Bouwverslag Bugatti 100 P

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 7 aug 2006.

1. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Ik denk dat het beide gezichtsbedrog is. Op sommige foto's (van modellen) lijkt het idd of het hangende vleugels zijn, maar de originele tekeningen en foto's van het origineel laten zien dat dit niet het geval is.
    De hoek van de V-staart lijkt op de eerste foto van het model idd te groot, maar de andere foto's geven toch een beeld dat de werkelijkheid benaderd.

Hierbij nog een fraai plaatje, kwijldoekjes gereed houden.

2. Bob Polhuis

Bob Polhuis

Lid geworden:
    22 okt 2006
    Hey Wouter !

Hoe staat het eigenlijk met dit mooie project ?

Bob

3. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Staat even op een laag pitje ivm de afwerking van de Sparrowhawk (Pff, daar gaat ongelofelijk veel tijd in zitten) en wat andere projecten, maar daarna haal ik em weer van de kast.

4. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Zo, na even een Hai gebouwd te hebben, is de Bugatti maar weer eens van de kast gehaald.

Ik ben maar begonnen aan de staartvlakken.
    Volgens de beschrijving moest ik die in een later stadium bouwen; bijna helemaal zwevend op een (nog) instabiele romp.
    Dat leek mij niet zo'n goed plan, omdat je dan nauwlijks kan controleren of het een beetje recht is.
    Vandaar dat ik het nu alvast op de bouwplank in elkaar gelijmd heb, later kan dan het hele zootje in een keer op de romp.

5. Bob Polhuis

Bob Polhuis

Lid geworden:
    22 okt 2006
    Jaaaaaaaaaaaaaaa..........daar gaan we weer Wout ! Super ! :banana: :thumbsup: :proost:
    Ik ga je weer volgen.

6. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Tijd voor een update.
    De staart is bevestigd en de eerste set rompgordingen zijn gelijmd.
    De inkepingen voor de gordingen moeten hier en daar toch uitgediept of juist uitgevuld worden om mooie, vloeiende lijnen te krijgen. Denk je snel te klaar te zijn met lasergesneden spanten... :?

Hierbij wat plaatjes, ik hoop dat het een beetje te zien is.

7. Bob Polhuis

Bob Polhuis

Lid geworden:
    22 okt 2006
    Hey Wout !

Leuk ! Ziet er netjes uit. Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt :yes:

Bob

8. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Om de rompgordingen aan de onderzijde te kunnen bevestigen moet de romp van de helling gehaald worden en de 'tabs' verwijderd worden.
    Om de de uitlijning van de romp zo goed (recht) mogelijk te houden, heb ik voor dat ik dit deed het bovenste deel van de romp ingedekt.
    mbv de warm-vervorm-techniek van Huib heb ik het 1,5 mm balsa zo goed mogelijk in vorm 'gestreken'.
    Voor de verlijming heb ik na veel wikken en wegen gekozen voor "lijmen met een strijkijzer" een methode die ik ooit eens in de FMT heb gelezen.
    De beplanking (en gordingen) wordt zo dun mogelijk met bisonkit ingesmeerd. Na volledige droging (min. 1 uur) worden de delen op elkaar gelegd. Door toevoeging van warmte (strijkijzer) wordt de lijm weer kleverig en zit de boel muurvast.
    Op deze wijze kan je rustig (omdat de lijm toch al opgedroogd is) werken en goed alle rondingen volgen.

De beplanking zo dun mogelijk ingesmeerd

en het resultaat.

Ondertussen is de romp los van de bouwplank en is de onderkant aan de beurt.

[edit]
    Haha, ik kom er net achter dat het slim is om eerst de vleugel pas te maken (oa vleugelpen en -zitting) aan de romp, maar ik heb de vleugel nog niet gebouwd...
    Enfin, ik slaap er nog een nachtje over.

Laatst bewerkt: 4 dec 2007
  9. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    welke retracts?

Omdat ik toch eerst de vleugel moet maken, eerst maar eens op zoek naar een goed landingsgestel.
    De tekening schrijft "EZ type 60" voor. Waar kan ik die kopen en zijn er ook goedkopere cq. betere alternatieven?
    Zijn de inbouwmaten redelijk gestandaardiseerd tussen de verschillende merken of houdt ieder merk zijn eigen logica er op na?
    Zoals jullie zien weet ik helemaal niets van retracts, dit is nl. mijn eerste kist mét. Graag een beetje hulp.

10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Kom op, er is toch wel iemand die iets zinnigs hierover kan zeggen?

11. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Standarisering in de luchtvaart??? denk het niet.

Nee hier komt dus een uitzoekkwestie bij kijken.
    Een zelfgebouwde kist is niet geheel voor gekouwd en dus zal je zelf moeten gaan zoeken naar de beste keuze voor jouw kist.

Kijk hier eens tussen:
    Lindinger

12. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Er zijn 3 soorten retracks
    mechanische ( mbv een servo)
    electrische (mbv electro motor)
    pneumatische ( mbv luchtdruk hier heb je ook weer twee soorten in en uit mbv luchtdruk en springair luchtdruk voor het intrekken en het ze gaan uit als er geen lucht druk meer is (mbv een veer))
    Welk type je wilt gebruiken is een persoonlijke keuze ze hebben allemaal hun voor en na delen
    persoonlijk vind ik pneumatisch wel prettig maar die hebben als nadeel dat wanneer er een lek is de wielen niet meer uitkomen

13. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Spring airs hebben dit nadeel ook niet meer.

Gaan dmv luchtdruk in en dmv de veer in de cilinder uit.

Dus mocht je een lek hebben of de druk op zijn dan komen ze automatisch uit.

Ikzelf vindt de pneumatische altijd mooi, goed te regelen, geluidloos en licht.

Mechanische vragen toch altijd weer een grote dure servo en een zuivere mechanische afstelling, heb je dat niet dan kost het veel stroom of ze komen niet goed uit of in.

Met de elektrische heb ik zelf geen ervaring wel mooi spul.

14. Teus

Teus Guest

Hoi Wouter,

Mijn keuze zou tegenwoordig (heb er zelf geen ervaring mee) op de electrische vallen. Waarom? Betrouwbaar, geen kans op lekkage, schaal intreksnelheid en met de huidige $$$ koers niet duur voor een complete set met controler.

Met een 1500Mah pakketje kan je een uur cycle'n:cool:

Lado Electrische Retract's

15. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
  16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    T`is al iets te lang stil hier :-(

Dus even aanslingeren maar :D

In de piloot en vliegtuig van deze maand staat een artikel van de Bugatti, de kist was wel uitgerust met een heel vreemd en complex "krokodil" split flapsysteem zeg :lol:

Verder wel een interesant artikel :yes:

Was deze link ook al eens langsgekomen??? vast wel: Bugatti Aircraft Association

17. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Tja, ik ben op het ogenblik druk met wat andere projecten (oa DLG en YAK 23)...

Inderdaad nogal complex.

De 100P had splitflaps voor:
    - extra lift
    - minder weerstand (speedvlucht)
    - remmen
    - duikvlucht
    en nog een paar functies alle gestuurd door oa snelheid en motorvacuum.

Kun je mij helpen aan dat artikel (in PDF bv)? Wellicht staat er nog nieuwe informatie in. :cool:

Laatst bewerkt: 15 apr 2008
  18. Vinze

Vinze

Lid geworden:
    2 sep 2002
    volgens mij lijkt dit systeem heel erg op de flap uit voering zoals die momenteel wordt gebruikt door Bgijsbers in het bouwverslag van zijn A10

19. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Klopt, de A10 gebruikt net zo`n systeem op de rolroeren.

Het flapsysteem van de Bugatti ging trouwens volledig automatisch.

20. bgijsber

bgijsber

Lid geworden:
    12 apr 2005
    Op de A10 zit de uitvoering van de split flap iets anders in elkaar dan bij hier getoonde plaatjes. Bij de A10 zit een rolroer, en op deze rolroer zit weer de split flap.

Groeten,
    Bart

Deel Deze Pagina