn weer prachtig.
    een tip:
    Ik merk wel op dat je soms veel lijm gebruikt ( te veel) dit maakt het geheel niet evenredig sterker, maar geeft alleen meer schuur en opkuis werk achteraf.
    Veel opkuis werk geeft soms dan weer problemen voor een strak schilder werk achteraf. Zou zonde zijn van al het werk dat je er tot nu toe al hebt in gestoken.
    succes met het vervolg
    vgr Marc

Deel Deze Pagina