Bouwverslag Damen ASD Tug 2810 1:50

Spuit en houtlijm, ik heb leuke oplossingen gehoord maar waar heb jij het nou weer over?:)

Boutjes plakken is lastig strak te houden Bart en een enorme K*klus

Laatst bewerkt:
Het ziet er allemaal inderdaad erg realistisch uit, ik vraag me alleen af hoe Wiggie de gaatjes allemaal zo precies op afstand heeft geboord? Voor de zijkant kan je hier mooi een boormal voor maken, maar bij de ronding aan de voor en achterkant lijkt het me toch een stuk lastiger...

img0013kw.jpg

img0012lt.jpg

img0015ps.jpg

Hmm dat is ook nog wel een goed idee, jammer dat ze niet nog een maatje kleiner hebben, zeg 2 á 2,5mm. De profielen op de Smit Elbe zijn 3,2mm breed, dus ik denk dat een kop van 3mm wat aan de grote kant is. Is er niet ergens een bedrijf dat spijkertjes van dit formaat verkoopt? Heb zelf al bij een bouwmarkt spijkertjes gehaald, maar deze hebben ook een kopje van 3mm.
Heb ook al wel even gezocht op internet naar kleine spijkertjes, maar daar staat nooit de diameter van het kopje bij.

Dag Bart. Ik heb spijkertjes van 1,3 mm steel en de kop is 2,3 mm rond ietsje bol 19 mm lang. Deze zijn tekoop bij Schous in de Waarderpolder. Pannama kluisen liggen klaar Grt Rob.

Wiggie bouwt natuurlijk op wel op een iets andere schaal.
Heb je al eens gemeten hoe groot de koppen eigenlijk zijn? Vanaf de foto schat ik ze toch niet heel veel groter als rond 50mm? In de mooiste bouwschaal is dat maar 1mm! Koppen van 2mm of nog groter gaan er lomp uitzien. Waarom lijm je niet 1mm styreenstaf er in wat je vervolgens met een malletje allemaal op dezelfde hoogte afsnijd?
Mijn ervaring is dat als je voor je gevoel de juiste maat heb, het op schaal te grof oogt. Dus kleiner bouwen dan je gevoel in eerst instantie aangeeft, zorgt vaak voor een realistischere detailering.

Ik zal maar even meereageren.

De bovenkant is bij een mij een messing spijkertje, is bij de plaatselijke bouwmarkt te koop.

Onderzijde is van zeskant styreen profiel gemaakt. 2 mm.

Voor jullie zouden jullie kunnen denken aan 1 mm messing staf. Deze inlijmen en met een zijkniptang op maat afknippen. Ben je meteen klaar ook.

Hallo heren,

Bedankt voor het meedenken, ik ben bij Schous geweest, maar hier hadden ze niet de bedoelde spijkertjes.
Ik ga eens experimenteren, denk dat ik het met styreen doe. En dan inderdaad voor 1 á 1,5mm ga, ben het wel met jullie eens dat 2mm te groot wordt voor dit kleine model. :)

Opbouw

Hallo allemaal,

Na een bouw pauze intussen weer wat verder met de Smit Elbe.

Ben bezig geweest met de accomodatie.
P1030387.JPG

P1030478.JPG

En ook het stuurhuis begint vorm te krijgen.
P1030631.JPG

Nu ligt de prioriteit eerst bij het afmaken en het in de kleur zetten van de romp, zodat ik ieder geval het komende seizoen met het model kan varen.

Gr,
Bart

Mooi strak Bart!

Wat een knikken he!, in het boeisel en de stuurhut
zal best wel lastig zijn geweest, maar het is je goed gelukt:D

Jan

Laatst bewerkt:
Was het wachten waard, ziet er netjes uit. Heb je de ramen in het stuurhuis uitgefreesd?, lik zie denk ik nog wat brugjes.

@Jan,

Bedankt voor je compliment, ze hebben er inderdaad een leuke uitdaging van gemaakt bij Damen.
Maar met Autocad en de tips van mede modelbouwers, is het gelukt om de stuurhut mooi strak in elkaar te krijgen :grin:
P1030646.JPG

Bij het boeisel was het een kwestie van eerst de rechte delen plaatsen, en daarna de hoeken er tussen plaatsten.

@Stefan,

Jij ook bedankt, het is inderdaad uitgefreesd, de ramen zitten er nog in voor de stevigheid.

Gr,
Bart

Haha, mooi gelukt, de telefooncel. Ik mocht hem twee keer zo groot maken en dat was al een gepriegel.
Ga je het interieur er ook nog in maken? Daar worden nl setjes voor verkocht in 1:50 voorzover ik het me kan herinneren.

Back