Bouwverslag Catalina PBY-5A

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Dodulation, 4 aug 2008.

  1. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Hoeveel haast heeft het?

    Ik heb de draaibank voor groot onderhoud uit elkaar en ben zolangzamerhand weer bezig hem in elkaar te zetten. Ik denk dat ik er ergens in februarie (het is erg koud waar hij staat) weer ter beschikking is.

    Ik kan dan wel een ring voor je maken die goed om de as centreert en eventueel ook een klein stukje in het gat van de propellor.

    Zoiets:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2009
  2. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat Zou geweldig zijn Jahre.
    Je hebt een PB'tje

     
  3. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Pb terug, of die aangekomen is weet ik niet.

    Ik moet zo-wie-zo wat maten op tekening hebben. De precise maten inclusief tolerantie, immers ik kan niet passen.
     
  4. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Pneumatiek Catalina PBY-5A

    Door de drukte van alledag duurt het soms weer even voor ik de trouwe lezers van dit draadje op de hoogte kan stellen over de voortgang van mijn Catalina. Vandaag ben ik weer eens in de pen geklommen om een update te geven, en het leuke is dat ik dan gelijk wat vragen kan stellen aan een voorbij-surfende kenner.
    De motoren en alle toebehoren zitten nu aangesloten om te gaan testdraaien. Hiermee wil ik nog even wachten tot het weer wat beter is. Hiervan volgen uiteraard de foto’s en resultaten nog…

    Aangezien ik het grootste gedeelte van mijn pneumatiek heb liggen ben ik daar maar mee verder gegaan want dit wil ik gereed hebben alvorens ik de romp dicht maak. Dit heeft ook nog wat voeten in de aarde want de ‘main-gear’ is een tweedehandsje en daar moet ik nog wat modificaties aan doen. Het originele ontwerp had de pneumatische cilinders op de ‘wishbone’ zitten maar ik wil de cilinders op de strut hebben van de gear zoals dit in het originele ontwerp ook is gedaan. Dit moet dan ook nog allemaal in de romp gaan passen maar het is beter voor de ‘lock’.
    Het was ook nog even wachten op de 4,5 inch wielen maar ook die zijn eindelijk binnen.
    Ik ben begonnen om de tweedehands gear te zandstralen want het spulletje had al een tijdje in de tuin gelegen. Klein opknapbeurtje was dus geen overbodige luxe. Ook alle scharnierpunten moeten uitgeboord worden om het geheel weer lekker soepel en strak te laten scharnieren en er moet zo hier en daar nog wat roest worden weggewerkt.

    [​IMG]

    Voor het neuswiel heb ik van de week de ‘retract’ ontvangen vanuit het verre Azië. Deze was zoals gewoonlijk bij Quartel weer eens niet te betalen, die vermenigvuldigen het bedrag tegenwoordig met 4 (en dan noemen ze het broodroof als je het elders besteld, schiet mij maar in een kappotje).
    Enfin, hieronder mijn nieuwe neuspoot...

    [​IMG]

    Ik moet alleen nog een mooi vorkje maken zodat mijn Du-bro 2 ¾ inch wiel er in past en ik moet eens uitvogelen hoe het zit met de servobesturing van deze poot. Hierin is alle inbreng welkom omdat ik geen ervaring heb met een intrekbare en bestuurbare neuspoot. Ik neem aan dat de stuurstangen ook moeten meescharnieren??? Zijn er mensen die een paar leuke tips/foto’s hebben waarop ik kan opmaken hoe ik dit het beste kan monteren?

    [​IMG]

    Niet onbelangrijk; de stangen moeten ook nog eens waterdicht worden als ze door de romp gaan. Hier heb ik een paar vouwbalgen voor op het oog die ik om de stuurstangen wil zetten.

    [​IMG]

    Verder moest er natuurlijk een schema worden gemaakt want er zit op mijn constructie één cilinder meer voor het luik en deze moet ook vertraagd open en dicht gaan anders loopt het neuswiel klem. Gelukkig heb ik een extra klep die ik in kan bouwen zodat ik maar één bedieningservo nodig heb. Ik vind het namelijk een beetje zonde om voor het uitklappen van de gear twee servo’s te moeten gebruiken. Er komt er immers ook al één bij voor de uitklapbare drijvers. Door de gesmoorde klep te gebruiken voor het luik en andersom voor de neuspoot zou het moeten weken. Zie hier het schema (hierin staat overigens 1 tank getekend maar ik overweeg een extra tank te plaatsen, daar ben ik nog niet uit);

    [​IMG]

    Wellicht dat dit ook wat leuke discussies losschud want ik weet ook nog niet of de klep wel genoeg gesmoord kan worden waardoor het luik de juiste vertraging heeft bij het sluiten. Het neuswiel zou ander klem kunnen komen tussen het luik.
    Iedere inbreng is wederom van harte welkom.

    Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Het besturen van het neuswiel kan je ook via pull-pull systeem doen, dan staat alleen tijdens de uitstand de bedieningskabels strak en deze komen tijdens het intrekken los te hangen.

    Zie hier,
    nose gear down en besturing werkend:
    [​IMG]

    Nose gear up en besturing ontkoppeld door loshangende kabels:
    [​IMG]


    Wat betreft bediening van de neuswieldueren zou je ook een landing gear controller kunnen topeassen, bijv: Thomson Automation Digital Landing Gear Controller

    Hiermee kun je met 1 servo kanalen meerder servo bedienen en onafhankelijk instellen.
    Zo kun je ze met vertraging laten werken, een bepaalde vertraagde uitslag geven enz.
    Hier kun je bijvoorbeeld instellen dat bij gear down, eerst de wieldeurservo de deuren opent (eventueel vertraagd) dat dan na een x tijd de wielen pas uitkomen.
    En bij intrekken net zo.

    Misschien is dat een optie?
     
  6. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat is een goed idee, op deze manier bespaar ik ook een cilinder voor het luik. Ga er gelijk eens achteraan. Hou je op de hoogte. Thx
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Graag gedaan, denk dat dat de makkelijkste manier is.

    Vooral het voordeel dat je alles in kan stellen zal je een hoop kopzorgen besparen :)

    Succes.
     
  8. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Berto, even een vraagje; Ik ben dus bezig die ‘Landing Gear Controller’ te bestellen maar als je op de site van Thomson Automation op ‘dealer in Nederland’ drukt kom je op Shamrock Maastricht terecht. Ik heb deze mannen gebeld maar die willen dus niets met de meneer van Thomson Automation te maken hebben.
    Als ik meneer Jon Thomson zelf een mailtje stuur krijg ik keurig antwoordt terug (in het Engels met een telefoonnummer uit Maastricht). Ken jij deze club, heb je ervaring met bestellen etc. Kortom; in tot hoeverre weet jij dat deze meneer “koosjer” is????

    Groeten, Jeroen
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    hee Jeroen,

    je moet hem gewoon zelf even direct mailen.

    Had toenertijd (jaar of 2 a 3 terug) binnen 1 week een LGC in huis tegen gerduceerd tarief daar er net een nieuwe versie uit was en ik nog wel een oudje van de plank wilde.

    Ging bij mij allemaal zonder problemen :D
     
  10. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ga het proberen...
    Groeten
     
  11. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Jeroen, ik volg je draadje en ik vind het een indrukwekkend bouwverslag van een erg mooie kist. Nu zag ik je pneumatisch schema maar volgens mij kloppen de 2 3/2 ventielen niet. Naar mijn mening worden 3/2 ventielen gebruikt voor enkelwerkende cilinders. Voor dubbelwerkende cilinders worden 5/2 ventielen gebruikt. In je schema kan de uitgaande lucht niet via het ventiel afgeblazen worden. Maar goed, ik ben geen expert in de pneumatiek. succes met de bouw
     
  12. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat zou goed kunnen. Nu is de geschetste situatie iets veranderd omdat ik het luik ga bedienen met een servo. Door Berto ben ik gewezen op het bestaan van de Thomson Automation Digital Landing Gear Controller. Ik heb deze controller aangeschaft en ben bezig het in te bouwen. Dat scheelt weer een hoop gedoe met kleppen etc. die ook nog eens een hoop onbedoeld gewicht met zich meebrengen. Maar bedankt voor de oplettendheid.
    Binnenkort zal ik weer eens wat foto's posten.

     
  13. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Modificatie landing gear

    Het is weer even tijd voor een kleine update op dit draadje:
    Inmiddels heb ik het pneumatische neuswiel ingebouwd en breek ik mijn kop op de luiken van het neuswiel. Hier heb ik wel wat ideeën over maar ik wil deze eerst toetsen. Een harde landing op het water kan al snel de luiken uit het toestel rukken als deze niet goed gesloten zijn en het water er onder kan komen. Waarschijnlijk zal de Catalina dan met een noodgang voorover in het water duiken met alle gevolgen van dien. Suggesties zijn in deze van harte welkom, ik zal van de week wat foto's plaatsen van de situatie.

    Zoals al eerder beschreven in dit draadje moet ook het bestaande landingsgestel (main gear) gemodificeerd worden. Gezien de beschikbare ruimte en het oorspronkelijke (ingewikkelde) systeem heb ik deze eerst digitaal gemoduleerd. Hiermee voorkom ik in ieder geval dat ik straks de zaag in het toestel zet en de verkeerde stukken wegzaag. Het valt gelijk op dat er nog een hoop aanpassingen nodig zijn wil het geheel in de romp passen maar ook waar dit moet gebeuren.
    Door de toepassing van strippen die de struts uitdrukken werkt in ieder geval beter dan het vorige systeem. Dit landingsgestel werd in de eerste instantie door twee (kleine) horizontaal geplaatste cilinders bediend met een ingewikkeld apart locmechanisme wat weer een extra servo zou gaan kosten. Daar wilde ik vanaf door de struts aan te gaan drijven met mijn twee nieuwe cilinders.
    Op deze manier moet ik alleen de krachten van de de onderzijde van de cilinder naar de ophanging van de struts kunnen vloeien anders zou de romp uit elkaar gedrukt kunnen worden. Door de cilinders ‘up-side down’ op te hangen zijn deze drie scharnierpunten makkelijker te koppelen doordat ze dichter bij elkaar zitten. Ook voorkom ik zo een lastig af te dichten gat naar de onderzijde van de romp. Deze situatie is te zien op de laatste twee afbeeldingen. De ophanging van de struts moet ook het gewicht van het toestel kunnen opvangen tijdens een wilde en ongelijke landing. Deze krachten laat ik wegvloeien in de ply-wood vleugelophanging.
    Binnenkort weer meer over de voortgang van mijn Catalina…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Jeroen,

    Complimenten, dat is een mooi stukje techniek wat je daar bedacht hebt :thumbsup:

    Ik heb er eens aandachtig naar gekeken en wat opmerkingen (hoop dat je dat kunt waarderen, ander gewoon seintje geven).

    Op plaatje van onderstel in "middenstand", zie hieronder:
    [​IMG]

    Lijkt de afstand van de bovenste van de twee draagarmen van het landingsgestel, tot het knikpunt van de arm erboven, erg klein te zijn, wellicht is dit gezichtsbedrog (goed te zien als je het model recht van voren/achteren bekijkt). Het moment wat er nodig is om het wiel verder in te trekken vanaf dat punt zou wel eens fors kunnen zijn. Heb je hier aan gerekend? Indien te hoog, is het misschien mogelijk het scharnierpunt van de knikarm iets hoger te plaatsen, om op dat punt meer moment over te houden.

    Cilinder omkeren lijkt me een mooie optie, cilinder is dan ook iets sterker omdat ie moet drukken i.p.v. trekken (groter zuigeroppervlak). Ik zou wel proberen om 'm op het hart van de knikarm te krijgen, tussen die vier plaatjes die cilinder en knikarm met elkaar verbinden.

    Als je dan ook nog het bovenste ophangpunt van de cilinder kunt koppelen aan de bovenste scharnierpunten van de knikarm, ben je daar de krachten ook kwijt, aan je verhaal te lezen was je zoiets al van plan :D

    Ik hoop dat je bovenstaande verhaal kunt volgen, ik heb zo'n vermoeden dat dat geen probleem is.


    Vooral blijven posten, mooi verslag :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Rob,

    Uiteraard kan ik kritische onderbouwde opmerkingen wel waarderen. Dat maakt het forum ook zo leuk en handig.

    Je hebt gelijk als het gaat om de positie van de push-pull stangen op de knik-armen, deze is ook relatief klein maar als deze dichter bij het scharnierpunt van de knik-arm geplaatst worden wordt de slag ook groter. Ik heb nog een millimeter of 10 over van de cilinder. Als ik dit uitnut komt dat neer op een verschuiving van ongeveer 5 mm van de push-pull stangen richting het de onderste scharnierpunten. Dit levert een winst op van 3,5 Newton op aan trekkracht per gear in de ongunstigste positie. Namelijk; als de cilinder zijn uiterste stand heeft bereikt en de push-pull stangen de kleinste hoek (28.9º) hebben ten opzichte van de knik-armen. Dan kan ik eventuele spelingen in het stangenstelsel alleen niet meer opvangen.
    Ik heb er uiteraard even aan zitten cijferen en met de dubbele cilinder die samen goed zijn voor 266 Newton kom ik uit op 42 Newton (per zijde 21N) dat ik over houdt aan nuttige kracht bij de uitgaande slag van de cilinder in de upside-down positie (koppel van 1932Nmm op het bovenste scharnierpunt per zijde). Hierin is ook een percentage verlies meegenomen.
    Dit houdt niet over maar in theorie zou dit genoeg moeten zijn om het landingsgestel volledig in te trekken. Een testopstelling kan in deze geen kwaad want echt veel kracht houd ik niet over ondanks dat ik de zwaarste cilinders van Robart gebruik. Een percentage drukverlies is hierin namelijk ook nog niet meegenomen wat (ongewenste) verassingen kan opleveren.
    Enfin, het ontwerp is dus nog niet klaar. Zo moet ik ook de totale krachtsinleiding nog goed bekijken want met een kleine 27 kg kan de romp gemakkelijk uit elkaar worden getrokken. De voortgang zal ik blijven posten waarbij opbouwende kritiek van harte welkom is. In ieder geval dank voor de complimenten en uiteraard de kritische noot. Blijf dit vooral doen.

    Groeten, Jeroen

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Klinkt goed Jeroen!

    Goed te horen dat je er aan hebt zitten rekenen en wat marge hebt gehouden :D
    Vergeet die opmerking ver plaatsing op hart van de cilinders maar, het zijn er natuurlijk 2, net zoals bij de cilinders aan onderzijde.

    Als het allemaal net kan, kan het beetje extra kracht bij een drukkende i.p.v. trekkende cilinder misschien net dat beetje extra geven. Het eerste stukje van het intrekken heeft cilinder meer dan kracht genoeg, als de boel eenmaal in beweging is, heb je natuurlijk minder nodig dan wanneer het landingsgestel vanuit die middenpositie zou moeten beginnen met bewegen.

    Die 27kg van de cilinders is volgens mij redelijk eenvoudig op te vangen door bijvoorbeeld 2 driehoekige (aluminium?!) plaatjes aan weerskanten van het houten schot en de knikarmen te plaatsen, dus tussen de cilinders (bij variant zoals hieronder). In de bovenste hoek van plaatje een gat waar as doorheen valt waar de 2 cilinders op vast zitten (mogelijk moet die as wat langer worden, cilinders dus wat verder uit elkaar om plaats te maken voor plaatjes).

    Onder in de twee hoeken van het plaatje gaten waar de pennen van de knik armen doorheen gaan.

    Bij gebruik van 2 plaatjes, zitten die pennen dan meteen opgesloten aan weerszijden van de knikarm en worden momenten mooi afgevoerd.
    Pen alleen in hout zoals op plaatje hieronder zou flink verankerd moeten worden.


    [​IMG]


    Wil je dit deel ook volledig afschermen van het water? Of alleen spatwater bescherming en zorgen dat openeningen ver genoeg boven de waterlijn zitten? Volgens mij moet die laatste optie een heel eind kunnen als je zoals bij de echte een kamer maakt waar knikarm in valt.

    Verwacht je waterlijn vergelijkbaar met de echte? Volgens mij komt water dan ongeveer tot de velg (band net in het water) als de kist rustig in het water ligt.

    Succes met verder puzzelwerk!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Luiken Neuswiel

    Nou, daar zijn ze dan! De foto's van het neuswielcompartiment waar ik mijn kop op breek. Lees vooral de discussie hieronder die ik met Rob heb in hopelijk heeft er iemand een slim idee.
    Zoals ik het nu zelf bekijk wil ik de luiken met een push-pull draad gaan bedienen met een veerbekrachtige sluiting zodat het geheel waterdicht is maar echt stevig is dat niet. vooral omdat het een dubbel-scharnierend geheel is. Bij een ongelijkmatige sluiting kan dit voor problemen zorgen.
    Scharnieren alleen aan de randen is geen optie om meerdere redenen. De hoofdreden hiervan is dat ik het gewoon niet kwijt kan en de luiken nooit vlak met de romp komen, deze moeten echt in vlak in de wielkast getrokken worden waardoor het geen weerstand ondervind van het water.
    Aanschouw en hopelijk komt er een leuke en leerzame discussie op gang...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Nou, we hebben hem binnen... Mijn hagel nieuwe Futaba FF10 :D
    Mooie zender alleen jammer dat er nog geen NL-handleiding beschikbaar is voor dit apperaat. Voorlopig doen we het met de Engelse versie wat ook niet zo'n groot probleem is maar een NL-versie leest toch lekkerder weg.
    Mocht die ergens zwerven hoor ik het graag....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. razor

    razor Guest

    gaafe zender jeroen!!! ik zie dat je er een lipo accu met lader bij hebt, dat scheelt echt een bak!!

    ben best wel jaloers, ik zie ze regelmatig bij mij de deur uit gaan, en heb er zelf niet eens een....

    zodra de nederlandsche versie er is, zal ik je een kopie toesturen...maar ik denk dat dat nog wel even op zich laat wachten..
     
  20. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedradingsschema

    Beste lezers,

    Aangezien ik mijn zender binnen heb moet ik actief gaan denken over de elektronische inrichting van mijn kist. Zo hier en daar heb ik al wel wat denkwerk en installatie-/verzamelwerk verricht maar echt veel ervaring op dit gebied en, met name in deze omvang, heb ik niet. Daarnaast kan ik er ook bijster weinig over terugvinden op het Internet.
    Bij dezen dus een serieuze oproep aan iedereen die mij hiermee kan assisteren cq adviseren.

    Allereerst de situatie van de servo-indeling:
    - Hoogteroer 1st
    - Rudder 1st
    - Gas 2st
    - Rolroer 2st
    - Landing gear (wielen/luik) 2st*
    - Landing gear (drijvers) 1st
    - Neuswielbesturing 1st +
    Totaal: 10st


    *Het pneumatisch ‘droge’ landingsgestel (luchtklep bediening door 1 servo) en het neuswielluik (mechanisch stang bediend door 1 servo) worden in het totaal bediend door 2 servo’s die weer worden gesplitst door een Landing Gear Controler. Aan deze LGC zitten reedcontacten die controlleren of het luik daadwerkelijk is geopend alvorens de pneumatische klep aan te sturen zodat de gear uitklapt en natuurlijk visa versa. Deze LGC zit weer aangesloten op de ontvanger zodat er maar 9 kanalen in plaats van 10 worden benut.

    In het totaal zitten er dus 10 servo’s en een Landing Gear Controler aangesloten op de ontvanger.
    Deze indeling is in mijn optiek al niet misselijk maar dan zijn er ook twee elektromotoren ingebouwd die doormiddel van een draadstang de drijvers in en uit trekken. Dit zogenaamde ‘natte’ landingsgestel wordt gestuurd door 1 van de hierboven opgesomde servo die een microcontact bediend. Deze elektromotoren kunnen dus eventueel op een aparte voeding worden aangesloten.

    Hieronder de gegevens van de apparatuur:
    - Bij mijn zender is een Ni-Cd 4.8VDC/600mAh (NR-4J) Futaba accu geleverd.
    - De ontvanger is een 14 kanaals (2.4GHz Fasst) R6014FS
    - Landing Gear Controler: 3mA
    - Servo richtingroer: Futaba Digital S3151
    - Servo’s rolroeren: Futaba Digital S3151
    - Servo hoogteroer: Futaba Digital S3151
    - Servo’s motoren (gas): GWS IQ-220BB
    - Servo neuswielluik: GWS IQ-220BB
    - Servo pneumatische klep: GWS IQ-220BB
    - Servo neuswielbesturing: GWS IQ-200MG
    - Servo tbv microcontact drijvergestel: GWS IQ-220BB
    - Elektromotoren tbv drijvers: Graupner Speed 300 (5A)

    Kunnen deze servo’s allemaal ‘koud’ op de ontvanger worden aangesloten en welk accu-pack moet ik gebruiken? Ook voor de aparte PPU die de drijvermotoren voedt zou ik graag horen welke er door de ‘cracks’ wordt geadviseerd.

    Mvg, Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2009

Deel Deze Pagina